Tiskové zprávy
Děti Země: Soud pozastavil přípravu jižního obchvatu Frýdku-Místku
21. srpna 2012 | Děti Země
Ministerstvo životního prostředí v Ostravě bude rozhodovat již popáté
Městský soud v Praze na základě žaloby občanského sdružení BESKYDČAN vydal dne 16. července 2012 rozsudek, kterým zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí z roku 2006 o povolení zásahu do přírodních památek Profil Morávka a Kamenec silnicí R48 v trase jižního obchvatu Frýdku-Místku.
Ministerstvo se totiž řádně nevypořádalo s námitkou, že obchvat má významný negativní vliv na obě tyto evropsky významné lokality, jejichž celistvost bude narušena. Ministerstvo bude rozhodovat již popáté.
„Toto řízení o povolení zásahu trasy jižního obchvatu Frýdku-Místku do obou těchto cenných lokalit, které trvalo neuvěřitelné tři roky a Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí krajského úřadu v Ostravě potvrdilo až na čtvrtý pokus, jednoznačně dokládá bezradnost obou úřadu rozhodovat podle zákona a současně jejich snaživost vyhovět Ředitelství silnic a dálnic ČR za každou cenu,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Že jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku je ve vážném střetu s oběma přírodními památkami v její trase je známé dávno, neboť na tento problém upozorňují dvě odborné studie a stanovisko Agentury ochrany přírody a krajiny ČR v Ostravě. Přesto krajský úřad zásah čtyřikrát povolilo a MŽP ho v roce 2006 nakonec i potvrdilo.
Toto rozhodnutí je přitom velmi důležité, neboť bez něho nebylo možné vydat územní rozhodnutí a nyní nelze vydat žádné stavební povolení. V novém řízení tak budou muset být předložena taková eliminační a kompenzační opatření, která umožní funkčnost obou lokalit. Nebo bude nutné najít jinou trasu obchvatu města.
„Krajský úřad sice územní rozhodnutí vydal již v listopadu 2009, nicméně na základě tohoto rozsudku ho lze do tří měsíců požádat o obnovu tohoto řízení, neboť podle nás je ve veřejném zájmu trasu jižního obchvatu Frýdku-Místku výrazně změnit,“ myslí si Patrik.
Spor o zásah do přírodních památek Profil Morávka a Kamenec silnicí R48 na obchvatu Frýdku-Místku:
01) 29.07.2003 = Ředitelství silnic a dálnic ČR podává na Krajský úřad Moravskoslezského kraje žádost
02) 09.08.2004 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.1 o souhlasu se zásahem
03) 14.01.2005 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší poprvé
04) 31.03.2005 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.2 o souhlasu se zásahem
05) 01.08.2005 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší podruhé
06) 12.10.2005 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.3 o souhlasu se zásahem
07) 17.02.2006 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší potřetí
08) 17.05.2006 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.4 o souhlasu se zásahem
09) 28.07.2006 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí potvrzuje
10) 13.09.2006 = občanské sdružení BESKYDČAN podává k Městskému soudu v Praze správní žalobu
11) 27.02.2009 = Městský soud v Praze žalobu uznává a rozhodnutí MŽP pro nepřezkoumatelnost důvodů ruší poprvé
12) 10.04.2009 = Ředitelství silnic a dálnic ČR podává k Nejvyššímu správnímu soudu kasační stížnost
13) 03.06.2010 = NSS kasační stížnost ŘSD ČR uznává a zrušující rozsudek městského soudu ruší
14) 16.07.2012 = Městský soud v Praze žalobu uznává a rozhodnutí MŽP pro nepřezkoumatelnost důvodů ruší podruhé
Městský soud v Praze na základě žaloby občanského sdružení BESKYDČAN vydal dne 16. července 2012 rozsudek, kterým zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí z roku 2006 o povolení zásahu do přírodních památek Profil Morávka a Kamenec silnicí R48 v trase jižního obchvatu Frýdku-Místku.
Ministerstvo se totiž řádně nevypořádalo s námitkou, že obchvat má významný negativní vliv na obě tyto evropsky významné lokality, jejichž celistvost bude narušena. Ministerstvo bude rozhodovat již popáté.
„Toto řízení o povolení zásahu trasy jižního obchvatu Frýdku-Místku do obou těchto cenných lokalit, které trvalo neuvěřitelné tři roky a Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí krajského úřadu v Ostravě potvrdilo až na čtvrtý pokus, jednoznačně dokládá bezradnost obou úřadu rozhodovat podle zákona a současně jejich snaživost vyhovět Ředitelství silnic a dálnic ČR za každou cenu,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Že jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku je ve vážném střetu s oběma přírodními památkami v její trase je známé dávno, neboť na tento problém upozorňují dvě odborné studie a stanovisko Agentury ochrany přírody a krajiny ČR v Ostravě. Přesto krajský úřad zásah čtyřikrát povolilo a MŽP ho v roce 2006 nakonec i potvrdilo.
Toto rozhodnutí je přitom velmi důležité, neboť bez něho nebylo možné vydat územní rozhodnutí a nyní nelze vydat žádné stavební povolení. V novém řízení tak budou muset být předložena taková eliminační a kompenzační opatření, která umožní funkčnost obou lokalit. Nebo bude nutné najít jinou trasu obchvatu města.
„Krajský úřad sice územní rozhodnutí vydal již v listopadu 2009, nicméně na základě tohoto rozsudku ho lze do tří měsíců požádat o obnovu tohoto řízení, neboť podle nás je ve veřejném zájmu trasu jižního obchvatu Frýdku-Místku výrazně změnit,“ myslí si Patrik.
Spor o zásah do přírodních památek Profil Morávka a Kamenec silnicí R48 na obchvatu Frýdku-Místku:
01) 29.07.2003 = Ředitelství silnic a dálnic ČR podává na Krajský úřad Moravskoslezského kraje žádost
02) 09.08.2004 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.1 o souhlasu se zásahem
03) 14.01.2005 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší poprvé
04) 31.03.2005 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.2 o souhlasu se zásahem
05) 01.08.2005 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší podruhé
06) 12.10.2005 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.3 o souhlasu se zásahem
07) 17.02.2006 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí pro nezákonnost ruší potřetí
08) 17.05.2006 = krajský úřad vydává rozhodnutí č.4 o souhlasu se zásahem
09) 28.07.2006 = Ministerstvo životního prostředí toto rozhodnutí potvrzuje
10) 13.09.2006 = občanské sdružení BESKYDČAN podává k Městskému soudu v Praze správní žalobu
11) 27.02.2009 = Městský soud v Praze žalobu uznává a rozhodnutí MŽP pro nepřezkoumatelnost důvodů ruší poprvé
12) 10.04.2009 = Ředitelství silnic a dálnic ČR podává k Nejvyššímu správnímu soudu kasační stížnost
13) 03.06.2010 = NSS kasační stížnost ŘSD ČR uznává a zrušující rozsudek městského soudu ruší
14) 16.07.2012 = Městský soud v Praze žalobu uznává a rozhodnutí MŽP pro nepřezkoumatelnost důvodů ruší podruhé
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk