Tiskové zprávy
Zelený kruh: Spojování své činnosti s tragickou nehodou považují ekologové za absurdní
Vlna emocí, která nastala v české společnosti po tragické havárii zájezdového autobusu v jižních Čechách, byla zneužita proti českým ekologickým nevládním organizacím. Ekologové byli v některých článcích označeni za nepřímé viníky nehody, neboť jejich obstrukce při povolování výstavby brání budování údajně bezpečnějších dálnic. Čtenáři webu Mojenoviny.cz dokonce odpovídají na anketní otázku, zda ekologové se svými protesty proti dálnicím mají na této havárii podíl.
Ekologická sdružení proti spojování své činnosti s tragickou smrtí 19 cestujících důrazně protestují. Příčinou toho, že české silnice jsou ve špatném, na mnoha místech až katastrofálním stavu, a že se nestaví dálnice, je především nedostatek peněz. „Boje“ ekologických sdružení proti dálnicím obsahují vždy alternativní řešení, návrh trasy přijatelnější z hlediska životního prostředí.
Na opravy a úpravy již existujících silnic se nevěnuje dostatek prostředků, což jednoznačně přispívá ke zvýšení nehodovosti (na údržbu infrastruktury silnic a železnic schází 350 miliard korun). Údržba je jednoznačně podinvestovaná a rozvoj dálnic není plánován úměrně k finančním možnostem státu.
Ze statistických ročenek ministerstva dopravy z posledních let navíc nevyplývá, že by dálnice byly bezpečnější než ostatní komunikace. Na počet přepravených osob je na dálnicích nehod méně, ale vzhledem k vyšší rychlosti jízdy mívají vážnější následky. Příčinou silničních dopravních nehod jsou nejčastěji chyby řidičů.
Ekologická sdružení žádají novináře, aby informovali své čtenáře objektivně a nedávali jednostranně prostor pouze lidem, kteří se pokouší účelově manipulovat s veřejným míněním
Lucie Peláková, Zelený kruh – asociace ekologických nevládních organizací
K tiskové zprávě se připojují:
Agentura Gaia, Marie Haisová
Arnika, Petr Hrdina
Ateliér pro životní prostředí, Pavel Černohous
Calla, Vladimír Molek, Edvard Sequens
Centrum pro dopravu a energetiku, Aleš Kuták
Centrum SOS Praha a Pražské matky, Marie Petrová
Český a Slovenský dopravní klub, Martin Robeš
Děti Země Beroun, Michal Štingl
Děti Země Brno, Miroslav Patrik
Ekologický právní servis, Pavel Doucha
Ekovia, Eva Schäferová
Hnutí DUHA, Pavel Přibyl
Jihočeské matky, Dana Kuchtová
Jizersko-ještědský horský spolek, Marcela Prajzlerová
PRO-BIO LIGA, Jana Zelenková
Rosa o.p.s., Zuzan Guthová
Terrigenia, V. Procházka
Ústav pro ekopolitiku, Tomáš Gremlica
Vzdělávací a informační středisko Bílé Karpaty, Radka Nekardová
ZO ČSOP Armillaria Liberec, Květa Morávková
Z komentářů zástupců ekologických sdružení:
„Kdyby řidiči jezdili tak, jak se má, a přizpůsobili jízdu provozu a stavu silnice, nehody by byly spíše
výjimkou. Hlavní příčinou tragických nehod je většinou špatná či dokonce agresivní jízda - silnice jsou až podružný problém.“
Jiří Bureš, Ekocentrum PALETA
„Ten autobus vybočil naprosto nepředvídatelně, přejel protisměrný jízdní pruh a zřítil se mimo vozovku. Pokud by se totéž stalo na dálnici, dost možná by tak hmotné těleso probouralo svodidla, překonalo střední dělící
pruh a v protisměru by byla jatka ještě větší - neřiditelné vozidlo by devastovalo vozidla v protisměru ve vzájemné rychlosti v době nárazu kolem 200 km/h.“
Petr Kužvart, Ateliér pro životní prostředí
„To, že v České republice jezdíme po rozbitých vozovkách, v nebezpečně vyjetých kolejích a na vytlučeném asfaltu, a to i na dálnicích a rychlostních silnicích, není vina ekologických sdružení. A už vůbec nemohou za to, že někdo nedodržuje pravidla provozu a ohrožuje ostatní riskantní či příliš rychlou jízdou.“
Lucie Peláková, Zelený kruh
Kontakt: zk@ecn.cz
www.zelenykruh.cz
Lublaňská 18
120 00 Praha 2
tel. 222 517 143, 222 518 320
fax 222 51 8 319
Ekologická sdružení proti spojování své činnosti s tragickou smrtí 19 cestujících důrazně protestují. Příčinou toho, že české silnice jsou ve špatném, na mnoha místech až katastrofálním stavu, a že se nestaví dálnice, je především nedostatek peněz. „Boje“ ekologických sdružení proti dálnicím obsahují vždy alternativní řešení, návrh trasy přijatelnější z hlediska životního prostředí.
Na opravy a úpravy již existujících silnic se nevěnuje dostatek prostředků, což jednoznačně přispívá ke zvýšení nehodovosti (na údržbu infrastruktury silnic a železnic schází 350 miliard korun). Údržba je jednoznačně podinvestovaná a rozvoj dálnic není plánován úměrně k finančním možnostem státu.
Ze statistických ročenek ministerstva dopravy z posledních let navíc nevyplývá, že by dálnice byly bezpečnější než ostatní komunikace. Na počet přepravených osob je na dálnicích nehod méně, ale vzhledem k vyšší rychlosti jízdy mívají vážnější následky. Příčinou silničních dopravních nehod jsou nejčastěji chyby řidičů.
Ekologická sdružení žádají novináře, aby informovali své čtenáře objektivně a nedávali jednostranně prostor pouze lidem, kteří se pokouší účelově manipulovat s veřejným míněním
Lucie Peláková, Zelený kruh – asociace ekologických nevládních organizací
K tiskové zprávě se připojují:
Agentura Gaia, Marie Haisová
Arnika, Petr Hrdina
Ateliér pro životní prostředí, Pavel Černohous
Calla, Vladimír Molek, Edvard Sequens
Centrum pro dopravu a energetiku, Aleš Kuták
Centrum SOS Praha a Pražské matky, Marie Petrová
Český a Slovenský dopravní klub, Martin Robeš
Děti Země Beroun, Michal Štingl
Děti Země Brno, Miroslav Patrik
Ekologický právní servis, Pavel Doucha
Ekovia, Eva Schäferová
Hnutí DUHA, Pavel Přibyl
Jihočeské matky, Dana Kuchtová
Jizersko-ještědský horský spolek, Marcela Prajzlerová
PRO-BIO LIGA, Jana Zelenková
Rosa o.p.s., Zuzan Guthová
Terrigenia, V. Procházka
Ústav pro ekopolitiku, Tomáš Gremlica
Vzdělávací a informační středisko Bílé Karpaty, Radka Nekardová
ZO ČSOP Armillaria Liberec, Květa Morávková
Z komentářů zástupců ekologických sdružení:
„Kdyby řidiči jezdili tak, jak se má, a přizpůsobili jízdu provozu a stavu silnice, nehody by byly spíše
výjimkou. Hlavní příčinou tragických nehod je většinou špatná či dokonce agresivní jízda - silnice jsou až podružný problém.“
Jiří Bureš, Ekocentrum PALETA
„Ten autobus vybočil naprosto nepředvídatelně, přejel protisměrný jízdní pruh a zřítil se mimo vozovku. Pokud by se totéž stalo na dálnici, dost možná by tak hmotné těleso probouralo svodidla, překonalo střední dělící
pruh a v protisměru by byla jatka ještě větší - neřiditelné vozidlo by devastovalo vozidla v protisměru ve vzájemné rychlosti v době nárazu kolem 200 km/h.“
Petr Kužvart, Ateliér pro životní prostředí
„To, že v České republice jezdíme po rozbitých vozovkách, v nebezpečně vyjetých kolejích a na vytlučeném asfaltu, a to i na dálnicích a rychlostních silnicích, není vina ekologických sdružení. A už vůbec nemohou za to, že někdo nedodržuje pravidla provozu a ohrožuje ostatní riskantní či příliš rychlou jízdou.“
Lucie Peláková, Zelený kruh
Kontakt: zk@ecn.cz
www.zelenykruh.cz
Lublaňská 18
120 00 Praha 2
tel. 222 517 143, 222 518 320
fax 222 51 8 319
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk