Tiskové zprávy
ČSSD: Stavba jezů na Labi může nenávratně poškodit unikátní ekosystémy
3. srpna 2010 | ČSSD
Kroky nové trojkoaliční vlády v oblasti životního prostředí budí čím dál větší obavy. Dokazuje to i jeden z posledních vytčených cílů - prosazení stavby jezů na Labi, o kterém píše MF Dnes. Je to další z řady kontroverzních projektů, jímž vévodí dnes již proslulý obří ekotendr na likvidaci starých zátěží, které mají sporný ekonomický přínos.
Kauza kolem jezů na Labi má dvě polohy, na jedné straně jsou unikátní ekosystémy s celou řadou zvláště chráněných druhů, na straně druhé je zájem provozovatelů říční dopravy o zprovoznění řeky. Důležitá otázka ale zní - jaký je zájem naší společnosti? A hájí ho skutečně stát?
Říční doprava patří bezesporu mezi nejčistší, v tomto případě má však několik zásadních ALE. Především vybudování jezů poškodí zmíněné přírodní stanoviště; není také jisté, že skutečně dojde k přesunu zboží z kamionů na lodě a především - říční trasu kopíruje vybudovaná a funkční železniční síť. Varovným příkladem pro nás může být sousední Německo, kde jsou podmínky pro dopravu na Labi mnohem příznivější a kde byly investovány nemalé finanční prostředky do splavnění. Výsledek? K žádnému výraznému nárůstu říční dopravy nedošlo, ta naopak stagnuje!
Alarmující je také objem peněz, který by na vybudování jezů směřoval. Cena se pohybuje ve výši několika miliard korun. Opravdu je vhodné v době plošných škrtů vůbec přemýšlet o takto nákladném projektu se zcela nejistým výsledkem? Není lepší místo drahého přizpůsobování řeky přizpůsobit spíše lodě dané řece? Je zde navíc možný konflikt s mezinárodními úmluvami, jichž je ČR signatářem, např. Bernskou či Ramsarskou úmluvou.
Důležité budou nyní výsledky procesu posuzování vlivu případných stavebních zásahů na životní prostředí (EIA). Vedení ministerstva životního prostředí by proto mělo zachovat jednoznačnou nezávislost rozhodování a žádným způsobem do tohoto procesu nezasahovat. Výsledky poté napoví, jak v této otázce dále postupovat.
Kauza kolem jezů na Labi má dvě polohy, na jedné straně jsou unikátní ekosystémy s celou řadou zvláště chráněných druhů, na straně druhé je zájem provozovatelů říční dopravy o zprovoznění řeky. Důležitá otázka ale zní - jaký je zájem naší společnosti? A hájí ho skutečně stát?
Říční doprava patří bezesporu mezi nejčistší, v tomto případě má však několik zásadních ALE. Především vybudování jezů poškodí zmíněné přírodní stanoviště; není také jisté, že skutečně dojde k přesunu zboží z kamionů na lodě a především - říční trasu kopíruje vybudovaná a funkční železniční síť. Varovným příkladem pro nás může být sousední Německo, kde jsou podmínky pro dopravu na Labi mnohem příznivější a kde byly investovány nemalé finanční prostředky do splavnění. Výsledek? K žádnému výraznému nárůstu říční dopravy nedošlo, ta naopak stagnuje!
Alarmující je také objem peněz, který by na vybudování jezů směřoval. Cena se pohybuje ve výši několika miliard korun. Opravdu je vhodné v době plošných škrtů vůbec přemýšlet o takto nákladném projektu se zcela nejistým výsledkem? Není lepší místo drahého přizpůsobování řeky přizpůsobit spíše lodě dané řece? Je zde navíc možný konflikt s mezinárodními úmluvami, jichž je ČR signatářem, např. Bernskou či Ramsarskou úmluvou.
Důležité budou nyní výsledky procesu posuzování vlivu případných stavebních zásahů na životní prostředí (EIA). Vedení ministerstva životního prostředí by proto mělo zachovat jednoznačnou nezávislost rozhodování a žádným způsobem do tohoto procesu nezasahovat. Výsledky poté napoví, jak v této otázce dále postupovat.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk