https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/strany-nabizeji-draha-reseni-recept-na-problemy-dopravy-maji-jen-zeleni-a-snk-ed
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Strany nabízejí drahá řešení. Recept na problémy dopravy mají jen Zelení a SNK-ED

13. října 2010 | Auto*Mat
Přestože politické strany mluví před volbami o hospodárnosti, prověření sporných zakázek a slibují stop betonování, povolební pražská realita se od té dnešní nemusí až moc lišit. Vyplývá to z analýzy volebních slibů politických stran, kterou zveřejnila iniciativa Auto*Mat (1). Všichni s výjimkou Strany zelených a SNK ED chtějí pokračovat v prakticky stejné dopravní politice, jakou už dvacet let provádí ODS. To znamená chátrání veřejné dopravy, stále více aut v ulicích a utápění rozpočtu města v betonu extrémně drahých tunelů. Na velké investice přitom nebudou peníze (2).

„Řešení dopravní situace v Praze dlouhodobě brání dva bloky. Prvním je dálniční průtah městem v podobě severojižní magistrály. Druhým je obětování všech městských peněz na výstavbu vnitřního dálničního okruhu, což způsobuje chudnutí Prahy a zastarávání MHD,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Podle něj Praha potřebuje postavit chybějící části vnějšího okruhu, zklidnit provoz aut v centru a masivně investovat do veřejné dopravy. K tomu je však podle volebních programů připravena přikročit pouze koalice Strany zelených a Sdružení nezávislých kandidátů - Evropští demokraté, zatímco ODS, TOP 09 i Věci veřejné chtějí prakticky pokračovat v dosavadní dopravní politice.

„Nové zastupitelstvo bude mít na investice po celou dobu svého vládnutí přibližně jen 40 miliard korun. To je zhruba tolik, kolik nás bude stát tunel Blanka. Je proto iluzorní voličům slibovat, že dopravní problémy Prahy se vyřeší po dostavbě obou dálničních okruhů a radiál. To je práce na desítky let a investice v řádu stovek miliard. Mnoho obyvatel se toho možná vůbec nedožije,“ vysvětluje Křivohlávek.

ODS, TOP 09 a VV prosazují například mýtné pro vjezd do centra Prahy, což je recept úspěšně vyzkoušený v Londýně. Zavedený mýtného však tyto strany podmiňují dobudováním Pražského a městského okruhu, což bude trvat nejméně 15 až 20 let. V následujícím volebním období by tak Pražané zřejmě žádné zlepšení kvality života ve městě nepocítili.

S výjimkou koalice SZ/SNK ED žádná další politická formace vážně neuvažuje o brzkém zklidnění severojižní magistrály, která vystavuje zhruba desetinu Pražanů životu v hluku a v nadměrně znečištěném ovzduší. TOP 09 a ODS prosazují stavbu tunelu u Národního muzea přesto, že chybí celková koncepce zklidňování magistrály, VV chtějí raději nejdříve postavit Městský okruh.

Auto*Mat se na počátku předvolební kampaně obrátil na všechny velké politické strany mimo KSČM, předal jim soubor čtyřiceti doporučení pro dopravní politiku a požádal je o postoj k řešení konkrétních problémů. Poté uspořádal veřejné debaty, kde mohli lídři politických stran vysvětlit své postoje voličům. Výslednou analýzu Auto*Matu doplňuje hodnocení volebních programů.

Přílohy:

1) Jak chtějí postupovat politické strany po volbách v oblasti pražské dopravy?

ODS

Žádný z lídrů ODS ani po opakovaných urgencích neposkytl odpovědi na dotazník iniciativy Auto*Mat a s jednou výjimkou se ani nikdo z ODS neúčastnil veřejných debat. Proto bylo možné hodnotit pouze volební program strany, který je však málo konkrétní a na mnohé zásadní otázky nedává odpovědi. ODS se zřejmě snaží více rozvinout oblast sportu a rekreace a naopak prakticky nezkvalitňuje běžné životní prostředí obyvatel a každodenní chod města.

Veřejný prostor: Uvolnit veřejný prostor od nadměrného počtu aut je podle ODS možné až po výstavbě městského okruhu, stejně tak zavedení mýtného a zklidnění magistrály (nejdříve 2020).


TOP 09

TOP 09 si je vědoma potřebnosti rozvoje veřejné dopravy. Za prioritu nicméně považuje vysoké investice do silničních staveb, čímž významné zlepšení MHD podvazuje. Strana hodlá pokračovat v rozvoji cyklodopravy a podporuje zklidnění automobilového provozu, avšak v nadcházejícím volebním období se zavedením konkrétních opatření ke snížení automobilové zátěže nepočítá. Omezení aut je mimo jiné nezbytnou podmínkou i pro rozvoj cyklodopravy.

Veřejná doprava: Prioritami jsou metro D, tramvaje na Václavské náměstí, preference MHD v křižovatkách a vyhrazenými pruhy. Uvažuje o zdražení jízdného.

Veřejný prostor: Revize, sjednocení a rozšíření zón placeného stání. Mýtné a zklidnění magistrály je podle TOP 09 možné až po dokončení městského okruhu (nejdříve 2020).

Cyklistická doprava: Pokračování v současném trendu rozvoje cyklodopravy.

Zdraví a životní prostředí: TOP 09 prosazuje lepší dopravní plánování. Dílčí opatření: tiché povrchy, protihlukové stěny, izolační zeleň.


ČSSD

ČSSD klade vysokou prioritu na rozvoj veřejné dopravy. Chce omezit automobilovou dopravu, se zavedením efektivních opatření ale ve svém volebním období nepočítá.

Veřejná doprava: Priority: rychlodráha na letiště a do Kladna, metro D, tramvajová trať Budějovická - Dvorce a Želivského - Jižní město, urychlený nákup nízkopodlažních tramvají a autobusů, 10 000 nových míst P+R. Nezdraží jízdné.

Veřejný prostor: Revize, sjednocení a rozšíření zón placeného stání. Zklidnění magistrály bez tunelu u Muzea.

Cyklodoprava: Pokračování v současném trendu rozvoje cyklodopravy. Nárůst cyklodopravy na 2 - 4 % objemu pražské dopravy. Na cyklodopravu min. 1% dopravního rozpočtu města.

Zdraví a životní prostředí: Efektivní regulaci automobilů podmiňuje ČSSD dostavbou okruhů (nejdříve 2020). Preferuje výstavbu protihlukových stěn namísto snižování rychlosti aut.


VV

VV jsou si vědomy potřebnosti rozvoje veřejné dopravy, nicméně zvažují vysoké investice do silničních staveb, čímž možnost významného zlepšení MHD podvazují. Zlepšení veřejného prostoru svazuje strana s dokončením Pražského a městského okruhu, čímž výrazné změny odsouvá na období 2025 a dále. Připouští potřebu revize současné podoby městského okruhu.

Veřejná doprava: Priority: rychlodráha na letiště a do Kladna, metro D, tramvajová trať Budějovická - Dvorce, Želivského - Jižní město a tramvaje na Václavském náměstí. Preference MHD v křižovatkách s vyhrazenými pruhy.

Veřejný prostor: Revize, sjednocení a rozšíření zón placeného stání. Mýtné a zklidnění magistrály je podle VV možné až po dokončení obou okruhů (2025 a dále). VV plánují víkendové uzavírky atraktivních ulic na promenády a revizi městského okruhu s cílem snížit zátěž životního prostředí.

Cyklodoprava: Na cyklodopravu 1% dopravního rozpočtu. Větší váha cyklistické dorpavy na odboru dopravy MHMP a v Radě HMP.

Zdraví a životní prostředí: Dílčí opatření: protihlukové stěny, izolační zeleň. Zváží nízkoemisní zóny minimálně pro nákladní automobily. Důraz na dopravní výchovu ve školním věku. Vznik mikroparků a zelených vnitrobloků.


SZ / SNK-ED

Koalice SZ a SNK-ED nepodmiňuje zklidňování automobilové dopravy dokončením obou automobilových okruhů. Chce přistoupit k pozvolnému zavádění efektivních nástrojů k omezení městského automobilismu na přijatelnou míru. Podporuje veřejnou a cyklistickou dopravu. Za klíčový přínos pro budoucnost Prahy považuje rozvoj městské železnice.

Veřejná doprava: Priority: rychlodráha na letiště a do Kladna, výrazný rozvoj městské železnice, metro D, tramvajová trať Budějovická - Lihovar, Želivského - Jižní město a tramvaje na Václavském náměstí. Nákup autobusů na zemní plyn. Komfort v MHD pomocí klimatizace a wi-fi.

Veřejný prostor: Přeměna vyhrazených zón placeného stání na smíšené zpoplatněné zóny. Mýtné zprvu na území Pražské památkové rezervace s dopravními opatřeními v širší oblasti. Přeměna magistrály a Smetanova nábřeží na městský bulvár. Vyjednávací tým pro rychlé postavení vnějšího okruhu. Zastřešení trojské části městského okruhu. Vyhodnocení zátěží nových staveb.
Cyklodoprava: Nárůst cyklodopravy na 5 % objemu pražské dopravy. Na cyklodopravu 250 mil. Kč ročně (přibližně 1% dopravního rozpočtu). Integrace pozice cyklodopravy do Odboru dopravy MHMP. 800 stojanů pro kola místo parkovacích stání před přechody pro chodce.

Zdraví a životní prostředí: Zavedou nízkoemisní zóny postupně od Pražské památkové rezervace přes širší centrum k okraji města. Vytvoří podmínky pro systém car sharing. Nová zástavba pouze na brownfieldech, nikoli místo zeleně.


2) Kolik bude mít budoucí primátor peněz v pokladně?

Výhled do rozpočtu Prahy 2010 – 2014

Praha může investice do dopravní infrastruktury financovat v zásadě ze čtyř zdrojů: vlastními prostředky, s přispěním státního rozpočtu (železnice, vnější okruh), s přispěním evropských fondů (veřejná doprava) a systémem PPP.

Vlastních prostředků má Praha přibližně 10 miliard Kč ročně, ovšem pokud dojde k avizované novelizaci zákona o rozpočtovém určení daní, hrozí snížení rozpočtu. Druhá nejsilnější koaliční vládní strana TOP 09 uspěla v parlamentních volbách s podporou „Starostů“, jejichž cílem je mj. snížit disproporci v daňovém přerozdělení mezi malými a velkými obcemi. Přestože konkrétní návrh nového znění zákona není znám, Praha by měla počítat s možným poklesem rozpočtu.

Praha nyní platí výstavbu tunelu Blanka, za který zbývá v letech 2010 – 2012 zaplatit přibližně 20 mld. Kč. Tunel by měl být hotový k datu 12. 12. 2012 a bude znamenat dokončení celé západní větve vnitřního městského okruhu, který spojí severojižní magistrálu na severním a jižní konci.

Státní rozpočet prochází balíčkem úspor a pražskou infrastrukturu hodlá stát nyní podpořit pouze ve výstavbě části vnějšího Pražského okruhu, konkrétně úseku 511 mezi Modleticemi a Běchovicemi (úsek mezi D1 a silnicí I. třídy 12).

Evropské fondy čerpá Praha při výstavbě metra A do Motola. Jsou připravené dílčí projekty k modernizaci tramvajových tratí, nicméně další stavby dnes evropské peníze nepokrývají. Silniční stavby (vnitřní a vnější okruh) nemohou v současné podobě evropské zdroje podpořit, protože projekty nevyhovují standardům EU na ochranu lidského zdraví a životního prostředí.

Systém PPP je pro Prahu velkou neznámou. První pokus o zapojení soukromé firmy do realizace městského projektu – Opencard – skončil naprostým fiaskem. Systém PPP může každopádně fungovat pouze jako způsob dalšího zadlužení města – soukromý investor zaplatí stavbu a město mu v dalších 20 a více letech stavbu splácí zpravidla formou poplatků za užívání.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist