https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/studie-radi-verejnym-institucim-jak-nakupovat-fair-trade
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

NaZemi: Studie radí veřejným institucím, jak nakupovat fair trade

9. listopadu 2011 | NaZemi
České veřejné instituce dostaly návod, jak nakupovat fairtradové produkty. Se začleněním kritérií fair trade do vypisovaných zakázek jim pomůže nově vydaná studie Vztah veřejných zakázek a fair trade. Poptávání fairtradových produktů formou veřejných zakázek je
v zemích EU běžným jevem, zdomácnět může i v Česku.

„Při respektování základních zásad zadávání veřejných zakázek je začlenění kritérií fair trade do vypisovaných veřejných zakázek právně v pořádku, a to z hlediska české i evropské legislativy,“ říká doc. JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph.D., expert na veřejné zakázky a autor studie Vztah veřejných zakázek a fair trade. Právě vydaná studie poskytuje veřejným zadavatelům návod na právně korektní postup poptávání fair trade produktů a obsahuje modelové příklady. V českém prostředí se jedná o první analýzu podobného charakteru, vydala ji nevládní organizace NaZemi – společnost pro fair trade.

V roce 2010 bylo dokončeno 9049 veřejných zakázek a zadavatelé za ně zaplatili téměř 239 mld. Kč (bez DPH)1. Část těchto peněz nyní mohou veřejné instituce vynaložit na produkty, jejichž nákupem podpoří udržitelný rozvoj, napomohou v boji proti světové chudobě, dětské práci a nadměrnému ničení přírody.

V západní Evropě je již spotřeba fairtradových produktů veřejnými institucemi běžná. „Třetinu fairtradové kávy prodané v Rakousku spotřebují místní státní správy a samosprávy, v Evropském parlamentu v belgickém Bruselu konzumují výlučně fairtradové banány a kávu. V roce 2009 činila jejich spotřeba více než 5200 kg banánů a 9000 kg kávy,“ uvádí Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fair point z organizace NaZemi.

Evropský parlament nově přijal na konci října Usnesení o modernizaci veřejných zakázek a potvrdil stanovisko Evropského soudního dvora, že veřejní zadavatelé mohou mezi požadavky přidávat také podmínky, za jakých byly produkty vyrobeny. Zadavatelé tak mohou požadavek na fairtradové produkty otevřeně poptávat v technické specifikaci vypisované veřejné zakázky.

Příklady dobré praxe již existují i v České republice. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy začlenilo v letošním roce do vypsané veřejné zakázky na cateringové služby pro mezinárodní konferenci i požadavek, aby všechny kávové a čajové produkty byly vyrobeny v souladu s parametry Usnesení Evropského parlamentu o spravedlivém obchodu a rozvoji, což lze doložit např. certifikací Fairtrade.

„Uplatňování principů společenské odpovědnosti považuji za obyčejnou slušnost a používání zdravého rozumu, které lze prosazovat jak ve firemní, tak ve veřejné sféře. Stálo nás to jen trochu více vysvětlování, stanovený rozpočet akce jsme nepřekročili a dodavatelé neměli s touto podmínkou problém,“ říká Antonie Ondrouchová z odboru pro záležitosti EU z MŠMT.

Zájem českých veřejných institucí o fairtradové produkty dokládá i fakt, že v České republice jsou již dvě Fairtradová města – Litoměřice a Vsetín.

Legislativa obecně umožňuje využívat více parametrů ve veřejných zakázkách, lze stanovit takové podmínky, které jsou v souladu s veřejnými zájmy. Přidávání kritérií fair trade do veřejných zakázek je možné, pokud jsou dodrženy obecné zásady pro zadávání veřejných zakázek, tedy rovné zacházení, hospodárnost a transparentnost.

Fairtradová kritéria je nejvhodnější začlenit do technické specifikace nebo dílčích hodnotících kritérií veřejné zakázky. Nejjednodušší formou ověření kritérií je přezkoumání, zda nabízené výrobky nesou na svém obalu ochrannou známku FAIRTRADE® nebo jsou dovážené a distribuované členskou organizací WFTO (World Fair Trade Organization).

Název studie: Vztah veřejných zakázek a fair trade
Autor: Doc. JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph.D.
Vydalo NaZemi – společnost pro fair trade | Brno 2011
Publikace ke stažení zde: http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/files/korenova-slozka-svnk/obrazky/verejne-nakupovani/dokumenty/analyza-web.pdf


KONTAKTY:
Vanda Jarošová, kontakt pro média, ¨, vanda.jarosova@nazemi.cz, 777 743 778
Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fair point, NaZemi, stanislav.kominek@nazemi.cz, 774 737 176

www.nazemi.cz
www.fairpoint.cz
www.fairtradovamesta.cz


Další informace:

Kampaň Fair point se snaží mobilizovat veřejné orgány, aby zavedly do své nákupní politiky fair trade jako podporovaný sociální aspekt. Cílem projektu je nabídnout procesní podporu i konkrétní příklady společensky odpovědného zadávání veřejnými institucemi.
www.fairpoint.cz

Fair trade (česky spravedlivý obchod) je způsob obchodu, který zaručuje producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. sociálního příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje.

NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz


Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist