Tiskové zprávy
Pražské matky: Světový den obětí dopravních nehod
16. listopadu 2003 | Pražské matky, tel: 721 303 100
Na památku obětí dopravních nehod, utrpení těch, kteří přežili, ale i jako připomínka všem ostatním, že lidský život je potřeba mít v úctě, byla před několika lety vyhlášena třetí neděle v listopadu jako Světový den obětí silničních dopravních nehod. Tento rok připadá na 16. listopadu. Občanské sdružení Pražské matky chce upozornit, že v tuto neděli se všude po světě konají náboženské obřady různých vyznání a řada dalších akcí. Proč je potřeba o dopravních nehodách a o jejich obětech mluvit?
Podle Světové zdravotnické organizace se dopravní nehody na silnicích každoročně stávají příčinou smrti více než jednoho milionu lidí, způsobují těžké následky u 3 milionů osob a zranění více než 30 milionů lidí na světě. Řada z nich umírá za velkého utrpení a pro mnoho z těch, kteří přežili, se život stává každodenní strastí, nemluvě o trápení jejich příbuzných a přátel. Přestože nehody a jejich následky v České republice převyšují evropský průměr, připadá nám, že tragédie obětí jsou přehlíženy jako jakási „nutná daň pokroku“ a nedostává se jim pozornosti, kterou si zasluhují. Účinně nereagují ani úřady, politici a média, ale ani veřejnost. Přitom většina dopravních nehod není nevyhnutelná a většině z nich by se dalo předcházet. Bezpečnost silničního provozu je odpovědností sdílenou. Nestačí chovat se správně, pravidla musejí respektovat všichni a jejich dodržování je věcí celé společnosti. Samozřejmě dodržování pravidel bezpečnosti silničního provozu je především odpovědnost řidičů, zejména když si uvědomíme, že z více než 90% nehod zaviní řidiči motorových vozidel. Důležité je ale i nastavení celého systému, za nějž nese odpovědnost celá společnost: Úřady, politici, výrobci automobilů, projektanti silnic a urbanisté, ale i média, učitelé a rodiče. Ti všichni by měli v praxi prosazovat právo na život – názor, že respekt vůči lidskému životu je nadřazen ostatním zájmům.
Evropská federace obětí silničních dopravních nehod (FEVR) upozorňuje i na skutečnost, že následky dopravních nehod ve velkém množství případů nesou nevinné oběti a jejich rodiny. Výzkumy ukázaly výrazný a dlouhodobý pokles kvality života i životního standardu obětí dopravních nehod i u jejich rodin. Zranění způsobená při dopravních nehodách představují velký problém i pro zdravotnictví. Rodiny obětí se často ocitají ve stresu, v depresi a někdy se vyskytují i sebevražedné tendence. Psychické utrpení je mnohdy intenzivní, dlouhotrvající a někdy trvalé. To vede někdy až k somatickým onemocněním, které dále negativně ovlivňují psychický stav. Rodiny pak čelí dalším potížím s úřady, zaměstnavateli, soudy v trestním a majetkoprávním řízení a v řízení s pojišťovnami. Je proto nezbytné zajistit obětem dopravních nehod bezplatnou právní a sociální asistenci a psychologickou a morální podporu. FEVR prosazuje vytváření center pomoci pro oběti dopravních nehod, kde by našly všestrannou potřebnou podporu. V některých zemích již začaly takové poradny pro účastníky dopravních nehod působit. FEVR také navrhl některé legislativní změny, které by zlepšily postavení obětí dopravních nehod.
Pražské matky proto vyzývají ministra dopravy pana ing. Milana Šimonovského a ministra vnitra pana Mgr. Stanislava Grosse, aby se postavením obětí dopravních nehod a jejich rodin vážně zabývali a představili veřejnosti systém pomoci obětem dopravních nehod.
ing. Jarmila Johnová, Michaela Valentová tel: 721 303 100
www.fevr.org
http://europa.eu.int/eur-lex/en/com/availability/eu_dpi_availability_month_2003_06.html
UN General Assembly – Global road safety crisis, Report of the Secretary-General A58/228, 7. August 2003
Červený kříž – kampaň www.1-life.info
Pozn.: Valné shromáždění UN ve své zprávě „Global road safety crisis“ připravené WHO uvádí odhady z roku 2000 – 1,26 mil. lidí na světě zahynulo v důsledku zranění utrpěných při dopravních nehodách na silnicích. Zranění při silničních dopravních činí 2,2 % světové úmrtnosti a jsou zodpovědná za 25 % všech úmrtí v důsledku úrazů. Zranění jsou ve světě mezi hlavními příčinami úmrtí lidí ve věku mezi 15 až 44 roky.
Podle Světové zdravotnické organizace se dopravní nehody na silnicích každoročně stávají příčinou smrti více než jednoho milionu lidí, způsobují těžké následky u 3 milionů osob a zranění více než 30 milionů lidí na světě. Řada z nich umírá za velkého utrpení a pro mnoho z těch, kteří přežili, se život stává každodenní strastí, nemluvě o trápení jejich příbuzných a přátel. Přestože nehody a jejich následky v České republice převyšují evropský průměr, připadá nám, že tragédie obětí jsou přehlíženy jako jakási „nutná daň pokroku“ a nedostává se jim pozornosti, kterou si zasluhují. Účinně nereagují ani úřady, politici a média, ale ani veřejnost. Přitom většina dopravních nehod není nevyhnutelná a většině z nich by se dalo předcházet. Bezpečnost silničního provozu je odpovědností sdílenou. Nestačí chovat se správně, pravidla musejí respektovat všichni a jejich dodržování je věcí celé společnosti. Samozřejmě dodržování pravidel bezpečnosti silničního provozu je především odpovědnost řidičů, zejména když si uvědomíme, že z více než 90% nehod zaviní řidiči motorových vozidel. Důležité je ale i nastavení celého systému, za nějž nese odpovědnost celá společnost: Úřady, politici, výrobci automobilů, projektanti silnic a urbanisté, ale i média, učitelé a rodiče. Ti všichni by měli v praxi prosazovat právo na život – názor, že respekt vůči lidskému životu je nadřazen ostatním zájmům.
Evropská federace obětí silničních dopravních nehod (FEVR) upozorňuje i na skutečnost, že následky dopravních nehod ve velkém množství případů nesou nevinné oběti a jejich rodiny. Výzkumy ukázaly výrazný a dlouhodobý pokles kvality života i životního standardu obětí dopravních nehod i u jejich rodin. Zranění způsobená při dopravních nehodách představují velký problém i pro zdravotnictví. Rodiny obětí se často ocitají ve stresu, v depresi a někdy se vyskytují i sebevražedné tendence. Psychické utrpení je mnohdy intenzivní, dlouhotrvající a někdy trvalé. To vede někdy až k somatickým onemocněním, které dále negativně ovlivňují psychický stav. Rodiny pak čelí dalším potížím s úřady, zaměstnavateli, soudy v trestním a majetkoprávním řízení a v řízení s pojišťovnami. Je proto nezbytné zajistit obětem dopravních nehod bezplatnou právní a sociální asistenci a psychologickou a morální podporu. FEVR prosazuje vytváření center pomoci pro oběti dopravních nehod, kde by našly všestrannou potřebnou podporu. V některých zemích již začaly takové poradny pro účastníky dopravních nehod působit. FEVR také navrhl některé legislativní změny, které by zlepšily postavení obětí dopravních nehod.
Pražské matky proto vyzývají ministra dopravy pana ing. Milana Šimonovského a ministra vnitra pana Mgr. Stanislava Grosse, aby se postavením obětí dopravních nehod a jejich rodin vážně zabývali a představili veřejnosti systém pomoci obětem dopravních nehod.
ing. Jarmila Johnová, Michaela Valentová tel: 721 303 100
www.fevr.org
http://europa.eu.int/eur-lex/en/com/availability/eu_dpi_availability_month_2003_06.html
UN General Assembly – Global road safety crisis, Report of the Secretary-General A58/228, 7. August 2003
Červený kříž – kampaň www.1-life.info
Pozn.: Valné shromáždění UN ve své zprávě „Global road safety crisis“ připravené WHO uvádí odhady z roku 2000 – 1,26 mil. lidí na světě zahynulo v důsledku zranění utrpěných při dopravních nehodách na silnicích. Zranění při silničních dopravních činí 2,2 % světové úmrtnosti a jsou zodpovědná za 25 % všech úmrtí v důsledku úrazů. Zranění jsou ve světě mezi hlavními příčinami úmrtí lidí ve věku mezi 15 až 44 roky.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk