Tiskové zprávy
RPG Recycling, s.r.o.: Tichý povrch z recyklovaných pneumatik pokryl čtyřkilometrový úsek silnice u Liptálu na Zlínsku
Úsek silnice I. třídy mezi Liptálem a Lhotou u Vsetína, kde byl na přelomu října a listopadu (2013) položen alternativní povrch, má prokázat vyšší odolnost gumoasfaltové směsi v porovnání s běžným silničním asfaltem. Srovnávat se budou především rychlost stárnutí a vytváření trhlin u obou typů povrchů. Pryžový granulát, který je součástí gumoasfaltové směsi, vyrábí z recyklovaných pneumatik společnost RPG Recycling z Uherského Brodu a odborný dohled nad pokládkami provádí tým profesora Jana Kudrny z Vysokého učení technického v Brně, který se vývojem gumoasfaltu a jeho využitím dlouhodobě zabývá. Investorem opravy silnice I. třídy u Liptálu bylo ŘSD Správa Zlín. Přínosy gumoasfaltových směsí začínají být respektovány a postupně se přechází od experimentálních pokládek k pravidelné výrobě. V letošním roce byly uskutečněny pokládky v krajích Středočeském (Praha, ul. Poděbradská), Jihomoravském (několik pokládek v Brně v ulicích Sokolova a Úvoz), Zlínském (v obci Fryšták a ve zmiňovaném úseku Liptál – Lhota u Vsetína) a také na části dálnice D11.
Na podzim roku 2011 byl položen gumoasfaltový povrch na silnici u Zádveřic nedaleko Zlína. Pravidelné prohlídky prokázaly odolnost povrchu v zimních sezónách a měření protihlukových vlastností potvrdily snížení hlučnosti povrchu minimálně 3 dB oproti koberci mastixovému a 4 dB oproti asfaltovému betonu. V případě krátkého úseku u Zádveřic se také ověřovala doba životnosti protihlukové obrusné vrstvy.
Čtyřkilometrový úsek mezi Liptálem a Lhotou u Vsetína má pro změnu prokázat možnosti, jak snížit tloušťky asfaltových vrstev při opravě vozovky a přitom dosáhnout vyšší odolnosti proti trhlinám. Původní vozovka neodolala účinku vysokého dopravního zatížení. Na mnoha místech se vyskytovaly vážné konstrukční poruchy sítí trhlin v asfaltových vrstvách a příčné trhliny účinkem mrazu. Proto byla profesorem Janem Kudrnou navržena oprava pomocí tří gumoasfaltových vrstev. Spodní vrstva byla položena po vyfrézování vrstev porušených síťovými trhlinami v tloušťce 60 mm, což se týkalo 10 % plochy úseku. Další gumosfaltová vrstva překryla ostatní trhliny a měla by omezit prokopírování trhlin na povrch vozovky. Poslední obrusná vrstva má navíc protihlukový účinek vhodný zejména pro místní komunikace. Tloušťka každé z těchto dvou vrstev je 30 mm, celkem tedy bylo položeno jen 60 mm gumoasfaltové směsi. U klasických směsí to obvykle bývá vrstva silná až 100 mm.
Pneumatiky se zpracovávají v provozovně společnosti RPG Recycling v Uherském Brodě. Staré pláště procházejí čtyřstupňovým drcením na nožových drtičích s následným odstraňováním nežádoucích příměsí, které vznikají rozdrcením textilního a ocelového kordu. Ten se postupně odstraňuje na separátorech kovů, vybavených silnými neodymovými magnety, kterých je v recyklační lince několik. Výsledkem je čistý granulát, jenž neobsahuje žádné zbytky ocelového kordu. ,,Ročně zpracováváme zhruba dvacet tisíc tun pneumatik,“ říká výkonný ředitel společnosti RPG Recycling Radomír Bureš. ,,V současnosti vyrábíme širokou škálu granulátů rozdělených podle velikostí zrn, což jsou v podstatě čisté pryžové granule,“ dodal Radomír Bureš. Do gumoasfaltových směsí jsou dodávány frakce do 1 mm. RPG Recycling produkuje tři typy těchto jemných frakcí, které jsou vhodné pro různé vrstvy vozovky. Nejjemnější frakce jsou ideální do směsí pro horní vrstvy vozovek.
Profesor Jan Kudrna z VUT v Brně popisuje rozdíly mezi klasickým asfaltem, běžně používaným a alternativou. Podle něj jsou asfalty při vysoké teplotě řídké, kdežto gumosfalt je krupicovitý. Gumoasfalt asfaltovým směsím přináší vyšší odolnost proti vysokým i nízkým teplotám. ,,Oproti klasickým vrstvám je v zásadě použito o 15 až 25 procent více pojiva, tedy gumoasfaltu, přičemž procesem výroby je do asfaltu zamícháno 15 až 17 procent gumového granulátu z ojetých pneumatik. V každém metru čtverečním protihlukové úpravy o tloušťce 30 mm je zabudován jeden kilogram gumového granulátu,“ vysvětluje Prof. Jan Kudrna. Podle něj silničáři díky tomu získávají speciální pojivo s vlastnostmi, které převyšují dosavadní dodávané druhy asfaltových pojiv. To umožňuje vyrábět nové směsi, jak pórovité s protihlukovým účinkem, tak uzavřené s odolností proti trhlinám, přičemž odolnost proti vyjíždění kolejí ve stopách vozidel je u obou směsí dodržována. Pro obyvatele v blízkosti silnic nový povrch navíc představuje významné snížení hluku, jako kdyby po silnici projelo o 50 % až 70 % méně vozidel. Profesor Kudrna dodává, že spolupráce se společností RPG Recycling coby dodavatelem granulátu a firmou G Asfalt, která míchá gumový granulát, funguje perfektně.
Kontakty:
RPG Recycling, s.r.o., dceřiná společnost skupiny REC Group s.r.o.
Vazová 2143
688 01 Uherský Brod
web: www.rpgrecycling.cz
e-mail: uherskybrod@rpgrecycling.cz
Prof. Ing. Jan Kudrna - VUT Brno, Fakulta stavební - Ústav pozemních komunikací
web: www.gasfalt.cz
e-mail: kudrna.j@fce.vutbr.cz
Na podzim roku 2011 byl položen gumoasfaltový povrch na silnici u Zádveřic nedaleko Zlína. Pravidelné prohlídky prokázaly odolnost povrchu v zimních sezónách a měření protihlukových vlastností potvrdily snížení hlučnosti povrchu minimálně 3 dB oproti koberci mastixovému a 4 dB oproti asfaltovému betonu. V případě krátkého úseku u Zádveřic se také ověřovala doba životnosti protihlukové obrusné vrstvy.
Čtyřkilometrový úsek mezi Liptálem a Lhotou u Vsetína má pro změnu prokázat možnosti, jak snížit tloušťky asfaltových vrstev při opravě vozovky a přitom dosáhnout vyšší odolnosti proti trhlinám. Původní vozovka neodolala účinku vysokého dopravního zatížení. Na mnoha místech se vyskytovaly vážné konstrukční poruchy sítí trhlin v asfaltových vrstvách a příčné trhliny účinkem mrazu. Proto byla profesorem Janem Kudrnou navržena oprava pomocí tří gumoasfaltových vrstev. Spodní vrstva byla položena po vyfrézování vrstev porušených síťovými trhlinami v tloušťce 60 mm, což se týkalo 10 % plochy úseku. Další gumosfaltová vrstva překryla ostatní trhliny a měla by omezit prokopírování trhlin na povrch vozovky. Poslední obrusná vrstva má navíc protihlukový účinek vhodný zejména pro místní komunikace. Tloušťka každé z těchto dvou vrstev je 30 mm, celkem tedy bylo položeno jen 60 mm gumoasfaltové směsi. U klasických směsí to obvykle bývá vrstva silná až 100 mm.
Pneumatiky se zpracovávají v provozovně společnosti RPG Recycling v Uherském Brodě. Staré pláště procházejí čtyřstupňovým drcením na nožových drtičích s následným odstraňováním nežádoucích příměsí, které vznikají rozdrcením textilního a ocelového kordu. Ten se postupně odstraňuje na separátorech kovů, vybavených silnými neodymovými magnety, kterých je v recyklační lince několik. Výsledkem je čistý granulát, jenž neobsahuje žádné zbytky ocelového kordu. ,,Ročně zpracováváme zhruba dvacet tisíc tun pneumatik,“ říká výkonný ředitel společnosti RPG Recycling Radomír Bureš. ,,V současnosti vyrábíme širokou škálu granulátů rozdělených podle velikostí zrn, což jsou v podstatě čisté pryžové granule,“ dodal Radomír Bureš. Do gumoasfaltových směsí jsou dodávány frakce do 1 mm. RPG Recycling produkuje tři typy těchto jemných frakcí, které jsou vhodné pro různé vrstvy vozovky. Nejjemnější frakce jsou ideální do směsí pro horní vrstvy vozovek.
Profesor Jan Kudrna z VUT v Brně popisuje rozdíly mezi klasickým asfaltem, běžně používaným a alternativou. Podle něj jsou asfalty při vysoké teplotě řídké, kdežto gumosfalt je krupicovitý. Gumoasfalt asfaltovým směsím přináší vyšší odolnost proti vysokým i nízkým teplotám. ,,Oproti klasickým vrstvám je v zásadě použito o 15 až 25 procent více pojiva, tedy gumoasfaltu, přičemž procesem výroby je do asfaltu zamícháno 15 až 17 procent gumového granulátu z ojetých pneumatik. V každém metru čtverečním protihlukové úpravy o tloušťce 30 mm je zabudován jeden kilogram gumového granulátu,“ vysvětluje Prof. Jan Kudrna. Podle něj silničáři díky tomu získávají speciální pojivo s vlastnostmi, které převyšují dosavadní dodávané druhy asfaltových pojiv. To umožňuje vyrábět nové směsi, jak pórovité s protihlukovým účinkem, tak uzavřené s odolností proti trhlinám, přičemž odolnost proti vyjíždění kolejí ve stopách vozidel je u obou směsí dodržována. Pro obyvatele v blízkosti silnic nový povrch navíc představuje významné snížení hluku, jako kdyby po silnici projelo o 50 % až 70 % méně vozidel. Profesor Kudrna dodává, že spolupráce se společností RPG Recycling coby dodavatelem granulátu a firmou G Asfalt, která míchá gumový granulát, funguje perfektně.
Kontakty:
RPG Recycling, s.r.o., dceřiná společnost skupiny REC Group s.r.o.
Vazová 2143
688 01 Uherský Brod
web: www.rpgrecycling.cz
e-mail: uherskybrod@rpgrecycling.cz
Prof. Ing. Jan Kudrna - VUT Brno, Fakulta stavební - Ústav pozemních komunikací
web: www.gasfalt.cz
e-mail: kudrna.j@fce.vutbr.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk