Tiskové zprávy
Hl. m. Praha: Tisíce autovraků pomůže z pražských ulic odstranit legislativní změna
18. srpna 2006 | Hl. m. Praha
Prvním lednem letošního roku vstoupila do řešení problematiky autovraků organizace Správa služeb Městské policie hl. m. Prahy, která na základě usnesení Rady hlavního města přebírá úlohu zástupce vlastníka komunikace při zajišťování a odstraňování vozidel na území Prahy. Legislativa, která likvidaci vraků Správě služeb umožňuje, má však stále zásadní nedostatky.
„Částečně se tímto krokem zefektivnil proces při řešení problematiky vraků,“ zhodnotil sedmiměsíční fungování organizace náměstek primátora hl. m. Prahy Mgr. Rudolf Blažek a dodal, že povinná dvouměsíční lhůta, po kterou musejí vraky po vylepené výzvě na ulici zůstat, než mohou být odtaženy, je neúnosná. Jenom v průběhu uvedeného období správa služeb zjistila na území hlavního města 2 948 vozidel vykazujících znaky vraku (k ekologické likvidaci došlo u 98 vozidel), zatímco za celý rok 2005 bylo Technickou správou komunikací zjištěno pouhých 1083 vraků. „To dokazuje, že se i nadále musíme ponechanými vraky v ulicích neustále zabývat,“ uvedl náměstek Blažek.
Stovky občanů se neustále obracejí na strážníky, pracovníky Správy služeb MP a úřady s podněty, aby byl vrak okamžitě odstraněn z komunikace, a kriticky hodnotí současný systém, kdy je na vrak vylepena výzva a příslušná organizace musí počkat 2 měsíce, než toto „vozidlo“ může odstranit z komunikace. „Ani já nejsem spokojen se stávajícím systémem, a proto jsem se rozhodl iniciovat legislativní změnu. Vrak by pak po sedmi dnech od vylepení výzvy byl z komunikace fakticky odstraněn a odvezen na sběrné místo, kde by byl po uplynutí zákonné dvouměsíční lhůty ekologicky zlikvidován,“ vysvětluje postup náměstek Blažek.
Majiteli, který starý či nepojízdný automobil ponechal svému osudu, hrozí pokuta až do výše 20 tisíc korun. Podle zákona o odpadech je totiž vlastník motorového vozidla, které se stalo nepojízdným - ať už po havárií či stářím - povinen nechat takové vozidlo zlikvidovat u odborné firmy.
„Faktický odvozu vraků z komunikací a jejich následné deponování na odstavném parkovišti po dobu zákonné dvouměsíční lhůty není pro organizaci tak zatěžující. Proto vítáme snahu města o legislativní změnu, která povede k uvolnění mnoha parkovacích míst na území hlavního města,“ uvedl ředitel Správy služeb Městské policie hl. m. Prahy Mgr. Vladimír Kotrouš a doplnil: „Hovoříme-li o nákladech na ekologickou likvidaci, je nutno zdůraznit, že tato služba je prováděna bezplatně“.
Vrakem je podle zákona o pozemních komunikacích vozidlo trvale technicky nezpůsobilé, bez ohledu na to, zda má či nemá státní poznávací značku. Pokud bude přijata navrhovaná změna v legislativě, bude možné řešit i problémy s vraky při čištění komunikací. „Občané se velmi často podivují nad tím, že například při blokovém čistění zůstane vrak olepený výzvou na místě a není odtažen. Právě současná dvouměsíční lhůta to v mnoha případech neumožňuje. Pokud by byl vrak odtažen před uplynutím této doby, pak je s vozidlem zacházeno nikoli jako s vrakem, ale s věcí opuštěnou,“ připomněl ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.
Problematiku opuštěných a ztracených věcí řeší občanský zákoník a Hlavní město Praha již v loňském roce na základě podnětu náměstka Blažka navrhlo úpravu této právní normy, aby nakládání s těmito věcmi bylo efektivnější. „Došlo k zásadní změně v občanském zákoníku, kdy byla zkrácena dvanáctiměsíční lhůta na polovinu a věc se po uplynutí stává majetkem obce, která pak dokončí započatý proces,“ přiblížil provedenou změnu její autor náměstek Blažek.
„Částečně se tímto krokem zefektivnil proces při řešení problematiky vraků,“ zhodnotil sedmiměsíční fungování organizace náměstek primátora hl. m. Prahy Mgr. Rudolf Blažek a dodal, že povinná dvouměsíční lhůta, po kterou musejí vraky po vylepené výzvě na ulici zůstat, než mohou být odtaženy, je neúnosná. Jenom v průběhu uvedeného období správa služeb zjistila na území hlavního města 2 948 vozidel vykazujících znaky vraku (k ekologické likvidaci došlo u 98 vozidel), zatímco za celý rok 2005 bylo Technickou správou komunikací zjištěno pouhých 1083 vraků. „To dokazuje, že se i nadále musíme ponechanými vraky v ulicích neustále zabývat,“ uvedl náměstek Blažek.
Stovky občanů se neustále obracejí na strážníky, pracovníky Správy služeb MP a úřady s podněty, aby byl vrak okamžitě odstraněn z komunikace, a kriticky hodnotí současný systém, kdy je na vrak vylepena výzva a příslušná organizace musí počkat 2 měsíce, než toto „vozidlo“ může odstranit z komunikace. „Ani já nejsem spokojen se stávajícím systémem, a proto jsem se rozhodl iniciovat legislativní změnu. Vrak by pak po sedmi dnech od vylepení výzvy byl z komunikace fakticky odstraněn a odvezen na sběrné místo, kde by byl po uplynutí zákonné dvouměsíční lhůty ekologicky zlikvidován,“ vysvětluje postup náměstek Blažek.
Majiteli, který starý či nepojízdný automobil ponechal svému osudu, hrozí pokuta až do výše 20 tisíc korun. Podle zákona o odpadech je totiž vlastník motorového vozidla, které se stalo nepojízdným - ať už po havárií či stářím - povinen nechat takové vozidlo zlikvidovat u odborné firmy.
„Faktický odvozu vraků z komunikací a jejich následné deponování na odstavném parkovišti po dobu zákonné dvouměsíční lhůty není pro organizaci tak zatěžující. Proto vítáme snahu města o legislativní změnu, která povede k uvolnění mnoha parkovacích míst na území hlavního města,“ uvedl ředitel Správy služeb Městské policie hl. m. Prahy Mgr. Vladimír Kotrouš a doplnil: „Hovoříme-li o nákladech na ekologickou likvidaci, je nutno zdůraznit, že tato služba je prováděna bezplatně“.
Vrakem je podle zákona o pozemních komunikacích vozidlo trvale technicky nezpůsobilé, bez ohledu na to, zda má či nemá státní poznávací značku. Pokud bude přijata navrhovaná změna v legislativě, bude možné řešit i problémy s vraky při čištění komunikací. „Občané se velmi často podivují nad tím, že například při blokovém čistění zůstane vrak olepený výzvou na místě a není odtažen. Právě současná dvouměsíční lhůta to v mnoha případech neumožňuje. Pokud by byl vrak odtažen před uplynutím této doby, pak je s vozidlem zacházeno nikoli jako s vrakem, ale s věcí opuštěnou,“ připomněl ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.
Problematiku opuštěných a ztracených věcí řeší občanský zákoník a Hlavní město Praha již v loňském roce na základě podnětu náměstka Blažka navrhlo úpravu této právní normy, aby nakládání s těmito věcmi bylo efektivnější. „Došlo k zásadní změně v občanském zákoníku, kdy byla zkrácena dvanáctiměsíční lhůta na polovinu a věc se po uplynutí stává majetkem obce, která pak dokončí započatý proces,“ přiblížil provedenou změnu její autor náměstek Blažek.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk