Ing. Karel Štěpaník "> Tisková zpráva VMO "Tunely Dobrovského" - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-vmo-tunely-dobrovskeho
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

VMO Brno, o. s.: Tisková zpráva VMO "Tunely Dobrovského"

18. května 2006 | VMO Brno, o. s.
Autor: Ing. Karel Štěpaník
Veřejný ochránce práv JUDr. Motejl vyjádřil podporu požadavkům našeho občanského sdružení na rozsáhlejší a intenzivnější protihluková opatření a na striktní dodržování hlukových limitů v okolí připravované stavby Velkého městského okruhu, nazývané „Tunely Dobrovského“. Ve svém dopise ze dne 26.4.2006 zaslaném ministrům Rathovi a Šimonovskému uvádí, že u této vyjímečné stavby lze od investora oprávněně očekávat i nestandardní technická řešení ochrany před hlukem, pokud běžné prostředky nezajišťuje dodržení platných hlukových limitů, tak jak je tomu v tomto případě.

Za odstrašující příklad nevhodného řešení pokládáme novou mimoúrovňovou křižovatku na ulici Královopolské (viz www.brno.cz -Doprava -Projekty velkých městských staveb -Velký městský okruh – VMO Dobrovského – obrázky - obr. č. 20 až 24), která silnici Hradeckou už dnes vedenou po hřebeni v násypu! zvedne ještě další 3 m nad terén, tedy do úrovně druhého patra okolních domů. Ombudsman se v toto souvislosti vyjadřuje kriticky k postoji stavebních úřadů a zejména k postoji orgánů ochrany veřejného zdraví, které při přípravě a schvalování této obrovské stavby nedostály plně svým povinnostem ochránit veřejnost před nadměrným hlukem. Dopis ombudsmana, pokládáme proto za významnou podporu naší opakované stížnosti na postup krajského i hlavního hygienika, kterou jsme předali Ministerstvu zdravotnictví dne 4.5.2006.

Doufáme, že uvedený dopis veřejného ochránce práv přispěje ke kladnému vyřízení našeho požadavku na rozsáhlejší výměnu oken v okolí uvedené stavby, doloženého 450 podpisy, který postižení občané Žabovřesk navíc podpořili i krátkou protestní blokádou silnice II/640 (ul. Hradecká) v pátek, dne 21.dubna 2006, v době od 16:05 hodin do 16:35 hod ve směru od Svitav na Vídeň, Bratislavu, Prahu a do centra města Brna. Aby byly dodrženy všechny podmínku stavebního povolení bylo třeba jen na ulicích Záhřebské a Voroněžské před zahájením vlastních stavebních prací podle našeho výpočtu vyměnit asi 1 650 oken a další výměny bude třeba uskutečnit na ulicích Hradecké, Sv. Čecha a také na ulicích Královopolské a Luční, kudy má vést dlouhodobá objížďka ve směru Svitavy-Pisárky- dálnice D1. Na odpověď od ministra Šimonovského již přes měsíc marně čekáme.

Veřejný ochránce práv současně důrazně kritizuje i postoj investora stavby, Ředitelství silnic a dálnic v Brně, který v rozporu s demokratickými principy vytrvale odmítá s našim občanským sdružením o této věci jakkoliv komunikovat a k prosazení svých názorů na rozsah a kvalitu vyměňovaných oken se neštítí používat proti postiženým vlastníkům bytů ani sprostého vydírání.

Dopis ombudsmana jsme proto zaslali řediteli brněnské správy ŘSD Praha a očekáváme, že investor opustí co nejdříve své zažité předlistopadové praktiky a osvojí si způsob jednání s veřejností, obvyklý ve vyspělých státech Evropské unie, kde se na podporu veřejnosti významným projektům klade mimořádný důraz.

I když Královopolské tunely po svém dokončení usnadní provoz po Velkém městském okruhu v západní části Brna a převezme tak dopravní zátěž přetížených okolních ulic, což se nesporně projeví příznivě na zlepšení životního prostředí jejich obyvatel nelze stejně jednoznačně hodnotit vliv této stavby na životní prostředí na jejím západním předpolí, v sídlišti Žabovřesky. Stavba sice pomůže Brnu, kdo ale pomůže Žabovřeskám? Zahájenou stavbu proto tohoto hlediska pokládáme za přehlídku promarněných příležitostí, nezvládnutý vztah s veřejností za manažerské selhání.

Úzkoprsá a ryze technicistní projektová řešení konstrukcí k ochraně okolí tohoto silně zatíženého průtahu Brnem ve směru na Svitavy a zejména nedostatečná spolupráce s jeho obyvateli se projevovaly po celou dobu přípravy zoufalým odporem veřejnosti a vedly k více jak dvouletému odkladu zahájení stavby. Jak zdůraznil ombudsman ve svém stanovisku z 26.4.2006 k této záležitosti, tak významné a rozsáhlé stavby nelze úspěšně vybudovat bez intenzivní komunikace a účinné podpory veřejnosti, která přes všechnu snahu stavebníka i zhotovitele nutně bude snášet značné útrapy vyvolané výstavbou. To je jasná výzva pro investora, aby v tomto směru své postoje zkorigoval a naučil se navázat s veřejností účinný dialog, tak jak je to obvyklé ve státech Evropské unie.

Požadavky obyvatel sídliště Žabovřesky přitom nejsou nikterak přemrštěné:

Během stavby:
1. Zdravé spaní při otevřených oknech- zákaz hlučných prací v noci
2. Ochrana před prachem a blátem ze staveniště, zajištěná smlouvou s dodavatelem.
3. Klid v bytě i ve dne - na všech domech v přímém okolí kvalitní protihluková okna podle ČSN.

Po dokončení stavby:
1. Ochrana ulice Záhřebské a Hradecké před hlukem a exhaláty - Přesunout dálkovou dopravu do tunelu
( podle předpokladů projektanta a podle požadavku Policie má být tunel za 6 mld. vytížen jen z 50% a značná část tranzitní dopravy má být dál vedena po nynější nedostatečně chráněné trase)

2. Bezpečí pro školní děti - Nezavlékat další dopravu na Korejskou
(Zbytečný nový nájezd a výjezd z tunelu bude zaústěn na vnitrosídlištní komunikaci ( ul. Korejskou) s čilým provozem pěších a se zastávkou trolejbusů, kde nastupují děti ze základní školy Nám. Svornosti a studenti gymnázia na Plovdivské ulici a kde dopravní nehody jsou poměrně časté. Nadměrný komfort automobilistů je tak vykoupen zvýšeným ohrožením a obtěžováním obyvatel.)

3. Čistý vzduch ve dne i v noci- odsávat zplodiny z tunelu nejen ve dne ale i v noci.
(Nedotažené technické řešení odsávání zplodin v technologickém centru a zejména jeho nedostatečná hluková ochrana neumožňuje provoz ventilátorů i v noci. To vyvolává značné riziko zamoření ovzduší před oběma portály tunelů, zejména pak v Žabovřeskách.)

4. Klidné procházky v našem sídlišti –
- Protihluková opatření navrhnout pro stav bez silnice R43 Troubsko-Bystrc-Kuřim
(projekt počítá s překročením hygienických hlukových limitů i v nereálném případě přenesení části dopravy na silnici R43 do r. 2013. Situaci by vyřešilo zejména zvýšení navržených protihlukových stěn alespoň na 4-5 m a úplné zakrytí zářezu Žabovřeské v dl. pouhých 130 m od Korejské po Hradeckou)

- Novou mimoúrovňovou křižovatku na Královopolské zahloubit alespoň 5m pod terén
(křižovatka a navazující estakáda na Hradecké bude vyzdvižena 3,5 m nad nynější terén, takže vozidla po této živé výpadovce budou projíždět v úrovni 2. patra okolních domů (hluk, exhaláty), přestože terén v místě křížení si o větší zahloubení křižující ul. Královopolské přímo říká. MŽP podmínku EIA a ÚR na větší zahloubení vzalo ve stavebním řízení z nepochopitelných důvodů zpět.

Ing. Karel Štěpaník, předseda OS „ VMO Brno“

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist