Tiskové zprávy
GLAMI: Umělá inteligence v GLAMI: Revoluce v módě, a nejen v ní
28. dubna 2023 | GLAMI
GLAMI, přední evropská platforma pro objevování módy, využívá technologie umělé inteligence (AI) k zefektivnění procesů, zlepšení zákaznické zkušenosti a růstu tržeb. GLAMI nyní rozšiřuje možnosti AI do dalších odvětví a připravuje si půdu pro efektivnější a personalizovanější budoucnost. Její využívání pomáhá v oblasti zvyšování hodnoty zákazníků a vylepšování prozákaznického přístupu, což přispívá k celkovému rozvoji. Díky AI totiž vzrostly průměrné tržby na jednoho zákazníka o 20 %.
Umělá inteligence umí v retailu vybrat ty nejrelevantnější produkty
Módní platforma GLAMI pomocí AI zlepšuje uživatelskou a zákaznickou zkušenost. Data například využívá pro fungování nástroje Kvíz, který spotřebitelům na základě vyplněných preferencí doporučuje oblíbené značky, velikosti a styly. Díky tomu uvidí každý to, co nejlépe odpovídá jeho požadavkům, ze všech dostupných e-shopů a značek. Největší výhodou je samozřejmě zjednodušení hledání produktů. Kvíz také pomáhá s objevováním nových módních kousků, což mimo jiné znamená, že se do jeho hledáčku mohou dostat i menší značky, které by v rámci klasického prohlížení produktů nebyly v popředí.
Tato hyperpersonalizace funguje ve třech základních krocích. Prvním z nich je nezbytný sběr dat, který odráží módní preference uživatelů. Ten samozřejmě probíhá v souladu s legislativou. Druhým krokem je analýza získaných dat, během níž umělá inteligence a algoritmy strojového učení zkoumají chování daného uživatele. Třetím krokem je zobrazování výsledků, jejichž základem je personalizace zákaznické zkušenosti. Tím, že jsou uživatelům nabízeny ty nejrelevantnější produkty, se očekává, že jejich aktivita bude větší a poroste také loajalita.
Ze sdílení know-how o AI těží všichni
Kromě toho, že GLAMI využívá AI pro své zákazníky, také přispívá celé e-commerce komunitě. Pravidelně totiž zveřejňuje části svých kódů jako open-source. Jeho vývojáři také významně přispěli akademickému výzkumu v oblasti AI, když na konferenci BMVC v Londýně prezentovali svou datovou sadu. Měsíčně se také konají setkání „Miton Times“, na nichž přední čeští odborníci diskutují o tématech kolem strojového učení a automatizace.
AI pomáhá, ale nese s sebou řadu rizik
„Umělá inteligence přispívá k rychlejšímu a jednoduššímu fungování platformy. Výrazně například zkrátila dobu potřebnou k ruční katalogizaci produktů. Zatímco dříve nebylo kategorizováno necelých 10 % produktů, v současnosti je to pouze 1 %. Tím nám ušetřila zhruba 125 000 hodin práce měsíčně. AI technologie v podobě Kvízu také zlepšila zákaznickou zkušenost a péči, čímž došlo k 2.5násobnému zvýšení hodnoty zákazníků a růstu průměrné tržby na jednoho zákazníka o pětinu v roce 2022,“ říká Antonín Hoskovec, vedoucí týmu umělé inteligence v GLAMI.
Umělá inteligence sice přináší řadu výhod, ale má také svá úskalí. Jednou z nich je prohlubování neobjektivity v datech. Váže se to například k systému doporučování produktů. Zde hrozí riziko přílišného opakování, a tedy snižování objektivity a navyšování možnosti zkreslení. Nicméně počet rizik se postupně snižuje a vývojáři se snaží všechna možná úskalí eliminovat. Další slabinou je požadavek na složitější technologické zázemí a infrastrukturu, které znamenají vyšší náklady.
Názory na využívání AI se ve světě různí. Některé státy zvažují její omezení a špičky v oblasti technologií vedou diskuze o pozastavení vývoje AI. „Samozřejmě pozorně sledujeme všechny navrhované předpisy týkající se AI a podporujeme model navržený EU. Regulace jsou nezbytné pro zmírnění potenciálního nebezpečí plynoucího z AI. Nicméně nucené zastavení či zpomalení vývoje AI je velmi náročné si vůbec představit,“ doplňuje Antonín Hoskovec.
Transparentnost vůči zákazníkům
GLAMI dbá na transparentnost a v celém katalogu informuje zákazníky o tom, jak jsou produkty kategorizovány a jak platforma funguje. Shromažďuje údaje o nákupních preferencích a chování, jako jsou velikosti, navštívené, oblíbené či zakoupené položky a značky, vyhledávané výrazy, filtry a kategorie. Současně však klade důraz na soukromí a ochranu dat, jelikož nenakupuje ani neprodává data žádnému zprostředkovateli a zavazuje se chránit soukromí uživatelů.
AI technologie zlepšuje efektivitu, růst příjmů a zákaznickou zkušenost. Jejím dalším rozvojem spolu s dodržováním ochrany osobních údajů je GLAMI lídrem na cestě k efektivnější, personalizovanější a transparentnější budoucnosti.
Umělá inteligence umí v retailu vybrat ty nejrelevantnější produkty
Módní platforma GLAMI pomocí AI zlepšuje uživatelskou a zákaznickou zkušenost. Data například využívá pro fungování nástroje Kvíz, který spotřebitelům na základě vyplněných preferencí doporučuje oblíbené značky, velikosti a styly. Díky tomu uvidí každý to, co nejlépe odpovídá jeho požadavkům, ze všech dostupných e-shopů a značek. Největší výhodou je samozřejmě zjednodušení hledání produktů. Kvíz také pomáhá s objevováním nových módních kousků, což mimo jiné znamená, že se do jeho hledáčku mohou dostat i menší značky, které by v rámci klasického prohlížení produktů nebyly v popředí.
Tato hyperpersonalizace funguje ve třech základních krocích. Prvním z nich je nezbytný sběr dat, který odráží módní preference uživatelů. Ten samozřejmě probíhá v souladu s legislativou. Druhým krokem je analýza získaných dat, během níž umělá inteligence a algoritmy strojového učení zkoumají chování daného uživatele. Třetím krokem je zobrazování výsledků, jejichž základem je personalizace zákaznické zkušenosti. Tím, že jsou uživatelům nabízeny ty nejrelevantnější produkty, se očekává, že jejich aktivita bude větší a poroste také loajalita.
Ze sdílení know-how o AI těží všichni
Kromě toho, že GLAMI využívá AI pro své zákazníky, také přispívá celé e-commerce komunitě. Pravidelně totiž zveřejňuje části svých kódů jako open-source. Jeho vývojáři také významně přispěli akademickému výzkumu v oblasti AI, když na konferenci BMVC v Londýně prezentovali svou datovou sadu. Měsíčně se také konají setkání „Miton Times“, na nichž přední čeští odborníci diskutují o tématech kolem strojového učení a automatizace.
AI pomáhá, ale nese s sebou řadu rizik
„Umělá inteligence přispívá k rychlejšímu a jednoduššímu fungování platformy. Výrazně například zkrátila dobu potřebnou k ruční katalogizaci produktů. Zatímco dříve nebylo kategorizováno necelých 10 % produktů, v současnosti je to pouze 1 %. Tím nám ušetřila zhruba 125 000 hodin práce měsíčně. AI technologie v podobě Kvízu také zlepšila zákaznickou zkušenost a péči, čímž došlo k 2.5násobnému zvýšení hodnoty zákazníků a růstu průměrné tržby na jednoho zákazníka o pětinu v roce 2022,“ říká Antonín Hoskovec, vedoucí týmu umělé inteligence v GLAMI.
Umělá inteligence sice přináší řadu výhod, ale má také svá úskalí. Jednou z nich je prohlubování neobjektivity v datech. Váže se to například k systému doporučování produktů. Zde hrozí riziko přílišného opakování, a tedy snižování objektivity a navyšování možnosti zkreslení. Nicméně počet rizik se postupně snižuje a vývojáři se snaží všechna možná úskalí eliminovat. Další slabinou je požadavek na složitější technologické zázemí a infrastrukturu, které znamenají vyšší náklady.
Názory na využívání AI se ve světě různí. Některé státy zvažují její omezení a špičky v oblasti technologií vedou diskuze o pozastavení vývoje AI. „Samozřejmě pozorně sledujeme všechny navrhované předpisy týkající se AI a podporujeme model navržený EU. Regulace jsou nezbytné pro zmírnění potenciálního nebezpečí plynoucího z AI. Nicméně nucené zastavení či zpomalení vývoje AI je velmi náročné si vůbec představit,“ doplňuje Antonín Hoskovec.
Transparentnost vůči zákazníkům
GLAMI dbá na transparentnost a v celém katalogu informuje zákazníky o tom, jak jsou produkty kategorizovány a jak platforma funguje. Shromažďuje údaje o nákupních preferencích a chování, jako jsou velikosti, navštívené, oblíbené či zakoupené položky a značky, vyhledávané výrazy, filtry a kategorie. Současně však klade důraz na soukromí a ochranu dat, jelikož nenakupuje ani neprodává data žádnému zprostředkovateli a zavazuje se chránit soukromí uživatelů.
AI technologie zlepšuje efektivitu, růst příjmů a zákaznickou zkušenost. Jejím dalším rozvojem spolu s dodržováním ochrany osobních údajů je GLAMI lídrem na cestě k efektivnější, personalizovanější a transparentnější budoucnosti.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk