Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů: Úřady povolují na Pankráci desítky nových staveb, ale nikdo neví, jak dopadne výsledek. Koordinace neexistuje.
Úřady Prahy 4 a magistrátu hlavního města projednávají odděleně více než deset nových staveb na Pankrácké pláni 3), ale nikdo nekoordinuje výstavbu v této části Prahy jako celek. Paralelně tak probíhají desítky správních řízení 2), které nemají žádnou společnou koncepci. To se negativně odráží v kvalitě bydlení a života místních obyvatel. Výstavba na Pankráci přispívá také k neúnosnému zahlcení centra Prahy automobilovou dopravou. Občanská sdružení postup úředníků kritizují a žádají, aby stavby byly povolovány na základě jednotné urbanistické koncepce.
„Situace na Praze 4 připomíná pískoviště, kde si každý úředník plácá jednu bábovičku vedle druhé. Není tu však žádný tatínek, který by se na pískoviště podíval shora a navrhnul jim, aby stavby dávaly dohromady nějaký smysl. Na pískovišti je to samozřejmě jedno. Ve městě, kde pomyslné „bábovičky“ ovlivňují životy destitisíců lidí, však považujeme takovou situaci za skandální,“ uvedl Martin Skalský ze sdružení Arnika.
Nekoncepční systém výstavby působí podle Skalského ve městě množství problémů. „Kvůli novým stavbám houstne na Pankráci doprava a tvoří se zácpy, zhoršuje se kvalita ovzduší a ubývá městské zeleně. Nárůst automobilové dopravy postihuje i blízké centrum Prahy. Kvůli dalším budovám na Pankráci se má dokonce rozšiřovat severojižní magistrála,“ vypočítává problémy Skalský. „Dalším problémem je, že stavební povolení získávají ty budovy, které chtějí postavit investoři a nestaví se naopak objekty, které potřebují či chtějí místní lidé. Nikdo přitom nezkoumá, jaký budou mít stavby dopad na město ve svém součtu,“ dodává.
Podle Marie Janouškové z Občanské iniciativy Pankráce se na Pankrácké pláni povolují i jednoznačně škodlivé stavby. „Nejhorším příkladem je budování nových sjezdů ze severojižní magistrály a její rozšiřování. Naprosto zničující dopad na životní prostředí může mít také nákupní centrum Arkády Pankrác, jehož tři nadzemní podlaží mají sloužit jako garáže. Většina nových budov by měla sloužit jako kanceláře, které se večer zhasnou a život kolem nich ustane. Takové stavby ničí veřejný prostor a zabírají místo, které bylo původně vymezeno pro centrální náměstí, obchody, služby, volný čas a bydlení,“ řekla Janoušková.
Právník Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí upozorňuje, že úřady vycházejí investorům ve většině případů vstříc někdy i nad rámec zákonů. „Příjemné a zdravé životní prostředí a zájmy obyvatel Prahy 4 nezastupuje nikdo. Vše se podřízuje ekonomickým zájmům. Při povolování výstavby dochází naprosto běžně k vydávání výjimek i vyslovenému porušování zákonů. Úřady se ani nesnaží, aby byli občané podrobně informování, natož aby se k něčemu vyjadřovali,“ říká Kužvart.
Jeho slova potvrzuje Zdeněk Holeček z Občanského sdružení Pankrácká společnost. „Snažíme se již několik let prosadit vytvoření koncepce a limitů výstavby, ale zatím na to úřady neslyšely. Magistrát už ani neposuzuje dopad nových staveb na životní prostředí v proceduře EIA. Jediným prostředkem, který nám zbývá, je tak účast ve správních řízeních. Těch ale probíhá v současné době kolem třiceti, což je za hranicí možností dobrovolných občanských sdružení,“ vysvětluje Holeček.
1) Více informací:
http://cepo.arnika.org/pankrac
2) Průběh správních řízení
K postavení kancelářské budovy nebo obchodního centra nestačí získat stavební povolení – tomu předchází řada dalších administrativních úkonů. U velkých staveb by se měl nejprve zkoumat jejich vliv na životní prostředí (proces EIA), přičemž o zahájení procesu zpravidla rozhoduje pražský magistrát. Mezi vydáním rozhodnutí o umístění stavby a stavebního povolení se obvykle vedou správní řízení o zásazích do zeleně, výjimkách z obecných technických podmínek pro výstavbu, zásahu do krajinného rázu, umístění inženýrských sítí apod. Každá velká stavba v Praze tak prochází posloupností několika správních řízení, která vedou různé odbory magistrátu nebo příslušné městské části. Občanská sdružení se mohou účastnit všech řízení, vznášet námitky, případně podávat odvolání k nadřízeným úřadům.
3) Aktuální stav správních řízení pro stavby na Pankrácké pláni (červen 2007)
Nové dopravní řešení Pankrácké pláně (ECM / ECE)
I) Přídatný pás severojižní magistrály (bypass – rozšíření)
Povolení vydal Odbor dopravy MHMP (březen 2007) odvolání občanských sdružení řeší Ministerstvo dopravy.
II) Nové sjezdy ze severojižní magistrály (část nového dopravního řešení)
Povolení vydal Odbor dopravy MHMP (březen 2007) odvolání občanských sdružení řeší Ministerstvo dopravy.
III) Dopravní řešení Pankrácké pláně
V březnu 2005 vydal Odbor dopravy MHMP územní rozhodnutí. Ateliér pro životní prostředí podal žalobu k Městskému soudu v Praze (dosud není ukončeno).
IV) Okružní křižovatka Pujmanové x Hvězdova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (listopad 2006) stavební povolení. Po odvolání občanských sdružení věc řeší Odbor dopravy MHMP (zatím není ukončeno).
V) Okružní křižovatka Pujmanové x Milevská
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (březen 2004) stavební povolení. Občanská sdružení byla ve správním řízení protiprávně opomenuta. Stavba je dokončena.
VI) Okružní křižovatka Na Pankráci x Hvězdova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení. Po odvolání občanských sdružení věc řeší Odbor dopravy MHMP (zatím není ukončeno).
VII) Okružní křižovatka Milevská x Na Strži
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení. Občanská sdružení byla ve správním řízení protiprávně opomenuta. Stavba je dokončena.
Nové stavby
I) Nákupní centrum Arkády s nadzemními garážemi (ECE/Rodamco)
5podlažní budova – 2 nadzemní podlaží nákupní, 3 podlaží garáže
MHMP vydal (červen 2005) územní rozhodnutí. Sdružení se odvolala k MMR, které odvolání zamítlo. Ateliér pro životní prostředí napadnul územní rozhodnutí žalobou.
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení, zamítnul odvolání občanských sdružení. Ateliér pro životní prostředí podal žalobu proti stavebnímu povolení.
II) Obchodní a společenský dům Pankrác – budova B1
6podlažní budova s náplní administrativní, obchodní a sportovní
MHMP zahájil (květen 2007) proces hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA).
III) Hotel City Epoque (válec) ECM
75 metrů vysoký hotel
OŽP MHMP rozhodnul (prosinec 2005) že se nebude posuzovat vliv projektu na životní prostředí. Územní řízení vedené MČ Praha 4 je přerušeno pro nekompletní dokumentaci.
Odbor památkové péče MHMP vydal povolení, které na základě odvolání občanských sdružení zrušilo Ministerstvo kultury. Nové rozhodnutí OKP MHMP (březen 2007) řeší po odvolání občanských sdružení opět Ministerstvo kultury.
IV) Bytový dům City Epoque (véčko) ECM
100 metrů vysoký bytový dům
Územní řízení vedené MČ Praha 4 je přerušeno pro nekompletní dokumentaci.
Odbor památkové péče MHMP vydal povolení, které na základě odvolání občanských sdružení zrušilo Ministerstvo kultury. Nové rozhodnutí OKP MHMP (březen 2007) řeší po odvolání občanských sdružení opět Ministerstvo kultury.
V) Objekt City Deco (ECM)
7podlažní kancelářský objekt
Magistrát HMP rozhodnul, že není třeba posuzovat vliv stavby na životní prostředí (EIA).
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí.
VI) Objekt City Element (ECM)
7podlažní kancelářský objekt
Magistrát HMP rozhodnul, že není třeba posuzovat vliv stavby na životní prostředí (EIA).
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí.
VII) Kancelářské objekty A, B, C na pozemku ČSAD (Hvězdova ulice)
10 – 14podlažní administrativní budovy
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal územnímu rozhodnutí (březen 2007) odvolání občanských sdružení a Městské části Praha 4 řeší Odbor výstavby MHMP.
VIII) Bytový objekt u České televize
14podlažní bytová budova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal územní rozhodnutí. Nyní probíhá stavební řízení.
IX) Bytové domy Pankrác – za Bauhausem
4 budovy – 2 bytové a 2 administrativní domy
V únoru 2006 rozhodnul MHMP, že nebude posuzován vliv stavby na životní prostředí.
Stavební úřad Prahy 4 zahájil (říjen 2006) územní řízení, ale kvůli námitkám občanských sdružení nedospělo k výsledku. Investor po dohodě se sdruženími zredukoval výšku budov. Polovina prostor je věnována bytové funkci, polovina administrativní.
X) Administrativní budova Na Strži – HTP Pankrác (Hochtief)
14podlažní 3křídlová administrativní budova
Odbor životního prostředí MHMP (prosinec 2004) vydal kladné stanovisko k hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí. Odvolání občanských sdružení byla zamítnuta.
„Situace na Praze 4 připomíná pískoviště, kde si každý úředník plácá jednu bábovičku vedle druhé. Není tu však žádný tatínek, který by se na pískoviště podíval shora a navrhnul jim, aby stavby dávaly dohromady nějaký smysl. Na pískovišti je to samozřejmě jedno. Ve městě, kde pomyslné „bábovičky“ ovlivňují životy destitisíců lidí, však považujeme takovou situaci za skandální,“ uvedl Martin Skalský ze sdružení Arnika.
Nekoncepční systém výstavby působí podle Skalského ve městě množství problémů. „Kvůli novým stavbám houstne na Pankráci doprava a tvoří se zácpy, zhoršuje se kvalita ovzduší a ubývá městské zeleně. Nárůst automobilové dopravy postihuje i blízké centrum Prahy. Kvůli dalším budovám na Pankráci se má dokonce rozšiřovat severojižní magistrála,“ vypočítává problémy Skalský. „Dalším problémem je, že stavební povolení získávají ty budovy, které chtějí postavit investoři a nestaví se naopak objekty, které potřebují či chtějí místní lidé. Nikdo přitom nezkoumá, jaký budou mít stavby dopad na město ve svém součtu,“ dodává.
Podle Marie Janouškové z Občanské iniciativy Pankráce se na Pankrácké pláni povolují i jednoznačně škodlivé stavby. „Nejhorším příkladem je budování nových sjezdů ze severojižní magistrály a její rozšiřování. Naprosto zničující dopad na životní prostředí může mít také nákupní centrum Arkády Pankrác, jehož tři nadzemní podlaží mají sloužit jako garáže. Většina nových budov by měla sloužit jako kanceláře, které se večer zhasnou a život kolem nich ustane. Takové stavby ničí veřejný prostor a zabírají místo, které bylo původně vymezeno pro centrální náměstí, obchody, služby, volný čas a bydlení,“ řekla Janoušková.
Právník Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí upozorňuje, že úřady vycházejí investorům ve většině případů vstříc někdy i nad rámec zákonů. „Příjemné a zdravé životní prostředí a zájmy obyvatel Prahy 4 nezastupuje nikdo. Vše se podřízuje ekonomickým zájmům. Při povolování výstavby dochází naprosto běžně k vydávání výjimek i vyslovenému porušování zákonů. Úřady se ani nesnaží, aby byli občané podrobně informování, natož aby se k něčemu vyjadřovali,“ říká Kužvart.
Jeho slova potvrzuje Zdeněk Holeček z Občanského sdružení Pankrácká společnost. „Snažíme se již několik let prosadit vytvoření koncepce a limitů výstavby, ale zatím na to úřady neslyšely. Magistrát už ani neposuzuje dopad nových staveb na životní prostředí v proceduře EIA. Jediným prostředkem, který nám zbývá, je tak účast ve správních řízeních. Těch ale probíhá v současné době kolem třiceti, což je za hranicí možností dobrovolných občanských sdružení,“ vysvětluje Holeček.
1) Více informací:
http://cepo.arnika.org/pankrac
2) Průběh správních řízení
K postavení kancelářské budovy nebo obchodního centra nestačí získat stavební povolení – tomu předchází řada dalších administrativních úkonů. U velkých staveb by se měl nejprve zkoumat jejich vliv na životní prostředí (proces EIA), přičemž o zahájení procesu zpravidla rozhoduje pražský magistrát. Mezi vydáním rozhodnutí o umístění stavby a stavebního povolení se obvykle vedou správní řízení o zásazích do zeleně, výjimkách z obecných technických podmínek pro výstavbu, zásahu do krajinného rázu, umístění inženýrských sítí apod. Každá velká stavba v Praze tak prochází posloupností několika správních řízení, která vedou různé odbory magistrátu nebo příslušné městské části. Občanská sdružení se mohou účastnit všech řízení, vznášet námitky, případně podávat odvolání k nadřízeným úřadům.
3) Aktuální stav správních řízení pro stavby na Pankrácké pláni (červen 2007)
Nové dopravní řešení Pankrácké pláně (ECM / ECE)
I) Přídatný pás severojižní magistrály (bypass – rozšíření)
Povolení vydal Odbor dopravy MHMP (březen 2007) odvolání občanských sdružení řeší Ministerstvo dopravy.
II) Nové sjezdy ze severojižní magistrály (část nového dopravního řešení)
Povolení vydal Odbor dopravy MHMP (březen 2007) odvolání občanských sdružení řeší Ministerstvo dopravy.
III) Dopravní řešení Pankrácké pláně
V březnu 2005 vydal Odbor dopravy MHMP územní rozhodnutí. Ateliér pro životní prostředí podal žalobu k Městskému soudu v Praze (dosud není ukončeno).
IV) Okružní křižovatka Pujmanové x Hvězdova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (listopad 2006) stavební povolení. Po odvolání občanských sdružení věc řeší Odbor dopravy MHMP (zatím není ukončeno).
V) Okružní křižovatka Pujmanové x Milevská
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (březen 2004) stavební povolení. Občanská sdružení byla ve správním řízení protiprávně opomenuta. Stavba je dokončena.
VI) Okružní křižovatka Na Pankráci x Hvězdova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení. Po odvolání občanských sdružení věc řeší Odbor dopravy MHMP (zatím není ukončeno).
VII) Okružní křižovatka Milevská x Na Strži
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení. Občanská sdružení byla ve správním řízení protiprávně opomenuta. Stavba je dokončena.
Nové stavby
I) Nákupní centrum Arkády s nadzemními garážemi (ECE/Rodamco)
5podlažní budova – 2 nadzemní podlaží nákupní, 3 podlaží garáže
MHMP vydal (červen 2005) územní rozhodnutí. Sdružení se odvolala k MMR, které odvolání zamítlo. Ateliér pro životní prostředí napadnul územní rozhodnutí žalobou.
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal stavební povolení, zamítnul odvolání občanských sdružení. Ateliér pro životní prostředí podal žalobu proti stavebnímu povolení.
II) Obchodní a společenský dům Pankrác – budova B1
6podlažní budova s náplní administrativní, obchodní a sportovní
MHMP zahájil (květen 2007) proces hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA).
III) Hotel City Epoque (válec) ECM
75 metrů vysoký hotel
OŽP MHMP rozhodnul (prosinec 2005) že se nebude posuzovat vliv projektu na životní prostředí. Územní řízení vedené MČ Praha 4 je přerušeno pro nekompletní dokumentaci.
Odbor památkové péče MHMP vydal povolení, které na základě odvolání občanských sdružení zrušilo Ministerstvo kultury. Nové rozhodnutí OKP MHMP (březen 2007) řeší po odvolání občanských sdružení opět Ministerstvo kultury.
IV) Bytový dům City Epoque (véčko) ECM
100 metrů vysoký bytový dům
Územní řízení vedené MČ Praha 4 je přerušeno pro nekompletní dokumentaci.
Odbor památkové péče MHMP vydal povolení, které na základě odvolání občanských sdružení zrušilo Ministerstvo kultury. Nové rozhodnutí OKP MHMP (březen 2007) řeší po odvolání občanských sdružení opět Ministerstvo kultury.
V) Objekt City Deco (ECM)
7podlažní kancelářský objekt
Magistrát HMP rozhodnul, že není třeba posuzovat vliv stavby na životní prostředí (EIA).
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí.
VI) Objekt City Element (ECM)
7podlažní kancelářský objekt
Magistrát HMP rozhodnul, že není třeba posuzovat vliv stavby na životní prostředí (EIA).
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí.
VII) Kancelářské objekty A, B, C na pozemku ČSAD (Hvězdova ulice)
10 – 14podlažní administrativní budovy
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal územnímu rozhodnutí (březen 2007) odvolání občanských sdružení a Městské části Praha 4 řeší Odbor výstavby MHMP.
VIII) Bytový objekt u České televize
14podlažní bytová budova
Stavební úřad pro Prahu 4 vydal územní rozhodnutí. Nyní probíhá stavební řízení.
IX) Bytové domy Pankrác – za Bauhausem
4 budovy – 2 bytové a 2 administrativní domy
V únoru 2006 rozhodnul MHMP, že nebude posuzován vliv stavby na životní prostředí.
Stavební úřad Prahy 4 zahájil (říjen 2006) územní řízení, ale kvůli námitkám občanských sdružení nedospělo k výsledku. Investor po dohodě se sdruženími zredukoval výšku budov. Polovina prostor je věnována bytové funkci, polovina administrativní.
X) Administrativní budova Na Strži – HTP Pankrác (Hochtief)
14podlažní 3křídlová administrativní budova
Odbor životního prostředí MHMP (prosinec 2004) vydal kladné stanovisko k hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Stavební úřad pro Prahu 4 vydal (červenec 2006) územní rozhodnutí. Odvolání občanských sdružení byla zamítnuta.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk