Tiskové zprávy
Občanské sdružení Pro Nebušice : Úspěšná místní referenda – začátek kampaně proti výstavbě nové runway v Ruzyni
9. listopadu 2004 | Občanské sdružení Pro Nebušice , tel: 602 280 956
V pražských městských částech Nebušice a Přední Kopanina se 5. a 6. listopadu uskutečnila historicky první místní referenda na území hlavního města Prahy. Občané těchto městských částí jednoznačně vyjádřili svůj nesouhlas s plánovanou výstavbou nové letištní dráhy v Ruzyni a zavázali svá zastupitelstva k tomu, aby se aktivně bránila tomuto projektu.
Referenda v městské části Nebušice se zúčastnilo 54 % voličů, z toho 95 %, tj. 872 obyvatel, se vyslovilo proti výstavbě dráhy. V městské části Přední Kopanina přišlo k referendu 60 % voličů a proti dráze se vyslovilo 198 z nich (tj. 80 %). Iniciátoři referenda předpokládají, že k jejich aktivnímu protestu se postupně přidají i další obce ohrožené rozšířením letiště.
Letadla, která mají startovat a přistávat v bezprostřední blízkosti obou obcí, zatíží lokalitu nadměrným hlukem a znehodnotí přírodní a rekreační areál Divoké Šárky. Rozšiřování ruzyňského letiště směrem k centru města je také v rozporu s moderními světovými trendy – nová dráha by přiblížila letiště směrem k centrální části města přibližně o 1,5 km. Neúměrný nárůst kapacity letiště je také v rozporu se strategickými dokumenty města. (1)
Občanské sdružení pro Nebušice považuje výsledek referenda za jasný signál k zahájení dlouhodobé kampaně proti výstavbě dráhy. Jedním z prvních kroků bude snaha zabránit změně územního plánu hl. m. Prahy, která má umožnit začít stavět tzv. paralelní dráhu již před rokem 2010.
Sdružení také navázalo kontakty se zahraničními organizacemi, které mají zkušenosti v této oblasti, a na přelomu listopadu a prosince se zúčastní mezinárodní konference Asociace Aviation Environment o rozvoji letišť, letecké dopravě a klimatických změnách.
Občané vyzývají investora i odpovědné státní orgány k otevřené komunikaci a odkazují na Aarhuskou úmluvu, kterou je Česká republika vázána. (2)
Podrobné informace Vám poskytne
Jan Holub
předseda občanského sdružení Pro Nebušice
tel.: 602 280 956
Michal Šorm
občan Nebušic a jeden z iniciátorů referenda
tel.: 602 210 386
Anna Kovaříková
tisková mluvčí České správy letišť
tel.: 220 113 791
Podrobnosti k aktivitám Občanského sdružení pro Nebušice najdete na http://www.pronebusice.wz.cz/.
Poznámky:
(1)Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy, schválené usnesením Zastupitelstva hlavního města Prahy č.13/21 dne 11. ledna 1996, které zpracoval Ústav dopravního inženýrství hlavního města Prahy, v kapitole II. Koncepce dalšího vývoje dopravní obsluhy města uvádějí: „V letecké dopravě je pro veřejnou správu města prioritní vyřešit vazbu mezi letištěm v Praze - Ruzyni a ostatními částmi města. V radiálním směru je třeba počítat se zavedením kolejové dopravy; z různých sledovaných možností se jako nejsprávnější jeví záměry využívající modernizovanou železniční regionální dopravu Praha - Kladno. Ve směru tangenciálním postačí zřejmě doprava autobusová. Současně je třeba usilovat o rozšíření možností odbavování malých soukromých letadel na menších letištích nalézajících se na území Prahy nebo v jeho blízkém okolí a v dobré dostupnosti centra města vymezit plochy vhodné pro vybudování heliportů.“
Strategický plán hl. m. Prahy, schválený Zastupitelstvem hl. m. Prahy dne 25. května 2000 (usnesení 19/03) v kapitole Doprava a technická infrastruktura obsahuje strategický cíl I 3.3 – „Soulad existence letišť na území Prahy a jejich kapacity s limity životního prostředí v jejich okolí, podél přístupových komunikací a podél leteckých koridorů.“
Vybrané aktivity a principy realizace cíle I 3.3 – „Zajištění atraktivního dopravního spojení letiště v Ruzyni s centrem města kolejovou hromadnou dopravou, zapojenou do integrovaného dopravního systému. Při investicích zvyšujících kapacitu letišť vyžadovat dodržení ekologických limitů.“
(2) Aarhuská úmluva vychází z předpokladu, že informovaná veřejnost má zájem se vyjádřit k otázkám dotýkajícím se životního prostředí. Aarhuská úmluva jí to umožňuje zajištěním práva dotčené veřejnosti účastnit se rozhodovacích procesů. I když se tak rozhodování zdánlivě komplikuje, účast veřejnosti přispívá k větší transparentnosti, zkvalitnění výsledných rozhodnutí a posléze i k jejich snadnější implementaci, protože snižuje rizika dodatečného zpochybňování rozhodnutí. Demokracie v 21. století znamená více než jen volby. Od státní správy i volených zástupců se očekává, že konzultují s veřejností své záměry, programy a plány. Důraz je kladen na co nejčasnější zapojení veřejnosti, v té fázi rozhodovacích procesů, kdy jsou ještě všechny možnosti otevřené.
Celý text úmluvy a další podrobnosti najdete na internetu http://www.ucastverejnosti.cz/
Referenda v městské části Nebušice se zúčastnilo 54 % voličů, z toho 95 %, tj. 872 obyvatel, se vyslovilo proti výstavbě dráhy. V městské části Přední Kopanina přišlo k referendu 60 % voličů a proti dráze se vyslovilo 198 z nich (tj. 80 %). Iniciátoři referenda předpokládají, že k jejich aktivnímu protestu se postupně přidají i další obce ohrožené rozšířením letiště.
Letadla, která mají startovat a přistávat v bezprostřední blízkosti obou obcí, zatíží lokalitu nadměrným hlukem a znehodnotí přírodní a rekreační areál Divoké Šárky. Rozšiřování ruzyňského letiště směrem k centru města je také v rozporu s moderními světovými trendy – nová dráha by přiblížila letiště směrem k centrální části města přibližně o 1,5 km. Neúměrný nárůst kapacity letiště je také v rozporu se strategickými dokumenty města. (1)
Občanské sdružení pro Nebušice považuje výsledek referenda za jasný signál k zahájení dlouhodobé kampaně proti výstavbě dráhy. Jedním z prvních kroků bude snaha zabránit změně územního plánu hl. m. Prahy, která má umožnit začít stavět tzv. paralelní dráhu již před rokem 2010.
Sdružení také navázalo kontakty se zahraničními organizacemi, které mají zkušenosti v této oblasti, a na přelomu listopadu a prosince se zúčastní mezinárodní konference Asociace Aviation Environment o rozvoji letišť, letecké dopravě a klimatických změnách.
Občané vyzývají investora i odpovědné státní orgány k otevřené komunikaci a odkazují na Aarhuskou úmluvu, kterou je Česká republika vázána. (2)
Podrobné informace Vám poskytne
Jan Holub
předseda občanského sdružení Pro Nebušice
tel.: 602 280 956
Michal Šorm
občan Nebušic a jeden z iniciátorů referenda
tel.: 602 210 386
Anna Kovaříková
tisková mluvčí České správy letišť
tel.: 220 113 791
Podrobnosti k aktivitám Občanského sdružení pro Nebušice najdete na http://www.pronebusice.wz.cz/.
Poznámky:
(1)Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy, schválené usnesením Zastupitelstva hlavního města Prahy č.13/21 dne 11. ledna 1996, které zpracoval Ústav dopravního inženýrství hlavního města Prahy, v kapitole II. Koncepce dalšího vývoje dopravní obsluhy města uvádějí: „V letecké dopravě je pro veřejnou správu města prioritní vyřešit vazbu mezi letištěm v Praze - Ruzyni a ostatními částmi města. V radiálním směru je třeba počítat se zavedením kolejové dopravy; z různých sledovaných možností se jako nejsprávnější jeví záměry využívající modernizovanou železniční regionální dopravu Praha - Kladno. Ve směru tangenciálním postačí zřejmě doprava autobusová. Současně je třeba usilovat o rozšíření možností odbavování malých soukromých letadel na menších letištích nalézajících se na území Prahy nebo v jeho blízkém okolí a v dobré dostupnosti centra města vymezit plochy vhodné pro vybudování heliportů.“
Strategický plán hl. m. Prahy, schválený Zastupitelstvem hl. m. Prahy dne 25. května 2000 (usnesení 19/03) v kapitole Doprava a technická infrastruktura obsahuje strategický cíl I 3.3 – „Soulad existence letišť na území Prahy a jejich kapacity s limity životního prostředí v jejich okolí, podél přístupových komunikací a podél leteckých koridorů.“
Vybrané aktivity a principy realizace cíle I 3.3 – „Zajištění atraktivního dopravního spojení letiště v Ruzyni s centrem města kolejovou hromadnou dopravou, zapojenou do integrovaného dopravního systému. Při investicích zvyšujících kapacitu letišť vyžadovat dodržení ekologických limitů.“
(2) Aarhuská úmluva vychází z předpokladu, že informovaná veřejnost má zájem se vyjádřit k otázkám dotýkajícím se životního prostředí. Aarhuská úmluva jí to umožňuje zajištěním práva dotčené veřejnosti účastnit se rozhodovacích procesů. I když se tak rozhodování zdánlivě komplikuje, účast veřejnosti přispívá k větší transparentnosti, zkvalitnění výsledných rozhodnutí a posléze i k jejich snadnější implementaci, protože snižuje rizika dodatečného zpochybňování rozhodnutí. Demokracie v 21. století znamená více než jen volby. Od státní správy i volených zástupců se očekává, že konzultují s veřejností své záměry, programy a plány. Důraz je kladen na co nejčasnější zapojení veřejnosti, v té fázi rozhodovacích procesů, kdy jsou ještě všechny možnosti otevřené.
Celý text úmluvy a další podrobnosti najdete na internetu http://www.ucastverejnosti.cz/
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk