Tiskové zprávy
Doprava pro 21. století: V Lounech je bezpečnost chodců prioritou
Po dokončení silničního obchvatu město Louny výrazně zklidnilo dopravu na starém průtahu centrem města [1]. Projekt, který byl realizován v letech 2001 a 2002 a náklady na něj činily 3,35 mil. Kč, město přihlásilo do druhého ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR [2]. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 22.9.2003.
V rámci úprav průtahu byla postavena malá okružní křižovatka o průměru 25 m a snížen počet jízdních pruhů ze tří na dva, přičemž jízdní pruhy byly zároveň zúženy na šířku 3,1 m. V místech přechodů pro chodce byly vždy na jedné straně rozšířeny chodníky, čímž byla zkrácena přechodová vzdálenost. Všechny přechody byly také bezbariérově upraveny a u dvou z nich byly vybudovány ochranné ostrůvky. Správa a údržba silnic Louny bohužel nesouhlasila s umístěním cyklostezky do prostoru získaného snížením počtu a zúžením jízdních pruhů. V tomto prostoru tedy nakonec vznikl odstavný pruh pro vozidla.
„Při navrhování úprav průtahu městem jsme kladli důraz především na bezpečnost chodců. Tato komunikace totiž odděluje dvě sídliště a v minulosti tu docházelo k častým nehodám“, říká Ivana Hádková, vedoucí odboru rozvoje města. Všechna tato opatření přinesla kromě zvýšení bezpečnosti chodců i omezení průjezdu nákladních automobilů centrem města a tedy méně hluku a exhalací.
Kontakty: Ivana Hádková, Městský úřad Louny (tel. 415 621 155, e-mail hadkova@mulouny.cz); administrátoři soutěže: Petr Šmíd (tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz) a Aleš Kuták (tel. 274 822 150)
[1] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/6_2003.html – bylo jen v prvních šesti měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 602 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 37 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 118 chodců a 53 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 234 smrtelných zranění.
[2] Do soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů, mezi nimiž převažují zklidněné obytné zóny a průtahy obcemi.
Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč.
Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.
V rámci úprav průtahu byla postavena malá okružní křižovatka o průměru 25 m a snížen počet jízdních pruhů ze tří na dva, přičemž jízdní pruhy byly zároveň zúženy na šířku 3,1 m. V místech přechodů pro chodce byly vždy na jedné straně rozšířeny chodníky, čímž byla zkrácena přechodová vzdálenost. Všechny přechody byly také bezbariérově upraveny a u dvou z nich byly vybudovány ochranné ostrůvky. Správa a údržba silnic Louny bohužel nesouhlasila s umístěním cyklostezky do prostoru získaného snížením počtu a zúžením jízdních pruhů. V tomto prostoru tedy nakonec vznikl odstavný pruh pro vozidla.
„Při navrhování úprav průtahu městem jsme kladli důraz především na bezpečnost chodců. Tato komunikace totiž odděluje dvě sídliště a v minulosti tu docházelo k častým nehodám“, říká Ivana Hádková, vedoucí odboru rozvoje města. Všechna tato opatření přinesla kromě zvýšení bezpečnosti chodců i omezení průjezdu nákladních automobilů centrem města a tedy méně hluku a exhalací.
Kontakty: Ivana Hádková, Městský úřad Louny (tel. 415 621 155, e-mail hadkova@mulouny.cz); administrátoři soutěže: Petr Šmíd (tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz) a Aleš Kuták (tel. 274 822 150)
[1] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/6_2003.html – bylo jen v prvních šesti měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 602 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 37 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 118 chodců a 53 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 234 smrtelných zranění.
[2] Do soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů, mezi nimiž převažují zklidněné obytné zóny a průtahy obcemi.
Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč.
Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk