https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-novem-jizdnim-radu-2020-pojede-v-kraji-vysocina-vice-spoju
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: V novém jízdním řádu 2020 pojede v Kraji Vysočina více spojů

22. listopadu 2019 | České dráhy
V neděli 15. prosince 2019 začne platit nový jízdní řád 2020. V regionální vlakové dopravě na Vysočině dojde na některých tratích k poměrně významným změnám v jízdních řádech, které vycházejí z nové smlouvy s Krajem Vysočina. Oproti roku 2019 dojde k navýšení rozsahu objednávané regionální dopravy o 8,8 %, a to na celkových více jak 4,4 mil. vlakových kilometrů v roce 2020. České dráhy vypraví na území Kraje Vysočina v průměru 372 vlaků denně, v pracovní dny 406 vlaků, v nepracovní dny 285 spojů.


Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků

Počínaje jízdním řádem 2019/2020 dojde k podstatným změnám v trasování regionální i dálkové dopravy na území Kraje Vysočina. Zásadní jsou tři spolupůsobící faktory:
* Dle rozhodnutí Ministerstva dopravy dojde k časovému posunu tras linky R11, což způsobilo změnu možností křižování na tratích 225 a 240 a zcela změnilo přípojné možnosti na navazujících tratích.
* Byly uzavřeny nové smlouvy o provozování regionální osobní dopravy s jednotlivými krajskými úřady. Tyto smlouvy jsou definicemi vztahů „objednatel – dopravce“ výrazně odlišné od stávajících smluv.
* Kraj Vysočina připravuje na svém území k zavedení systému „Veřejné dopravy Vysočiny“ (VDV). Ten předpokládá užší provozní i tarifní provázání jednotlivých typů dopravy.

„Kraj Vysočina si před lety dal za cíl, že posune dopravní obsluhu území Kraje Vysočina více pro běžného cestujícího a využije potenciál relací, kde dochází v posledních letech k navýšení vyjížďky z jednotlivých sídel. Současně nový jízdní řád reaguje na potřeby obyvatelstva v rámci rychlého spojení s okolními kraji, tj. například pro spojení na Prahu, Brno, Znojmo, Pardubice, Tábor, České Budějovice atd. Jedná se o jeden ze základních kamenů krajského integrovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny, kdy následně bude jak na dráze, tak v linkové dopravě v Kraji Vysočina zaveden její jednotný přestupní tarif,“ uvádí hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

„Pozitivním aspektem nového jízdního řádu je velmi výrazné navýšení počtu spěšných a osobních vlaků v dopravním směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec u Jihlavy – Telč a dále do Dačice a Slavonic v Jihočeském kraji. Dochází také k odstranění nutnosti přestupů ve Světlé nad Sázavou ve směru Havlíčkův Brod – Ledeč nad Sázavou, byť zde se jedná jen o přemístění přestupů do sousední stanice Ledeč nad Sázavou. V Ledči se přestupy budou týkat menšího počtu cestujících,“ říká Lenka Horáková, ředitelka Regionálního obchodního centra Jihlava.


Nové názvy regionálních spojů

Po letech pojmenovávání vlaků zpravidla jen u dálkové dopravy, dochází na území Kraje Vysočina k pojmenování i většiny spěšných vlaků. Spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Telč (– Slavonice) jsou skupinově pojmenovány jako „Renesance“, dva páry spěšných vlaků (Okříšky –) Třebíč – Brno obdržely název „Horácký expres“ a jednotlivé páry spěšných vlaků (Znojmo –) Moravské Budějovice – Jihlava – Havlíčkův Brod dostaly iniciativou Kraje Vysočina názvy „Veltlínské zelené“, „Ryzlink rýnský“ a „Sauvignon“.


Konkrétní informace o změnách regionálních jízdních řádů v Kraji Vysočina

Trať 212 Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou – hranice kraje (– Čerčany)
* Na trati se zásadně mění způsob obsluhy osobními vlaky. Úsek Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou bude nově obsluhován přímými vlaky Havlíčkův Brod – Ledeč nad Sázavou. V Ledči nad Sázavou vznikne nový přestupní bod na vlaky Ledeč nad Sázavou – Zruč nad Sázavou – Čerčany.
* Počet vlaků a jejich jízdní řád se zásadně mění. Dojde k navýšení počtu vlaků o více jak 10 % a vzniká zde téměř taktový jízdní řád s hodinovým taktem v ranní a odpolední špičce pracovních dní (rozsah asi 5 – 9 hod. a 14 – 18 hod.) a s dvouhodinovým taktem v sedlech pracovních dní a o víkendech.
* Na většině vlaků v úseku Havlíčkův Brod – Ledeč nad Sázavou budou nasazené motorové vozy 841 Regiospider, v menší míře pak motorové jednotky 814 Regionova. Vlaky od Ledče nad Sázavou ve směru na Čerčany zajistí motorové vozy 810, popřípadě i s přívěsnými vozy.
* V průběhu roku 2020 je očekávána dlouhodobá výluka v úseku Ledeč nad Sázavou – Vlastějovice (od poloviny března 2020), kde má proběhnout rekonstrukce Podhradského tunelu.

Trať 224 Horní Cerekev – Obrataň – hranice kraje (– Tábor)
* Na trati se též mění způsob obsluhy osobními vlaky. Trať bude nově obsluhována přímými vlaky Jihlava – Tábor a několika vloženými vlaky v úseku Pelhřimov / Pacov až Tábor. Dva páry vlaků v ranní a odpolední špičce pojedou přes Jihlavu až do Dobronína.
* Počet vlaků v úseku Horní Cerekev – Pelhřimov bude mírně nižší, v úseku Pelhřimov – Tábor pak prakticky shodný. Časové polohy se též mírně mění, nově jsou trasy vlaků vedeny na přípoje v Táboře v celou lichou hodinu, vložené vlaky pak tak, aby vyhovovaly dojíždění studentů.
* Všechny vlaky na této trati budou zajištěny motorovými jednotkami 814 Regionova.


Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) hranice kraje – Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod

Díky časovému posunu rychlíkové linky R11 se zcela zásadně mění celý dopravní model vlaků na této trati. Trať se v podstatě dělí na nově obsluhované úseky:

* Od hranic kraje po Počátky-Žirovnice – obsluha pouze dvěma páry osobních vlaků v pátek a třemi páry o víkendech s konečnou stanicí Počátky-Žirovnice.
* V úseku Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev dochází k úplnému zrušení osobní regionální dopravy (úsekem projíždí bez zastavení pouze vlaky kategorie R).
* V úseku Horní Cerekev – Jihlava pojedou v prokladu s dálkovými vlaky ve dvouhodinovém intervalu přímé osobní vlaky Tábor – Jihlava vedené motorovými jednotkami 814 Regionova. Rychlíky zde nově obsluhují i stanici Batelov a zastávku Dolní Cerekev.
* V úseku Kostelec u Jihlavy – Jihlava budou spoje dále zahuštěny spěšnými a osobními vlaky z tratě 227 vedenými motorovými vozy 841 RegioSpider. V tomto úseku dochází prakticky ke zdvojnásobení stávajícího počtu regionálních vlaků.
* Úsek Jihlava – Havlíčkův Brod bude nově obsluhován celodenně v hodinovém taktu, v dopravních špičkách dále zahuštěném, což představuje výrazné navýšení počtu vlaků oproti stávajícímu stavu. Obsluha bude zajištěna dvousegmentově, kombinací spěšných a osobních vlaků. Na spěšných vlacích z Havlíčkova Brodu ve směru na Telč a části osobních vlaků budou nasazené motorové vozy 841 RegioSpider, na většině ostatních osobních vlaků v dopravních špičkách mezi stanicemi Jihlava město a Havlíčkův Brod pak soupravy klasických vozů tažených lokomotivou a mimo dopravní špičky pak motorové jednotky řady 814 Regionova.


Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč – hranice kraje (– Slavonice)
* V souvislosti se změnami na trati 225 se i zde velmi zásadně změní způsob obsluhy osobními vlaky. Trať bude nově obsluhována přímými spěšnými a osobními vlaky Havlíčkův Brod – Kostelec u Jihlavy – Telč (– Slavonice). Počet vlaků a jízdní řád se zásadně mění. Dojde k navýšení počtu vlaků o více než 27 % a vzniká zde taktový jízdní řád s hodinovým intervalem v ranní a odpolední špičce pracovních dní (rozsah asi 5 – 9 hod. a 13 – 19 hod.) a s dvouhodinovým intervalem v sedlech pracovních dní a o víkendech.
* Na všech vlacích na této trati budou nasazeny motorové vozy 841 RegioSpider.

Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – hranice kraje (– Kolín)
* V souvislosti se změnami na trati 212 se i zde mění jízdní řád osobních vlaků. V úseku Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou přibydou osobní vlaky vedené motorovými vozy 841 a 814, jedoucí do stanice Ledeč nad Sázavou. Vlaky jedoucí v celé trati Havlíčkův Brod až Kolín (popřípadě Světlá nad Sázavou – Kolín) se více přizpůsobují taktovým polohám v jedno-, či dvouhodinovém intervalu. O letních prázdninách bude jeden odpolední pár vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem vynechán.
* V úseku Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou dojde k navýšení počtu vlaků o 40 %, v úseku Světlá nad Sázavou až hranice kraje pak k malému snížení počtu vlaků.
* Na všech vlacích jedoucích v celé trati Havlíčkův Brod až Kolín budou nasazené soupravy s elektrickou lokomotivou a klasickými vozy. Tyto soupravy budou ve výrazně větší míře než dnes trasovány přes Havlíčkův Brod až do Žďáru nad Sázavou, příp. až do Křižanova.

Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec
* Na trati dojde ke změně časových poloh osobních vlaků ve stylu taktového jízdního řádu s intervalem dvou hodin a v ranním sedle pracovních dní čtyř hodin.
* Celkový počet vlaků se v pracovní dny mírně sniží (o 1 pár vlaků), o víkendech naopak zvýší (o 1 – 3 páry).
* Všechny vlaky na této trati zajistí motorové vozy řady 810, o letních prázdninách pak motorové jednotky 814 Regionova.

Trať 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – hranice kraje (– Pardubice)
* Na této trati dojde jen k nepatrným změnám časových poloh vlaků v řádu jednotlivých minut. Rozsah dopravy zůstává zachován.
* Na všech vlacích na této trati budou nasazené motorové jednotky 814 Regionova.


Trať 240 (Brno –) hranice kraje – Náměšť nad Oslavou – Okříšky – Jihlava

Díky časovému posunu rychlíkové linky R11 se zcela zásadně mění celý dopravní model vlaků na této trati. Nejvýraznější změnou je nutnost přestupů v pracovních dnech v Náměšti nad Oslavou u většiny osobních vlaků. Trať se v podstatě dělí na nově obsluhované úseky:

* V úseku od hranic kraje po Rapotice bude obsluha zajištěna celodenně v hodinovém taktu, v dobách ranní špičky dále zahuštěném. Časové polohy zhruba odpovídají stávajícímu grafikonu, rozsah dopravy je shodný se stávajícím jízdním řádem. Na vlacích budou ve velké většině nasazené motorové soupravy 854 s vozy ABfbrdtn či Bdtn (ve špičkových časech zdvojenými soupravami) a v menší míře v pracovní dny soupravy s motorovými lokomotivami a klasickými vozy či motorové jednotky 814 Regionova.
* V úseku Rapotice – Náměšť nad Oslavou pojedou osobní vlaky celodenně ve dvouhodinovém taktu, v dopravních špičkách zahuštěném až na půlhodinové intervaly. Posilou zde budou i dva páry spěšných vlaků, v ranní špičce ve směru do Brna a v odpolední z Brna. Rozsah dopravy bude oproti stávajícímu stavu asi o 10 % nižší. Soupravy budou používány stejné, jako v předchozím úseku.
* V úseku Náměšť nad Oslavou – Okříšky pojedou vlaky v nepravidelných trasách, pouze velmi hrubě ve špičkách v hodinovém intervalu a v sedlech v dvouhodinovém intervalu. V úseku (Okříšky –) Třebíč – Brno pojedou dva páry spěšných vlaků, v úseku Jihlava – Třebíč pak jeden spěšný vlak. Rozsah dopravy je prakticky stejný, jen s pozměněným jízdním řádem (v okrajových částech dne výrazně změněných).
* V úseku Okříšky – Jihlava bude doprava obdobná, jako v předchozím úseku, v pracovní dny ale bude zahuštěná jedním párem spěšných vlaků Znojmo – Jihlava – Havlíčkův Brod.
* V průběhu roku 2020 se očekává dlouhodobá výluka jedné z traťových kolejí v úseku Brno – Střelice (od poloviny května 2020), kde má proběhnout rekonstrukce elektrizace tratě. Tato výluka bude mít významný dopad na osobní vlaky v úseku Brno – Zastávka u Brna.

Trať 241 (Znojmo –) hranice kraje – Moravské Budějovice – Okříšky
* Struktura jízdního řádu na této trati zůstává podobná – celodenně bude zajištěn dvouhodinový interval spojů, v úseku Znojmo – Moravské Budějovice pak ve špičkách hodinový interval. Časy odjezdů jednotlivých spojů se ale liší v řádu desítek minut.
* Celkový počet vlaků v pracovních dnech zůstane stejný, jako ve stávajícím jízdním řádu, jeden pár osobních vlaků však bude nahrazen párem spěšných vlaků Znojmo – Jihlava (– Havlíčkův Brod). V sobotu po této trati pojede jeden spěšný vlak, v neděli pak tři (tyto víkendové spěšné vlaky však budou na rozdíl od pracovních dní projíždět stanicí Okříšky).
* Všechny osobní vlaky na této trati zajistí motorové jednotky 814 Regionova, na spěšných vlacích budou nasazené motorové vozy 841 RegioSpider.

Trať 250 (Brno –) hranice kraje – Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
* V úseku od hranic kraje po Žďár nad Sázavou se jízdní řád osobních vlaků prakticky nemění. Pouze jediný vlak (dnes s příjezdem v 18:27 do Žďáru nad Sázavou) pojede později, přijíždět bude v 19:20. Celkový počet vlaků i druh souprav zůstávají stejné jako ve stávajícím jízdním řádu.
* V úseku Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod dojde v souvislosti s propojením s vlaky na trati 230 k posunu časů v jízdním řádu. Celkově se v tomto úseku rozsah regionální dopravy sníží. Ve velké většině zde budou nasazené soupravy s elektrickými lokomotivami a vozy klasické stavby, výjimečně pak i motorové vozy 841 a motorové jednotky 814.

Trať 256 (stávající označení 251) (Tišnov –) hranice kraje – Nové Město n. Mor. – Žďár n. Sáz.
* V úseku Nové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou bude celodenně (včetně víkendů) zajištěn hodinový takt osobních vlaků. Počet vlaků stopne asi o 13 %.
* V úseku od hranic kraje po Nové Město na Moravě naopak dojde v pracovní dny k výraznému snížení počtu vlaků (o 28 %), nově zde bude celodenně provozován dvouhodinový takt. Ten bude o víkendech doplněn jedním párem spěšných vlaků Brno – Žďár nad Sázavou, stejně jako ve stávajícím jízdním řádu.
* Na trati budou provozovány třídílné jednotky 814 Regionova, spěšný vlak bude stejně jako ve stávajícím jízdním řádu zajištěn motorovou lokomotivou a soupravou vozů klasické stavby.

Trať 257 (stávající označení 252) Studenec – Velké Meziříčí – Křižanov
* V úseku od Studence po Velké Meziříčí dojde k zásadním změnám v trasování osobních vlaků (opět v návaznosti na posun tras rychlíků a následně i osobních vlaků na trati 240). V pracovní dny bude počet vlaků snížen o jeden pár v úseku Rudíkov – Velké Meziříčí (a pondělní pár vlaků Studenec – Budišov u Třebíče), v sobotu naopak v tomto úseku přibyde jeden pár vlaků a v neděli dokonce dva páry (nedělní navýšení o 50 % spojů). Díky změněnému trasování v tomto úseku bude větší počet vlaků (o víkendech prakticky všechny) jezdit v celé trati Studenec – Křižanov bez přerušení ve Velkém Meziříčí.
* V úseku Velké Meziříčí – Křižanov dojde v pracovní dny pouze k malé redukci počtu vlaků ve večerních hodinách (snížení o 8 % spojů). O víkendech naopak bude zajištěn celodenní dvouhodinový takt osobních vlaků a dojde k navýšení počtu spojů o dva páry vlaků v sobotu a jeden pár v neděli (navýšení o 21 %).
* Na trati bude provozována motorová jednotka 814 Regionova, v pracovní dny doplněná o jeden motorový vůz řady 810.


Úprava prodejní sítě Českých drah

Na základě smlouvy s Krajem Vysočina dochází k úpravě sítě pokladen Českých drah. Dle požadavku objednatele bude probíhat prodej jízdních dokladů převážně online nebo u vlakového personálu. Pokladní přepážky budou v železniční stanici: Havlíčkův Brod, Třebíč, Jihlava, Jihlava město, Chotěboř, Náměšť nad Oslavou, Světlá nad Sázavou, Telč, Golčův Jeníkov město, Žďár nad Sázavou, Nové Město na Moravě a Ledeč nad Sázavou.


Obnova vozového parku na Vysočině

Nejmodernějšími motorovými vozy na Vysočině i v roce 2020 zůstávají vozy řady 841 RegioSpider (výroba 2012). Jedná se o nízkopodlažní vozy, vybavené WC s uzavřeným odpadním systémem, zásuvkami 230 V a Wi-Fi. Ve větší míře než ve stávajícím jízdním řádu budou nasazovány částečně nízkopodlažní motorové jednotky 814 Regionova, vybavené WC s uzavřeným odpadním systémem. V části těchto jednotek bude instalována Wi-Fi. Naopak snížení počtu provozovaných vozů či souprav se očekává u nejstarších motorových vozů řady 810 a u souprav klasických vozů řad BDsee a Bdmteeo. Nasazení čtyřnápravových motorových vozů 854 s řídicími vozy ABfbrdtn či vlečnými vozy Bdtn bude zhruba na stávající úrovni. Pořízení zcela nových motorových i elektrických jednotek se očekává kolem roku 2023.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist