Tiskové zprávy
Česká plynárenská unie : V Praze je vzduch horší než v Londýně či v New Yorku
V Praze je situace z hlediska karcinogenních polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo v Londýně. V porovnání s třiceti velkými městy v Evropě patří Praha spolu s Turínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města. Nadějí mnoha měst, které jsou plné zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů a současně řešením podstatně zlepšujícím tento stav, se stává zemní plyn. V Praze, na rozdíl od jiných českých měst, stále ještě nejezdí ani autobusy s pohonem CNG. Přitom cena zemního plynu jako pohonné hmoty je ve srovnání s cenou klasických pohonných hmot o více než 50 procent nižší a bude výrazně nižší i po roce 2011 i r. 2020.
<p>
Radnice velkých měst v EU se již pustili do boje s nepříjemnými a škodlivými zplodinami v ovzduší. Týká se to Bruselu, Londýna, Stockholmu, ale i Milána, Hannoveru, Kolína nad Rýnem aj. Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje.
</p><p>
V dnešní době jsou prach a další zplodiny z dopravy jedněmi z nejvýznamnějších a nejnebezpečnějších zdrojů znečištění. „Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. Koncentrace benzoapyrenu, nejškodlivějšího polyaromátu (PAU), jsou čtyřikrát vyšší než v Londýně nebo New Yorku. Praha je svojí polohou uzavřená v kotlině. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů.
</p><p>
Česká plynárenská unie už v květnu 2007 požádala hejtmany o podporu ekologických paliv. Stalo se tak v rámci 17. zasedání Rady Asociace krajů ČR. „Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. Celkem je v Česku registrováno přes 20.000 autobusů, po městech jich jezdí zhruba čtvrtina. CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finační prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 800 tisíc Kč. V roce 2007 byla z Programu poskytnuta dotace pro 36 autobusů. Dále plynárenské společnosti přispívají na autobus s pohonem na zemní plyn částkou 200 tisíc Kč. Přitom náklady na palivo jsou v případě užití CNG o více než 50 procent nižší: jeden kilogram stlačeného zemního plynu stojí nyní zhruba 15 korun, nafta stojí přes 31 korun. „Do podpory ekologické autobusové dopravy se v rámci dotací investovalo plynárenství již téměř 20 milionů korun, které byly uvolněny pro 98 autobusů, “ uvádí generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.
</p><p>
Dnes už u nás jezdí 213 autobusů v téměř již všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů.
</p><p>
V poslední době se také automobily na CNG stávají stále oblíbenějšími. Do patnácti let by mělo každé desáté auto v Evropě jezdit na zemní plyn. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí. Rovněž vliv na skleníkový efekt mají vozidla na zemní plyn menší v porovnání s benzínem či naftou. Veřejná správa v 25 zemích EU doposud realizovala nákup asi 17 000 „zelených“ CNG autobusů, což je 33 procent trhu. "EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu," říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.
</p><p>
V České republice se zemní plyn jako pohonná hmota začal uplatňovat již v roce 1981, kdy byla provedena první přestavba vozidla na zemní plyn. Počátkem 90. let patřila Česká republika v plynofikaci dopravy na přední místa ve světě. Dobře se rozbíhající program plynofikace dopravy se ale zpomalil, nastala léta stagnace. Před Českou republiku se dostaly a dostávají další evropské země, které s plynofikací dopravy začínaly daleko později.
</p><p>
Další podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.
</p><p>
Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou.
</p><p>
Mezi největší dodavatele autobusů na zemní plyn patří společnost TEDOM a společnost Citelis.
</p><p>
<br>
Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 13 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, úpravám vyhlášek pro plynárenství , podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: obchodníka s plynem RWE Transgas, provozovatele přepravní soustavy RWE Transgas Net, 8 regionálních obchodníků s plynem, 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav a RWE Gas Storage, vlastníka podzemních zásobníků. České plynárenství ČPU zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.
</p><p>
<br>
Pro více informací kontaktujte:
</p><p>
<br>
ČPU, paní Markéta Schauhuberová<br>
Novodvorská 82/803<br>
142 01 Praha 4<br>
tel: +420 241 027 877<br>
e-mail: schauhuberova@cpu.cz<br>
http://www.cpu.cz<br>
</p>
<p>
Radnice velkých měst v EU se již pustili do boje s nepříjemnými a škodlivými zplodinami v ovzduší. Týká se to Bruselu, Londýna, Stockholmu, ale i Milána, Hannoveru, Kolína nad Rýnem aj. Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje.
</p><p>
V dnešní době jsou prach a další zplodiny z dopravy jedněmi z nejvýznamnějších a nejnebezpečnějších zdrojů znečištění. „Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. Koncentrace benzoapyrenu, nejškodlivějšího polyaromátu (PAU), jsou čtyřikrát vyšší než v Londýně nebo New Yorku. Praha je svojí polohou uzavřená v kotlině. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů.
</p><p>
Česká plynárenská unie už v květnu 2007 požádala hejtmany o podporu ekologických paliv. Stalo se tak v rámci 17. zasedání Rady Asociace krajů ČR. „Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. Celkem je v Česku registrováno přes 20.000 autobusů, po městech jich jezdí zhruba čtvrtina. CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finační prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 800 tisíc Kč. V roce 2007 byla z Programu poskytnuta dotace pro 36 autobusů. Dále plynárenské společnosti přispívají na autobus s pohonem na zemní plyn částkou 200 tisíc Kč. Přitom náklady na palivo jsou v případě užití CNG o více než 50 procent nižší: jeden kilogram stlačeného zemního plynu stojí nyní zhruba 15 korun, nafta stojí přes 31 korun. „Do podpory ekologické autobusové dopravy se v rámci dotací investovalo plynárenství již téměř 20 milionů korun, které byly uvolněny pro 98 autobusů, “ uvádí generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.
</p><p>
Dnes už u nás jezdí 213 autobusů v téměř již všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů.
</p><p>
V poslední době se také automobily na CNG stávají stále oblíbenějšími. Do patnácti let by mělo každé desáté auto v Evropě jezdit na zemní plyn. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí. Rovněž vliv na skleníkový efekt mají vozidla na zemní plyn menší v porovnání s benzínem či naftou. Veřejná správa v 25 zemích EU doposud realizovala nákup asi 17 000 „zelených“ CNG autobusů, což je 33 procent trhu. "EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu," říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.
</p><p>
V České republice se zemní plyn jako pohonná hmota začal uplatňovat již v roce 1981, kdy byla provedena první přestavba vozidla na zemní plyn. Počátkem 90. let patřila Česká republika v plynofikaci dopravy na přední místa ve světě. Dobře se rozbíhající program plynofikace dopravy se ale zpomalil, nastala léta stagnace. Před Českou republiku se dostaly a dostávají další evropské země, které s plynofikací dopravy začínaly daleko později.
</p><p>
Další podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.
</p><p>
Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou.
</p><p>
Mezi největší dodavatele autobusů na zemní plyn patří společnost TEDOM a společnost Citelis.
</p><p>
<br>
Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 13 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, úpravám vyhlášek pro plynárenství , podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: obchodníka s plynem RWE Transgas, provozovatele přepravní soustavy RWE Transgas Net, 8 regionálních obchodníků s plynem, 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav a RWE Gas Storage, vlastníka podzemních zásobníků. České plynárenství ČPU zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.
</p><p>
<br>
Pro více informací kontaktujte:
</p><p>
<br>
ČPU, paní Markéta Schauhuberová<br>
Novodvorská 82/803<br>
142 01 Praha 4<br>
tel: +420 241 027 877<br>
e-mail: schauhuberova@cpu.cz<br>
http://www.cpu.cz<br>
</p>
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk