Markéta Schauhuberová "> V Praze je vzduch horší než v Londýně či v New Yorku - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-praze-je-vzduch-horsi-nez-v-londyne-ci-v-new-yorku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká plynárenská unie : V Praze je vzduch horší než v Londýně či v New Yorku

22. února 2008 | Česká plynárenská unie
Autor: Markéta Schauhuberová, tel: +420 241 027 877
V Praze je situace z hlediska karcinogenních polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo v Londýně. V porovnání s třiceti velkými městy v Evropě patří Praha spolu s Turínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města. Nadějí mnoha měst, které jsou plné zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů a současně řešením podstatně zlepšujícím tento stav, se stává zemní plyn. V Praze, na rozdíl od jiných českých měst, stále ještě nejezdí ani autobusy s pohonem CNG. Přitom cena zemního plynu jako pohonné hmoty je ve srovnání s cenou klasických pohonných hmot o více než 50 procent nižší a bude výrazně nižší i po roce 2011 i r. 2020.
<p>
Radnice velkých měst v EU se již pustili do boje s nepříjemnými a škodlivými zplodinami v ovzduší. Týká se to Bruselu, Londýna, Stockholmu, ale i Milána, Hannoveru, Kolína nad Rýnem aj. Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje.
</p><p>
V dnešní době jsou prach a další zplodiny z dopravy jedněmi z nejvýznamnějších a nejnebezpečnějších zdrojů znečištění. „Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. Koncentrace benzoapyrenu, nejškodlivějšího polyaromátu (PAU), jsou čtyřikrát vyšší než v Londýně nebo New Yorku. Praha je svojí polohou uzavřená v kotlině. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů.
</p><p>
Česká plynárenská unie už v květnu 2007 požádala hejtmany o podporu ekologických paliv. Stalo se tak v rámci 17. zasedání Rady Asociace krajů ČR. „Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. Celkem je v Česku registrováno přes 20.000 autobusů, po městech jich jezdí zhruba čtvrtina. CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finační prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 800 tisíc Kč. V roce 2007 byla z Programu poskytnuta dotace pro 36 autobusů. Dále plynárenské společnosti přispívají na autobus s pohonem na zemní plyn částkou 200 tisíc Kč. Přitom náklady na palivo jsou v případě užití CNG o více než 50 procent nižší: jeden kilogram stlačeného zemního plynu stojí nyní zhruba 15 korun, nafta stojí přes 31 korun. „Do podpory ekologické autobusové dopravy se v rámci dotací investovalo plynárenství již téměř 20 milionů korun, které byly uvolněny pro 98 autobusů, “ uvádí generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.
</p><p>
Dnes už u nás jezdí 213 autobusů v téměř již všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů.
</p><p>
V poslední době se také automobily na CNG stávají stále oblíbenějšími. Do patnácti let by mělo každé desáté auto v Evropě jezdit na zemní plyn. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí. Rovněž vliv na skleníkový efekt mají vozidla na zemní plyn menší v porovnání s benzínem či naftou. Veřejná správa v 25 zemích EU doposud realizovala nákup asi 17 000 „zelených“ CNG autobusů, což je 33 procent trhu. "EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu," říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.
</p><p>
V České republice se zemní plyn jako pohonná hmota začal uplatňovat již v roce 1981, kdy byla provedena první přestavba vozidla na zemní plyn. Počátkem 90. let patřila Česká republika v plynofikaci dopravy na přední místa ve světě. Dobře se rozbíhající program plynofikace dopravy se ale zpomalil, nastala léta stagnace. Před Českou republiku se dostaly a dostávají další evropské země, které s plynofikací dopravy začínaly daleko později.
</p><p>
Další podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.
</p><p>
Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou.
</p><p>
Mezi největší dodavatele autobusů na zemní plyn patří společnost TEDOM a společnost Citelis.
</p><p>
<br>
Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 13 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, úpravám vyhlášek pro plynárenství , podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: obchodníka s plynem RWE Transgas, provozovatele přepravní soustavy RWE Transgas Net, 8 regionálních obchodníků s plynem, 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav a RWE Gas Storage, vlastníka podzemních zásobníků. České plynárenství ČPU zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.
</p><p>
<br>
Pro více informací kontaktujte:
</p><p>
<br>
ČPU, paní Markéta Schauhuberová<br>
Novodvorská 82/803<br>
142 01 Praha 4<br>
tel: +420 241 027 877<br>
e-mail: schauhuberova@cpu.cz<br>
http://www.cpu.cz<br>
</p>
Markéta Schauhuberová, tel: 420 241 027 877
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist