Tiskové zprávy
MŽP ČR: Vláda zítra rozhodne o jezech na Labi
Vláda zítra rozhodne o dalším postupu na dolním Labi. Ministerstvo životního prostředí považuje stávající projekt na výstavbu vodních stupňů z ekologických i ekonomických důvodů za nepřijatelný [1]. Navrhne proto vládě, aby zavázala příslušné ministry k přípravě skutečně kvalitních podkladů, které jsou pro objektivní rozhodování nezbytné. Zpracovat by se měla i studie proveditelnosti pro nově navrženou variantu řešení s použitím by-passů [2, 3].
„Hlavní překážkou dalšího rozvoje vodní dopravy nejsou nepříznivé přírodní podmínky, ale klesající zájem o vodní dopravu, které úspěšně konkuruje především rychlejší a spolehlivější železnice. V roce 1898 se po Labi přepravovalo podle Ottova slovníku naučného zhruba třikrát více nákladů než dnes. Podklady ministerstva dopravy jsou ale v tomto ohledu velmi sporné – předpokládají dokonce téměř trojnásobný nárůst do roku 2007. Paradoxní je, že v té době ještě jezy by ještě ani neměly být postaveny,“ uvádí jeden z argumentů proti několikamiliardové investici náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko.
Poznámky:
[1] Stavba by nenávratně poškodila přírodu středního toku Labe, unikátní i v evropském měřítku. Ohrozila by 41 druhů chráněných živočichů a rostlin, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky Labe. Podle zprávy NKÚ je stavba ekonomicky nerentabilní.
Ministerstvo životního prostředí proto pro stavbu v listopadu 2003 neudělilo výjimku z ochranných podmínek kriticky ohrožených živočichů a rostlin. Ke stavbě bylo vydáno nesouhlasné stanovisko EIA (hodnocení vlivů stavby na životní prostředí). S umístěním stavby na území CHKO nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí – CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce. Se stavbou nesouhlasilo též saské i německé spolkové životního prostředí, Národní park Saské Švýcarsko a další instituce.
[2] Ministr životního prostředí by měl zajistit objektivní vyhodnocení současného stavu přírodního prostředí v dotčeném úseku Labe, s důrazem na vliv povodní z roku 2002 na vodní tok a pobřežní ekosystémy, včetně vyhodnocení účinnosti navrhovaných kompenzačních opatření. Ministři životního prostředí a dopravy by měli zjistit stanovisko příslušných orgánů ochrany přírody v SRN k záměru v souvislosti s ustanovením článku 6 Směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (o stanovištích), a ministr dopravy následně přijmout odpovídající opatření ve vazbě na stanovisko německé strany (zajistit zpracování hodnocení vlivu záměru na lokality a cíle ochrany soustavy Natura 2000). Ministr dopravy by měl zajistit zpracování objektivního a metodicky správného ekonomického hodnocení záměru, se zohledněním výsledků kontrol NKÚ 01/15 a 02/10 a v souladu s pravidly pro poskytování prostředků ze státního rozpočtu a fondů EU; včetně systémově a věcně správného upřesnění prognóz vývoje dopravy a hodnocení efektivnosti alternativ v kombinované dopravě. Ministři dopravy, životního prostředí a financí by měli zajistit zpracování studie proveditelnosti nově navržené varianty řešení s použitím by-passů, včetně objektivního srovnání s variantou MDS 99 ve všech základních parametrech, zejména stavebně-technických, dopravních, ekonomických a v oblasti dopadů na životní prostředí.
[3] MŽP a MDS obdržely v prvním květnovém týdnu materiál obsahující návrh alternativního řešení zlepšení plavebních podmínek na „dolním Labi“. Tento návrh spočívá v nahrazení finančně náročných a z hlediska životního prostředí sporných jezů plavebními kanály umístěnými mimo vlastní tok (by-passy). Tyto kanály by překonávaly obtížně splavné úseky a především použitím plavebních komor řešily hlavní problém vyplývající ze spádových poměrů toku. Zároveň by jejich vhodná lokalizace měla omezit dopady na hodnotné břehové ekosystémy. Celkové investiční náklady této varianty jsou odhadovány na 2.8 mld. Kč. a jsou tedy nejméně poloviční proti variantě MDS 99 s výstavbou jezů. Vzhledem k tomu, že se jedná o inovativní a dle předložené studie ekonomicky i ekologicky výhodnější řešení, bylo by vhodné zajistit jeho podrobnější rozpracování, ekonomické i hydrotechnické ověření a posouzení dopadů na přírodní prostředí.
„Hlavní překážkou dalšího rozvoje vodní dopravy nejsou nepříznivé přírodní podmínky, ale klesající zájem o vodní dopravu, které úspěšně konkuruje především rychlejší a spolehlivější železnice. V roce 1898 se po Labi přepravovalo podle Ottova slovníku naučného zhruba třikrát více nákladů než dnes. Podklady ministerstva dopravy jsou ale v tomto ohledu velmi sporné – předpokládají dokonce téměř trojnásobný nárůst do roku 2007. Paradoxní je, že v té době ještě jezy by ještě ani neměly být postaveny,“ uvádí jeden z argumentů proti několikamiliardové investici náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko.
Poznámky:
[1] Stavba by nenávratně poškodila přírodu středního toku Labe, unikátní i v evropském měřítku. Ohrozila by 41 druhů chráněných živočichů a rostlin, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky Labe. Podle zprávy NKÚ je stavba ekonomicky nerentabilní.
Ministerstvo životního prostředí proto pro stavbu v listopadu 2003 neudělilo výjimku z ochranných podmínek kriticky ohrožených živočichů a rostlin. Ke stavbě bylo vydáno nesouhlasné stanovisko EIA (hodnocení vlivů stavby na životní prostředí). S umístěním stavby na území CHKO nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí – CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce. Se stavbou nesouhlasilo též saské i německé spolkové životního prostředí, Národní park Saské Švýcarsko a další instituce.
[2] Ministr životního prostředí by měl zajistit objektivní vyhodnocení současného stavu přírodního prostředí v dotčeném úseku Labe, s důrazem na vliv povodní z roku 2002 na vodní tok a pobřežní ekosystémy, včetně vyhodnocení účinnosti navrhovaných kompenzačních opatření. Ministři životního prostředí a dopravy by měli zjistit stanovisko příslušných orgánů ochrany přírody v SRN k záměru v souvislosti s ustanovením článku 6 Směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (o stanovištích), a ministr dopravy následně přijmout odpovídající opatření ve vazbě na stanovisko německé strany (zajistit zpracování hodnocení vlivu záměru na lokality a cíle ochrany soustavy Natura 2000). Ministr dopravy by měl zajistit zpracování objektivního a metodicky správného ekonomického hodnocení záměru, se zohledněním výsledků kontrol NKÚ 01/15 a 02/10 a v souladu s pravidly pro poskytování prostředků ze státního rozpočtu a fondů EU; včetně systémově a věcně správného upřesnění prognóz vývoje dopravy a hodnocení efektivnosti alternativ v kombinované dopravě. Ministři dopravy, životního prostředí a financí by měli zajistit zpracování studie proveditelnosti nově navržené varianty řešení s použitím by-passů, včetně objektivního srovnání s variantou MDS 99 ve všech základních parametrech, zejména stavebně-technických, dopravních, ekonomických a v oblasti dopadů na životní prostředí.
[3] MŽP a MDS obdržely v prvním květnovém týdnu materiál obsahující návrh alternativního řešení zlepšení plavebních podmínek na „dolním Labi“. Tento návrh spočívá v nahrazení finančně náročných a z hlediska životního prostředí sporných jezů plavebními kanály umístěnými mimo vlastní tok (by-passy). Tyto kanály by překonávaly obtížně splavné úseky a především použitím plavebních komor řešily hlavní problém vyplývající ze spádových poměrů toku. Zároveň by jejich vhodná lokalizace měla omezit dopady na hodnotné břehové ekosystémy. Celkové investiční náklady této varianty jsou odhadovány na 2.8 mld. Kč. a jsou tedy nejméně poloviční proti variantě MDS 99 s výstavbou jezů. Vzhledem k tomu, že se jedná o inovativní a dle předložené studie ekonomicky i ekologicky výhodnější řešení, bylo by vhodné zajistit jeho podrobnější rozpracování, ekonomické i hydrotechnické ověření a posouzení dopadů na přírodní prostředí.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk