https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-ceskych-drah-plni-vyznamnou-funkci-v-mestske-a-primestske-doprave-v-prazske-aglomeraci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky Českých drah plní významnou funkci v městské a příměstské dopravě v pražské aglomeraci

16. září 2005 | České dráhy
Vlaky Českých drah, a.s., v Praze a okolí přepraví denně přibližně sto tisíc cestujících. Největší železniční dopravce v České republice tak zastává významné místo v systému veřejné dopravy našeho hlavního města. Na nejfrekventovanějších trasách směřujících do centra Prahy jezdí spoje ve špičkovém intervalu 15 až 30 minut. V některých relacích je železnice nejrychlejším druhem dopravy.

Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – rovněž jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimku tvoří krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.

Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet i více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Do konce letošního roku by měly být v provozu dvě desítky těchto vlaků. Snížená podlaha v prostorech dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy s elektrickými přípojkami 230 V.

Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedete za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 až 30 minut, jinak přinejmenším každou hodinu.

Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Souprava projede celý úsek za 19 minut. Již probíhající výstavba Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby umožní za několik let rozvoj městské železnice nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist