Tiskové zprávy
České dráhy: Vlaky Českých drah plní významnou funkci v městské a příměstské dopravě v pražské aglomeraci
16. září 2005 | České dráhy
Vlaky Českých drah, a.s., v Praze a okolí přepraví denně přibližně sto tisíc cestujících. Největší železniční dopravce v České republice tak zastává významné místo v systému veřejné dopravy našeho hlavního města. Na nejfrekventovanějších trasách směřujících do centra Prahy jezdí spoje ve špičkovém intervalu 15 až 30 minut. V některých relacích je železnice nejrychlejším druhem dopravy.
Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – rovněž jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimku tvoří krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.
Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet i více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Do konce letošního roku by měly být v provozu dvě desítky těchto vlaků. Snížená podlaha v prostorech dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy s elektrickými přípojkami 230 V.
Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedete za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 až 30 minut, jinak přinejmenším každou hodinu.
Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Souprava projede celý úsek za 19 minut. Již probíhající výstavba Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby umožní za několik let rozvoj městské železnice nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.
Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – rovněž jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimku tvoří krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.
Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet i více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Do konce letošního roku by měly být v provozu dvě desítky těchto vlaků. Snížená podlaha v prostorech dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy s elektrickými přípojkami 230 V.
Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedete za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 až 30 minut, jinak přinejmenším každou hodinu.
Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Souprava projede celý úsek za 19 minut. Již probíhající výstavba Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby umožní za několik let rozvoj městské železnice nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk