Tiskové zprávy
České dráhy: Vlaky Českých drah v městské a příměstské dopravě hlavního města Prahy a Středočeského kraje
7. října 2004 | České dráhy
České dráhy patří mezi významné dopravce v městské a příměstské dopravě v hlavním městě Praze a ve Středočeském kraji. Na hlavních trasách směřujících do centra Prahy jsou vedeny spoje ve špičkovém intervalu 15 – 30 minut. České dráhy přepraví denně v Praze a okolí 80 až 100 tisíc cestujících. Významným způsobem se modernizuje také zastaralý vozový park městské a příměstské železnice. Třicet i více let staré elektrické soupravy nyní nahrazují moderní jednotky řady 471. České dráhy dosud investovaly téměř 3 miliardy Kč, v rámci dalšího nákupu 15 stejných souprav vynaloží další 3 miliardy Kč.
Příměstské patrové soupravy řady 471 umožňují cestovat výrazně pohodlněji. Vlak je upraven pro cestování vozíčkářů, je v něm prostor pro dětské kočárky a uložení jízdních kol. Pro pohodlný nástup osob se sníženou pohyblivostí má snížené nástupní prostory. Přestože ve 2. třídě nabízí srovnatelný počet míst k sezení jako ve starších jednotkách, navíc disponují místy 1. třídy se stolky a u některých z nich i s elektrickými přípojkami 230 V. Čas strávený na cestě do nebo ze zaměstnání tak cestující mohou využít pro práci na PC. Pro pravidelné cestování v 1. třídě nabízejí České dráhy zvýhodněné traťové jízdenky. Například měsíční jízdenka 1. třídy z Kolína do Prahy stojí 1 782 Kč. To je jen přibližně o 300 Kč více, než kolik stojí obdobná jízdenka pro 2. třídu.
S provozem nových souprav se počítá v jízdním řádu 2004/2005 na většině spojů mezi Prahou a Kolínem, opět budou zajíždět z Kolína až do Pardubic v přibližně dvouhodinových intervalech jako přímé osobní vlaky Praha – Pardubice, objeví se na trati z Prahy do Berouna a příležitostně také na dalších tratích Pražské integrované dopravy. V novém jízdním řádu najedou moderní patrové soupravy denně 491 kilometrů (to odpovídá přibližně 8 jízdám mezi Prahou a Kolínem).
Rychlé cestování po Praze a okolí
Při povodních před dvěma lety se prokázalo, že železniční doprava dokáže v Praze nabídnout velmi rychlé spojení srovnatelné například s metrem. Významným způsobem také převzala výkony zatopeného metra mezi Smíchovem a centrem nebo východní částí Prahy a oblastí náměstí Republiky. V řadě relací je i po obnovení provozu metra vlakové spojení nejrychlejší formou dopravy. V osobních a spěšných vlacích platí předplatní jízdenky Pražské integrované dopravy a na některých linkách také jízdenky pro jednorázovou cestu, které se označují před nástupem do vlaku, nebo v ostatních městských dopravních prostředcích.
Také v novém jízdním řádu platném od prosince 2004 se budou České dráhy významně podílet na městské a příměstské dopravě v centrální části Čech. Špičkový interval vlaků bude na jednotlivých tratích v Praze a okolí 15 – 30 minut, v sedle pak 60 minut. Poslední noční vlaky z Hlavního nádraží do okrajových částí Prahy a do Středočeského kraje budou i nadále odjíždět krátce po půlnoci.
Také doba jízdy z okrajových čtvrtí Prahy do centra bude nadále velmi rychlá. Příklady rychlého vlakového spojení z vybraných lokalit v Praze do centra na Hlavní nebo Masarykovo nádraží naznačuje tabulka. Další zrychlení, zlepšení návazností na ostatní městskou hromadnou dopravu a zkrácení intervalů mezi vlaky bude možné po dobudování Nového spojení v oblasti vrchu Vítkov a přilehlých tratí železničního uzlu Praha. Prostřednictvím těchto staveb bude možné zavést nové linky projíždějící napříč Prahou a doplňující síť metra (viz zpráva ROPIDu). V současné době již lze využívat první zkušební linku; v pracovní dny nabízí rychlé spojení mezi Roztoky u Prahy, Sedlcem, Bubenčí, Holešovicemi (přestup na metro C) a Libní. V daném směru jde o nejrychlejší dopravu po Praze s výhodnými přestupními vazbami na další síť městské hromadné dopravy.
Doba jízdy (jízdní řád 2003 / 2004)
Klánovice (Sídliště Rohožník) – Masarykovo nádraží - 23 min.
Kyje – Masarykovo nádraží - 11 min.
Horní Počernice – Masarykovo nádraží - 18 min.
Horní Počernice – Vysočany - 6 min.
Sedlec – Masarykovo nádraží - 13 min.
Bubeneč – Masarykovo nádraží - 10 min.
Ruzyně – Masarykovo nádraží - od 21 min.
Veleslavín – Masarykovo nádraží - od 16 min.
Radotín – Hlavní nádraží - 16 min.
Radotín – Smíchov - 8 min.
Smíchov (tram směr Barrandov a metro B směr Jihozápadní město) – Hlavní nádraží - 8 min.
Uhříněves – Hlavní nádraží - 21 min.
Horní Měcholupy (sídliště Horní Měcholupy a Petrovice) – Hlavní nádraží - 17 min.
Strašnice – Hlavní nádraží - 9 min.
Vršovice – Hlavní nádraží - 4 min.
Příměstské patrové soupravy řady 471 umožňují cestovat výrazně pohodlněji. Vlak je upraven pro cestování vozíčkářů, je v něm prostor pro dětské kočárky a uložení jízdních kol. Pro pohodlný nástup osob se sníženou pohyblivostí má snížené nástupní prostory. Přestože ve 2. třídě nabízí srovnatelný počet míst k sezení jako ve starších jednotkách, navíc disponují místy 1. třídy se stolky a u některých z nich i s elektrickými přípojkami 230 V. Čas strávený na cestě do nebo ze zaměstnání tak cestující mohou využít pro práci na PC. Pro pravidelné cestování v 1. třídě nabízejí České dráhy zvýhodněné traťové jízdenky. Například měsíční jízdenka 1. třídy z Kolína do Prahy stojí 1 782 Kč. To je jen přibližně o 300 Kč více, než kolik stojí obdobná jízdenka pro 2. třídu.
S provozem nových souprav se počítá v jízdním řádu 2004/2005 na většině spojů mezi Prahou a Kolínem, opět budou zajíždět z Kolína až do Pardubic v přibližně dvouhodinových intervalech jako přímé osobní vlaky Praha – Pardubice, objeví se na trati z Prahy do Berouna a příležitostně také na dalších tratích Pražské integrované dopravy. V novém jízdním řádu najedou moderní patrové soupravy denně 491 kilometrů (to odpovídá přibližně 8 jízdám mezi Prahou a Kolínem).
Rychlé cestování po Praze a okolí
Při povodních před dvěma lety se prokázalo, že železniční doprava dokáže v Praze nabídnout velmi rychlé spojení srovnatelné například s metrem. Významným způsobem také převzala výkony zatopeného metra mezi Smíchovem a centrem nebo východní částí Prahy a oblastí náměstí Republiky. V řadě relací je i po obnovení provozu metra vlakové spojení nejrychlejší formou dopravy. V osobních a spěšných vlacích platí předplatní jízdenky Pražské integrované dopravy a na některých linkách také jízdenky pro jednorázovou cestu, které se označují před nástupem do vlaku, nebo v ostatních městských dopravních prostředcích.
Také v novém jízdním řádu platném od prosince 2004 se budou České dráhy významně podílet na městské a příměstské dopravě v centrální části Čech. Špičkový interval vlaků bude na jednotlivých tratích v Praze a okolí 15 – 30 minut, v sedle pak 60 minut. Poslední noční vlaky z Hlavního nádraží do okrajových částí Prahy a do Středočeského kraje budou i nadále odjíždět krátce po půlnoci.
Také doba jízdy z okrajových čtvrtí Prahy do centra bude nadále velmi rychlá. Příklady rychlého vlakového spojení z vybraných lokalit v Praze do centra na Hlavní nebo Masarykovo nádraží naznačuje tabulka. Další zrychlení, zlepšení návazností na ostatní městskou hromadnou dopravu a zkrácení intervalů mezi vlaky bude možné po dobudování Nového spojení v oblasti vrchu Vítkov a přilehlých tratí železničního uzlu Praha. Prostřednictvím těchto staveb bude možné zavést nové linky projíždějící napříč Prahou a doplňující síť metra (viz zpráva ROPIDu). V současné době již lze využívat první zkušební linku; v pracovní dny nabízí rychlé spojení mezi Roztoky u Prahy, Sedlcem, Bubenčí, Holešovicemi (přestup na metro C) a Libní. V daném směru jde o nejrychlejší dopravu po Praze s výhodnými přestupními vazbami na další síť městské hromadné dopravy.
Doba jízdy (jízdní řád 2003 / 2004)
Klánovice (Sídliště Rohožník) – Masarykovo nádraží - 23 min.
Kyje – Masarykovo nádraží - 11 min.
Horní Počernice – Masarykovo nádraží - 18 min.
Horní Počernice – Vysočany - 6 min.
Sedlec – Masarykovo nádraží - 13 min.
Bubeneč – Masarykovo nádraží - 10 min.
Ruzyně – Masarykovo nádraží - od 21 min.
Veleslavín – Masarykovo nádraží - od 16 min.
Radotín – Hlavní nádraží - 16 min.
Radotín – Smíchov - 8 min.
Smíchov (tram směr Barrandov a metro B směr Jihozápadní město) – Hlavní nádraží - 8 min.
Uhříněves – Hlavní nádraží - 21 min.
Horní Měcholupy (sídliště Horní Měcholupy a Petrovice) – Hlavní nádraží - 17 min.
Strašnice – Hlavní nádraží - 9 min.
Vršovice – Hlavní nádraží - 4 min.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk