https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-ceskych-drah-v-mestske-a-primestske-doprave-hlavniho-mesta-prahy-a-stredoceskeho-kraje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky Českých drah v městské a příměstské dopravě hlavního města Prahy a Středočeského kraje

7. října 2004 | České dráhy
České dráhy patří mezi významné dopravce v městské a příměstské dopravě v hlavním městě Praze a ve Středočeském kraji. Na hlavních trasách směřujících do centra Prahy jsou vedeny spoje ve špičkovém intervalu 15 – 30 minut. České dráhy přepraví denně v Praze a okolí 80 až 100 tisíc cestujících. Významným způsobem se modernizuje také zastaralý vozový park městské a příměstské železnice. Třicet i více let staré elektrické soupravy nyní nahrazují moderní jednotky řady 471. České dráhy dosud investovaly téměř 3 miliardy Kč, v rámci dalšího nákupu 15 stejných souprav vynaloží další 3 miliardy Kč.

Příměstské patrové soupravy řady 471 umožňují cestovat výrazně pohodlněji. Vlak je upraven pro cestování vozíčkářů, je v něm prostor pro dětské kočárky a uložení jízdních kol. Pro pohodlný nástup osob se sníženou pohyblivostí má snížené nástupní prostory. Přestože ve 2. třídě nabízí srovnatelný počet míst k sezení jako ve starších jednotkách, navíc disponují místy 1. třídy se stolky a u některých z nich i s elektrickými přípojkami 230 V. Čas strávený na cestě do nebo ze zaměstnání tak cestující mohou využít pro práci na PC. Pro pravidelné cestování v 1. třídě nabízejí České dráhy zvýhodněné traťové jízdenky. Například měsíční jízdenka 1. třídy z Kolína do Prahy stojí 1 782 Kč. To je jen přibližně o 300 Kč více, než kolik stojí obdobná jízdenka pro 2. třídu.

S provozem nových souprav se počítá v jízdním řádu 2004/2005 na většině spojů mezi Prahou a Kolínem, opět budou zajíždět z Kolína až do Pardubic v přibližně dvouhodinových intervalech jako přímé osobní vlaky Praha – Pardubice, objeví se na trati z Prahy do Berouna a příležitostně také na dalších tratích Pražské integrované dopravy. V novém jízdním řádu najedou moderní patrové soupravy denně 491 kilometrů (to odpovídá přibližně 8 jízdám mezi Prahou a Kolínem).


Rychlé cestování po Praze a okolí

Při povodních před dvěma lety se prokázalo, že železniční doprava dokáže v Praze nabídnout velmi rychlé spojení srovnatelné například s metrem. Významným způsobem také převzala výkony zatopeného metra mezi Smíchovem a centrem nebo východní částí Prahy a oblastí náměstí Republiky. V řadě relací je i po obnovení provozu metra vlakové spojení nejrychlejší formou dopravy. V osobních a spěšných vlacích platí předplatní jízdenky Pražské integrované dopravy a na některých linkách také jízdenky pro jednorázovou cestu, které se označují před nástupem do vlaku, nebo v ostatních městských dopravních prostředcích.

Také v novém jízdním řádu platném od prosince 2004 se budou České dráhy významně podílet na městské a příměstské dopravě v centrální části Čech. Špičkový interval vlaků bude na jednotlivých tratích v Praze a okolí 15 – 30 minut, v sedle pak 60 minut. Poslední noční vlaky z Hlavního nádraží do okrajových částí Prahy a do Středočeského kraje budou i nadále odjíždět krátce po půlnoci.

Také doba jízdy z okrajových čtvrtí Prahy do centra bude nadále velmi rychlá. Příklady rychlého vlakového spojení z vybraných lokalit v Praze do centra na Hlavní nebo Masarykovo nádraží naznačuje tabulka. Další zrychlení, zlepšení návazností na ostatní městskou hromadnou dopravu a zkrácení intervalů mezi vlaky bude možné po dobudování Nového spojení v oblasti vrchu Vítkov a přilehlých tratí železničního uzlu Praha. Prostřednictvím těchto staveb bude možné zavést nové linky projíždějící napříč Prahou a doplňující síť metra (viz zpráva ROPIDu). V současné době již lze využívat první zkušební linku; v pracovní dny nabízí rychlé spojení mezi Roztoky u Prahy, Sedlcem, Bubenčí, Holešovicemi (přestup na metro C) a Libní. V daném směru jde o nejrychlejší dopravu po Praze s výhodnými přestupními vazbami na další síť městské hromadné dopravy.

Doba jízdy (jízdní řád 2003 / 2004)
Klánovice (Sídliště Rohožník) – Masarykovo nádraží - 23 min.
Kyje – Masarykovo nádraží - 11 min.
Horní Počernice – Masarykovo nádraží - 18 min.
Horní Počernice – Vysočany - 6 min.
Sedlec – Masarykovo nádraží - 13 min.
Bubeneč – Masarykovo nádraží - 10 min.
Ruzyně – Masarykovo nádraží - od 21 min.
Veleslavín – Masarykovo nádraží - od 16 min.
Radotín – Hlavní nádraží - 16 min.
Radotín – Smíchov - 8 min.
Smíchov (tram směr Barrandov a metro B směr Jihozápadní město) – Hlavní nádraží - 8 min.
Uhříněves – Hlavní nádraží - 21 min.
Horní Měcholupy (sídliště Horní Měcholupy a Petrovice) – Hlavní nádraží - 17 min.
Strašnice – Hlavní nádraží - 9 min.
Vršovice – Hlavní nádraží - 4 min.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist