https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-na-ostravsko-jezdi-uz-170-let-ceske-drahy-zvou-na-oslavu-jubilea
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky na Ostravsko jezdí už 170 let – České dráhy zvou na oslavu jubilea

26. dubna 2017 | České dráhy
Železniční doprava spojuje Ostravsko s okolními kraji už 170 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na tzv. Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května 1847. Dnes je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně se nachází také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v České republice. 170 let železnice na Ostravsku připomenou oslavy na sváteční pondělí 1. května, kdy České dráhy vypraví po jubilující trati speciální historický vlak.

Stavbu železniční tratě z Lipníka nad Bečvou do Bohumína zajistila společnost „Severní dráhy císaře Ferdinanda“ (KFNB). Jako první v Rakouském císařství začala ve 30. letech 19. století postupně budovat první parostrojní železnici v monarchii, která vedla z Vídně přes Moravu až do polské Haliče a měla z hlavní dráhy i několik odboček, např. do Brna nebo Olomouce. Právě 1. května 1847 dosáhlo úsilí firmy k otevření tratě až na pomezí Moravy a Slezska. Jedná se o jednu z nejstarších tratí v současné České republice, která však díky velkorysému pojetí budovatelů a jejímu nadčasovému směrování slouží do dnes a vlaky na ní mohou 170 let po jejím vybudování jezdit rychlostí až 160 km/h.

Svému účelu slouží dodnes i mnohé umělé stavby, které patřily v době vzniku k největším v monarchii i v celé Evropě. Jedná se především o dvojici viaduktů: Jezernický o délce 426 metrů se 42 oblouky a Hranický s délkou 430 metrů a 32 oblouky. Naopak první železniční tunel v monarchii v obci Slavíč byl opuštěn již v 19. století.

Železnice zajistila také první mezistátní spojení císařství s okolní Evropou, když byla v roce 1849 otevřena spojovací dráha z Bohumína do dnešních Chalupek v Polsku, tehdy v Pruském království, odkud vedla už železnice do Berlína, Hamburku nebo Gdaňska. Cesta vlakem z Vídně napříč Moravou do Berlína trvala v polovině 19. století neuvěřitelných 30 až 40 hodin. V současnosti využívá tuto trať pouze přímý expres z Vídně do Gdaňsku a cesta mu trvá pouhých 10 hodin. Cesta z Ostravy do Vídně se zkrátila na 2 a ¾ hodiny a z Ostravy do Gdaňsku trvá 7 a čtvrt hodiny.

Během 170 let provozu prošla trať Lipník nad Bečvou – Bohumín mnoha úpravami a modernizacemi. V 60. a 70. letech 19. století byla vybudována druhá kolej. Průběžně bylo modernizováno zabezpečovací zařízení až na dnešní nejmodernější systém dálkového řízení. Trať byla vybavena také moderním komunikačním zařízením GSM-R. Postupně docházelo také ke zvyšování rychlostí. Už na přelomu 19. a 20. věku na ní dosahovaly rychlíky až stokilometrové rychlosti. Při modernizaci koridoru v uplynulých desetiletích byla maximální rychlost zvýšena až na 160 km/h.

V současnosti je trať Lipník nad Bečvou – Bohumín jednou z nejdůležitějších tratí v České republice a v Evropě. Během jediné hodiny zde projíždějí až tři dálkové spoje Českých drah jedním směrem. Za den tento úsek využije téměř 90 dálkových vlaků Českých drah a množství regionálních spojů, které jezdí v oblasti ostravské aglomerace ve špičce v půlhodinových intervalech.

Oslavy 170 let Severní dráhy císaře Ferdinanda – 1. 5. 2017

U příležitosti oslav 170. výročí příjezdu prvního vlaku po Severní dráze císaře Ferdinanda do Bohumína vypraví České dráhy dne 1. 5. 2017 slavnostní parní vlak pro hosty i veřejnost. Historický vlak vedený parní lokomotivou „Šlechtična“ pojede z Přerova do Bohumína. Ze stanice Jistebník do Bohumína (a následně na nádraží Ostrava střed) bude vlakem cestovat císař Ferdinand se synovcem Františkem Josefem a dvorním doprovodem. Z Bohumína bude následovat jízda vlaku po „ostravském kolečku“ (podrobnosti v přiloženém letáku). Po krátkém zastavení v železniční stanici Ostrava střed pojede souprava okružní jízdou do Ostravy hlavního nádraží a dále bude pokračovat zpět do Přerova.

Při této příležitosti připravilo Železniční muzeum moravskoslezské i novou výstavu s názvem „170. let trati Severní dráhy císaře Ferdinanda, Lipník – Bohumín“, která bude zahájena právě 1. 5. 2017 a potrvá až do 15. 4. 2018. Na prvního máje bude muzeum otevřeno od 14.00 do 18.00 hod. a v jeho areálu a v prostorách železniční stanice Ostrava střed bude připraven doprovodný program k oslavám: pro děti bude k dispozici Sičova drobná železnice, součástí oslav bude po příjezdu historického vlaku na nádraží Ostrava střed krátký program „Císaře Ferdinanda a jeho doprovodu“ atd. V tento den bude vstup do muzea zdarma. Další aktuální novinkou muzea je vydání již sedmé publikace s názvem „Severní dráha císaře Ferdinanda, Lipník – Bohumín a vydání i nové výroční turistické známky.

Zajímavosti z jubilující dráhy

Víte, že…

…na trati z Lipníka nad Bečvou do Bohumína, stejně jako na zbývající části hlavní tratě bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda až po rakouskou hranici, se jezdilo až do 9. prosince 2012 vlevo? Stejně jako tomu bylo po zavedení dvoukolejného provozu v 60. letech 19. století? Jednalo se o poslední trať u nás, kde byl zachován levostranný provoz obecně zrušený na našich silnicích a železnicích už v roce 1939.

…po této trati jezdil už na přelomu 19. a 20. století luxusní rychlík určený hlavně pro ruskou šlechtu, který spojoval Petrohrad s přímořskými letovisky na Azurovém pobřeží ve Francii? V této historické trase jezdí i dnes jedenkrát týdně komfortní expres 408/409 Ruských železnic z Moskvy do Nice. Přistoupit do něj mohou cestující také v Bohumíně a v Břeclavi a využít ho pro cestu do Ruska nebo do Francie.

…po této trati jely nejtěžší nákladní vlaky v historii celé československé železnice? Bylo to v roce 1958 a vlaky vyjížděly z Kojetína a přes Přerov a Lipník nad Bečvou se dostaly na jubilující trať. Konečná stanice byla v Ostravě. 11. září 1958 měl takový nákladní vlak hmotnost 4 177 tun a táhla ho jediná parní lokomotiva řady 556.0 přezdívaná „Štokr“. Za měsíc na to 25. října 1958 odvezly železničáři vlak o hmotnosti 7 392 tun, to ovšem již se 3 lokomotivami 556.0 a 20. prosince 1958 opět trojice lokomotiv dopravila vůbec nejtěžší náš vlak o hmotnosti 8 156 tun. Souprava čítala 121 čtyřnápravových nákladních vozů a měřila přibližně 1 a půl kilometru.

…historická, 170 let stará trať nabízí cestování nejrychlejšími a nejkomfortnějšími vlaky v Česku? Například vlaky SuperCity Pendolino překonají 351 kilometrů z ostravského Svinova do Prahy za rekordní 2 hod. a 53 minut průměrnou rychlostí 122 km/h, což z těchto spojů dělá nejrychlejší vlaky České republiky. Jen samotný úsek jubilejní dráhy mezi Svinovem a Lipníkem o délce 64 kilometrů prosviští pendolino za pouhých 28 minut průměrnou rychlostí 137 km/h. Je to tak jeden z nejrychlejších železničních úseků u nás.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist