Tiskové zprávy
MŽP ČR: Vodní díla na dolním Labi by nenávratně poškodila unikátní přírodu
Výjimku z ochranných podmínek 29 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, která je nutná pro stavbu vodních děl na dolním Labi, Ministerstvo životního prostředí neudělilo. Stavba jezů by totiž nenávratně poškodila tamější přírodu, unikátní i v evropském měřítku. Žádost podalo Ředitelství vodních cest. Rozhodnutí doposud nenabylo právní moci a je možné proti němu podat rozklad.
Výjimku je možné podle zákona udělit jen tehdy, pokud převažuje jiný veřejný zájem nad zájmem chránit unikátní přírodní jevy. To se v tomto případě ovšem neprokázalo:
* Stavba by ohrozila 29 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky Labe.
* Stavba by nenávratně poškodila unikátní říční nivu. Dojde totiž ke změně vodního režimu a hladiny spodní vody, které zde umožňují život řadě druhů rostlin i živočichů. Řeka by tak přišla o pestrost, pro niž je právě tento úsek Labe unikátní v celoevropském měřítku. Praktické dopady takového kroku jsou zdokumentovány po stavbě jezu nad Střekovem.
* Stavba je v rozporu s mezinárodními závazky České republiky – Bernskou úmluvou o ochraně druhů a přírodních stanovišť, Ramsarskou úmluvou o ochraně mokřadů a směrnicemi EU o ochraně přírody [1].
* Stavba je ekonomicky neodůvodněná. Dokládá to zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu i studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR [2]. Obě potvrdily, že projekt se státu finančně nevyplatí. Zkušenosti z Německa, které má podstatně lepší podmínky pro provozování říční lodní dopravy, dokládají dlouhodobý pokles zájmu o tento způsob přepravy a Německo neuvažuje splavnění středního toku Labe. Stejná situace je i v celé Evropě, Spojených státech a bývalém Sovětském svazu. Po obou březích Labe vede železnice s kapacitou, která vysoko přesahuje současné i předpokládané objemy dopravy, a ve stejném přepravním koridoru je navíc připravována stavba dálnice D8.
* Se stavbou nesouhlasilo též sasské i německé spolkové ministerstvo životního prostředí, Národní park Sasské Švýcarsko a další instituce.
* Ke stavbě bylo vydáno nesouhlasné stanovisko z hlediska hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. S umístěním stavby na území CHKO nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí – CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce.
* Úprava řeky je v rozporu i s Evropskou dohodou o vodních cestách AGN [3].
* Ekologičnost vodní dopravy je prokazatelná pouze za předpokladu, že nedochází k likvidaci unikátních ekosystémů. K té by při stavbě vodních děl prokazatelně došlo.
Poznámky :
[1] Směrnice 79/409/EEC o ochraně volně žijících ptáků, Směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
[2] Zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu ČR č. 01/15 publikovaná ve věstníku Nejvyššího kontrolního úřadu. Studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR z března r. 2000, strana 63 odstavec 2.133 - Inland Waterways.
[3] Smlouva AGN totiž “…připouští rozumné omezení ponorů na vodních cestách s měnícími se vodními stavy…” u již existujících vodních cest. Jedná se o minimální ponor 1,2 metru, který labská vodní cesta nyní bez problémů splňuje. Požadované řešení nelze považovat však za naplnění této smlouvy. Příloha III. smlouvy v odstavci III. totiž uvádí, jakých parametrů mají vodní cesty třídy E dosahovat při modernizaci. Již na první pohled je zřejmé, že se jedná o parametry na českém Labi nedosažitelné (ponor 250 cm, resp. 280 cm pro nově budované, nebo modernizované vodní cesty).
Výjimku je možné podle zákona udělit jen tehdy, pokud převažuje jiný veřejný zájem nad zájmem chránit unikátní přírodní jevy. To se v tomto případě ovšem neprokázalo:
* Stavba by ohrozila 29 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky Labe.
* Stavba by nenávratně poškodila unikátní říční nivu. Dojde totiž ke změně vodního režimu a hladiny spodní vody, které zde umožňují život řadě druhů rostlin i živočichů. Řeka by tak přišla o pestrost, pro niž je právě tento úsek Labe unikátní v celoevropském měřítku. Praktické dopady takového kroku jsou zdokumentovány po stavbě jezu nad Střekovem.
* Stavba je v rozporu s mezinárodními závazky České republiky – Bernskou úmluvou o ochraně druhů a přírodních stanovišť, Ramsarskou úmluvou o ochraně mokřadů a směrnicemi EU o ochraně přírody [1].
* Stavba je ekonomicky neodůvodněná. Dokládá to zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu i studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR [2]. Obě potvrdily, že projekt se státu finančně nevyplatí. Zkušenosti z Německa, které má podstatně lepší podmínky pro provozování říční lodní dopravy, dokládají dlouhodobý pokles zájmu o tento způsob přepravy a Německo neuvažuje splavnění středního toku Labe. Stejná situace je i v celé Evropě, Spojených státech a bývalém Sovětském svazu. Po obou březích Labe vede železnice s kapacitou, která vysoko přesahuje současné i předpokládané objemy dopravy, a ve stejném přepravním koridoru je navíc připravována stavba dálnice D8.
* Se stavbou nesouhlasilo též sasské i německé spolkové ministerstvo životního prostředí, Národní park Sasské Švýcarsko a další instituce.
* Ke stavbě bylo vydáno nesouhlasné stanovisko z hlediska hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. S umístěním stavby na území CHKO nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí – CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce.
* Úprava řeky je v rozporu i s Evropskou dohodou o vodních cestách AGN [3].
* Ekologičnost vodní dopravy je prokazatelná pouze za předpokladu, že nedochází k likvidaci unikátních ekosystémů. K té by při stavbě vodních děl prokazatelně došlo.
Poznámky :
[1] Směrnice 79/409/EEC o ochraně volně žijících ptáků, Směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
[2] Zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu ČR č. 01/15 publikovaná ve věstníku Nejvyššího kontrolního úřadu. Studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR z března r. 2000, strana 63 odstavec 2.133 - Inland Waterways.
[3] Smlouva AGN totiž “…připouští rozumné omezení ponorů na vodních cestách s měnícími se vodními stavy…” u již existujících vodních cest. Jedná se o minimální ponor 1,2 metru, který labská vodní cesta nyní bez problémů splňuje. Požadované řešení nelze považovat však za naplnění této smlouvy. Příloha III. smlouvy v odstavci III. totiž uvádí, jakých parametrů mají vodní cesty třídy E dosahovat při modernizaci. Již na první pohled je zřejmé, že se jedná o parametry na českém Labi nedosažitelné (ponor 250 cm, resp. 280 cm pro nově budované, nebo modernizované vodní cesty).
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk