Tiskové zprávy
Veřejná doprava Královéhradeckého kraje: Vyhodnocení využití turistických linek v roce 2024
27. listopadu 2024 | Veřejná doprava Královéhradeckého kraje
Přírodní krásy, historické památky a pestré možnosti volnočasových aktivit v Královéhradeckém kraji přitahují každoročně mnoho návštěvníků. Pro obyvatele i turisty zajišťujeme objednávku turistických linek, které propojují atraktivní destinace v regionu. Díky těmto linkám se návštěvníci snadno dostanou například do malebných koutů Českého ráje, k dominantám Orlických hor, nebo k populárním cílům v Krkonoších.
Na základě rostoucího zájmu o veřejnou dopravu v našem kraji, zejména o turistické linky, byl zahájen provoz vybraných autobusových spojů již od 27.4.2024, což bylo o měsíc dříve než v minulých letech.
Další speciální turistické spoje se rozjely koncem května. Turistické linky doplňují pravidelnou autobusovou a vlakovou dopravu a pohodlně zajišťují přepravu cestujících k turisticky atraktivním místům kraje. Na některých linkách je navíc umožněna přeprava kol, což přispívá k rozvoji cykloturistiky v regionu.
Pro účely vyhodnocení využití sezónního provozu autobusových turistických linek jsme specifikovali zařazení konkrétních spojů do obsluhovaných oblastí (resp. turistických cílů). Podkladem pro zjištění počtu přepravených cestujících a jízdních kol byla data z odbavovacích zařízení.
V následující části článku zhodnotíme využití turistických autobusových linek v námi sledovaných regionech za období od 27. dubna do 30. září 2024.
Souhrnné vyhodnocení provozu turistických autobusových linek
V letošním roce bylo přepraveno turistickými linkami 157 164 cestujících a 5 013 kol. V porovnání s předchozím rokem 2023 došlo k nárůstu počtu přepravených cestujících o více jak 17 tis. cestujících a téměř o 1 tis. kol.
Nejoblíbenějším cílem, kde cestující využívají turistické linky jsou Krkonoše, a to především Pomezní boudy. Celkem bylo přepraveno 58 172 cestujících a 1 419 kol. V porovnání s rokem 2023 došlo k mírnému poklesu přepravených cestujících i kol k tomuto cíli, kdy v roce 2023 bylo přepraveno 58 982 cestujících a 1 616 kol.
Cyklisty nejvíce láká turistický cíl Šerlich. K tomuto místu zavítalo celkem 21 153 cestujících a 2 558 kol. V porovnání s předchozím rokem došlo k nárůstu přepravených cestujících i kol, protože minulý rok probíhala rekonstrukce úseku silnice II/311 z Deštného v Orlických horách na Šerlich.
Další oblíbenou destinací turistů je Český ráj. Celkem bylo přepraveno 24 425 cestujících a pouze 165 kol. V tomto roce došlo k mírnému nárůstu oproti roku 2023, kdy bylo přepraveno celkem 23 609 cestujících a 159 kol.
V oblasti Podzvičinska, vlivem zavedení nových víkendových spojů na lince 536, došlo oproti roku 2023 k významnému nárůstu cestujících. Minulý rok bylo v této oblasti přepraveno 1 646 cestujících a letos 6 400 cestujících.
Podrobné vyhodnocení využití autobusových turistických linek k nejvíce oblíbeným turistickým místům
Turistický cíl Pomezní Boudy
Z celkového počtu přepravených cestujících bylo nejvíce výletníků přepraveno linkami směřujících na Pomezní Boudy, a to 37 % cestujících.
Z dostupných dat je zřejmé, že v této oblasti byla kola nejvíce přepravována směrem na Pomezní Boudy, z Pomezních Bud byly spoje využívány převážně pěšími turisty.
Nejvíce oblíbenou linkou na Pomezní boudy byla linka 410, která jela na trase Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Linka za celé období přepravila celkem 17 936 cestujících. Velmi oblíbeným spojem na Pomezní Boudy byl víkendový spoj s odjezdem po 8. hodině ze Dvora Králové nad Labem, který na Pomezní Boudy přivezl návštěvníky před 10. hodinou. Tento spoj přepravil celkem 3 027 cestujících. Oblíbeným víkendovým spojem byla také spoj s odjezdem v 8:45 z Hradce Králové, který měl příjezd na Pomezní Boudy před 11. hodinou. Spojem se svezlo celkem 1 871 cestujících. Z Pomezních Bud byly velmi využívány spoje s odjezdem před 14. hodinou a v 15 hodin. Tyto spoje dohromady přepravily 6 172 cestujících.
Další oblíbenou linkou mířící na Pomezní Boudy byla linka 990, známá také jako Krkobus, která byla provozována na trase Harrachov –Vrchlabí – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Tuto linku za celé sledované období využilo 11 412 cestujících. Na lince bylo přepraveno 374 kol. Cestující nejvíce využili spoj s odjezdem v 7:40 z Harrachova, který byl na Pomezních Boudách chvíli před 11. hodinou. Tento spoj přepravil v pracovní den 2 537 cestujících a 197 kol a o víkendu 1 219 cestujících a 117 kol. V opačném směru byl oblíbený spoj s odjezdem v 7:45 z Pomezních Bud směrem do Harrachova. Tímto spojem se v pracovních dnech svezlo 2 008 cestujících a o víkendu 1 244 cestujících.
Velmi využívanou linkou byla též linka 453, která propojuje oblíbená střediska v Krkonoších na trase Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Černý Důl – Janské Lázně – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Linka byla využita celkem 12 171 cestujícími. Nejvíce využity byly odpolední spoje, kdy spoj v 15:40 ze Špindlerova Mlýna směrem na Pomezní Boudy přepravil 2 889 cestujících a spoj s odjezdem v 16:21 z Pomezních Bud směrem Vrchlabí přepravil 2 171 cestujících. V ranní hodině byl nejoblíbenější spoj s odjezdem v 8:08 z Vrchlabí s příjezdem na Pomezní Boudy po půl 10. hodině, který svezl 2 134 cestujících. V dopoledních hodinách využilo 1 960 cestujících spoj s odjezdem v 10:21 z Pomezních Bud směrem na Vrchlabí.
Pro cyklisty byla nejvíce oblíbená linka 394 v trase Náchod – Červený Kostelec – Trutnov – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Na této lince směřující na Pomezní Boudy bylo přepraveno nejvíce kol, a to celkem 607 kol. Linku využilo celkem 9 788 cestujících. Ranní spoj s odjezdem v 8:20 z Náchoda přepravil celkem v pracovních dnech 2 314 cestujících a 262 kol a o víkendu 1 810 cestujících a 292 kol. Odpolední spoj s odjezdem v 15:25 z Pomezních Bud přepravil celkem v pracovních dnech 1 900 cestujících a 15 kol a o víkendu 1 596 cestujících a 16 kol.
Další oblíbenou linkou cyklistů byla linka 495 v trase Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa, která přepravila celkem 3 880 cestujících a 427 kol. Nejvíce využitý byl víkendový spoj s odjezdem v 8 hodin z Hradce Králové směrem na Pomezní Boudy, který přepravil celkem 1 819 cestujících a 261 kol. Spoj v pracovních dnech s odjezdem v 9:05 z Trutnova na Pomezní Boudy přepravil 1 420 cestujících a 164 kol.
Turistický cíl Český ráj
Nejvíce oblíbenou linkou do Českého ráje byla linka 391, která jela po trase Turnov – Hrubá Skála – Újezd pod Troskami – Libuň – Holín –Jičín. Tuto linku využilo více jak 53 % cestujících z celkového počtu přepravených cestujících v této oblasti. Na lince bylo celkem přepraveno 13 088 cestujících a 113 kol. Oblíbeným spojem byl spoj s odjezdem v 9:35 z Turnova, který přivezl cestující k turistickým atraktivitám v Českém ráji po 10. hodině a do Jičína přijel krátce po 11. hodině. Spoj převezl celkem v pracovních dnech 1 682 cestujících a 10 kol a o víkendu 896 cestujících a 29 kol. Dalším oblíbeným spojem turistů byl odpolední spoj s odjezdem po půl 3 odpoledne z Turnova směrem Jičín, který přepravil v pracovních dnech 1 000 cestujících a 6 kol a o víkendu 698 cestujících a 3 kola. V opačném směru byl oblíbený spoj s odjezdem před 10. hodinou z Jičína s příjezdem do Turnova po 11. hodině. Tento spoj převezl celkem v pracovních dnech 1 290 cestujících a 14 kol a o víkendu 648 cestujících a 9 kol. Odpoledne cestovalo nejvíce lidí spojem s odjezdem ve 14:45 z Jičína, kdy spoj v pracovních dnech využilo 979 cestujících a o víkendu 609 cestujících.
Další oblíbenou linkou v této oblasti byla linka 510 v trase Jičín – Holín – Prachovské skály – Pařezská Lhota – Mladějov – Sobotka – Podkost. S touto linkou se svezlo celkem 9 767 cestujících. Na lince bylo přepraveno pouze 19 kol. Oblíbenými spoji ve směru z Jičína k hradu Kost jsou spoje s odjezdem v 8:35 (v pracovních dnech 1 059 cestujících a o víkendu 475 cestujících) a v 10:35 (v pracovních dnech 1 046 cestujících a o víkendu 700 cestujících). V opačném směru byl nejvíce využíván spoj s odjezdem ve 14:30 od hradu Kost. Spoj přepravil v pracovních dnech 1 200 cestujících a o víkendu 607 cestujících.
Turistický cíl Šerlich
V oblasti Orlických hor se těší velkému zájmu horský vrchol Šerlich. Vzhledem k vysoké atraktivitě tohoto turistického cíle je vedeno na Šerlich více linek, které jsou kromě Královéhradeckého kraje také vypraveny i z Pardubického kraje.
Linkami směřující na Šerlich bylo nejvíce přepraveno kol ze všech oblastí, a to 51 % přepravených kol z celkového počtu. Z dostupných dat vyplývá, že cyklisté nejčastěji využívají autobus k dopravě na vrchol Šerlich, odkud pak pokračují na kolech. Naopak při přepravě ze Šerlichu převažují turisté zaměření na pěší turistiku, zatímco jízdní kola jsou zde přepravována jen minimálně.
Nejoblíbenější linkou směřující na Šerlich byla linka 193, která jela na trase Deštné v Orlických horách,Šerlich – Dobruška – Opočno – Třebechovice pod Orebem – Hradec Králové. Tuto linku využilo celkem 4 714 cestujících a bylo s ní přepraveno 651 kol. Cyklisté nejraději využili spoj s odjezdem v 7:45 z Hradce Králové, který přijel na Šerlich krátce po půl 10. Tento spoj přepravil v pracovních dnech 609 cestujících a 186 kol a o víkendu 864 cestujících a 374 kol. Naopak pěší turisti nejvíc využili víkendový spoj s odjezdem v 15:25 ze Šerlich, který přepravil 1 215 cestujících a 0 kol.
Další oblíbenou linkou byla linka 395 v trase Deštné v Orlických horách,Šerlich – Olešnice v Orlických horách – Nový Hrádek – Dobrošov – Náchod – Nové Město nad Metují. Na lince bylo přepraveno celkem 3 925 cestujících a 575 kol. Cyklisty nejvíc lákal spoj s odjezdem v 7:50 z Nového Města nad Metují směr na Šerlich, kam přijel před 10. hodinou. Tento spoj přepravil celkem v pracovních dnech 893 cestujících a 226 kol a o víkendu 757 cestujících a 265 kol. Naopak na víkendovém spoji s odjezdem v 16:20 ze Šerlichu bylo přepraveno 636 cestujících a 0 kol.
Významné využití bylo také na linkách 240 a 294, která propojují oblíbená střediska v Orlických horách na trase Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice v Orlických horách – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orlických horách. Na linkách bylo celkem přepraveno 4 836 cestujících a 227 kol. Nejvíce využitými spoji byly víkendový spoj s odjezdem v 9:05 z Rokytnice v Orlických horách směr Šerlich a víkendový spoj s odjezdem v 9:30 z Deštného v Orlických horách směr Rokytnice v Orlických horách. Celkem na těchto spojích bylo přepraveno 1 979 cestujících a 39 kol.
Turistický cíl Špindlerova bouda
Dalším významným turistickým cílem v Krkonoších je Špindlerova bouda. Linku 491, která je vedena až ke Špindlerově boudě, využilo celkem 9 380 cestujících. Na lince bylo přepraveno 544 kol.
Z dostupných dat vyplývá, že kola byla na lince nejvíce přepravována směrem k vrcholu na Špindlerovu boudu, pro cestu zpět byly spoje využívány převážně pěšími turisty.
Nejvíce vytíženým spojem byl ranní spoj s odjezdem v 7:20 z Hradce Králové, který dovezl návštěvníky ke Špindlerově boudě před půl 11. Tento spoj převezl ve čtvrtky 541 cestujících a 105 kol a o víkendu 3 114 cestujících a 252 kol. Dalším oblíbeným spojem mířícím ke Špindlerově boudě byl spoj s odjezdem v 9:15 z Vrchlabí. Spoj byl v provozu v pracovních dnech (kromě čtvrtka) a přepravil 1 395 cestujících a 91 kol. Opačným směrem byl nejvíc vytížený spoj v podvečerních hodinách s odjezdem v 17:25 od Špindlerovy boudy směrem na Hradec Králové. Tento spoj přepravil ve čtvrtky 218 cestujících a 4 kola a o víkendu 1 883 cestujících a 11 kol.
Ostatní turistické cíle
Zajímavé výsledky využití je na linkách v oblasti Podzvičinska. Vzhledem k zavedení nových víkendových spojů na trase Dvůr Králové nad Labem – Bílá Třemošná – Mostek – Pecka – Nová Paka – Stará Paka došlo k nárůstu využití linek do této oblasti. Nejvíce oblíbeným spojem směřujícím přes Bílou Třemešnou a Pecku do Staré Paky byl víkendový spoj s odjezdem v 10:04 ze Dvora Králové nad Labem. Tento spoj přepravil celkem 916 cestujících. V opačném směru byl nejvíce využíván víkendový spoj s odjezdem v 16:35 ze Staré Paky směrem do Dvora Králové nad Labem, který přepravil 918 cestujících. Podrobné vyhodnocení využití nových víkendových spojů naleznete v článku Vyhodnocení nově zavedených víkendových spojů na lince 536 - Doprava Královéhradeckého kraje.
Oblíbenými linkami turistů jsou také linky směřující do polského Karlówa, které zavezou cestující k zajímavým místům v Polsku. V okolí Karlówa se nachází Velké Hejšovině, nejvyšší vrchol polských Stolových hor (919 m n.n.). Na vrcholu hory je jedinečné skalní město a turistickou chatu. Přibližně 4,5 km od Karlówa se nachází Bludné skály. Skalní město se rozkládá na vrcholové plošině hory Bor. Za vstupní branou do skal čeká návštěvníky zcela ojedinělý labyrint skal. V porovnání s předchozím rokem došlo k nárůstu využití linek, a to o více jak 2 tis. cestujících. Nejvíce využitelným spojem je spoj s odjezdem v 10:10 z Náchoda, který přiveze cestující do Karlówa před 11. hodinou. Tento spoj převezl 1 038 cestujících a 88 kol v pracovních dnech a 545 cestujících a 66 kol o víkendu.
Závěrem lze sdělit, že v roce 2024 došlo ke zvýšení počtu přepravených cestujících i mírnému zvýšení přepravených kol na turistických linkách v Královéhradeckém kraji, což svědčí o rostoucím zájmu o veřejnou dopravu do turisticky atraktivních míst. Největší oblibě se těšily destinace jako Pomezní Boudy, Šerlich a Český ráj. Výrazný nárůst cestujících byl zaznamenán zejména v oblasti Podzvičinska díky zavedení nových víkendových spojů. Celkově přinesly turistické linky efektivní propojení klíčových destinací, což podporuje udržitelnou mobilitu v regionu.
Grafy, tabulky a přílohy najdete na: https://www.dopravakhk.cz/clanky-vyhodnoceni-vyuziti-turistickych-linek-v-roce-2024.html
Na základě rostoucího zájmu o veřejnou dopravu v našem kraji, zejména o turistické linky, byl zahájen provoz vybraných autobusových spojů již od 27.4.2024, což bylo o měsíc dříve než v minulých letech.
Další speciální turistické spoje se rozjely koncem května. Turistické linky doplňují pravidelnou autobusovou a vlakovou dopravu a pohodlně zajišťují přepravu cestujících k turisticky atraktivním místům kraje. Na některých linkách je navíc umožněna přeprava kol, což přispívá k rozvoji cykloturistiky v regionu.
Pro účely vyhodnocení využití sezónního provozu autobusových turistických linek jsme specifikovali zařazení konkrétních spojů do obsluhovaných oblastí (resp. turistických cílů). Podkladem pro zjištění počtu přepravených cestujících a jízdních kol byla data z odbavovacích zařízení.
V následující části článku zhodnotíme využití turistických autobusových linek v námi sledovaných regionech za období od 27. dubna do 30. září 2024.
Souhrnné vyhodnocení provozu turistických autobusových linek
V letošním roce bylo přepraveno turistickými linkami 157 164 cestujících a 5 013 kol. V porovnání s předchozím rokem 2023 došlo k nárůstu počtu přepravených cestujících o více jak 17 tis. cestujících a téměř o 1 tis. kol.
Nejoblíbenějším cílem, kde cestující využívají turistické linky jsou Krkonoše, a to především Pomezní boudy. Celkem bylo přepraveno 58 172 cestujících a 1 419 kol. V porovnání s rokem 2023 došlo k mírnému poklesu přepravených cestujících i kol k tomuto cíli, kdy v roce 2023 bylo přepraveno 58 982 cestujících a 1 616 kol.
Cyklisty nejvíce láká turistický cíl Šerlich. K tomuto místu zavítalo celkem 21 153 cestujících a 2 558 kol. V porovnání s předchozím rokem došlo k nárůstu přepravených cestujících i kol, protože minulý rok probíhala rekonstrukce úseku silnice II/311 z Deštného v Orlických horách na Šerlich.
Další oblíbenou destinací turistů je Český ráj. Celkem bylo přepraveno 24 425 cestujících a pouze 165 kol. V tomto roce došlo k mírnému nárůstu oproti roku 2023, kdy bylo přepraveno celkem 23 609 cestujících a 159 kol.
V oblasti Podzvičinska, vlivem zavedení nových víkendových spojů na lince 536, došlo oproti roku 2023 k významnému nárůstu cestujících. Minulý rok bylo v této oblasti přepraveno 1 646 cestujících a letos 6 400 cestujících.
Podrobné vyhodnocení využití autobusových turistických linek k nejvíce oblíbeným turistickým místům
Turistický cíl Pomezní Boudy
Z celkového počtu přepravených cestujících bylo nejvíce výletníků přepraveno linkami směřujících na Pomezní Boudy, a to 37 % cestujících.
Z dostupných dat je zřejmé, že v této oblasti byla kola nejvíce přepravována směrem na Pomezní Boudy, z Pomezních Bud byly spoje využívány převážně pěšími turisty.
Nejvíce oblíbenou linkou na Pomezní boudy byla linka 410, která jela na trase Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Linka za celé období přepravila celkem 17 936 cestujících. Velmi oblíbeným spojem na Pomezní Boudy byl víkendový spoj s odjezdem po 8. hodině ze Dvora Králové nad Labem, který na Pomezní Boudy přivezl návštěvníky před 10. hodinou. Tento spoj přepravil celkem 3 027 cestujících. Oblíbeným víkendovým spojem byla také spoj s odjezdem v 8:45 z Hradce Králové, který měl příjezd na Pomezní Boudy před 11. hodinou. Spojem se svezlo celkem 1 871 cestujících. Z Pomezních Bud byly velmi využívány spoje s odjezdem před 14. hodinou a v 15 hodin. Tyto spoje dohromady přepravily 6 172 cestujících.
Další oblíbenou linkou mířící na Pomezní Boudy byla linka 990, známá také jako Krkobus, která byla provozována na trase Harrachov –Vrchlabí – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Tuto linku za celé sledované období využilo 11 412 cestujících. Na lince bylo přepraveno 374 kol. Cestující nejvíce využili spoj s odjezdem v 7:40 z Harrachova, který byl na Pomezních Boudách chvíli před 11. hodinou. Tento spoj přepravil v pracovní den 2 537 cestujících a 197 kol a o víkendu 1 219 cestujících a 117 kol. V opačném směru byl oblíbený spoj s odjezdem v 7:45 z Pomezních Bud směrem do Harrachova. Tímto spojem se v pracovních dnech svezlo 2 008 cestujících a o víkendu 1 244 cestujících.
Velmi využívanou linkou byla též linka 453, která propojuje oblíbená střediska v Krkonoších na trase Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Černý Důl – Janské Lázně – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Linka byla využita celkem 12 171 cestujícími. Nejvíce využity byly odpolední spoje, kdy spoj v 15:40 ze Špindlerova Mlýna směrem na Pomezní Boudy přepravil 2 889 cestujících a spoj s odjezdem v 16:21 z Pomezních Bud směrem Vrchlabí přepravil 2 171 cestujících. V ranní hodině byl nejoblíbenější spoj s odjezdem v 8:08 z Vrchlabí s příjezdem na Pomezní Boudy po půl 10. hodině, který svezl 2 134 cestujících. V dopoledních hodinách využilo 1 960 cestujících spoj s odjezdem v 10:21 z Pomezních Bud směrem na Vrchlabí.
Pro cyklisty byla nejvíce oblíbená linka 394 v trase Náchod – Červený Kostelec – Trutnov – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa. Na této lince směřující na Pomezní Boudy bylo přepraveno nejvíce kol, a to celkem 607 kol. Linku využilo celkem 9 788 cestujících. Ranní spoj s odjezdem v 8:20 z Náchoda přepravil celkem v pracovních dnech 2 314 cestujících a 262 kol a o víkendu 1 810 cestujících a 292 kol. Odpolední spoj s odjezdem v 15:25 z Pomezních Bud přepravil celkem v pracovních dnech 1 900 cestujících a 15 kol a o víkendu 1 596 cestujících a 16 kol.
Další oblíbenou linkou cyklistů byla linka 495 v trase Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa, která přepravila celkem 3 880 cestujících a 427 kol. Nejvíce využitý byl víkendový spoj s odjezdem v 8 hodin z Hradce Králové směrem na Pomezní Boudy, který přepravil celkem 1 819 cestujících a 261 kol. Spoj v pracovních dnech s odjezdem v 9:05 z Trutnova na Pomezní Boudy přepravil 1 420 cestujících a 164 kol.
Turistický cíl Český ráj
Nejvíce oblíbenou linkou do Českého ráje byla linka 391, která jela po trase Turnov – Hrubá Skála – Újezd pod Troskami – Libuň – Holín –Jičín. Tuto linku využilo více jak 53 % cestujících z celkového počtu přepravených cestujících v této oblasti. Na lince bylo celkem přepraveno 13 088 cestujících a 113 kol. Oblíbeným spojem byl spoj s odjezdem v 9:35 z Turnova, který přivezl cestující k turistickým atraktivitám v Českém ráji po 10. hodině a do Jičína přijel krátce po 11. hodině. Spoj převezl celkem v pracovních dnech 1 682 cestujících a 10 kol a o víkendu 896 cestujících a 29 kol. Dalším oblíbeným spojem turistů byl odpolední spoj s odjezdem po půl 3 odpoledne z Turnova směrem Jičín, který přepravil v pracovních dnech 1 000 cestujících a 6 kol a o víkendu 698 cestujících a 3 kola. V opačném směru byl oblíbený spoj s odjezdem před 10. hodinou z Jičína s příjezdem do Turnova po 11. hodině. Tento spoj převezl celkem v pracovních dnech 1 290 cestujících a 14 kol a o víkendu 648 cestujících a 9 kol. Odpoledne cestovalo nejvíce lidí spojem s odjezdem ve 14:45 z Jičína, kdy spoj v pracovních dnech využilo 979 cestujících a o víkendu 609 cestujících.
Další oblíbenou linkou v této oblasti byla linka 510 v trase Jičín – Holín – Prachovské skály – Pařezská Lhota – Mladějov – Sobotka – Podkost. S touto linkou se svezlo celkem 9 767 cestujících. Na lince bylo přepraveno pouze 19 kol. Oblíbenými spoji ve směru z Jičína k hradu Kost jsou spoje s odjezdem v 8:35 (v pracovních dnech 1 059 cestujících a o víkendu 475 cestujících) a v 10:35 (v pracovních dnech 1 046 cestujících a o víkendu 700 cestujících). V opačném směru byl nejvíce využíván spoj s odjezdem ve 14:30 od hradu Kost. Spoj přepravil v pracovních dnech 1 200 cestujících a o víkendu 607 cestujících.
Turistický cíl Šerlich
V oblasti Orlických hor se těší velkému zájmu horský vrchol Šerlich. Vzhledem k vysoké atraktivitě tohoto turistického cíle je vedeno na Šerlich více linek, které jsou kromě Královéhradeckého kraje také vypraveny i z Pardubického kraje.
Linkami směřující na Šerlich bylo nejvíce přepraveno kol ze všech oblastí, a to 51 % přepravených kol z celkového počtu. Z dostupných dat vyplývá, že cyklisté nejčastěji využívají autobus k dopravě na vrchol Šerlich, odkud pak pokračují na kolech. Naopak při přepravě ze Šerlichu převažují turisté zaměření na pěší turistiku, zatímco jízdní kola jsou zde přepravována jen minimálně.
Nejoblíbenější linkou směřující na Šerlich byla linka 193, která jela na trase Deštné v Orlických horách,Šerlich – Dobruška – Opočno – Třebechovice pod Orebem – Hradec Králové. Tuto linku využilo celkem 4 714 cestujících a bylo s ní přepraveno 651 kol. Cyklisté nejraději využili spoj s odjezdem v 7:45 z Hradce Králové, který přijel na Šerlich krátce po půl 10. Tento spoj přepravil v pracovních dnech 609 cestujících a 186 kol a o víkendu 864 cestujících a 374 kol. Naopak pěší turisti nejvíc využili víkendový spoj s odjezdem v 15:25 ze Šerlich, který přepravil 1 215 cestujících a 0 kol.
Další oblíbenou linkou byla linka 395 v trase Deštné v Orlických horách,Šerlich – Olešnice v Orlických horách – Nový Hrádek – Dobrošov – Náchod – Nové Město nad Metují. Na lince bylo přepraveno celkem 3 925 cestujících a 575 kol. Cyklisty nejvíc lákal spoj s odjezdem v 7:50 z Nového Města nad Metují směr na Šerlich, kam přijel před 10. hodinou. Tento spoj přepravil celkem v pracovních dnech 893 cestujících a 226 kol a o víkendu 757 cestujících a 265 kol. Naopak na víkendovém spoji s odjezdem v 16:20 ze Šerlichu bylo přepraveno 636 cestujících a 0 kol.
Významné využití bylo také na linkách 240 a 294, která propojují oblíbená střediska v Orlických horách na trase Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice v Orlických horách – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orlických horách. Na linkách bylo celkem přepraveno 4 836 cestujících a 227 kol. Nejvíce využitými spoji byly víkendový spoj s odjezdem v 9:05 z Rokytnice v Orlických horách směr Šerlich a víkendový spoj s odjezdem v 9:30 z Deštného v Orlických horách směr Rokytnice v Orlických horách. Celkem na těchto spojích bylo přepraveno 1 979 cestujících a 39 kol.
Turistický cíl Špindlerova bouda
Dalším významným turistickým cílem v Krkonoších je Špindlerova bouda. Linku 491, která je vedena až ke Špindlerově boudě, využilo celkem 9 380 cestujících. Na lince bylo přepraveno 544 kol.
Z dostupných dat vyplývá, že kola byla na lince nejvíce přepravována směrem k vrcholu na Špindlerovu boudu, pro cestu zpět byly spoje využívány převážně pěšími turisty.
Nejvíce vytíženým spojem byl ranní spoj s odjezdem v 7:20 z Hradce Králové, který dovezl návštěvníky ke Špindlerově boudě před půl 11. Tento spoj převezl ve čtvrtky 541 cestujících a 105 kol a o víkendu 3 114 cestujících a 252 kol. Dalším oblíbeným spojem mířícím ke Špindlerově boudě byl spoj s odjezdem v 9:15 z Vrchlabí. Spoj byl v provozu v pracovních dnech (kromě čtvrtka) a přepravil 1 395 cestujících a 91 kol. Opačným směrem byl nejvíc vytížený spoj v podvečerních hodinách s odjezdem v 17:25 od Špindlerovy boudy směrem na Hradec Králové. Tento spoj přepravil ve čtvrtky 218 cestujících a 4 kola a o víkendu 1 883 cestujících a 11 kol.
Ostatní turistické cíle
Zajímavé výsledky využití je na linkách v oblasti Podzvičinska. Vzhledem k zavedení nových víkendových spojů na trase Dvůr Králové nad Labem – Bílá Třemošná – Mostek – Pecka – Nová Paka – Stará Paka došlo k nárůstu využití linek do této oblasti. Nejvíce oblíbeným spojem směřujícím přes Bílou Třemešnou a Pecku do Staré Paky byl víkendový spoj s odjezdem v 10:04 ze Dvora Králové nad Labem. Tento spoj přepravil celkem 916 cestujících. V opačném směru byl nejvíce využíván víkendový spoj s odjezdem v 16:35 ze Staré Paky směrem do Dvora Králové nad Labem, který přepravil 918 cestujících. Podrobné vyhodnocení využití nových víkendových spojů naleznete v článku Vyhodnocení nově zavedených víkendových spojů na lince 536 - Doprava Královéhradeckého kraje.
Oblíbenými linkami turistů jsou také linky směřující do polského Karlówa, které zavezou cestující k zajímavým místům v Polsku. V okolí Karlówa se nachází Velké Hejšovině, nejvyšší vrchol polských Stolových hor (919 m n.n.). Na vrcholu hory je jedinečné skalní město a turistickou chatu. Přibližně 4,5 km od Karlówa se nachází Bludné skály. Skalní město se rozkládá na vrcholové plošině hory Bor. Za vstupní branou do skal čeká návštěvníky zcela ojedinělý labyrint skal. V porovnání s předchozím rokem došlo k nárůstu využití linek, a to o více jak 2 tis. cestujících. Nejvíce využitelným spojem je spoj s odjezdem v 10:10 z Náchoda, který přiveze cestující do Karlówa před 11. hodinou. Tento spoj převezl 1 038 cestujících a 88 kol v pracovních dnech a 545 cestujících a 66 kol o víkendu.
Závěrem lze sdělit, že v roce 2024 došlo ke zvýšení počtu přepravených cestujících i mírnému zvýšení přepravených kol na turistických linkách v Královéhradeckém kraji, což svědčí o rostoucím zájmu o veřejnou dopravu do turisticky atraktivních míst. Největší oblibě se těšily destinace jako Pomezní Boudy, Šerlich a Český ráj. Výrazný nárůst cestujících byl zaznamenán zejména v oblasti Podzvičinska díky zavedení nových víkendových spojů. Celkově přinesly turistické linky efektivní propojení klíčových destinací, což podporuje udržitelnou mobilitu v regionu.
Grafy, tabulky a přílohy najdete na: https://www.dopravakhk.cz/clanky-vyhodnoceni-vyuziti-turistickych-linek-v-roce-2024.html
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk