Tiskové zprávy
Arnika - program Ochrana přírody: Vzácná příroda dolního Labe je nezbytná pro rozvoj Děčínska, shodla se ministerstva ČR i Saska
Saské ministerstvo hospodářství a práce a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR se dohodla na obsahu přeshraniční spolupráce mezi oběma zeměmi do roku 2013. Jednou z hlavních priorit je zlepšení životního prostředí. Dokument uvádí ochranu přírody jako jednu z podmínek ekonomického rozvoje regionu. Turistický ruch, založený na jedinečnosti kaňonu Labe a pískovcových skalních měst, poskytuje v obou státech příležitosti k zaměstnání, rozvoji služeb a podnikání. Ministerstva zároveň varují před nárůstem dopravy, který by mohl atraktivitu regionu zásadně snížit. Podle Arniky představuje přímou hrozbu pro přírodu dolního Labe také plánovaný jez u Děčína.
„Společný programový dokument o přeshraniční spolupráci Saska a České republiky potvrzuje, že turistický ruch je základním kamenem ekonomické prosperity regionu,“ komentuje schválenou strategii vedoucí Programu Ochrana přírody sdružení Arnika Kateřina Hlavatá. „Aby turisté nadále přijížděli, je nezbytné uchovat jedinečnou přírodu v nepoškozeném stavu. Velkou hrozbu přestavuje v tomto smyslu plánovaný jez na Labi. Nejen že by poškodil ekosystém řeky i výjimečný charakter krajiny, ale vyvolal by také zvýšení kamionové dopravy na celém Děčínsku,“ řekla Hlavatá. Podle ní je tak plánovaná státní investice do jezu v přímém rozporu s rozvojovou strategií Děčínska a Saska.
„Území disponuje rozsáhlou a atraktivní přírodní a kulturní krajinou, což představuje významný faktor cestovního ruchu. Cestovní ruch a rekreace mají v dotačním území historickou tradici,“ konstatuje schválený dokument o přeshraniční spolupráci.
„Ředitelství vodních cest ČR tvrdí, že postavením jezu na Labi dojde k oživení nákladní dopravy. To má přinést rozkvět celému regionu. Pokud by ale k oživení dopravy skutečně došlo, šlo by především o dopravu kamionovou, která by dovážela náklad do děčínského přístavu. Z přijaté strategie přeshraniční spolupráce jasně vyplývá, že zvyšování dopravy představuje pro region hrozbu,“ doplňuje Kamil Repeš z děčínské pobočky sdružení Arnika. „Nákladní doprava není slučitelná s turistickým ruchem. Pakliže jedinečná labská příroda dává práci tisícům lidí a přináší peníze, není důvod sázet na nejasné sliby a začít se orientovat na nákladní dopravu.“
Společný programový dokument Přeshraniční spolupráce mezi Saskem a Českou republikou pro období let 2007 až 2013 bude sloužit jako východisko pro žádání dotací ze strukturálních fondů EU. Dokument doporučuje omezení lidských zásahů do přírody na minimum a maximální úsilí o zachování místní flóry i fauny regionu. Oblast kaňonu Labe jako jedinečné přírodní dědictví může být motorem rozvoje služeb a turistiky. Zařazení oblasti do Natury 2000, o které Arnika spolu s dalšími organizacemi usiluje by bylo dobrou značkou pro region. Zvažuje se dokonce zapsání labského kaňonu na seznam světového dědictví UNESCO.
Celý rozvojový dokument je dostupný na adrese:
http://www.ceu.cz/EIA/SEA/Koncepce/Detail.aspx?key=MZP053K
„Společný programový dokument o přeshraniční spolupráci Saska a České republiky potvrzuje, že turistický ruch je základním kamenem ekonomické prosperity regionu,“ komentuje schválenou strategii vedoucí Programu Ochrana přírody sdružení Arnika Kateřina Hlavatá. „Aby turisté nadále přijížděli, je nezbytné uchovat jedinečnou přírodu v nepoškozeném stavu. Velkou hrozbu přestavuje v tomto smyslu plánovaný jez na Labi. Nejen že by poškodil ekosystém řeky i výjimečný charakter krajiny, ale vyvolal by také zvýšení kamionové dopravy na celém Děčínsku,“ řekla Hlavatá. Podle ní je tak plánovaná státní investice do jezu v přímém rozporu s rozvojovou strategií Děčínska a Saska.
„Území disponuje rozsáhlou a atraktivní přírodní a kulturní krajinou, což představuje významný faktor cestovního ruchu. Cestovní ruch a rekreace mají v dotačním území historickou tradici,“ konstatuje schválený dokument o přeshraniční spolupráci.
„Ředitelství vodních cest ČR tvrdí, že postavením jezu na Labi dojde k oživení nákladní dopravy. To má přinést rozkvět celému regionu. Pokud by ale k oživení dopravy skutečně došlo, šlo by především o dopravu kamionovou, která by dovážela náklad do děčínského přístavu. Z přijaté strategie přeshraniční spolupráce jasně vyplývá, že zvyšování dopravy představuje pro region hrozbu,“ doplňuje Kamil Repeš z děčínské pobočky sdružení Arnika. „Nákladní doprava není slučitelná s turistickým ruchem. Pakliže jedinečná labská příroda dává práci tisícům lidí a přináší peníze, není důvod sázet na nejasné sliby a začít se orientovat na nákladní dopravu.“
Společný programový dokument Přeshraniční spolupráce mezi Saskem a Českou republikou pro období let 2007 až 2013 bude sloužit jako východisko pro žádání dotací ze strukturálních fondů EU. Dokument doporučuje omezení lidských zásahů do přírody na minimum a maximální úsilí o zachování místní flóry i fauny regionu. Oblast kaňonu Labe jako jedinečné přírodní dědictví může být motorem rozvoje služeb a turistiky. Zařazení oblasti do Natury 2000, o které Arnika spolu s dalšími organizacemi usiluje by bylo dobrou značkou pro region. Zvažuje se dokonce zapsání labského kaňonu na seznam světového dědictví UNESCO.
Celý rozvojový dokument je dostupný na adrese:
http://www.ceu.cz/EIA/SEA/Koncepce/Detail.aspx?key=MZP053K
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk