Tiskové zprávy
ECOBAT s.r.o.: Žáci a studenti odevzdali vloni k recyklaci 87,3 tuny baterií. Zároveň vymýšleli recyklační zlepšováky
Školáci a studenti z celé republiky odevzdali v minulém roce v rámci programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět k recyklaci celkem 87,3 tuny použitých baterií. Zároveň prohlubovali své znalosti v oblasti třídění, recyklace a předcházení vzniku odpadů. Loni mimo jiné plnili osvětový úkol, při němž vymýšleli recyklační zlepšováky, které podpoří třídění baterií a jejich rozumnou spotřebu. Ze škol přišlo celkem 240 vypracovaných zadání.
Z baterií vybraných do sběrných nádob ve školách se jen v loňském roce podařilo získat 56,7 tuny druhotných (kovonosných) surovin. Ze sta kilogramů baterií jsme totiž schopni získat minimálně 65 kilogramů ušlechtilých kovů nebo jejich slitin. Z tužkových baterií jde především o železo a mangan, Z dalších typů baterií pak také kobalt, nikl, měď nebo i stříbro. Jejich opětovným využitím chráníme přírodu před zbytečnou těžbou nerostných surovin.
„Oceňujeme především pedagogy, že koronaviru navzdory ve školách na ekologické vzdělávání nerezignovali.,“ říká Kateřina Vránková, ředitelka oddělení Obchodu a Marketingu z neziskové společnosti ECOBAT, která je dlouholetým partnerem programu Recyklohraní, a dodává: „Mezi školami, které se aktivně účastní osvětových i sběrových akcí, vidíme stálice, ale radost nám dělá, že přibývají nové školy, jež hledají inspiraci a také odpovědi na otázky, které tato doba přináší. Svým postojem v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty jsou příkladem celému vzdělávacímu procesu, a to žene dopředu i nás.“
Děti vymýšlely Recyklační zlepšováky
Stále jen polovina baterií, které se v Česku prodají, se třídí. Tedy je odevzdána na recyklaci. Druhá polovina končí v popelnicích a poté na skládkách komunálního odpadu nebo ve spalovnách. Žáci a studenti proto dostali úkol, aby hledali cesty, jak tuto situaci řešit a zlepšit. Vymýšleli, jak podpořit a zviditelnit samotné třídění a současně omezit plýtvání bateriemi. Šlo například o jednoduché pokusy, nové přístupy v propagaci, vytváření naučných prezentací pro mladší spolužáky nebo o matematické výpočty zaměřené na snížení spotřeby baterií. Mohli se však pustit i do ryze praktických věcí – například navrhnout nové sběrné nádoby na použité baterie.
Na podzim se školy mohly také zapojit do sběrové kampaně se soutěží. V každém kraji byly vyhodnoceny první dvě nejlepší školy ve sběru baterií v přepočtu vybraných kilogramů baterií na žáka a pak ještě dvě nejlepší školy v absolutním množství odevzdaných baterií. Za odměnu dostaly poukázky na nákup zboží dle jejich výběru.
V těchto dvou kategoriích byli také vyhlášeni absolutní vítězové v rámci celé republiky. Absolutním vítězem v množství baterií vybraných na žáka se stala Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí s úctyhodným množstvím 10,1 kg vybraných baterií na žáka. Absolutním vítězem v kategorii, která oceňovala celkové množství baterií vybraných ve škole, byla vyhlášena Základní škola Velké Březno v Ústeckém kraji – školákům se zde podařilo celkem vybrat 415 kg baterií.
I v letošním roce má Recyklohraní pro školy připravené sběrové soutěže a osvětové úkoly. Nově se zaměřuje také na téma šetrná spotřeba vody a už na jaře představí novou metodickou příručku a výukové scénáře zaměřené právě na tuto problematiku.
Z baterií vybraných do sběrných nádob ve školách se jen v loňském roce podařilo získat 56,7 tuny druhotných (kovonosných) surovin. Ze sta kilogramů baterií jsme totiž schopni získat minimálně 65 kilogramů ušlechtilých kovů nebo jejich slitin. Z tužkových baterií jde především o železo a mangan, Z dalších typů baterií pak také kobalt, nikl, měď nebo i stříbro. Jejich opětovným využitím chráníme přírodu před zbytečnou těžbou nerostných surovin.
„Oceňujeme především pedagogy, že koronaviru navzdory ve školách na ekologické vzdělávání nerezignovali.,“ říká Kateřina Vránková, ředitelka oddělení Obchodu a Marketingu z neziskové společnosti ECOBAT, která je dlouholetým partnerem programu Recyklohraní, a dodává: „Mezi školami, které se aktivně účastní osvětových i sběrových akcí, vidíme stálice, ale radost nám dělá, že přibývají nové školy, jež hledají inspiraci a také odpovědi na otázky, které tato doba přináší. Svým postojem v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty jsou příkladem celému vzdělávacímu procesu, a to žene dopředu i nás.“
Děti vymýšlely Recyklační zlepšováky
Stále jen polovina baterií, které se v Česku prodají, se třídí. Tedy je odevzdána na recyklaci. Druhá polovina končí v popelnicích a poté na skládkách komunálního odpadu nebo ve spalovnách. Žáci a studenti proto dostali úkol, aby hledali cesty, jak tuto situaci řešit a zlepšit. Vymýšleli, jak podpořit a zviditelnit samotné třídění a současně omezit plýtvání bateriemi. Šlo například o jednoduché pokusy, nové přístupy v propagaci, vytváření naučných prezentací pro mladší spolužáky nebo o matematické výpočty zaměřené na snížení spotřeby baterií. Mohli se však pustit i do ryze praktických věcí – například navrhnout nové sběrné nádoby na použité baterie.
Na podzim se školy mohly také zapojit do sběrové kampaně se soutěží. V každém kraji byly vyhodnoceny první dvě nejlepší školy ve sběru baterií v přepočtu vybraných kilogramů baterií na žáka a pak ještě dvě nejlepší školy v absolutním množství odevzdaných baterií. Za odměnu dostaly poukázky na nákup zboží dle jejich výběru.
V těchto dvou kategoriích byli také vyhlášeni absolutní vítězové v rámci celé republiky. Absolutním vítězem v množství baterií vybraných na žáka se stala Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí s úctyhodným množstvím 10,1 kg vybraných baterií na žáka. Absolutním vítězem v kategorii, která oceňovala celkové množství baterií vybraných ve škole, byla vyhlášena Základní škola Velké Březno v Ústeckém kraji – školákům se zde podařilo celkem vybrat 415 kg baterií.
I v letošním roce má Recyklohraní pro školy připravené sběrové soutěže a osvětové úkoly. Nově se zaměřuje také na téma šetrná spotřeba vody a už na jaře představí novou metodickou příručku a výukové scénáře zaměřené právě na tuto problematiku.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk