Tiskové zprávy
TPCA, s.r.o.: Žádný odpad nekončí na skládce
19. června 2008 | TPCA, s.r.o., tel: +420 736 526 601
V kolínské automobilce TPCA se dnes konal seminář o ochraně životního prostředí s názvem „Efektivně může být i ekologicky“. TPCA představila několik nových projektů ve vztahu k životnímu prostředí. Díky nim továrna zvyšuje podíl recyklovaných odpadů, snižuje celkovou hmotnost odpadů, spotřebuje méně energie a výrazně snižuje produkci CO2.
Žádný odpad z továrny neskončí na skládce
Cílem TPCA v otázce odpadového hospodářství je neustále zvyšovat podíl recyklace na úkor spalování. V tuto chvíli se recykluje 84 % odpadů. Žádný odpad z automobilky nejde na skládku, měsíční produkce odpadů je 9 kg na jedno vyrobené auto. Automobilka neustále snižuje množství dílů likvidovaných spalováním. Poškozené plastové díly, které byly dříve spalovány, se nyní oddělují od nežádoucího materiálu (textil, pryže) a také recyklují. Od června zavádí TPCA oddělené třídění PET lahví – z recyklovaného plastu chce udělat nové lavičky do odpočinkových zón pro zaměstnance. „Zaměstnanci v TPCA třídí odpad a neshodovost v třídění pravidelně sledujeme. Z výsledků vyplývá, že více než 98 % odpadu je správně roztříděno,“ říká viceprezident pro výrobu Jiří Černý.
Energii šetří především rekuperační jednotky
Celkový objem spotřebovaných energií, tedy elektřiny a zemního plynu, je 759 kWh/auto. Toto číslo řadí TPCA v této oblasti mezi nejšetrnější továrny v Evropě. K velkým úsporám došlo například instalací rekuperační jednotky, která odpadním teplem přes výměník ohřívá čerstvý vzduch proudící na svařovnu. Na podobném principu funguje i jednotka RTO na lakovně. Při dopalování organických těkavých látek vzniká velké množství tepla, které ohřívá vodu pro procesy na lakovně. Převedením odpadního tepla do vytápěcího systému lakovny se snížila spotřeba zemního plynu o 25 %.
Recept na snižování emisí CO2
Úspora energií bezprostředně souvisí i se snižováním emisí CO2. V poslední době došlo v továrně k zásadnímu snížení spotřeby zemního plynu a produkce CO2 při výrobě teplé vody na vytápění výrobního procesu lakovny. Došlo k tomu propojením RTO technologie a vytápění lakovny. Dříve byl výkon z RTO spalování využíván pouze ke spalování těkavých látek vznikajících při vypalování barvy a teplá voda byla ohřívána pouze dvěma kotli. Převedením odpadního tepla do vytápěcího systému lakovny se snížila spotřeba produkce CO2 o 63 tun měsíčně.
Také vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 vyráběné v TPCA vykazují nízké emise CO2. Se 109 g/km tak bez problému splňují limit EU. Podle výsledků německého autoklubu VCD se v produkci tohoto plynu umístily hned po vozech s hybridním pohonem.
Ocenění za snižování emisí organických těkavých látek
Automobilka získala v roce 2008 ocenění Toyota Motor Corporation za výrazné snižování emisí organických těkavých látek do ovzduší. Největším zdrojem těkavých látek jsou ředidla. TPCA dlouhodobě drží nízkou spotřebu ředidel při proplachu robotů, místo kterých používá čistidlo míchané s vodou. Limity ČR pro emise organických těkavých látek jsou stanoveny na 45 g/m2, TPCA vypouští do ovzduší pouze 13 g/m2.
Matěj Matolín
Tiskový mluvčí TPCA
Žádný odpad z továrny neskončí na skládce
Cílem TPCA v otázce odpadového hospodářství je neustále zvyšovat podíl recyklace na úkor spalování. V tuto chvíli se recykluje 84 % odpadů. Žádný odpad z automobilky nejde na skládku, měsíční produkce odpadů je 9 kg na jedno vyrobené auto. Automobilka neustále snižuje množství dílů likvidovaných spalováním. Poškozené plastové díly, které byly dříve spalovány, se nyní oddělují od nežádoucího materiálu (textil, pryže) a také recyklují. Od června zavádí TPCA oddělené třídění PET lahví – z recyklovaného plastu chce udělat nové lavičky do odpočinkových zón pro zaměstnance. „Zaměstnanci v TPCA třídí odpad a neshodovost v třídění pravidelně sledujeme. Z výsledků vyplývá, že více než 98 % odpadu je správně roztříděno,“ říká viceprezident pro výrobu Jiří Černý.
Energii šetří především rekuperační jednotky
Celkový objem spotřebovaných energií, tedy elektřiny a zemního plynu, je 759 kWh/auto. Toto číslo řadí TPCA v této oblasti mezi nejšetrnější továrny v Evropě. K velkým úsporám došlo například instalací rekuperační jednotky, která odpadním teplem přes výměník ohřívá čerstvý vzduch proudící na svařovnu. Na podobném principu funguje i jednotka RTO na lakovně. Při dopalování organických těkavých látek vzniká velké množství tepla, které ohřívá vodu pro procesy na lakovně. Převedením odpadního tepla do vytápěcího systému lakovny se snížila spotřeba zemního plynu o 25 %.
Recept na snižování emisí CO2
Úspora energií bezprostředně souvisí i se snižováním emisí CO2. V poslední době došlo v továrně k zásadnímu snížení spotřeby zemního plynu a produkce CO2 při výrobě teplé vody na vytápění výrobního procesu lakovny. Došlo k tomu propojením RTO technologie a vytápění lakovny. Dříve byl výkon z RTO spalování využíván pouze ke spalování těkavých látek vznikajících při vypalování barvy a teplá voda byla ohřívána pouze dvěma kotli. Převedením odpadního tepla do vytápěcího systému lakovny se snížila spotřeba produkce CO2 o 63 tun měsíčně.
Také vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 vyráběné v TPCA vykazují nízké emise CO2. Se 109 g/km tak bez problému splňují limit EU. Podle výsledků německého autoklubu VCD se v produkci tohoto plynu umístily hned po vozech s hybridním pohonem.
Ocenění za snižování emisí organických těkavých látek
Automobilka získala v roce 2008 ocenění Toyota Motor Corporation za výrazné snižování emisí organických těkavých látek do ovzduší. Největším zdrojem těkavých látek jsou ředidla. TPCA dlouhodobě drží nízkou spotřebu ředidel při proplachu robotů, místo kterých používá čistidlo míchané s vodou. Limity ČR pro emise organických těkavých látek jsou stanoveny na 45 g/m2, TPCA vypouští do ovzduší pouze 13 g/m2.
Matěj Matolín
Tiskový mluvčí TPCA
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk