Tiskové zprávy
MŽP ČR: Záměr na vybudování meziskladu vyhořelého jaderného paliva v Temelíně bude posuzován mezistátně
Záměr na vybudování meziskladu vyhořelého jaderného paliva v Temelíně je posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí (EIA). Závěr takzvaného zjišťovacího řízení vydalo Ministerstvo životního prostředí 5.12. 2003. Přesně a podrobně specifikuje, které oblasti má obsahovat dokumentace EIA [1]. V procesu EIA se k záměru může vyjadřovat veřejnost a zájem o zapojení do procesu vyjádřilo i Rakousko [2]. Jedná se o první mezistátní posuzování v plném rozsahu.
Jaderná elektrárna Temelín v současnosti nemá vyřešen mezisklad vyhořelého jaderného paliva. Toto palivo je dočasně skladováno v bazénu ETE, který má plánovanou kapacitu do r. 2013. Do této doby bude nutné stávající problematiku vyřešit vybudováním meziskladu. Proto ČEZ předal 21.července 2003 na MŽP podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí oznámení záměru na jeho vybudování. MŽP zahájilo proces EIA a o záměru informovalo Rakousko a Německo.
Záměr meziskladu vyhořelého paliva má projektovanou kapacitu na 1370 t vyhořelého paliva (30 let provozu ETE) a má být provozován cca 60 let. Navrhované řešení je obdobné jako u meziskladu v elektrárně Dukovany (EDU), který je od roku 1995 bez jakýchkoliv komplikací v provozu. Skladování paliva je navrženo v dvouúčelových obalových souborech typu B(U)F a S (pro přepravu a skladování) podle vyhlášky SÚJB č.317/2002 Sb., o typovém schvalování a přepravě, které mají být umístěny v budově skladu v areálu ETE.
Poznámky:
[1] Na základě provedeného zjišťovacího řízení dospěl příslušný úřad k závěru, že dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí (dále jen „dokumentace“) dle přílohy č. 4 k zákonu 100/2001Sb. je nutné zpracovat především s důrazem na následující oblasti:
* doložit podrobnou specifikaci jednotlivých druhů možných použitých obalových souborů (OS) s popisem jejich technických dat a vlastností
* doložit podrobnou analýzu mimořádných a možných provozních nehod a jejich možných dopadů na životní prostředí,
* vyhodnotit možná rizika a následky teroristických útoků spojených např. s pádem velkého dopravního letadla,
* důsledně vyhodnotit synergické a kumulativní vlivy v případě havárie skladu VJP či havárie jaderné elektrárny na sebe navzájem i vůči okolnímu životnímu prostředí,
* popsat a upřesnit stavební konstrukci skladu vyhořelého jaderného paliva, doložit z jakých standardů vycházejí stavební plány pro plánovanou stavbu,
* doplnit a přesně popsat zdroje odpadů vlastního záměru, množství a způsoby nakládání s odpadem vzniklým při výstavbě a provozu skladu, podrobně popsat a doplnit množství a způsoby nakládání s odpadem vzniklým po dožití stavby,
* popsat a upřesnit řešení dalšího využití nebo ukončení provozu meziskladu po uplynutí doby jeho životnosti včetně uvedení opatření v případě, že po plánované době provozu nebude ještě k dispozici koncové úložiště vyhořelého jaderného paliva,
* vysvětlit možnosti dalšího případného rozšíření meziskladu,
* vyhodnotit negativní vlivy nízkých dávek radioaktivního záření na lidské zdraví,
* zohlednit a vypořádat všechny požadavky na doplnění, připomínky a podmínky, které jsou uvedeny v došlých vyjádřeních.
Závěr zjišťovacího řízení nenahrazuje vyjádření dotčených orgánů státní správy, ani příslušná povolení podle zvláštních předpisů. Dalším krokem bude zpracování dokumentace EIA, která musí být vyhotovena v souladu se zákonem a s vydaným závěrem zjišťovacího řízení. Zpracovaná dokumentace EIA bude zveřejněna a rozeslána dotčeným správním úřadům a územně samosprávným celkům k vyjádření a také zveřejněna na internetu, aby se k ní mohla veřejnost vyjádřit.
[2] Dne 25. srpna 2003 rakouská strana oznámila, že vzhledem k možným negativním vlivům v případě havárie nebo teroristického činu požadujete účast Rakouska v procesu EIA podle zákona č. 100/2001 Sb. Dále oznámila, že již učinila všechny kroky pro zapojení rakouské veřejnosti podle § 6 odst. 3 výše zmíněného zákona a že nám poskytnete své vyjádření včetně vyjádření veřejnosti. Ministerstvo životního prostředí dne 18. října 2003 sdělilo rakouské straně, že akceptuje požadavek na mezistátní posuzování tohoto záměru.
Jaderná elektrárna Temelín v současnosti nemá vyřešen mezisklad vyhořelého jaderného paliva. Toto palivo je dočasně skladováno v bazénu ETE, který má plánovanou kapacitu do r. 2013. Do této doby bude nutné stávající problematiku vyřešit vybudováním meziskladu. Proto ČEZ předal 21.července 2003 na MŽP podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí oznámení záměru na jeho vybudování. MŽP zahájilo proces EIA a o záměru informovalo Rakousko a Německo.
Záměr meziskladu vyhořelého paliva má projektovanou kapacitu na 1370 t vyhořelého paliva (30 let provozu ETE) a má být provozován cca 60 let. Navrhované řešení je obdobné jako u meziskladu v elektrárně Dukovany (EDU), který je od roku 1995 bez jakýchkoliv komplikací v provozu. Skladování paliva je navrženo v dvouúčelových obalových souborech typu B(U)F a S (pro přepravu a skladování) podle vyhlášky SÚJB č.317/2002 Sb., o typovém schvalování a přepravě, které mají být umístěny v budově skladu v areálu ETE.
Poznámky:
[1] Na základě provedeného zjišťovacího řízení dospěl příslušný úřad k závěru, že dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí (dále jen „dokumentace“) dle přílohy č. 4 k zákonu 100/2001Sb. je nutné zpracovat především s důrazem na následující oblasti:
* doložit podrobnou specifikaci jednotlivých druhů možných použitých obalových souborů (OS) s popisem jejich technických dat a vlastností
* doložit podrobnou analýzu mimořádných a možných provozních nehod a jejich možných dopadů na životní prostředí,
* vyhodnotit možná rizika a následky teroristických útoků spojených např. s pádem velkého dopravního letadla,
* důsledně vyhodnotit synergické a kumulativní vlivy v případě havárie skladu VJP či havárie jaderné elektrárny na sebe navzájem i vůči okolnímu životnímu prostředí,
* popsat a upřesnit stavební konstrukci skladu vyhořelého jaderného paliva, doložit z jakých standardů vycházejí stavební plány pro plánovanou stavbu,
* doplnit a přesně popsat zdroje odpadů vlastního záměru, množství a způsoby nakládání s odpadem vzniklým při výstavbě a provozu skladu, podrobně popsat a doplnit množství a způsoby nakládání s odpadem vzniklým po dožití stavby,
* popsat a upřesnit řešení dalšího využití nebo ukončení provozu meziskladu po uplynutí doby jeho životnosti včetně uvedení opatření v případě, že po plánované době provozu nebude ještě k dispozici koncové úložiště vyhořelého jaderného paliva,
* vysvětlit možnosti dalšího případného rozšíření meziskladu,
* vyhodnotit negativní vlivy nízkých dávek radioaktivního záření na lidské zdraví,
* zohlednit a vypořádat všechny požadavky na doplnění, připomínky a podmínky, které jsou uvedeny v došlých vyjádřeních.
Závěr zjišťovacího řízení nenahrazuje vyjádření dotčených orgánů státní správy, ani příslušná povolení podle zvláštních předpisů. Dalším krokem bude zpracování dokumentace EIA, která musí být vyhotovena v souladu se zákonem a s vydaným závěrem zjišťovacího řízení. Zpracovaná dokumentace EIA bude zveřejněna a rozeslána dotčeným správním úřadům a územně samosprávným celkům k vyjádření a také zveřejněna na internetu, aby se k ní mohla veřejnost vyjádřit.
[2] Dne 25. srpna 2003 rakouská strana oznámila, že vzhledem k možným negativním vlivům v případě havárie nebo teroristického činu požadujete účast Rakouska v procesu EIA podle zákona č. 100/2001 Sb. Dále oznámila, že již učinila všechny kroky pro zapojení rakouské veřejnosti podle § 6 odst. 3 výše zmíněného zákona a že nám poskytnete své vyjádření včetně vyjádření veřejnosti. Ministerstvo životního prostředí dne 18. října 2003 sdělilo rakouské straně, že akceptuje požadavek na mezistátní posuzování tohoto záměru.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk