Tiskové zprávy
MŽP ČR: Zásady likvidace odpadů po povodních, které nepatří do kanalizace
2. září 2002 | MŽP ČR
Na společných zásadách likvidace odpadků po povodních, které nepatří do kanalizace, se shodli zástupci ministerstev životního prostředí a zemědělství, České inspekce životního prostředí, Státního fondu životního prostředí a Sdružení vodovodů a kanalizací. Zároveň přijali zásady pro řešení následků povodně na čistírnách odpadních vod.
Zásady likvidace odpadů, které nepatří do kanalizace:
Biologický odpad
kontejnery na směsný odpad
- odpady z kuchyňských drtičů
- zbytky jídel, zbytky zeleniny a ovoce a dalších potravin
sběrné vozy
- oleje (fritovací a ostatní oleje z domácnosti)
- tuky a oleje z nefunkčních lapolů z potravinářských provozoven a restaurací
Hygienické potřeby
kontejnery na směsný odpad
- dámské vložky
- prezervativy
- buničina
Chemikálie
stabilní sběrová místa v jednotlivých městech
- staré barvy
- ředidla
- lepidla
- kyseliny
- hydroxidy
- detergenty
- mazadla
- oleje
- zbytky čistících prostředků
- domácí a zahradní chemie
- obsah baterií
- ropné látky
- vyčerpané roztoky z fotolaboratoří
- odpady ze zubních laboratoří
- oplachovací lázně z elektropokování
- a další chemické látky
Léky
stabilní sběrová místa
lékárny
Zásady řešení následků povodně v srpnu 2002
na čistírnách odpadních vod:
Pokud provozovatelé čistíren odpadních vod a kanalizací (dále jen “provozovatelé”) neprodleně zpracují věcný i časový harmonogram zprovoznění ČOV poškozených povodní v srpnu 2002 a předají ho bezodkladně místně příslušnému vodoprávnímu úřadu, ČIŽP a SFŽP:
1. Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových se za období od doby poškození do doby zprovoznění ČOV, nejdéle však do konce roku 2002, budou platit na úrovni stavu před vzniklým poškozením ČOV povodní podle zálohového výměru na rok 2002 (§ 93 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách); to neplatí, pokud by postup podle § 93 odst. 4 zákona o vodách byl z technických i časových důvodů možný.
2. Místně příslušné vodoprávní úřady a ČIŽP budou sledovat dodržování výše uvedených harmonogramů zprovoznění ČOV. Harmonogramy zprovoznění ČOV lze po dohodě s příslušným vodoprávním úřadem v průběhu zprovozňování ČOV aktualizovat.
3. Zahájení provozu po odstranění škod způsobených povodní oznámí neprodleně provozovatelé místně příslušnému vodoprávnímu úřadu, ČIŽP a SFŽP.
4. Správci vodních toků budou dle možností a dohody s provozovateli zajišťovat zvýšené průtoky omezující negativní vliv vypouštění nečištěných odpadních vod z ČOV poškozených povodní.
Zásady likvidace odpadů, které nepatří do kanalizace:
Biologický odpad
kontejnery na směsný odpad
- odpady z kuchyňských drtičů
- zbytky jídel, zbytky zeleniny a ovoce a dalších potravin
sběrné vozy
- oleje (fritovací a ostatní oleje z domácnosti)
- tuky a oleje z nefunkčních lapolů z potravinářských provozoven a restaurací
Hygienické potřeby
kontejnery na směsný odpad
- dámské vložky
- prezervativy
- buničina
Chemikálie
stabilní sběrová místa v jednotlivých městech
- staré barvy
- ředidla
- lepidla
- kyseliny
- hydroxidy
- detergenty
- mazadla
- oleje
- zbytky čistících prostředků
- domácí a zahradní chemie
- obsah baterií
- ropné látky
- vyčerpané roztoky z fotolaboratoří
- odpady ze zubních laboratoří
- oplachovací lázně z elektropokování
- a další chemické látky
Léky
stabilní sběrová místa
lékárny
Zásady řešení následků povodně v srpnu 2002
na čistírnách odpadních vod:
Pokud provozovatelé čistíren odpadních vod a kanalizací (dále jen “provozovatelé”) neprodleně zpracují věcný i časový harmonogram zprovoznění ČOV poškozených povodní v srpnu 2002 a předají ho bezodkladně místně příslušnému vodoprávnímu úřadu, ČIŽP a SFŽP:
1. Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových se za období od doby poškození do doby zprovoznění ČOV, nejdéle však do konce roku 2002, budou platit na úrovni stavu před vzniklým poškozením ČOV povodní podle zálohového výměru na rok 2002 (§ 93 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách); to neplatí, pokud by postup podle § 93 odst. 4 zákona o vodách byl z technických i časových důvodů možný.
2. Místně příslušné vodoprávní úřady a ČIŽP budou sledovat dodržování výše uvedených harmonogramů zprovoznění ČOV. Harmonogramy zprovoznění ČOV lze po dohodě s příslušným vodoprávním úřadem v průběhu zprovozňování ČOV aktualizovat.
3. Zahájení provozu po odstranění škod způsobených povodní oznámí neprodleně provozovatelé místně příslušnému vodoprávnímu úřadu, ČIŽP a SFŽP.
4. Správci vodních toků budou dle možností a dohody s provozovateli zajišťovat zvýšené průtoky omezující negativní vliv vypouštění nečištěných odpadních vod z ČOV poškozených povodní.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk