https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zatopeni-metra-a-pad-vanocniho-stromu-prazsti-radni-si-pletou-trestni-a-politickou-odpovednost
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana pro otevřenou společnost : Zatopení metra a pád vánočního stromu: Pražští radní si pletou trestní a politickou odpovědnost

Zatopení metra v srpnu 2002 otřáslo zbytky víry Pražanů v dokonalost tohoto systému, o níž byli přesvědčováni zvláště za socialismu už od základní školy, ale také primátorem Němcem ještě při oné povodni. Především se však opět o něco výše posunula laťka, co všechno zastupitelům Hlavního města Prahy a dalším "vyvoleným" projde.

Nejde jen o náklady na obnovu, které byly nejprve před volbami do zastupitelstev v Praze udávány na méně než 2 miliardy Kč a po volbách byly několikrát "zpřesněny" až na konečnou výši 7 miliard. Neméně závažný je fakt, že poslední souprava s cestujícími projela v noci ze 13. na 14.8. stanicí Invalidovna zhruba čtvrt hodiny před zatopením. Bylo obrovským štěstím, že provoz metra končí krátce po půlnoci. O chvíli později byly zaplaveny dvě soupravy metra, které se již měly přesunout do výchozích stanic pro ranní provoz, ale jejich strojvedoucím byl nakonec vydán pokyn k evakuaci.

Již brzy ráno 13.8. dosáhl průtok Vltavy hodnoty, při níž má být podle již tehdy platných předpisů metro uzavřeno. Ukázalo se také, že se ani nestihlo uzavřít některé přepážky, a k dalším selháním došlo z důvodu chyb při stavbě nebo špatné údržby. Pokud by však metro bylo uzavřeno již ráno, tak jak mělo být - zvláště když nedobrý stav jeho zabezpečení musel být znám – mohla být místa hrozící průnikem vody zvenčí utěsněna rychle tuhnoucími stavebními hmotami. Výsledné škody by potom odpovídaly v podstatě jen nákladům na aplikaci a pozdější odstraňování těchto utěsnění, a stěží by překročily desítky miliónů.

Tolik fakta, známá každému, kdo si zjistil aspoň základní informace. Ze svých funkcí odstoupili ředitel ochranného systému metra a ředitel divize DP metro, aniž by byly vyvozovány jakékoliv další důsledky (mluvit o "padání hlav" je proto značně přehnané).

Členové krizového štábu i vedení Dopravního podniku shrnují vše konstatováním, že trestní odpovědnost nebyla prokázána. Nedávno bylo vyšetřování obnoveno. Bez ohledu na to však existuje odpovědnost politická či manažerská, která říká: došlo k závažnému selhání a následně ke značným škodám a ohrožení mnoha životů tím, že metro nebylo včas uzavřeno. Pokud ředitel Dopravního podniku Milan Houfek ani tehdejší primátor Igor Němec "neví", kdo měl pokyn k uzavření vydat, pak jsou za tento nepořádek odpovědní právě oni.

Je chvályhodné, že ředitel Houfek neodstoupil ihned po zatopení 17 stanic z osmnácti, které leží pod úrovní Vltavy, a nepřenechal tak organizování náhradní dopravy plně svým kolegům. Tento úkol vedení DP zvládlo, a dokonce i "přišlo" na to, že lze využívat i železnice. Skutečnost, že M. Houfek setrval ve funkci ředitele dodnes, a že Igor Němec je i v dalším volebním období radním Hl.m. Prahy, je však vrcholem bohorovnosti. Podivný vývoj finanční částky na likvidaci povodňových škod i tajnosti kolem výsledků modelování průběhu zaplavení (jejichž zveřejnění bylo slibováno již na podzim 2002) Radě zastupitelstva na důvěryhodnosti rozhodně nepřidávají.
Podobně tvrzení, že za pád vánočního stromu a trvalé následky pro zraněného anglického turistu může jen vítr a údajně špatný strom, dělá Praze ostudu mezinárodních rozměrů. Město by mělo místo švejkovského přístupu "dohromady vlastně nikdo za nic nemůže" odškodnit oběť přiměřenou částkou a tu případně vymáhat od jiného subjektu, pokud je o jeho vině přesvědčeno. Opět bez ohledu na výsledky vyšetřování podivných smluv o vánočních a velikonočních trzích.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist