Aerolinky v EU si stěžují, že kvůli udržení slotů mají poloprázdná letadla
Letecké společnosti vyjadřují frustraci z pravidla pro přidělování slotů označovaného v angličtině jako "use it or lose it" (využívej, nebo je ztratíš), které zavedla Evropská komise (EK). Účinnost tohoto pravidla byla pozastavena v březnu 2020, když odvětví zasáhly dopady pandemie nemoci covid-19. Od té doby ale bylo pravidlo postupně obnoveno a nyní vyžaduje, aby aerolinky využívaly 50 procent přidělených letištních slotů. V létě se má tento požadavek zvýšit na 80 procent.
Zástupci letišť ale toto rozhodnutí hájí. Argumentují potřebou zachovat obchodní životaschopnost, konektivitu a konkurenceschopnost.
Přečtěte si také |
Letadla létají po světě naprázdno, protože musíMezi kritiky tohoto požadavku patří německá Lufthansa, která už v zimní sezoně ruší přibližně 33 000 letů, protože varianta koronaviru omikron snižuje poptávku. Aby splnila požadavky na využití slotů, musí uskutečnit 18 000 letů, uvedl generální ředitel Carsten Spohr. Dceřiná společnosti Brussels Airlines pak podle něj musí do konce března uskutečnit 3000 téměř prázdných letů. Kvůli slabé poptávce by ale jinak Lufthansa omezila podstatně více letů. Nadšeni z toho nejsou ani ekologičtí aktivisté.
Mezinárodní asociace letišť (ACI) však vyjádřila podporu postoji Evropské komise a tvrdí, že snížení limitu pro využití slotů pod 50 procent odráželo nejistotu trhu, který tvrdě zasáhla pandemie, a křehké oživení v letecké dopravě.
"Několik leteckých společností tvrdí, že jsou nuceny provozovat velké množství prázdných letů, aby si udržely práva na využití slotů. Ve skutečnosti ale neexistuje žádný důvod, proč by tomu tak mělo být," uvedl generální ředitel evropského sdružení letišť ACI Europe Olivier Jankovec. Odmítl, že by se provozovaly zcela prázdné lety, což netvrdí ani aerolinky, ale pouze jsou poloprázdné, s velmi malým počtem cestujících. Bez požadavku na využití slotů by tyto lety zřejmě byly zrušeny. Podle něho je však i ze společenských důvodů nutné zachovat základní konektivitu a je potřeba najít rovnováhu s komerční životaschopností.
Ne všechny aerolinky také požadují změnu při rozdělování slotů. Šéf evropské nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air József Váradi agentuře Reuters řekl, že se současným pravidlem souhlasí a pokud společnost nemůže provozovat své sloty, měla by je dát k dispozici konkurentům. Zmírnění pravidla umožnilo zavedeným dopravcům zachovat přístup na letiště v době koronavirové krize při prudkém poklesu provozu, přitom nízkonákladoví konkurenti by rádi na tato kdysi přeplněná letiště expandovali. Podobně se vyjadřuje i další nízkonákladová společnost Ryanair.
Podle EK se letectví na celkových emisích oxidu uhličitého z dopravy podílí 14 procenty. Kdyby globální letecká doprava byla samostatným státem, patřila by mezi deset největších znečišťovatelů.
Belgický ministr pro mobilitu Georges Gilkinet označil požadavky EK na lety za ekologický, ekonomický a sociální nesmysl. Napsal už komisi dopis, v němž požaduje větší flexibilitu, která by umožnila aerolinkám nechat nedostatečně obsazená letadla na zemi. Mluvčí EK však uvádí, že současná hranice 50 procent je dostatečné snížení, které umožňuje, aby letecké spojení pro občany zůstalo zachováno.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Pavel Hanzl
14.1.2022 14:24A) zrušit daňové osvobození na letecké palivo a nejlépe jim účtovat vyšší spotřební daň.
B) Nedotovat zásadně žádné aerolinky ani letiště.
Jakmile by hrozilo, že více společností ty sloty pustí, letiště by je okamžitě zlevnily, umí počítat.
Patrik Chrz
17.1.2022 13:51 Reaguje na Pavel HanzlNicméně velké letecké společnosti se bojí, že by si o sloty požádaly nízkonákladové aerolinky, které je umí využít, prostě v době nižších požadavků sníží ceny (a to i výrazně) a jsou tak schopny letadla naplnit, protože jejich klientela je celkem přizpůsobivá a letí tam, kde je to zrovna levné. Toto ale velké letecké společnosti nechtějí, raději drží vysoké ceny (a profitují zejména z business letů, kde se cena tolik neřeší) a létají s poloprázdnými letadly - a nyní se snaží své neschopnosti až chamtivosti využít ve svůj prospěch (a vypadá to, že se jim to podaří), tedy možnost omezit počet letů, aby mohly letenky dále prodávat draho a zkomplikovaly vstup na letiště nízkonákladovkám. Problém není v tom, že by nebyl dostatek potenciálních cestujících, ale není dostatek těch, kteří jsou ochotni zaplatit jejich ceny.
Také není úplně pravda, že letecká doprava osob je vždy neekologická, moderní letadla jsou schopna se dostat až na 1,4 litru paliva na pasažéra a 100 km (samozřejmě neplatí o soukromých letadlech, kterými politici létají na klimatické konference).
Co se týče zdanění leteckého paliva - všechno je možné, ve výsledku to ale opět povede k vyšším emisím - letecké společnosti budou plánovat více mezipřistání (v zemích, kde daň nebude), případně létat s vyššími zásobami (aby stačily na let zpět nebo jeho část), což opět zvýší spotřebu.