Americká společnost dává druhý život starým bateriím z elektromobilů
Ze 1300 bývalých baterií pro elektromobily společnost vytvořila skladovací zařízení o kapacitě 25 megawatthodin, které napojila na solární elektrárnu v Kalifornii. Projekt je považován za první svého druhu, který dodává elektřinu na velkoobchodní trh. Firma loni podle svého šéfa Freemana Halla vydělala jeden milion dolarů (22,1 milionu Kč).
Technologie je teprve v začátcích, úložiště připojené k síti však ukazuje možnosti dalšího využití pro miliony vysloužilých bateriích z elektromobilů, které se v příštích letech objeví na trhu. Je to i nákladově efektivnější způsob k získání obrovského množství bateriové skladovací kapacity pro elektřinu ze slunce a větru, kterou by bylo možné využít v období, kdy nesvítí slunce ani nefouká vítr.
Technologie B2U umožňuje spojovat baterie pro elektromobily dohromady bez toho, aby se nejprve musely rozebrat. Firma byla založena v roce 2019 a podporuje ji japonská společnost Marubeni. Prodloužením životnosti baterií se ušetří zdroje i náklady. Hall odhaduje, že systém, jako je ten od B2U, by investiční náklady na baterie, které je možné připojit k síti, mohl snížit zhruba o 40 procent.
Baterie jsou v době, kdy pohánějí vozidla, velmi namáhané, a časem se jejich dojezd zhoršuje. Mají však stále hodnotu jako stacionární úložiště, které má mírnější nároky, upozornil Hall. Baterie v systému B2U jsou osm let staré a kdysi poháněly automobily z produkce firem Honda a Nissan.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Katka Pazderů
9.2.2023 12:23Řešení jsou, ale nesmíme furt trollit.
Miroslav Vinkler
9.2.2023 17:05 Reaguje na Katka PazderůDo roku 1995 bylo v Česku postaveno zhruba 80.000 panelových domů s 1,2 milionu bytů, ve kterých žijí asi tři miliony obyvatel.
Jak a kde si tak budou tihle lidé dobíjet e-vozy nebo stabilizovat síť ?
Pokud jste tedy zblízka viděla panelový dům.
Pavel Hanzl
9.2.2023 21:54 Reaguje na Miroslav VinklerBřetislav Machaček
9.2.2023 17:50 Reaguje na Katka Pazderůžádné baterie tak, aby jimi nahradily výpadky z FV v zimě? Ty
letní "vyrovnávky" jsou chabou náplastí na zimní spotřebu a pokud
auto ve dne stojí, tak k čemu vlastně slouží? Dojet do práce a
z práce? To je jeho hlavní účel? Není to málo a nestačí na to
hromadná doprava a třeba kola? Nákladní vozidlo bude ve dne
jezdit a v noci ho dobijete čím? A nebo zavedeme pouze noční
nákladní dopravu včetně zásilek kurýrních služeb? Nebo se
přes den nabijí baterie osobních aut, aby v noci dobíjely ty
baterie aut nákladních? Chápete tu složitost, ztráty a to,
že počtem nabíjecích cyklů snižujete životnost baterií?
Pokud budu baterii používat pouze pro své vozidlo, tak
vydží třeba 1000 nabíjecích cyklů za pět let, ale pokud
ji zapojím do sítě jako zálohu, tak už za rok to bude
třeba cyklů 350 a snížím jejejí životnost na 3 roky!
Myslíte si, že se mi to vyplatí při té její ceně a při
ceně za její výměnu? To není trolení, to je úvaha o
efektivitě sloužit jako záloha na elektřinu, kterou
není v létě jak zužitkovat. Jeden můj známy nemohl své
soláry zapojit do sítě a tak cpe energii do venkovního
bazénu. Moc hezké mít pro dva lidi celé léto teplou vodu
z FVE, která ho stála půl mega(250 tis po dotaci). To se
státu ta dotace do vytápění jeho bazénu sakra vyplatila!
Petr
9.2.2023 18:46 Reaguje na Břetislav MachačekA zadarmo by to pochopitelně nikdo nedělal. Umím si představit nějakou zajímavou nabídku provozovatele sítě pro majitele elektroaut za aktivaci síťového režimu.
Petr
9.2.2023 19:06 Reaguje na PetrA klidně by se i mohlo stát, že to bude velice atraktivní "přivýdělek", nebo i byznys.
Břetislav Machaček
9.2.2023 19:35 Reaguje na Petrpotřebovat, tak necháte baterii vybít za úplatu.
Pak nastane potřeba někam jet, tak to rychle
nabijete ve špičce za kolik? Nechci vidět ty náklady na softvérové zabezpečení sítí a vozidel,
včetně nabíjecích stojanů všude, kde auta parkují.
K tomu posílení sítí v místech velkých parkovišť
a obytných čtvrtí s tisíci aut. Daleko moudřejší
je nápad z Číny s výměnou vybité baterie za
nabitou stejného typu na "pumpě", kde se nebudou
nabíjet celá auta, ale pouze vyjímatelné baterie.
Baterie bude vždy plně nabitá a není potřeba
stavět milióny nabíjecích stojanů po celém
světě. Bohužel při desítkách typů to je už
nyní nemožné a zmákne to doma asi pouze Čína,
kde zavelí jeden typ baterií a mají po starostech.
"Pumpa" bude i tím úložištěm a odpadne složité
softvérové zabezpečení miliónů vozidel a stojanů
s posilováním sítí a vyrovnávkami energie.
Petr
9.2.2023 20:21 Reaguje na Břetislav MachačekA "tankování" výměnou baterií je totální nesmysl. A že o tom píšete zrovny vy, který všem říkáte do nedouků.
Jarda Bobr
9.2.2023 21:39 Reaguje na PetrPetr
9.2.2023 21:55 Reaguje na Jarda BobrViktor Šedivý
9.2.2023 22:51 Reaguje na PetrJenže co je horší, vy po skončení téhle hry zjistíte, že můžete vyhodit celé auto, protože i s prací nemá smysl aku měnit.
Jarda Bobr
9.2.2023 21:09 Reaguje na PetrPoužití vysloužilých baterií má úskalí v tom, že články jsou přes pečlivý výběr a snahu a elektronickou ochranu opotřebované nestejnoměrně a celou baterii můžete zatěžovat jen podle zatížitelnosti nejopotřebovanějších článků a ty nejopotřebovanější články degradují nejrychleji takže jak to bude s životností určí definitivně až praxe.To že se investiční náklady na baterie použitím 8 let starých opotřebovaných baterií sníží o 40% mi nepřipadá nějak výhodné, myslel bych si, že cena bude podstatně nižší, ale možná do těch nákladů počítají i náklady na pozdější likvidaci
Petr
9.2.2023 21:21 Reaguje na Jarda BobrJarda Bobr
9.2.2023 21:43 Reaguje na PetrViktor Šedivý
9.2.2023 22:44 Reaguje na Katka PazderůAutoaku je dražší, protože musí fungovat v širším rozsahu teplot, za otřesů, musí být co nejmenší - u stacionární baterie je vám jedno, kolik váží, jak je velká, nikdy jí nebudou hrozit otřesy ani nárazy.
Jen ekonomický šílenec by používal auto jako záložní zdroj. I když ona celá elektromobilita je ekonomické šílenství.
A mimochodem vyrovnání denních špiček v létě opravdu není ten největší problém. Neřešitelné jsou kalné zimní měsíce s vysokou spotřebou a občas nulovou výrobou všech slavných OZE.
Daniel Višňovský
12.2.2023 19:06 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
13.2.2023 21:36 Reaguje na Daniel VišňovskýMiroslav Vinkler
9.2.2023 17:54Stát přestal tak štědře dotovat e-auta, a výsledek se dostavil. Letos v lednu bylo v zemi prodáno pouhých 1 860 nových aut.
Břetislav Machaček
9.2.2023 19:43 Reaguje na Miroslav Vinklerkoupi lístků do ZOO pro školní výlet. Dáme ti dotaci, tak koupíš,
nedáme, tak to kupovat nikdo nebude. Navíc v Norsku mají nyní k
Eautu ještě záložní spalovák a být to tady, tak honem budujme
o 100% více parkovacích míst! To bude ekologické !!!
Pavel Hanzl
9.2.2023 21:55 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
9.2.2023 22:01To najezdí normální člověk za celý život.
Normální spalovák se vyhazuje po 200 tisících (a neargumejte vyjímkami a šampióny, který máte každý pytel), bo nastáva morální opotřebení, ne fyzické.
Jarda Bobr
9.2.2023 22:12 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
10.2.2023 06:10 Reaguje na Jarda Bobrhttps://nye.naf.no/elbil/elprix
V Norsku delali nejvetsi svetovy testy elektrickych aut. Je tam napsano, kolik by v zime ta auta podle papiru mela ujet a jak to potom fakticky vypada. Docela rozdil.
Podívejte se taky do autobazarů na ceny e-automobilů , vždyť je nikdo nechce.
A tady budete blábolit o morálním opotřebování ....