https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/americka-spolecnost-dava-druhy-zivot-starym-bateriim-z-elektromobilu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Americká společnost dává druhý život starým bateriím z elektromobilů

9.2.2023 10:22 | LOS ANGELES (ČTK)
Firma je průkopníkem technologie, která podle ní výrazně sníží náklady na skladování energie.
Firma je průkopníkem technologie, která podle ní výrazně sníží náklady na skladování energie.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Společnost B2U Storage Solutions dává nový život vysloužilým bateriím pro elektromobily. Ze starých baterií vytvořila zařízení pro skladování elektřiny, které připojila k energetické síti státu. Firma je průkopníkem technologie, která podle ní výrazně sníží náklady na skladování energie, uvedla agentura Reuters.
 

Ze 1300 bývalých baterií pro elektromobily společnost vytvořila skladovací zařízení o kapacitě 25 megawatthodin, které napojila na solární elektrárnu v Kalifornii. Projekt je považován za první svého druhu, který dodává elektřinu na velkoobchodní trh. Firma loni podle svého šéfa Freemana Halla vydělala jeden milion dolarů (22,1 milionu Kč).

Technologie je teprve v začátcích, úložiště připojené k síti však ukazuje možnosti dalšího využití pro miliony vysloužilých bateriích z elektromobilů, které se v příštích letech objeví na trhu. Je to i nákladově efektivnější způsob k získání obrovského množství bateriové skladovací kapacity pro elektřinu ze slunce a větru, kterou by bylo možné využít v období, kdy nesvítí slunce ani nefouká vítr.

Technologie B2U umožňuje spojovat baterie pro elektromobily dohromady bez toho, aby se nejprve musely rozebrat. Firma byla založena v roce 2019 a podporuje ji japonská společnost Marubeni. Prodloužením životnosti baterií se ušetří zdroje i náklady. Hall odhaduje, že systém, jako je ten od B2U, by investiční náklady na baterie, které je možné připojit k síti, mohl snížit zhruba o 40 procent.

Baterie jsou v době, kdy pohánějí vozidla, velmi namáhané, a časem se jejich dojezd zhoršuje. Mají však stále hodnotu jako stacionární úložiště, které má mírnější nároky, upozornil Hall. Baterie v systému B2U jsou osm let staré a kdysi poháněly automobily z produkce firem Honda a Nissan.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

9.2.2023 12:23
A co teprve, když se všechny elektromobily připojí k síti a budou sloužit po dobu jejich nečinnosti jako baterie pro vyrovnávání napětí v síti. Mnoho aut stojí přes den na sluníčku na parkovišti.
Řešení jsou, ale nesmíme furt trollit.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.2.2023 17:05 Reaguje na Katka Pazderů
Můžete nám vysvětlit pouze jedinou věc ?
Do roku 1995 bylo v Česku postaveno zhruba 80.000 panelových domů s 1,2 milionu bytů, ve kterých žijí asi tři miliony obyvatel.

Jak a kde si tak budou tihle lidé dobíjet e-vozy nebo stabilizovat síť ?
Pokud jste tedy zblízka viděla panelový dům.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 21:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
Není to ta složité. Normální auto stráví asi 95% svého života na parkovišti. A pokud nad ním jsou panely, něma problema.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 17:50 Reaguje na Katka Pazderů
Jste schopna pochopit, že letní přebytek energie z FV nepojmou
žádné baterie tak, aby jimi nahradily výpadky z FV v zimě? Ty
letní "vyrovnávky" jsou chabou náplastí na zimní spotřebu a pokud
auto ve dne stojí, tak k čemu vlastně slouží? Dojet do práce a
z práce? To je jeho hlavní účel? Není to málo a nestačí na to
hromadná doprava a třeba kola? Nákladní vozidlo bude ve dne
jezdit a v noci ho dobijete čím? A nebo zavedeme pouze noční
nákladní dopravu včetně zásilek kurýrních služeb? Nebo se
přes den nabijí baterie osobních aut, aby v noci dobíjely ty
baterie aut nákladních? Chápete tu složitost, ztráty a to,
že počtem nabíjecích cyklů snižujete životnost baterií?
Pokud budu baterii používat pouze pro své vozidlo, tak
vydží třeba 1000 nabíjecích cyklů za pět let, ale pokud
ji zapojím do sítě jako zálohu, tak už za rok to bude
třeba cyklů 350 a snížím jejejí životnost na 3 roky!
Myslíte si, že se mi to vyplatí při té její ceně a při
ceně za její výměnu? To není trolení, to je úvaha o
efektivitě sloužit jako záloha na elektřinu, kterou
není v létě jak zužitkovat. Jeden můj známy nemohl své
soláry zapojit do sítě a tak cpe energii do venkovního
bazénu. Moc hezké mít pro dva lidi celé léto teplou vodu
z FVE, která ho stála půl mega(250 tis po dotaci). To se
státu ta dotace do vytápění jeho bazénu sakra vyplatila!
Odpovědět
Pe

Petr

9.2.2023 18:46 Reaguje na Břetislav Machaček
S těmi cykly baterií je to ve skutečnosti přesně obráceně. Těch příkladových 1000 cyklů je míněno jako celé cykly, od plna do prázdna a do plna. Pokud ty cykly jsou jen částečné a baterie je udržována stále hodně nabitá a zbytečně se moc nevybíjí (což není problém hlídat softwarově, nějaký automatický síťový režim), tak takových cyklů může být násobně víc.
A zadarmo by to pochopitelně nikdo nedělal. Umím si představit nějakou zajímavou nabídku provozovatele sítě pro majitele elektroaut za aktivaci síťového režimu.
Odpovědět
Pe

Petr

9.2.2023 19:06 Reaguje na Petr
Tak jako funguje prodej přebytků elektřiny do sítě, tak by mohl fungovat i "prodej úložiště" do sítě.
A klidně by se i mohlo stát, že to bude velice atraktivní "přivýdělek", nebo i byznys.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 19:35 Reaguje na Petr
Prima byznys jak pro koho. Pokud nebudete auto
potřebovat, tak necháte baterii vybít za úplatu.
Pak nastane potřeba někam jet, tak to rychle
nabijete ve špičce za kolik? Nechci vidět ty náklady na softvérové zabezpečení sítí a vozidel,
včetně nabíjecích stojanů všude, kde auta parkují.
K tomu posílení sítí v místech velkých parkovišť
a obytných čtvrtí s tisíci aut. Daleko moudřejší
je nápad z Číny s výměnou vybité baterie za
nabitou stejného typu na "pumpě", kde se nebudou
nabíjet celá auta, ale pouze vyjímatelné baterie.
Baterie bude vždy plně nabitá a není potřeba
stavět milióny nabíjecích stojanů po celém
světě. Bohužel při desítkách typů to je už
nyní nemožné a zmákne to doma asi pouze Čína,
kde zavelí jeden typ baterií a mají po starostech.
"Pumpa" bude i tím úložištěm a odpadne složité
softvérové zabezpečení miliónů vozidel a stojanů
s posilováním sítí a vyrovnávkami energie.
Odpovědět
Pe

Petr

9.2.2023 20:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak svéprávný člověk dokáže sám určit jestli a kdy poskytně baterii do sítě.
A "tankování" výměnou baterií je totální nesmysl. A že o tom píšete zrovny vy, který všem říkáte do nedouků.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

9.2.2023 21:39 Reaguje na Petr
Technicky to nesmysl není,je to problém organizační , ekonomický a právní.Stejně to funguje ve velkých skladech kde je bateriová mechanizace, v nabíjárně se nabijejí baterie které se podle potřeby vyměnují v mechanizaci(samozrejmě tady je to jednodušší, protože majitel nakoupí mechanizaci se stejným typem AKU, AKU jsou jeho majetek, AKU se většinou nemění mezi různými majiteli ani se nedostávají mimo objekt a nakoupí se jen nezbytný počet AKU navíc).
Odpovědět
Pe

Petr

9.2.2023 21:55 Reaguje na Jarda Bobr
Je to naprostý nesmysl po všech stránkách, od A do Zet.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 22:51 Reaguje na Petr
Zkuste chvíli počítat - pokud 50kWh aku bude stát dejme tomu pouhého půl milionu a vydrží 1000 cyklů, stojí jeden cyklus jen na holém opotřebení akumulátoru pětistovku. A nedostanete z něj 50 kWh ale mnohem míň, protože těch tisíc cyklů se nepočítá na 0÷100% ale přinejlepším 10÷90% a kapacita v druhé polovině životnosti také bude znatelně menší.

Jenže co je horší, vy po skončení téhle hry zjistíte, že můžete vyhodit celé auto, protože i s prací nemá smysl aku měnit.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

9.2.2023 21:09 Reaguje na Petr
Pokud budete mít baterii pořád hodně nabitou a zbytečně ji moc nebudete vybíjet, tak Vám moc peněz nevydělá, optimum by bylo přes den nabít do plné kapacity a v době nedostatku energie navečer a v noci z ní co nejvíc energie prodat, jinak Vám ta kapacita zahálí.Pokud by se mělo takhle využít elauto, muselo by se zabezpečit, aby Vám v autě zůstala nějaká energie, kterou si jako nutnou určíte, to ovšem naráží na to, že by bylo potřeba aby distributor elktřiny věděl s jakým množstvím energie od Vás může počítat, aby Vaše elauto nepřestalo dodávat právě když je nejvíc energie potřeba.Řešitelné to určitě je, ale rozhodně ne jednoduché.
Použití vysloužilých baterií má úskalí v tom, že články jsou přes pečlivý výběr a snahu a elektronickou ochranu opotřebované nestejnoměrně a celou baterii můžete zatěžovat jen podle zatížitelnosti nejopotřebovanějších článků a ty nejopotřebovanější články degradují nejrychleji takže jak to bude s životností určí definitivně až praxe.To že se investiční náklady na baterie použitím 8 let starých opotřebovaných baterií sníží o 40% mi nepřipadá nějak výhodné, myslel bych si, že cena bude podstatně nižší, ale možná do těch nákladů počítají i náklady na pozdější likvidaci
Odpovědět
Pe

Petr

9.2.2023 21:21 Reaguje na Jarda Bobr
Že by v noci zahálela kapacita? Zahálí celé auto.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

9.2.2023 21:43 Reaguje na Petr
Chcete tedy mít auto ráno vybité?To určitě ne a tak musíte distributorovi říct kolik si energie může vzít.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 22:44 Reaguje na Katka Pazderů
Jo, tohle použití aut jako zálohy pro síť, to je jeden z nejvýživnějších blábolů - a přitom má tak tuhý kořínek.

Autoaku je dražší, protože musí fungovat v širším rozsahu teplot, za otřesů, musí být co nejmenší - u stacionární baterie je vám jedno, kolik váží, jak je velká, nikdy jí nebudou hrozit otřesy ani nárazy.
Jen ekonomický šílenec by používal auto jako záložní zdroj. I když ona celá elektromobilita je ekonomické šílenství.

A mimochodem vyrovnání denních špiček v létě opravdu není ten největší problém. Neřešitelné jsou kalné zimní měsíce s vysokou spotřebou a občas nulovou výrobou všech slavných OZE.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 19:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Budete se divit, ale MB přesně takto hodlá baterie recyklovat. Z aut ty vytřískaný baterky pošlou do Číny, tam z nich vykuchají ty nefunkční články, ty se zavezou někde buldozerem, a z toho zbytku se udělá baterie pro úložiště.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2023 21:36 Reaguje na Daniel Višňovský
Ale jasně, pokud na to bude nějaká dotace (nebo se tím vyhne placení daní či pokut) tak i takovýhle postup může být pro daný subjekt výhodný.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.2.2023 17:54
Prodeje aut v Norsku totálně zkolabovaly. Propadly se o 95,4 procenta, důvod si domyslíte snadno.
Stát přestal tak štědře dotovat e-auta, a výsledek se dostavil. Letos v lednu bylo v zemi prodáno pouhých 1 860 nových aut.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 19:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jó dotace, dotace! Nechci slevu zadarmo, jak už mluvil Šimek při
koupi lístků do ZOO pro školní výlet. Dáme ti dotaci, tak koupíš,
nedáme, tak to kupovat nikdo nebude. Navíc v Norsku mají nyní k
Eautu ještě záložní spalovák a být to tady, tak honem budujme
o 100% více parkovacích míst! To bude ekologické !!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 21:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy vždycky skočíte na každou cypovinu. To je statistika za JEDEN!!! měsíc, tj. význam nula.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:01
Různé firmy už nabízí životnost autobaterie milión kilometrů.
To najezdí normální člověk za celý život.
Normální spalovák se vyhazuje po 200 tisících (a neargumejte vyjímkami a šampióny, který máte každý pytel), bo nastáva morální opotřebení, ne fyzické.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

9.2.2023 22:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Elauto narozdíl od spalováku morálně nezastarává, proto může mít baterie životnost 1 000 000km, a to se vyplatí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.2.2023 06:10 Reaguje na Jarda Bobr
Pánové nenechte se vysmát , pohádky vykládejte dětem před spaním.

https://nye.naf.no/elbil/elprix


V Norsku delali nejvetsi svetovy testy elektrickych aut. Je tam napsano, kolik by v zime ta auta podle papiru mela ujet a jak to potom fakticky vypada. Docela rozdil.


Podívejte se taky do autobazarů na ceny e-automobilů , vždyť je nikdo nechce.
A tady budete blábolit o morálním opotřebování ....
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

10.2.2023 06:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinkler, ode mne to byla ironie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2023 07:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takový 8 let starý elauto je úplně něco jiného, než moderní, především v té baterii. A pokud baterky vydrží víc, než celé auto, může se dál používat kdekoliv, kde je potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2023 07:32 Reaguje na Jarda Bobr
Američani jezdí auty jak šílení a dlouhé štreky, tak proto dimenzují baterie na celou životnost auta.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist