https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/asociace-nahrazeni-uhli-zelenymi-zdroji-nezamestnanost-nezvysi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Konec uhelného průmyslu nezvýší nezaměstnanost, tvrdí analytici

3.6.2020 00:59 | PRAHA (ČTK)
Podpoří vláda konec uhlí? Na snímku elektrárna Prunéřov.
Podpoří vláda konec uhlí? Na snímku elektrárna Prunéřov.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Greenpeace
Nahrazení současného uhelného průmyslu v Česku takzvanými zelenými zdroji nezaměstnanost nezvýší. Jejich posílení by vytvořilo více pracovních míst, než jich zanikne s uhelným průmyslem. Na dnešním briefingu při příležitosti pátečního zasedání uhelné komise v elektrárně Prunéřov to uvedli analytici Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) a skupiny Faktaoklimatu.cz. Rozvoj obnovitelných zdrojů energie je podle nich příležitostí pro restart české ekonomiky po koronavirové krizi.
 

Analytici uvedli, že odklon od uhlí ve prospěch nízkoemisních zdrojů způsobí, že uhelné elektrárny a doly a na ně navázaná odvětví v Česku přijdou o zhruba 25.000 pracovních míst. Posílení role obnovitelných zdrojů by podle nich nicméně vytvořilo pracovních míst více. Konkrétní číslo bude záviset na energetickém mixu i přístupu České republiky k odvětví obnovitelných zdrojů energie, sdělili.

Aby byl odklon od uhlí úspěšný, je nutné podle nich předejít negativním efektům strukturální nezaměstnanosti, která postihuje zejména uhelné regiony, tedy Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj. Řešením je efektivní rekvalifikace, podpora vzdělávání a regionální rozvoj, které podpoří včasná příprava řešení a jasné datum odklonu od uhlí, míní.

"Ekonomická krize jako důsledek koronavirové pandemie je pro Česko příležitostí, jak se konečně posunout do 21. století. Zatímco podpora nových kapacit v obnovitelné energetice může přinést rychlou ekonomickou vzpruhu na pracovní trh, za klíčové považuji i investice do chytrých technologií, jež nám dlouhodobě pomůžou snižovat spotřebu energie. Velmi důležité je také investovat decentralizovaně," řekla ekonomka a členka ekonomického týmu Ústředního krizového štábu Danuše Nerudová.

Analytici z AMO a Faktaoklimatu.cz uvedli, že výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů činí zatím v Česku asi deset procent. Z uhlí se podle nich naopak v ČR vyrábí nejvíc elektřiny z uhlí na osobu v Evropské unii. Fosilní zdroje (černé a hnědé uhlí, zemní plyn, aj.) vyrobí o něco více než polovinu elektřiny (54 procenta) ale mohou za 96 procent emisí oxidu uhličitého z elektroenergetiky, podotkli. Celosvětově podle nich loni výroba elektřiny z uhlí klesla o tři procenta, v EU o 24 procent.

"Česká republika vyváží 15 TWh elektrické energie ročně," uvedla Danuše Nerudová. Nikdo podle ní zatím neprokázal, že bychom potřebovali navýšit produkci jaderné energie. Pokud podpoříme obnovitelné zdroje, nemuselo by to být potřeba.

Plénum takzvané uhelné komise, která má řešit útlum těžby uhlí, ale také celkový budoucí energetický mix ČR, se v pátek v Prunéřově sejde poprvé od ledna. Další plánovaná jednání byla kvůli epidemii covidu-19 odložena, v omezené formě fungovaly pouze pracovní skupiny komise.

Komise byla zřízena loni. Má 19 členů, předsedají jí ministři životního prostředí Richard Brabec (ANO) a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Havlíček opakovaně uvedl, že nejvýznamnějšími energetickými zdroji budou do budoucna v ČR jaderné a obnovitelné zdroje. Energetická skupina ČEZ tento měsíc odstaví starší z prunéřovských uhelných elektráren - Prunéřov I o výkonu 440 megawattů.

AMO je nevládní nezisková organizace založená v roce 1997 za účelem výzkumu a vzdělávání v mezinárodních vztazích. Chce zprostředkovávat dialog mezi veřejností, akademickou sférou, občanským sektorem, politikou a byznysem.

Skupina Faktaoklimatu.cz je složena z programátorů, datových analytiků a doktorandů, kteří vedle svého zaměstnání zpracovávají data z vědeckých institucí a zpřístupňují je na webu faktaoklimatu.cz ve formě infografik a datových vizualizací. Zasazují se o to, aby data a fakta o klimatu a klimatické změně byla v českém prostoru dostupná a srozumitelně reprezentovaná v souvislostech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

3.6.2020 07:48
Asi tak.....
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.6.2020 09:07
Samozřejmě, přechodem k technologiím s horší efektivitou zaměstnanost stoupá, zvláště pak zaměstnanost osob s nižší kvalifikací.
Kdybychom zakázali třeba (motoricky poháněnou) dopravu ve městech, rázem stoupne zaměstnanost v profesích nosičů, vozků, krmičů zvířat.
Odpovědět
Anyr

Anyr

3.6.2020 11:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Jestli odmítáš přijímat to, že se věci mění, a jestli se ti stýská po době, kdy uhlí bylo nejvíc, a horníci smetánkou společnosti, tak na netu máš spoustu oslavných, komoušských, historických videí z dob, kdy tu předešlé generace vesele ničili svět s heslem "vše pro člověka".
Užij si sledování. :)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.6.2020 11:38 Reaguje na Viktor Šedivý
Můžete nám tu říct něco o té efektivitě OZE vůči jádru? Prosím :) Jsem opravdu zvědavý co za blábol vymyslíte :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.6.2020 12:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Efektivita OZE je neskutečně krát vyšší, především ve způsobu získávání paliva. Kolik stojí vyrubat uhlí, dosmykat do elektrárny, pomlít, natlačit do topeniště td. atd. atd.???
Kolik stojí se dívat, jak slunce pere do fve panelu nebo jak vítr točí větřákem?
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.6.2020 12:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Efektivita OZE je naprosto bídná, protože se chovají chaoticky v závislosti na aktuálním počasí. Z toho důvodu se za ně musí udržovat rozsáhlá horká záloha, která produkuje CO2 (mimo jiné) a spotřebovává palivo, které se do nákladů spojených z OZE musí započíst také.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.6.2020 14:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase nesmysl jak dycky, který jsem vám jenom já vysvětloval x krát dokola. Nemáte to v programu, já vím....
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.6.2020 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud by síť složená z OZE byla skutečně efektivní, viděli bychom kolem sebe příklady lokalit, které se odpojují od veřejné sítě, aby nemusely platit za předraženou energii z fosilních zdrojů a jádra.

A ať koukám jak koukám, nikdo takový není.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.6.2020 08:10 Reaguje na Viktor Šedivý
Šak taky OZE celý svět zavádí.... to jen blbci v ČR propagují lži, že OZE není výhodné.... a díky těmto blbcům vláda zločince Babiše cítí, že má v lidech své užitečné hlupáky, kterých ráda využije, aby propagovali to, co je pro ČR nevýhodné, ale pro korupce chtivé politiky VÝHODNÉ AŽ HANBA....

Jinak i v ČR začíná exponenciálně přibývat občanských a firemních OZE a to právě proto, aby nebyli tolik závislí na neustále se zdražujících energiích...

Škoda, že jste slepý a ještě né zrovna hlavička.... nemusel jste se stát užitečným hlupákem v rukou korumpujících politiků ČR....
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
I to Německo bylo nuceno otevřít novou uhelnou elektrárnu, protože jinak by šlo se svými OZE z blackoutu do blackoutu. A to má pro větrné parky daleko lepší přírodní podmínky než my.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.6.2020 08:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Hodnocení účinnosti zařízení se neposuzuje podle toho kolik času jede na plný výkon, ale podle základního výpočtu kolik energie musím dát do provozu zařízení (příkon) a jaký výkon mi toto zařízení udělá... ztráty jsou vždy, ale měli by být co nejmenší.... FVE a jiné OZE jsou na tom násobně líp než třeba JE nebo uhláky.... vychází to z toho, že jsou udělány za velice jednoduchých principech a celá jejich energetická náročnost je pouze v jejich výrobě ale téměř vůbec v provozu.... konkrétně FVE je výhodné proto, že tam nedochází ke ztrátám třením jako je tomu u zařízení, která mají točivé části s třením...

Každopádně odmítáte pochopit jednu věc a to je to, že musíme odejít od fosilních paliv a produkce CO2 celkově, takže tu nejde jen o to co je po fyzikální stránce nejvýhodnější, ale hlavně o to, co máme nyní v ruce, aby jsme od fosilního průmyslu mohli odejít.... a my musíme odejít.... civilizace bude intenzivně inovovat průmysl bez CO2 nebo s nízkým vypouštěním CO2 a tak se budou časem vyvíjet a aplikovat ještě sofistikovanější technologie, které budou i po fyzikální stránce ještě mnohem výhodnější....



Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:09 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Normální člověk potřebuje v zásuvce napětí 24 hodin denně a každý den. Tohle prostě OZE nejsou s to zajistit, proto jsou méněcenné proti jiným zdrojům, které to zajistit mohou. A jistěže je procento doby, po které zdroj dodává do sítě proud (ideálně z celé doby mezi instalací a likvidací), velmi důležitým kritériem efektivity.

Proto si také ekologové vymýšlejí naprosto bezcenná a nesmyslná pseudokritéria, podle nichž nevycházejí ty OZE tak katastrofálně, jak je tomu v reálu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.6.2020 18:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Když jsem porovnával, kolikrát víc lidí je potřeba v OZE průmyslu na vyrobenou jednotku energie oproti jaderkám, tak to bylo asi 10x. Tedy 10x nižší produktivita, které se samozřejmě promítne i do konečné ceny energie. Jak to vypadá letos nevím, ale tehdy jsem bral podklady z USA energetické ročenky, která je na
https://www.usenergyjobs.org/
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.6.2020 18:38 Reaguje na Richard Vacek
Opravuji - v Roce 2019 ve FV pracovalo 5.1x více lidí a vyrobili 7.5x méně energie než jádro. Tedy produktivita byla 5.1x7.5=38x nižší.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.6.2020 14:45 Reaguje na Richard Vacek
To Vám to počítání moc nejde... produktivita se počítá tak, že se tam zohledňují všechny vstupy a výstupy a ne jen to co se vám hodí..... no jo no... demagog se nezapře... :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:10 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jenže to u těch OZE nedělají ekologové taky, protože z celkového pohledu mohou OZE vycházet i hůř než fosilní paliva.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.6.2020 12:38
1. Nebude to zadarmo, a ty peníze je třeba přihodit na misku vah spolu s dalšími škodlivými dopady OZE

2. Nebude to fungovat, vzniknou vyčleněné lokality lidí příliš starých nebo z jiného důvodu neschopných radikálně změnit profesi.

Teoreticky by se část těchto lidí dala zapojit do těžby lithia, ale na to soudruzi analytici ani nepomysleli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.6.2020 14:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Příliš staří lidé jsou dávno v důchodu, nešťastníče.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.6.2020 14:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, a když v těch regionech zůstanou ve velké míře právě jen ono, tak to tam podle toho taky vypadá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Obávám se, že už mezi 40 a 50 lety věku přestává být spousta lidí flexibilních, zejména pokud jinou práci, než jaká jim skončila, nikdy nedělali.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.6.2020 14:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Jako statistik a prognostik bys pohořel čoveče... ty jsi jen slušně cáknutý demamgog.... :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:12 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Mě stačí habilitace na vysoké škole ekonomického směru.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.6.2020 12:47
Nadšený s toho hnědouhelného pekla může být asi málokdo. Otázkou je a bude čím to nahradit, ale hádek na tohle téma je tu tolik, že netřeba přikládat pod kotel:-).

Mne tam ale mnohem víc zaujalo toto ... "Aby byl odklon od uhlí úspěšný, je nutné podle nich předejít negativním efektům strukturální nezaměstnanosti, která postihuje zejména uhelné regiony, tedy Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj. Řešením je efektivní rekvalifikace, podpora vzdělávání a regionální rozvoj, které podpoří včasná příprava řešení a jasné datum odklonu od uhlí, míní.".

Jako bylo by to fajn a už včera ... no, spíš před 20 lety ... bylo pozdě. Ale takhle plkat umím taky a zadarmo. Spíš by to chtělo reálnou vizi/představu, jak to hodlají dosáhnout. Protože zatím to vypadá, že ty regiony půjdou akorát ještě víc do kelu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.6.2020 14:09 Reaguje na Svatá Prostoto
všude na světě to probíhá, postupy jsou různé. Ale logicky staří jdou do důchodu, skoro staří dostanou rentu nebo předčasný¨důchod, mladí půjdou do jiných profesí a část se zaměstná na rekultivaci celého prostoru a na likvidaci těch mastodontů. Stojí to nějaký peníz, ale ten na to je.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.6.2020 11:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Na co budou po letošku peníze se uvidí ... a nejsem si jist, že to bude pohled veselý.

Mladí půjdou do jiných profesí ... No, rozhodně to zkusí. Akorát že v Brně nebo Práglu, to těm regionům fakt pomůže.

BTW ... podle zkušeností z mé sociální bubliny je předčasný důchod volbou využívanou buď ze zdravotních důvodů, nebo v situaci, kdy už dotyčný nemá šanci získat alespoň trochu slušnou práci. On ten důchod fakt není žádná hitparáda ...
Odpovědět
KZ

Kristina Zindulková

3.6.2020 17:37 Reaguje na Svatá Prostoto
Dobrý den, v původní analýze jsou popsané zahraniční zkušenosti i několik tipů, jak by se mělo postupovat v rámci ČR. Není to vyčerpávající seznam, myslím, že konkrétní strategie musí vzniknout v rámci regionů ideálně za účasti všech stran. Dobrým příkladem strategie je koncepce Pohornické krajiny v Moravskoslezském kraji.
http://www.amo.cz/cs/zmena-klimatickych-politik/uhli-zamestnanost-a-spravedliva-transformace-v-podminkach-ceske-republiky/
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.6.2020 11:39 Reaguje na Kristina Zindulková
Jako teorie a náměty ze zahraničí jsou fajn, ale realizace v ČR silně skřípe. Praha je toho klasickým důkazem, zrovna zde k mé velké radosti, a například regionální rozdíly v příjmech také. Viz. dneska jako na zavolanou ... https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/prumerna-mzda-1-ctvrtleti-2020.A200604_092049_ekonomika_ven.

A pokud, nebo spíš až, začne dostávat ekonomika díky moru a choleře pořádně za uši, tak se ty rozdíly ještě prohloubí.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.6.2020 14:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Žádná teorie.... praxe.... to jen v hlavách těch co tomu brání u nás je to teorie.... a brání tomu účelově...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.6.2020 13:00 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jo, to vidím ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/misto-kde-je-ted-nejvic-lidi-bez-prace-korona-to-komplikuj-rikaji-108577#seq_no=2&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_req_id=xq9v3z3mQsr-202006061053&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.6.2020 17:17 Reaguje na Kristina Zindulková
Ani zahraniční zkušenosti nejsou úplně stoprocentně přenositelné, protože u nás je daleko větší vazba k místu a daleko menší chuť se stěhovat za prací do jiného regionu. A nemáme na to ani prakticky žádnou infrastrukturu. V USA se lidé stěhují opakovaně během aktivního života a jdou do jednoho zařízeného domu / bytu do druhého a jsou tam na to specializované firmy, kterým to stěhování mlžete svěřit, odjet třeba na dovolenou a vrátit se z ní do nového bydliště. A ta tisícidolarovka, co jste nechali ležet na stole v obýváku, bude zase na stole v obýváku, ale v úplně jiném obydlí a městě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist