https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/australie-povolila-vzdusny-odstrel-divokych-koni-v-narodnim-parku-sneznych-hor
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Austrálie povolila vzdušný odstřel divokých koní v národním parku Sněžných hor

27.10.2023 17:40 (ČTK)
Zvířata jsou pravděpodobně potomci koní, kteří začátkem 19. století utekli chovatelům a byli ponecháni svému osudu. Lidé, kteří jsou proti jejich odstřelu, uvádějí, že divocí koně představují součást australské národní identity a nostalgickou vzpomínku na chovatele koní žijící v drsných podmínkách Sněžných hor.
Zvířata jsou pravděpodobně potomci koní, kteří začátkem 19. století utekli chovatelům a byli ponecháni svému osudu. Lidé, kteří jsou proti jejich odstřelu, uvádějí, že divocí koně představují součást australské národní identity a nostalgickou vzpomínku na chovatele koní žijící v drsných podmínkách Sněžných hor.
Australské úřady dnes schválily vzdušný odstřel divokých koní v jednom z největších přírodních parků země. V národním parku Kosciuszko žije odhadem 19 000 divokých koní a úřady státu Nový Jižní Wales chtějí do poloviny roku 2027 jejich počet snížit na 3000, informovala agentura AFP. Kontroverzní rozhodnutí Austrálie označuje za nutné pro ochranu místního ekosystému.
 

Ve zmíněném přírodním parku je množství divokých koní už snižováno jejich odchytem do pastí a přemísťováním či odstřelem ze země. Podle ministryně životního prostředí Nového Jižního Walesu Penny Sharpeové to ale nestačí. "Původním druhům hrozí vyhynutí a celý ekosystém je ohrožen. Musíme jednat," prohlásila Sharpeová. "Rozhodnutí nebylo snadné - nikdo nechce zabíjet koně," dodala.

Odstřel koní z vrtulníků se prováděl v krátkém období v roce 2000, kdy bylo takto za tři dny zlikvidováno více než 600 divokých koní. Metoda ale vyvolala ostrou kritiku, a tak byla zakázána, uvedla agentura AFP.

Zvířata jsou pravděpodobně potomci koní, kteří začátkem 19. století utekli chovatelům a byli ponecháni svému osudu. Lidé, kteří jsou proti jejich odstřelu, uvádějí, že divocí koně představují součást australské národní identity a nostalgickou vzpomínku na chovatele koní žijící v drsných podmínkách Sněžných hor.

Farmáři ale mají na divoké koně méně romantický pohled a vnímají je jako škodnou, která ničí ploty a bojuje s dobytkem o pastvu. Také ochránci přírody poukazují na to, že divocí koně ničí původní rostlinstvo, přispívají k půdní erozi a znečišťují napajedla.

Rada pro invazní druhy uvádí, že v Austrálii žije až 400 000 divokých koní. Podle jednoho z představitelů rady Jacka Gougha se populace těchto koní v Novém Jižním Walesu ročně zvýší o 15 až 18 procent.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (51)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.10.2023 17:52
Kritikové odstřelu by měli nadbytečné koně odchytit a vzít si je do péče.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:12 Reaguje na Karel Zvářal
Kteří jsou ti nadbyteční?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.10.2023 18:45
No nevím. I v Austrálii chybí megafauna sežraná lidmi. Jsou rezervace skutečně nadměrně vypásané?
Odpovědět
Sl

Slovan

27.10.2023 19:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kdy naposledy žilo v Austrálii něco podobného koňi?
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:15 Reaguje na Slovan
To se neprokázalo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

27.10.2023 19:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Australká příroda se vyvíjela trochu jinou cestou. Koně a velbloudi tam jsou nežádoucí prvek.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.10.2023 20:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdyby jenom tyhle dva druhy. Jen pro představu odhadované populace některých zdivočelých druhů:
Divoká prasata - cca. 24 milionů
Divocí osli - cca. 5 milionů
Divoké kozy - až cca. 2,5 milionů
Divocí velbloudi - cca. milion
Divocí koně - cca. 400 000
V severní Austrálii cca. 200 000 vodních buvolů

Do toho třeba 200 milionů zdivočelých králíků! Přes 6 milionů zdivočelých koček, další 3 miliony domácích. Skoro 2 miliony lišek atd. atd. Prostě tohle je pro tamní ostrovní a specificky se vyvíjející ekosystém taková malá katastrofa, bohužel.

Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

27.10.2023 21:21 Reaguje na Slovan
To není malá katastrofa ale velký průser.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 07:46 Reaguje na Slovan
Ad a) vyhubení megafauny bylo asi před 40-50 tissíci lety člověkem.
Ad b) ano, koně velbloudi atd. to opravdu nebyli. Šlo o velké klokany, a podobné vačnatce a velké ptáky co žrali nadbytek biomasy.
Prasata, kočky, kuny, lišky a králíci jsou průser. A nejhorší jsou obří žáby. To ostatní (koně, osli, velbloudi) taky, ale jen v případě, že je jich někde moc.
Odsud to není vidět.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 08:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Souhlas, byť ne úplný. Při té mase býložravců v relativně suché krajině je problém s dostakem vody v napajedlech, to je limitující faktor pro spoustu druhů, ikonickými papoušky počínaje.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.10.2023 08:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Takže se jednalo o úplně jiné druhy, které se s koněm a jinými podobnými druhy nedají srovnávat absolutně v ničem. A té jedinečné australské přírodě, dlouhodobě se vyvíjející na něčem úplně jiném, to asi zrovna nepomůže.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 08:39 Reaguje na Slovan
Furt si vymýšlíte debiloviny. Je lepší spásat něčím než ničím. Samozřejmě nepřepásat. Ty sežrané vačnatce nevzkřísíte už ani ze zkamenělého trusu aboriginců.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.10.2023 11:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Debiloviny to jsou pro toho, kdo nedokáže pochopit, že každý druh býložravce má jiné preference a tak ovlivňuje krajinu jinak. Austrálie, Nový Zéland, Nová Guinea nebo Madagaskar jsou naprosto jedinečné ekosystémy. Jak by řekl Attenborough - jedná se harampádí Matky přírody a zastaralé formy života, které ze zbytku světa už vymizely. Ty druhy byly uchráněny před konkurenčními tlaky nově se vyvíjejících skupin živočichů na ostatních kontinentech po miliony let. Ani kůň, navíc v takto velkých počtech, tam nemá své místo. V Austrálii žijí desítky milionů klokanů - to oni jsou tamní megafaunou. Tak o jakém nedostatku spásání mluvíte? Takže žádné vzkříšení z hovínek fakt podnikat nemusíte.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

28.11.2023 20:41 Reaguje na Slovan
Kozy dnes v austrálii spásajú podrast aby obmedzili požiare. Čo má žrať tie suché kríky, keď pôvodná fauna ako Zygomaturus alebo Diprotodon zmizla ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 07:48 Reaguje na Slovan
A co takhle wiki? https://cs.wikipedia.org/wiki/Australsk%C3%A1_megafauna
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.10.2023 16:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já bych se nesnažil vrátit do doby před 44 tisíci lety, kdy ta megafauna vyhynula. Úplně by stačilo vrátit se do doby než Evropané objevili Autrálii. Zlikvidovat nepůvodní velké býložravce a vytvořit podmínky pro to, aby se namnožily původní druhy, které redukovaly flóru.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 16:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Historie vyhubení vakovlka je známá, proběhlo to velmi rychle. A pralidé už možná (či zcela určitě) znali jedy, takže toho vakolva mohli klidně otrávit pokládáním návnad na ulovenou kořist. Ono vše nejde úplně vrátit, ale nepůvodní velké býložravce regulovat nepůvodní šelmou by šlo určitě. Než tyto manévry s vrtulníkem, či na efekt noční lovy prasat se smečkou honičů, to podstatu problému neřeší. Pomohlo by to i genetické variabilitě "australských" lvů a efekt by se během pár desetiletí dostavil.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

28.11.2023 20:45 Reaguje na Karel Zvářal
Austrálsky lev thylacoleo je už dávno na onom svete. Asi 30 tisíc rokov.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

28.11.2023 20:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Lenže tam sú potrebné aj veľké spásače kvôli obmedzovaniu rastu tráv . A veľké wombaty už na svete nenájdete.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:21 Reaguje na Slovan
Odhady dělala zřejmě ta Rada pro invazní druhy, takže skutečné - pravdivé počty budou zlomky těchto čísel.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:22 Reaguje na Slovan
Odhady dělala zřejmě ta Rada pro invazní druhy, takže skutečné a pravdivé počty budou zlomky těchto čísel.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To se neprokázalo.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

25.11.2023 13:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To se neprokázalo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

28.11.2023 20:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To sa vyvíjala aj juhomamerická.
A potom sa prepojili kontinenty - severná a južná a postupne vymrela juhoamerická fauna vačkovcov a veľkých vtákov.
A predstavte si, že ťavy a kone kedysi vznikli v severnej amerike a premigrovali do ázie. Medvede a bizony, mamuty vznikli v áazii a premigrovali do severnej ameriky.
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.10.2023 19:44
Konina je zdravá a vyživná
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.10.2023 05:18 Reaguje na karel krasensky
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 08:41 Reaguje na karel krasensky
Je, ale v EU je zakázaná. Nevím zda v Austrálii jsou taky tak na hlavu.
V česku je přebytek koní a neví se co s nimi, když nesmí na jatka.
Odpovědět
ig

28.10.2023 08:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Není zakázaná, to jen u těch koní kteří nesmí na jatka zaškrtl majitel kolonku "není určen jako jatečné zvíře", když to bylo ještě malé kůňátko. Znamená to, že může být léčen určitými léky, které vylučují jeho následnou konzumaci lidmi.
Odpovědět
ig

27.10.2023 21:23
Co by se mělo použít? V tomhle se nevyznám. Třeba 308 Winchester?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 09:10 Reaguje na
XYHTEP nám to vysvětlí, snad...:-):-)
Odpovědět
Hu

Hunter

28.10.2023 13:13 Reaguje na
308 Win proc ne, ale pro lov z vrtulníku je vhodnější samonabijeci kulovnice, z nich většina je na bázi M4, takže 223 Rem. Při tomhle lovu je to v podstatě jedno.
Odpovědět
ig

28.10.2023 17:30 Reaguje na Hunter
A jó, to zní jako rozumný důvod.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 14:04
Tak mě napadá kacířská myšlenka (jako poměrně často-), a k přemnoženým zdivočelým hospodářským zvířatům vysadit několik smeček lvů. Podobné druhy loví v Africe, nemuselo by se tak nákladně regulovat pomocí trávení či lovu z helikopter. Na invazivní lišky, kočky, králíky aj. bude ale asi nadále potřeba intenzivní regulace lovem, mají-li se zachránit posledí zbytky původní drobné fauny.
Odpovědět
Hu

Hunter

28.10.2023 15:14 Reaguje na Karel Zvářal
Já myslím ze Austrálie má bohatou zkušenost s vysazovanim nepůvodních druhu takže lvi asi opravdu ne. Myslím ze ta kulovnice bude stačit pokud do toho zas nehodí vidle nějací zachranbrouci,
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 15:37 Reaguje na Hunter
To ano, nepůvodních druhů je tam bohatě, a jinak bych to nepsal, kdyby se jim v eliminaci, natož eredikace nějak významně dařilo. Ti lvi se nemohou přemnožit jako králíci, navíc vůdčí lvice budou s obojky, takže kdykoliv injekcí odchytitelní. Ta čísla jsou ohromující a nevěřím tomu, že to floře a fauně nevadí. Myslím si, že tamní zachrańbrouci tomu možná i fandí (samoregulace nemocemi, např.).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.10.2023 16:25 Reaguje na Karel Zvářal
Další predátory bych už do Austrálie netahal. Mohli by se místo nepůvodních kopytníků zaměřit na místní faunu, která už je tak dost zkoušená. Souhlasím s Hunterem, že nejoptimálnější je plošný odstřel.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.10.2023 16:40 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Když tak optimální, nebo nejlepší. Nejoptimálnější je oxymorón:-) Právě řádově větší problém je s menšími šelmami, zaměřenými na vakomyši, malé klokany, ptáky, plazy apod. Takže ten lev by se věnoval prasatům, buvolům, oslům, velbloudům, koním - tedy všemu, co ničí ohrady a konkuruje chovu ovcí a skotu. A pokud klovnici - tak co dělali doposud???
Odpovědět
ig

28.10.2023 18:35 Reaguje na Karel Zvářal
Když už lingvistika, tak já používám nejoptimálnější ve smyslu nejlepší ze suboptimálních :-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 19:07 Reaguje na
V matematice jsme za nejoptimálnější dostávali kouli.
Odpovědět
ig

28.10.2023 19:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Asi jste si to zapomněli předem definovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.10.2023 19:08 Reaguje na Karel Zvářal
No já bych tam lvy netahal. Stačilo by aborigince motivovat. Nicméně doporučil bych uvažovat nad slony z Namibie.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.10.2023 16:12
Doufám že se Autralané poučili a nepoužijí stejnou taktiku jako před léty, kdy chtěli redukovat údajně přemnožené pštrosy. Povolali armádu, která za několik týdnů zastřelila pomocí kanónů a kulometů pár pštrosů. Ti totiž nepochopili taktiku armády a zvolili strategii partyzánů, což se osvědčilo. Místní armáda kvůli té akci měla z ostudy kabát.
Odpovědět
ig

28.10.2023 21:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Možná by fungovala taktika jenom vyhlásit, že je dovoleno střílet koně z vrtulníku a prodávat lovecké lístky. Vrtulník si každý zájemce sežene a zaplatí sám :-) Určitě by se našla spousta lidí z celého světa kteří by si šli střelit.
Odpovědět
Hu

Hunter

28.10.2023 23:48 Reaguje na
Otázka ceny letové hodiny vrtulníku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.10.2023 14:24 Reaguje na Hunter
Menší helikoptéry tam má spousta chovatelů dobytka. Vyhledání stáda pomocí helikoptéry je rychlejší než nahánění autem.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.10.2023 19:24
Pokud tam není přirozený predátor, musí jeho roli hrát člověk.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.10.2023 10:32
Vždy se divím, proč Anglie darovala problematickou Palestinu obývanou
Araby Židům k problematickému soužití obou rozdílných národů a kultur.
Darovat jim polovinu Austrálie, tak žijí v míru a budou tam určitě lépe
hospodařit, než hrstka farmářů na rozlohách, kde nejsou schopni regulovat
stavy nepůvodních zvířat. Nevím jak Židé, ale mít možnost vybrat si žít
v míru a nebo ve válečném napětí, tak si vyberu klid a mír. Austrálie
je schopna absorbovat miliony lidí, ale schází ochota se podělit o ty
tisíce kilometrů čtverečních pozemků. Naopak v Palestině (Izraeli) se
bojuje doslova o metry a v Ghaze o centimetry životního prostoru. Být
v Austrálii několik miliónů lidí navíc, tak snědí koně i velbloudy
a nebyly by ty problémy, jaké tam stále mají. Ale lépe darovat vřed,
než perlu a hrát si na dobrodince a mírotvůrce tam, kde bylo předem
jasné, že o to území bude nekonečný spor. Velmocenská politika byla,
je a bude o pověstném hesle rozděl a panuj a o tom, že nedaruji něco,
co je bez problémů, ale to, s čím si nevím rady. Lituji oba válčící
národy o tutéž zem a přitom jsou jinde obrovská území bez řádných
hospodářů!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.11.2023 09:29 Reaguje na Břetislav Machaček
jeruzalémský Muftí coby zástupoce Palestimců kolaboroval s Hitlerem a Palestinci se tak přiřadili k poraženým státům či národům v druhé světové válce. Vzít jim zemi a dát ji Židům bylo tak z toho pohledu oprávněné rozhodnutí druhoválečných vítězných mocností.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

28.11.2023 20:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Uvažovalo sa dať židom kus Kene alebo Argentíny. Ale oni nechceli.
Odpovědět
AD

Alice D

30.10.2023 17:16
Tragédií pro Austrálii jsou jako vždy lidé.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.11.2023 09:30
Tak snad ty odstřelené koně potom posbírají a když už ne pro lidi, tak je aspoň dají ko konzerv pro psy a kočky.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist