https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/auto-mat-dejte-smetanovo-nabrezi-lidem?ids%5Bx90cdaa44960acedcfa02c81052651546%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auto*Mat: Praha propásla šanci, na Smetanově nábřeží budou auta dál

30.8.2011 14:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Smetanovo nábřeží - denně tu projede dvacet pět tisíc automobilů
Smetanovo nábřeží - denně tu projede dvacet pět tisíc automobilů
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
O prázdninách proběhla rekonstrukce tramvajových kolejí na Smetanově nábřeží v Praze. Zástupci iniciativy Auto*Mat si myslí, že právě tramvaje spolu s cyklisty a chodci by tu měli nahradit automobily.
 

Iniciativa Auto*Mat dlouhodobě upozorňuje, že Smetanovo nábřeží je místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama. Denně zde projde odhadem zhruba patnáct tisíc Pražanů a turistů, dalších třicet tisíc projede místy v tramvaji. Kromě nich zde ale prý den co den projede také dvacet pět tisíc automobilů, převážně s jedním cestujícím. Podle sdružení Auto*Mat zde nemá individuální automobilová doprava co dělat.

„Rekonstrukce tramvajové trati byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Ta vypracovala studii pěší zóny na Smetanově nábřeží.

Podle ní tu naprostá většina aut jen projíždí, aby si zkrátily cestu a mohou klidně jet jinudy. „Tranzitní doprava do centra moderního města nepatří,“ prohlásil Masare. Studie uvádí, že „z uzavření Smetanova nábřeží pro individuální automobilovou dopravu (IAD) budou profitovat všichni kromě tranzitní IAD, která je v takto cenných místech obecně nežádoucí.“

Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Navíc by zklidnění dopravy na nábřeží bylo prý spravedlivější. Zatímco řidičů je jen třetina z lidí, kteří se tu pohybují, silnice zabírají polovinu plochy nábřeží, říkají aktivisté.

Auta do Strahovského tunelu

Auta by prý mohla oblast objíždět - přes Strahovský tunel, ulici Milady Horákové či Jiráskův most. Část vozů by se přesunula na magistrálu a část lidí by začala využívat hromadnou dopravu. Ta je dopravními kolonami na nábřeží také omezována. „A cesty, které začínají i končí v historickém centru, jsou obvykle stejně tak krátké, že pro ně není auto vhodné“, říká autor studie Vratislav Filler, kartograf a autor pražské mapy pro cyklisty. Podle ní se obvykle situace po realizaci větších zklidňovacích opatření stabilizuje po několika dnech či týdnech.

Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Smetanovo nábřeží během Dne bez aut
Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Smetanovo nábřeží během Dne bez aut
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz

I v jiné části Prahy již dostala auta „červenou“ - v roce 2006 například po rekonstrukci náměstí Republiky. Přitom toto místo není podle Fillera tak cenné jako Smetanovo nábřeží. Podobně se proměnilo také hlavní náměstí v Brně.

K zklidňování dopravy přistupují moderní metropole po celém světě, nejznámějším příkladem je Brodway v New Yorku či londýnská Trafalgar Square. Po Smetanově nábřeží naopak chodí stále méně lidí, mezi sčítáním v roce 2000 a 2007 zde klesl počet procházejících o třetinu, informuje Auto*Mat.

Na okruh nepočkáme!

Argumenty, že zklidnit centrum půjde až po dostavbě tunelu Blanka či městského okruhu, Filler odmítá. S podobnými argumenty se stavěl prý už Strahovský tunel v devadesátých létech a čekat do roku 2030, kdy se plánuje dokončení městského okruhu, Auto*Mat nechce. Pěší zónu v této oblasti sliboval už v roce 2005 tehdejší primátor Bém. Od té doby jsou podobné sliby podle aktivistů jen součástí volebních kampaní.

Současný primátor Bohuslav Svoboda trvá na tom, že s vyloučením tranzitní dopravy lze počítat až po dobudování městského okruhu. I když si uvědomuje nebezpečí v tomto úseku pro cyklisty. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje,“ říká Svoboda.

Tiskové konferenci iniciativy Auto*mat předcházelo groteskní představení, kdy herci s maskami Svobody a Březiny slavnostně přestřihli pásku a věnovali Pražanům novou pěší zónu. Součástí představení byl i příchod pánů ruku v ruce k pásce. Následoval projev „Svobody“ doprovázený vítěznými gesty „Březiny“ a potleskem přihlížejících. Aktivisté zvali na celou akci s tím, že se jí jak primátor, tak náměstek pro dopravu a životní prostředí zúčastní. „Jedná se o nejapný žert,“ komentoval avizovanou účast primátora a náměstka na akci pražský magistrát.


reklama

 
Další informace |
V úterý 30. srpna byla také spuštěna petice, ve které mohou lidé vyjádřit svůj souhlas s odsunem automobilů z této oblasti.
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Něco jo - 4. 9. 2011 - Rostislav Adam

No, pak čtete špatně. Vy totiž nedokážete rozlišit úmyslné porušení zákona a nutné porušení zákona, nebo místní zvyk. Osobně, cyklisti, co jezdí tak, že ohrožují ostatní, mi vadí taky, zrovna nedávno mne jeden málem sejmul, závodník, či sportovní cyklista.
To, že automobilisti se zbytečně roztahují je ale fakt. Vemte si kolik se staví pro automobilisty a kolik se staví pro ostatní, to je pěší, VHD a cyklisty. A přesto se stává, že automobilistům tento už tak dost velký prostor nestačí.
Co se týká Smetanova nábřeží, tady by uzavření pro IAD mělo za následek, že by to výrazně pomohlo VHD, konkrétně tramvajím, jež tady mají velmi důležitou funkci, co znám, tak linka 17 v ranní špičce tady fakt má obrovský potenciál a propojuje Holešovice, se školami na Praze 1 a 2 + obsluhuje Právnickou fakultu a nepřímo i Přírodovědeckou fakultu UK. Linka 18 tvoří rychlé spojení Přírodovědecké fakulty(a nepřímo i Právnické) s kolejemi na Strahově a na Větrníku, + pomáhá lince 22 převážet turisty mezi centrem a Pražským hradem, takže vysoký potenciál obou linek při vyloučení IAD zde je. Pro pěší je tady relativně málo místa. Lidé u Karlova mostu a na Smetanově nábřeží se musí tísnit, s tím, že občas se ještě relativně dobrovolně dělí o už tak málo místa s cyklisty, kteří mají 2 volby, buď stát v koloně s auty(a doufat, že se někde najde skulina, kudy by šlo projet), respektive být těsně míjeni auty, řidiči tady opravdu nejezdí moc ohleduplně, nebo jet po chodníku a dávat obrovský pozor(ano není to zákonem přípustné, ale je to někdy rozumný způsob, jak projet). Pak je tu ještě jedna možnost, to jest jízda po tramvajovém pásu. Tady je problém, že je třeba dát pozor na tramvaje a na řidiče, jimž se nechce čekat a jsou ochotni kvůli tomu jet i protisměrem.
Provoz IAD taky jaksi odděluje Karlův most od zbytku centra pro pěší, kteří tady musí čekat, než jim na chvíli padne zelená, aby překonali silnici u Karlova mostu. Jinak je tu silný provoz docela nervózních řidičů. Odklon IAD, je kam, protože většina IAD není do ani z blízkosti tohoto místa, by tomuto místu jen prospěl. VHD by bylo rychlejší a pravidelnější, cyklisté by se nemuseli tímto místem motat všelijak, aby se tudy dostali, a pěší by měli výrazně více prostoru. Nyní bych se jako pěší tímto místem pohyboval opravdu nerad.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist