Auto*Mat: Praha propásla šanci, na Smetanově nábřeží budou auta dál
Iniciativa Auto*Mat dlouhodobě upozorňuje, že Smetanovo nábřeží je místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama. Denně zde projde odhadem zhruba patnáct tisíc Pražanů a turistů, dalších třicet tisíc projede místy v tramvaji. Kromě nich zde ale prý den co den projede také dvacet pět tisíc automobilů, převážně s jedním cestujícím. Podle sdružení Auto*Mat zde nemá individuální automobilová doprava co dělat.
„Rekonstrukce tramvajové trati byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Ta vypracovala studii pěší zóny na Smetanově nábřeží.
Podle ní tu naprostá většina aut jen projíždí, aby si zkrátily cestu a mohou klidně jet jinudy. „Tranzitní doprava do centra moderního města nepatří,“ prohlásil Masare. Studie uvádí, že „z uzavření Smetanova nábřeží pro individuální automobilovou dopravu (IAD) budou profitovat všichni kromě tranzitní IAD, která je v takto cenných místech obecně nežádoucí.“
Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Navíc by zklidnění dopravy na nábřeží bylo prý spravedlivější. Zatímco řidičů je jen třetina z lidí, kteří se tu pohybují, silnice zabírají polovinu plochy nábřeží, říkají aktivisté.
Auta do Strahovského tunelu
Auta by prý mohla oblast objíždět - přes Strahovský tunel, ulici Milady Horákové či Jiráskův most. Část vozů by se přesunula na magistrálu a část lidí by začala využívat hromadnou dopravu. Ta je dopravními kolonami na nábřeží také omezována. „A cesty, které začínají i končí v historickém centru, jsou obvykle stejně tak krátké, že pro ně není auto vhodné“, říká autor studie Vratislav Filler, kartograf a autor pražské mapy pro cyklisty. Podle ní se obvykle situace po realizaci větších zklidňovacích opatření stabilizuje po několika dnech či týdnech.
I v jiné části Prahy již dostala auta „červenou“ - v roce 2006 například po rekonstrukci náměstí Republiky. Přitom toto místo není podle Fillera tak cenné jako Smetanovo nábřeží. Podobně se proměnilo také hlavní náměstí v Brně.
K zklidňování dopravy přistupují moderní metropole po celém světě, nejznámějším příkladem je Brodway v New Yorku či londýnská Trafalgar Square. Po Smetanově nábřeží naopak chodí stále méně lidí, mezi sčítáním v roce 2000 a 2007 zde klesl počet procházejících o třetinu, informuje Auto*Mat.
Na okruh nepočkáme!
Argumenty, že zklidnit centrum půjde až po dostavbě tunelu Blanka či městského okruhu, Filler odmítá. S podobnými argumenty se stavěl prý už Strahovský tunel v devadesátých létech a čekat do roku 2030, kdy se plánuje dokončení městského okruhu, Auto*Mat nechce. Pěší zónu v této oblasti sliboval už v roce 2005 tehdejší primátor Bém. Od té doby jsou podobné sliby podle aktivistů jen součástí volebních kampaní.
Současný primátor Bohuslav Svoboda trvá na tom, že s vyloučením tranzitní dopravy lze počítat až po dobudování městského okruhu. I když si uvědomuje nebezpečí v tomto úseku pro cyklisty. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje,“ říká Svoboda.
Tiskové konferenci iniciativy Auto*mat předcházelo groteskní představení, kdy herci s maskami Svobody a Březiny slavnostně přestřihli pásku a věnovali Pražanům novou pěší zónu. Součástí představení byl i příchod pánů ruku v ruce k pásce. Následoval projev „Svobody“ doprovázený vítěznými gesty „Březiny“ a potleskem přihlížejících. Aktivisté zvali na celou akci s tím, že se jí jak primátor, tak náměstek pro dopravu a životní prostředí zúčastní. „Jedná se o nejapný žert,“ komentoval avizovanou účast primátora a náměstka na akci pražský magistrát.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Čtu dobře - 5. 9. 2011 - ViktorTo je zajímavé, že ti hloupí řidiči nepoužívají tak šikovné objízdné trasy. Zvažte, zda chybu v úvaze o tom, kudy jezdit, dělají desetitisíce řidičů denně, nebo zda se mýlíte Vy. Co myslíte, že je pravděpodobnější?Nechávat prostor zprava pro objíždění není žádná povinnost. Naopak, řidič je povinen jezdit vpravo a musí zachovat dostatečný odstup od tramvají vlevo. Pouze pokud má pocit, že je místa dost, může případně nechat vpravo místo pro podjíždění cyklistů. Připadá Vám to jako nekorektní jednání? Není. Ani na podobné odsouzení nemáte nárok, vždyť jste sám nedávno popisoval způsob jízdy, při kterém zablokujete celý pruh, přestože Vám zákon nařizuje jiný postup. Je zajímavé, že se místa na průjezd (na které není žádný nárok) od druhých drze dožadujete, jako by šlo o povinnost, zatímco v obdobné situaci nedodržování zcela jasné povinností ze strany cyklistů (zablokování pruhu, jízda po chodníku) omlouváte jako naprosto pochopitelné a oprávněné. Na desetitisíce řidičů vznášíte požadavky nad rámec zákona jen proto, aby pár set jiných dosti oprsklých řidičů neporušovalo zákon pouze kvůli své lenosti či netrpělivosti. V té souvislosti mne napadá, že jste stále nevysvětlil, oč je čas cyklisty vzácnější, že nemůže postát s ostatními ve frontě a že dokonce má nějaká další mimořádná práva. Pokud si totiž odmyslíme tyhle Vaše protiautomobilistické konstrukce, zbyde nám ze Smetanova nábřeží jenom vcelku obyčejná ulice, která je důležitá pro veškerý provoz, je silně zatížená, ale lze na ní při troše snahy normálně koexistovat. Samozřejmě, že by bylo hezké, kdyby ...(doplňte dle svého vkusu). Jenže každá větší změna jde na něčí úkor, nic není zadarmo. A těžko byste našel většinový souhlas pro nějaké radikální zásahy. (Upřímně řečeno, nejjednodušší cesta, jak zamezit údajným kolizním situacím mezi auty a koly by bylo směrování cyklistů někudy přes Betlémské a Mariánské náměstí. Aspoň by to auta nemusela moc objíždět a nepřibývaly by zbytečně ty zlé emise.) |