Bezobalová prodejna v Ústí se vyrovnává s následky pandemie i zdražováním
"Situace po pandemii je bohužel podobná nejen u ostatních bezobalových obchodů, ale obecně všude v maloobchodu. Tržby klesají obchodníkům už několik měsíců v řadě," uvedla Matoušková v reakci na uzavření sítě bezobalových prodejen v Praze. Provozovatelé rozhodnutí ukončit činnost zdůvodnili náročnou finanční situací související s epidemií covidu-19. Domácnosti ovlivňuje i vysoká inflace, podotkla Matoušková. "Navíc pociťujeme i změnu v nákupním chování zákazníků, která po pandemii přišla," doplnila. Lidé si podle ní zvykli na nákupy z pohodlí domova. Zároveň často vybírají levnější a méně kvalitní zboží, aby ušetřili.
Do ústeckého bezobalového obchodu se naučili chodit někteří senioři. Je pro ně totiž výhodné, že si mohou koupit libovolné množství produktu a nemusí kupovat velká balení jako v klasických obchodech. Mnohdy tak zaplatí méně než v supermarketu. "Motivace zákazníků, proč k nám chodit, je ale různá. Pro někoho je to cena, někdo vyhledává kvalitu nebo lokální produkty," uvedla Matoušková. Prodejně se ale nevyhnulo zdražování, a to i proto, že zdražili také dodavatelé. Ti do cen promítli navýšení cen energií, dopravy i ostatních vstupů.
Někteří dodavatelé v uplynulých měsících skončili nebo bezobalovou nabídku omezili. Podnikatelka upozornila, že se několik nových dodavatelů naopak objevilo. Sortiment se nyní snaží provozovatelé ústecké prodejny rozšířit především o nabídku lokálních nebo kvalitních českých výrobců. "Bezobalovost je pro nás stále velmi důležitá, ale z hlediska ekologie a životního prostředí nám dává velký smysl podporovat zejména producenty v našem nejbližším okolí," řekla Matoušková.
Zákazníkům obchod a kavárna nabízejí třeba med z Litoměřicka, mléčné výrobky z Děčínska nebo Úštěku, mouku z Lounska nebo mošty a cidery vyrobené v Ústí. Špajz přišel o dodavatelku veganských dortů do kavárny. "Bohužel musela skončit. Na její místo jsme stále nenalezli náhradu," dodala podnikatelka. Sortiment se naopak podařilo rozšířit třeba o limonády BioZisch či svíčky Rozvoněno.
reklama