Repasovaný výrobek? Na co si dát pozor při nákupu

Přestože repasované produkty představují atraktivní alternativu k novým výrobkům a umožňují spotřebitelům výrazně ušetřit, jejich nákup s sebou nese rizika. Různá definice „repasovaného“ v jednotlivých zemích a absence přísnější regulace často vedou k nekalým praktikám obchodníků. „Mnoho prodejců láká zákazníky na označení jako ‚jako nové‘ či ‚prémiová kvalita‘, avšak bez jasně stanovených kritérií může být takové označení zavádějící,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Co je to repasovaný výrobek?
Na rozdíl od běžně použitého produktu, který se prodává tak, jak ho předchozí majitel zanechal, projde repasovaný kousek kontrolou, případnou opravou a důkladným čištěním, než se znovu dostane k dalšímu zákazníkovi. Často se jedná o techniku, jako jsou notebooky, telefony nebo herní konzole, ale repasovat lze i domácí spotřebiče nebo dokonce nábytek.
Hlavní rozdíl mezi použitým a repasovaným výrobkem spočívá v tom, že repasovaný prošel odbornou renovací. To znamená, že pokud měl nějakou závadu, byla opravena, případně se vyměnily opotřebované součástky. Definici repasovaného výrobku ale v zákoně nenajdeme.
Jak je to s reklamací použitého výrobku?
„Obecně platí, že podnikatelé mají zákonnou povinnost jasně informovat spotřebitele o tom, že prodávané zboží je již použité, upravené nebo že má nějakou vadu. Do této kategorie spadají i repasované výrobky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Pokud by tuto informaci podnikatel neuvedl, dopouští se přestupku, za který mu může být udělena pokuta Českou obchodní inspekcí. „V kamenných prodejnách navíc musí být takové výrobky jasně odděleny od nového zboží, aby nedošlo k jejich záměně,“ dodává ředitelka dTestu.
Při koupi použitých výrobků je důležité ověřit dobu, po kterou může spotřebitel uplatnit práva z vadného plnění. Zákon umožňuje podnikatelům dobu pro uplatnění práv z vadného plnění u použitých výrobků zkrátit, avšak maximálně na 12 měsíců. U repasovaných výrobků se ale spotřebitelé mohou setkat s tím, že prodejci nabízí obchodní záruku nad rámec záruky zákonné.
„Při posuzování vad u použitých výrobků je rozhodující, zda odpovídají tomu, co bylo při koupi deklarováno. Pokud byl kupující předem upozorněn na konkrétní nedostatek, například na škrábance na displeji, nemůže tento stav později reklamovat. Naopak, pokud se objeví závada, která nebyla uvedena a zásadně ovlivňuje funkčnost výrobku, má spotřebitel právo na reklamaci,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Jaroslav Řezáč
14.2.2025 06:01smějící se bestie
15.2.2025 00:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčLukas B.
17.2.2025 13:01 Reaguje na smějící se bestieHonza Honza
15.2.2025 09:33Je to i podstata Green Dealu- povinné výrobky (údajně pro záchranu planety) s krátkou dobou životnosti a předražené. Proto se Green Deal vůbec rozjel, byla to iniciativa firem, které se radovaly s dobrého zisku. Přišla ale Čína a tyto výrobky jsou náhle naopak zkáza našeho půmyslu.
Přesto cesta Green Dealu je správná, ale neměla by být fanatická, měla by být lépe promyšlená a liberální = v zájmu především spotřebitele ne především firem.
Petr Pavlata
15.2.2025 21:09 Reaguje na Honza HonzaZrovna plast je na mnoho podob dobre zpracovatelny i jako odpad.
Zaroven jako material ma skvele vlastnosti, je snadno vytobitelny, obrobitelny, recyklovatelny nebo bez problemu spalitelny.
Surovin je dostatek, sotva jsme po3kabali to, co lze snadno ziskat tak, ze se o to skoro zakopne na povrchu.
Co Zapadu aktualne chybi, jsou spis kapacity na zpracovani a rafinaci.
Petr Pavlata
15.2.2025 21:12Obcas neco opravim, ale vzdy bu+d pro kamarady, nebo nejake zajimavejsi veci (typicky treba rizeni z tepelneho cerpadla). Tam je ochota za to zaplatit. Ale za spotrebku ani nahodou, to je ekonomicky nesmysl.
Jaroslav Pokorný
16.2.2025 11:24 Reaguje na Petr PavlataPetr Pavlata
16.2.2025 12:55 Reaguje na Jaroslav Pokorný- 80-90% objemu t0 baterie sou clanky, ktere byli vymeneny. Zachgovala se mozna plastova obalka a maly kus elektroniky.
- v poloautomatizovane tovarne tohle trva vyrobit a zkompletovat par desitek vterin, na sestaveni a otestovani maji pripravky.
- v servisu se tomu nekdo indiviralne min. hodinu venoval, a toho musite zaplatit - pritom uz musi jit a trochhu kvalifikovaneho cloveka.
A to je stale docela jechnoducha prace.