https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brabec-najit-puvod-otravy-becvy-je-otazkou-hodin
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brabec: Najít původ otravy Bečvy je otázkou hodin

25.9.2020 12:05 | PRAHA (ČTK)
Kontaminační mrak začal v řece zabíjet v neděli. Postupoval od Choryně na Vsetínsku až do Přerova, v úseku o délce 38 kilometrů. Ilustrační obrázek
Kontaminační mrak začal v řece zabíjet v neděli. Postupoval od Choryně na Vsetínsku až do Přerova, v úseku o délce 38 kilometrů. Ilustrační obrázek
Najít zdroj ekologické katastrofy na Bečvě bude podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) zřejmě otázkou hodin. Doufá, že viník bude exemplárně potrestán. Desítky tun ryb v Bečvě otrávily kyanidy. Kontaminační mrak se v řece objevil v neděli.
 

"Ekologické katastrofě, kterou otrava kyanidy v řece Bečvě bezpochyby je, se velmi intenzivně věnuje ČIŽP (Česká inspekce životního prostředí), se kterou jsem v každodenním kontaktu. Ve spolupráci s Policií ČR nyní pátráme po původci znečištění. Věřím, že kriminalisté viníka během krátké doby odhalí a ten bude exemplárně potrestán," napsal ministr.

V podobných situacích je podle něho klíčové zjistit, jaká látka znečištění způsobila. "To se v případě Bečvy podařilo odborníkům až včera (ve čtvrtek). Pracovalo na tom souběžně několik různých laboratoří po celé ČR. Teď, když víme, že šlo o kyanidy, věříme, že najít zdroj znečištění bude otázkou hodin," uvedl Brabec.

Mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová dnes na dotaz ČTK řekla, že inspekce nemá informace o tom, které firmy v okolí nakládají s kyanidy. Dodala, že i pokud by tomu tak bylo, rozhodně je nezveřejní. I vzhledem k výše zmíněných okolnostem pak inspekce nechce poskytovat další podrobnosti k vyšetřování.

Kontaminační mrak začal v řece zabíjet v neděli. Postupoval od Choryně na Vsetínsku až do Přerova, v úseku o délce 38 kilometrů. Do čtvrtka rybáři odvezli do kafilerií 32 tun otrávených ryb. Koncentraci nebezpečných látek v řece se podle Povodí Moravy již podařilo naředit zvýšením odtoků z přehrad.

Výskyt kyanidů v Bečvě je jednou z největších ekologických havárií na Moravě za poslední roky. Blízký Hranický kras a tamní minerální vody podle odborníků havárie patrně nezasáhla.

Rozpustné kyanidy jsou prudké jedy, které na vzduchu vlivem vlhkosti a oxidu uhličitého a také v kyselém prostředí uvolňují rovněž prudce jedovatý kyanovodík. Účinkují tak, že zablokují buněčné dýchání. Smrtelná dávka kyanidu je podle ČIŽP 200 miligramů v pevném skupenství či jako roztok. Inspekce nicméně k rozborům ani množství látky dosud nic bližšího neuvedla, mohlo by to podle ní mařit vyšetřování.

Na případu pracují vsetínští policisté. Zatím ho šetří pro podezření ze spáchání trestného činu poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti. To se může změnit, pokud se prokáže úmyslný čin.

S policií spolupracuje při hledání původce znečištění i Povodí Moravy. Padlo i několik trestních oznámení.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

25.9.2020 12:38
Jasné. Už se hledá oběťní beránek. Bývalý ředitel chemičky zaparkované do svěřeneckého fondu si to ohlídá. Produkce plodin pro ekologická biopaliva nesmí být nijak zasažena. Ani nedostatkem hnojiv, pesticidů, herbicidů, insekticidů nebo rodenticidů.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

25.9.2020 16:20 Reaguje na Michal Ukropec
V ČR je přehršel politických stran a hnutí. Nejen ANO a Agrofert. Pan Vondra nevěří vyšetřovatelům - pokud nepolitičtí zelení a eko, mají ve svých řadách schopné nezávislé odborníky mohou hledat a pátrat v kianid a kianovodík není jen tak nějaká látka jež se v provozu i odpadu snadno skrýt. Mimochodem, souhlasím s tím , aby se i v chemickém průmyslu pro zemědělské činnosti postupovalo dle národních zásad biologické produkce IP + eco tak jako tyto směrnice a zásady platí v Rakousku a Německu kde stejně jako u nás pěstují plodiny pro biosložku do PHM !!!
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

25.9.2020 16:45 Reaguje na Krejcar Stanislav
Nu pokud se VINÍK opravdu najde - a nebude to jen chtěná politická berlička bude jen dobře. Nevím k čemu DEZA používá tuto nebezpečnou látku, ale pokud je to pravda at jako surovina nebo odpad tak si zaslouží trest. Ale vyšetření musí být podložené fakty, nikoli domněnkami jako v případě Slánského a Horákové !!
Odpovědět
MG

Milan G

25.9.2020 12:56
To co se stalo je odsouzeníhodné a musí být potrestáno. Avšak Brabec neví vůbec nic a krafe o tom, že exemplárně potrestat. Jako politik by měl ale dvakrát vážit slova než je vypustí do éteru, jinak rozpoutá hon na čarodejnice.
Odpovědět
JH

Jaqen Hghar

25.9.2020 13:53
zapršelo, vyšetřování skončilo, zapomeňte, vždyť ono se vlastně nic nestalo :-))))))))))))))
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 15:04
Jakkoliv je to ekologická havárie, byl bych velni střízlivý v podobných patetických prohlášeních. Tohle se může stát jakémukoliv subjektu, který pracuje s výše uvedenou chemikálií a vůbec nic to nemá společného s tím, že závod vlastní jistý pán. Podobné odsudky může pronášet pouze ten, kdo nikdy nic neměl do činění s výrobou a živí se jako šmudla v kanceláři.
Odpovědět

Jirka Černý

25.9.2020 16:04 Reaguje na pavel peregrin
Vy by jste byl skvělý tiskový mluvčí, pro firmy typu Union Carbide atd úplné terno. To se tak nějak prostě může stát že někomu vlítne do řeky trochu Kyanidu a nebudete z toho snad hned dělat kauzu. Doufám že neděláte v njaké chemičce, Temelíně nebo tak někde.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 19:20 Reaguje na Jirka Černý
Odpovídám níže p. Schindlerovi.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.9.2020 18:52 Reaguje na pavel peregrin
To snad nemůžete vůbec myslet vážně pane peregrin. Toto se prostě a jasně nemůže stát. Je zajímavé, kde jsou se svým vyjádřením různé ekospolky. Kde nyní pobíhají ti různí eko experti? Ono je nakonec celkem jedno kdo je vlastníkem. Jde o to zajistit a zabránit možnosti opakování se takové havárie.
No a v souvislosti s touto havárií se myslím dost ukazují i další možné výhody plánované nádrže Skalička. Pokud by už stála, nemusela to být havárie takového rozsahu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 19:19 Reaguje na Jarek Schindler
Myslím to naprosto vážně. Nic na tomto světě kromě toho, že na sto procent zemřeme, není stoprocentní a právě proto se i takováto věc stát může.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.9.2020 21:24 Reaguje na pavel peregrin
Otázkou je co mají přírodní zákonitosti společného s porušením pravidel o nakládání se zvlášť nebezpečnými chemickými látkami. Tady přece nejde o to co se stát může. Jde o to co by se stávat nemělo. A toto by se stávat snad nemělo. No a pokud se to již stane tak by se to mělo náležitě a hlavně nestraně vyšetřit a zabránit tak možnému opakování. O nestrannosti velice pochybuji. Jak může ČIŽP v úterý někoho vyloučit jako možného strůjce, když ještě nezná látku která to způsobila? Znovu se zeptám, kde jsou všechny ty eko organizace a jejich experti, zvyklé se běžně vyjadřovat pomalu ke všemu?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 22:06 Reaguje na Jarek Schindler
Otázka eko organizací je věc jedna a možnost takovéhoto selhání je věc druhá. Já tuto havárii nijak nezlehčuji, na straně druhé si však stojím za svým tvrzením, že bohužel k tomuto dojít může.Vyšetřit ano, postihy ano, ale vždy mi na podobných kauzách vadí ta bohorovnost ostatních nezúčastněných, s právě jejich" to se nemůže stát". To se právě může stát, protože jednou selže člověk a podruhé technika.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.9.2020 06:06 Reaguje na pavel peregrin
S vašim tvrzením, že se podobné věci mohou stát, problém nemám. Ano , ony se nejen mohou stát ale dokonce, jak je vidět , se i stávají. Na druhou stranu jste ušel od "patetických prohlášení" a "úřednických šmudlů" k vyjádření, že k něčemu takovému může dojít, velký kus cesty.
Stát se to může a stává se to. O to důležitější je potom zjistit proč se to stalo a zabránit opakování.
No a v tomto případě to nějak smrdí od začátku. Již jen to "použití", pro většinu lidí neznámé vesničky, která má přímo za humny chemičku asi není to pravé ořechové. Normální novinář, bez snahy něco maskovat, by asi napsal od Valašského Meziříčí po Přerov.
Také úterní vyjádření ČIŽP, ve chvíli, kdy se ještě neví co otravu způsobilo, že výše zmíněná chemička nemá s otravou nic společného není asi úplně v pořádku. Věštci, ať se o to snaží sebevíc, nejsou ani zaměstnanci ČIŽP.
A eko organizace jako věc druhá? Řekl bych, že právě v těchto případech, jestli to myslí s ekologií vážně, by měli být nejvíce vidět. Jejich snaha objasnit a pokusit se sanovat takové havárie by měla být jejich prvořadým cílem. Expertů na to mají dost.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.9.2020 15:24 Reaguje na Jarek Schindler
Já s vámi v podstatě souhlasím, mě šlo hlavně o to, aby si každý uvědomil, že podobná věc se stát může a komukoli.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

27.9.2020 21:08 Reaguje na Jarek Schindler
Asi to bude tím, že jejich hlavním zájmem je živá příroda, na kterou mají i odborníky.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

27.9.2020 21:03 Reaguje na pavel peregrin
Prostě tyhle firmy nemají co kde vypouštět. Ať si udělají uzavřený okruh, odpadní vodu si vyčistí a znovu ji využívají...
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

28.9.2020 08:15 Reaguje na Karel Pavelka
Zřejmě je potřeba jim to sdělit .
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.9.2020 11:19 Reaguje na Karel Pavelka
Nechcete jim to navrhnout, určitě si z toho sednou na zadek.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

27.9.2020 21:15 Reaguje na Jarek Schindler
No tak s tou Skaličkou to snad nemůžete myslet vážně.
Odpovědět
VK

Václav Kain

25.9.2020 16:35
Krejcare přejeďte hranice např.do Rakouska a žlutá pole zmizí jako mávnutím kouzelným proutkem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 19:21 Reaguje na Václav Kain
Jistě,protože kdyby Rakušáci měli pole jen o trochu větší, pěstovali by řepku také, jen by to dunělo. Takto jim to sežere hmyz.
Odpovědět

Jirka Černý

25.9.2020 20:59 Reaguje na pavel peregrin
Mně je celkem jedno že kopete za ANO, jen to dělejte trochu víc nenápadně, vždyť to bije do očí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.9.2020 22:07 Reaguje na Jirka Černý
Nešťastný člověče, celý život si kopu jen a jen za sebe a všechny politické strany mi jsou a vždy byly srdečně u prdel..e.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

27.9.2020 21:05 Reaguje na pavel peregrin
No tedy Vy jste opravdu "chytrolín.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.9.2020 11:18 Reaguje na Karel Pavelka
Až po vás, vážený pane.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

29.9.2020 14:02 Reaguje na pavel peregrin
Rakušáci mají pole takové, jaké potřebují. Jsou to sedláci a ne jezdáci jako u nás. Hospodaří dle zdravého rozumu....
Odpovědět
VK

Václav Kain

25.9.2020 16:37
Kdopak je vlastníkem firmy ze které ten jed unikl?Tady to bude zajímavé sledovat jak bude vypadat vyšetřování.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.9.2020 16:44
Vytrávení 40 km úseku Bečvy kyanidem nelze označit jinak než ekologickou katastrofou .

Kdy naposledy v ČR došlo výhradně zaviněním člověka k takové události od r. 1990 ?
S ohledem na rozsah postižení a mlčení toho,kdo to zavinil ,se v každém případě jedná o trestný čin veřejného ohrožení a závažné ekologické újmy na životním prostředí.

Touto věcí by se měla zabývat i vláda nebo parlament ,který zastupuje občany prostřednictvím zvolených poslanců.
Odpovědět
JH

Jaqen Hghar

25.9.2020 18:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
:-))) každou větou mě utvrzujete, že jste bečvu neviděl ani z rychlíku, bečva od roku 1990 je trávena pravidelně, akorát to vypouštějí při větších vodách, aby to nebylo vidět
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.9.2020 18:33 Reaguje na Jaqen Hghar
Odborník se ozval, tak kdopak to "vypouští při větších vodách aby to nebylo vidět ", experte ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.9.2020 19:17 Reaguje na Jaqen Hghar
Pokud máte důkazy, tak máte minimálně morální povinnost
to oznámit a podat trestní oznámení. Anonymní výkřiky
bez důkazů jsou pouhými pomluvami a jsou dokonce trestné.
Pokud jsou pouze ve všeobecné rovině, tak jsou na úrovni
hospodských keců a nepatří ani sem. Uveďte konkrétní
podnik a data. Pokud nepodáte trestní oznámení na vámi popisované konání, tak raději mlčte. Mě osobně pomluvy nezajímají a čekám na oficiální informaci o viníku. Je mi jedno, kdo to je a nikoho nemíním hájit. Myslím, že toto
je neobhajitelné a "slušný a byť chybující" viník se už
měl přiznat dávno. Mohl tak ulehčit celé šetření a taky zabránit dalším škodám, když by se vědělo jak zasáhnout a jak se před těmi jedy chránit. Tak se i z možná nechtěného stal úmysl v tom, že to zatajil a nezabránil větším škodám. To je i váš případ. Pokud máte důkazy, tak to oznamte,
pokud dohady, tak upozorněte odpovědné orgány s tím, že
se to domníváte a pokud nic z toho, tak mlčte. Takové hrdiny, kteří pouze remcají a nezasáhnou, nemusím.
Odpovědět
JH

Jaqen Hghar

26.9.2020 11:00 Reaguje na Břetislav Machaček
pomluvy, trestní oznámení :-)) já asi žiju v jiným státě, tady to tak nechodí, tady se nic nevyšetří, ani kdyby to před inspektory přímo teklo do řeky
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.9.2020 19:02 Reaguje na Jaqen Hghar
Nikomu není bráněno podat to trestní oznámení a tak to znečišťování zastavit. Jste ale asi pouze zbabělý kecal, který se schovává za pseudonym.
Pokud je to vaše skutečné jméno, tak se vám omlouvám , ale mi moc česky nezní.
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

28.9.2020 07:57
Opravdu si ti debilblokoví pitomci "myslí" , že kdyby to vypustila jakkoliv třeba vzdáleně spojovaná s Babišem , tak že by se v novinách , na internetu a v televizi nekecalo o ničem jiném ? To , že debil blok akorát naznačuje a pomlouvá je důkazem , že všechno je jinak . Jste opravdu tak blbí a zaslepení ? Opravdu nemusíte pouze opakovat zvratky hňupů a opravdu můžete použít vlastní rozum . I když , kde byste ho vzali , že pionýři ?
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

29.9.2020 14:03
Jeden pracovní den po víkendu je skoro pryč a viník stále nikde...To se dalo čekat, budeme jej znát do pátku?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist