https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cenu-elektriny-urcuje-nejdrazsi-zdroj-u-plynu-burza
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Cenu elektřiny určuje nejdražší zdroj, u plynu burza

29.8.2022 17:32 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Výběr informací o způsobu, jakým se stanovuje cena elektřiny:
 

- Cena elektrické energie se v Evropě určuje na burze, pro český trh hraje hlavní roli ta v německém Lipsku. Přímo přes burzu přitom projde jen menší část vyrobené elektřiny, například největší český producent ČEZ většinu produkce prodává koncovým zákazníkům nebo českým distributorům, a to buď na základě dvoustranné smlouvy, nebo přes elektronickou obchodní platformu. I v tomto případě se ale cena odvíjí od té burzovní.

- Současné rekordní ceny na lipské burze (ale nejen na ní) se sice týkají jen malé části právě dodávané elektřiny, ovlivňují ale už i obchody do budoucna, prostřednictvím kterých výrobci prodávají většinu produkce. Důležitou roli u tvorby ceny pro konečné spotřebitele hraje princip, podle kterého se cena veškeré v určitou dobu dodané elektřiny odvíjí od nejdražšího právě využívaného zdroje. V současné době jsou jimi - kvůli cenám užívané komodity - plynové elektrárny.

- Elektřinu není v současnosti možné v Evropě ve velkém skladovat a aktuální objem výroby a spotřeby se tak musejí víceméně shodovat. Provozovatelé přenosové soustavy (v ČR je to společnost ČEPS) proto potřebují zdroje, které se mohou zapnout a vypnout ve velmi krátkém čase, aby vyrovnaly výkyvy, dané třeba počasím, které ovlivňuje výkon solárních a větrných elektráren. Zatímco jaderné elektrárny potřebují k podobnému kroku řadu dnů a uhelné nejméně několik hodin, je plynový zdroj možné rozběhnout i v řádu minut.

- Drahý plyn, jehož ceny v posledních měsících v důsledku ruské invaze na Ukrajinu dosahují rekordních hodnot, tak zásadně ovlivňuje i ceny elektřiny, ačkoli plynové elektrárny tvoří jen část produkce a ostatní zdroje vyrábějí elektřiny podstatně levněji. Například v České republice tvoří plynové elektrárny necelých deset procent energetického mixu, v rámci Evropské unie pak podle údajů Eurostatu za rok 2020 dosahoval jejich podíl necelých 24 procent.

- Pro koncové zákazníky ovšem takzvaná silová elektřina, jejíž cena se stanovuje na burze, tvoří jen část konečné ceny za každou spotřebovanou kilowatthodinu. Důležitou roli hraje také regulovaná složka, stanovovaná v ČR Energetickým regulačním úřadem, kam spadají poplatky za distribuci, rezervovaný příkon, systémové služby nebo příspěvek na obnovitelné zdroje. Podle regionu se v základním tarifu jedná zhruba o 2,50 až 2,90 koruny s DPH za kWh.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

29.8.2022 18:28
Ale cena plynu nehraje zásadní roli. Zásadní je, že plynové elektrárny jsou provozovány jen ve špičkách krátkou dobu. proto jsou přímé náklady za plyn jen malá část celkových nákladů Drahý plyn spotřebovávají jen pár hodin v roce. Ale tuto elektrárnu musel někdo zainvestovat, postavit, a udržovat v pohotovosti včetně přítomnosti personálu, Velmi velkou část nákladů tedy tvoří náklady nepřímé. Opisy, mzdy, splátky půjček. A ty jsou pořád stejné ať elektrárna jede nebo nejede ani hodinu v roce. Nechce-li zkrachovat, musí si tyto náklady promítnout do těch pár MWh kdy vyrábí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.8.2022 18:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Burza = šmelina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2022 20:58 Reaguje na smějící se bestie
Pán asi vóbec nětuší, čo také oné ta burza vóbec je.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.8.2022 23:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to zrovna komentuje ten pravý...😀
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.8.2022 08:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, vy jste ten poslední co může někoho obviňovat že netuší co burza je. Krásně jste to prokázal v diskusi o návrhu na "vyjmutí" plynu z dílny Greenpeace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2022 08:13 Reaguje na Emil Novák
Takže taky souhlasíte s názorem, že burza je šmelina?
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.8.2022 08:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, z čeho jste to vydedukoval?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.8.2022 12:26 Reaguje na Emil Novák
On prostě takhle (ne)přemýšlí:-))).
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.8.2022 12:53 Reaguje na Svatá Prostoto
I slovo "takhle" bych dal do závorky. :-)
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.8.2022 08:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Cena plynu hraje naprosto zásadní roli. Cenu elektřiny tvoří jen variabilní náklady, ty investiční jsou tzv. "utopené náklady", které nemají žádný vliv na to, za kolik elektrárna nabízí svoji produkci na trhu.
Ostatně stačí se podívat kolik stojí MWh zemího plynu, započítat obvyklou účinnost plynové elektrárny, připočíst cenu povolenky a krásně se dostaneme na současnou cenu elektřiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2022 08:19 Reaguje na Emil Novák
Jo. Jenže to je cena elektřiny z plyňáku. Všichni ostatní ji vyrábí násobně levněji a vysvětlele mi, proč teda musíme platit horentní ceny za veškerou elektřinu, když z plyňáků je jí minimimun.
Dobře, je to tak nastavené, ale je to nesmysl a vy nejste schopen připustit, že by se to dalo udělat nějak lépe, antož na to nemáte v hlavě závit. Nadotovat pár plyňáků by vyšlo možná 100x levněji, než kupovat veškerou elektřinu 10x dráž.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.8.2022 08:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože takhle prostě trhy fungují. Ostatní výrobci nemají nejmenší žádný důvod prodávat elektřinu levněji, když se prodá i ta drahá, vy závite. Úplně stejně to funguje třeba s ropou nebo obilím.
Já jsem nikde nepsal že by se to nedalo udělat jinak nebo lépe, to mi podsouváte jen vy sám. Dotovat plyn pro výrobu elektřiny samozřejmě možné je, jako všechno to má ale i své nevýhody, které vy pochopitelně dohlédnout nemůžete, a které je potřeba zvážit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.8.2022 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Je vidět, že jako geometr jste se nemusel zabývat
ekonomií, energetikou a technikou. Pak by jste pochopil, že při nedostatku se cena stanoví podle
zdroje, který výpadek pokryje(ekonomika). Pro ty
zbývající obory pak platí, že pohotovostní zdroj
pracuje s téměř stejnými fixními náklady, jako
stabilní a ty náklady promítá do té ceny energie,
kterou dodává při nedostatku na trhu. Mohu ho sice
zastropovat a kompenzovat mu část nákladů, ale bude
se mu provoz vyplácet? Co když ty zálohy odstaví
úplně? To by byla teprve na burze pořádná "legrace"!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.8.2022 19:21 Reaguje na Emil Novák
Jaké utopené !?. Přece vám žádná banka neodpustí = neutopí splátky z půjčky a splátky úroků. Jak jste na to přišel?
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2022 23:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
https://cs.wikipedia.org/wiki/Utopen%C3%A9_n%C3%A1klady
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist