https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/chcete-chranit-velryby-a-zlepsit-klima-na-zemi-zpomalte-vyzyvaji-ochranci-nakladni-lode
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chcete chránit velryby a zlepšit klima na Zemi? Zpomalte, vyzývají ochránci nákladní lodě

29.10.2018 01:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zaoceánské nákladní lodě jsou obrovským a poněkud přehlíženým zdrojem emisního znečištění. Ilustrační snímek.
Zaoceánské nákladní lodě jsou obrovským a poněkud přehlíženým zdrojem emisního znečištění. Ilustrační snímek.
Foto | Jan Stejskal / Ekolist.cz
Zaoceánské nákladní lodě jsou obrovským a poněkud přehlíženým zdrojem emisního znečištění. Současně je také jejich provoz zdrojem hluku pod hladinou, který extrémně stresuje mořské ryby i savce. Řešení? Nákladní plavidla sice nikdo nezastaví, ale je zapotřebí, aby aspoň zpomalily. Píše o tom Independent.
 

Mezinárodní námořní organizace (IMO), kterou v roce 1948 založila Rada OSN, letos zasedala na summitu v Londýně. Hlavním námětem debaty, které se účastnili partneři z víc než stovky zemí, bylo „jak učinit celý segment námořní dopravy šetrnější vůči životnímu prostředí“. Vzhledem k tomu, že flotily nákladních kontejnerových lodí produkují kvůli palivu nevalné kvality tolik emisí jako celé státy, bylo už nejspíš načase. Se svou troškou do mlýna přispěly i environmentální organizace, které formou otevřeného dopisu nabádají členské země IMO k nápravě. Jak?

Plný výkon nás všechny přichází draze

Lodě prostě musí ubrat plyn, respektive zpomalit. Proč? Pokud jedou na plný výkon, nedokonale zpracovávají už tak kriticky ovzduší znečišťující palivo. Spotřebují ho více a také při rychlém tempu vypouští více emisí. Pokud uberou na rychlosti, výrazně tím sníží produkci skleníkových plynů a potenciálně mohou zvýšit efektivitu opatření vůči klimatickým změnám. V zásadě by zpomalením nastal stav, kde nikdo úplně neprohrává: dopravní společnosti ušetří na pohonných hmotách a my všichni „vyhrajeme“ na čistším ovzduší. A lépe by se vedlo i zvířecím obyvatelům moří.

„Nejde jen o to, že se při zpomalení násobně sníží emise oxidů síry, dusíku, prachových částic nebo černého uhlíku,“ vysvětlují v dopise zástupci severoamerické Nadace pro ochranu velryb a delfínů (WDCNA). „Pomalejší lodě totiž budou zdrojem menšího hlukového znečištění moří.“ Rybám a podmořským savcům vadí hluk? Vzhledem k tomu, jak jsou delfíni a velryby závislé na akustické komunikaci, tak rozhodně ano. S jistou nadsázkou tak můžeme říct, že pokud je pod hladinou kravál, musí na sebe víc křičet.

Když se velryby neslyší, je třeba zpomalit

„Jenže zvýšení hlasitosti tohoto vokálního výstupu je energeticky velmi náročné a stresující,“ vysvětluje Regina Asmutis-Silvia z WDCNA. Tito zvířecí obyvatelé moře, „kteří se neslyší,“ mají problém koordinovat svůj pohyb v rámci hejna, efektivně získávat potravu a lovit, nacházet své příbuzné nebo vhodné protějšky k rozmnožování. „Podmořský hluk prokazatelně zvyšuje koncentraci stresových hormonů v krvi velryb a delfínů. To negativně ovlivňuje jejich schopnost reprodukce i fungování imunitního systému.“

Velryby tedy nemusí vymírat jen tím, že je lovíme. Decimujeme je i tím, že je pod vodou izolujeme hlukem. Asmutis-Silvia doplňuje, že změna v rychlosti lodí může být velmi efektivní cestou, jak snížit emise produkované celým sektorem, a současně nástrojem ochrany podmořské fauny. Chceme udělat něco pro mizející velryby? Jedním z přístupů regenerace jejich populací by například bylo dočasné uzavření severoatlantických přepravních cest. Takový návrh se ale v rámci IMO stěží dočká kladné reakce.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

lu

29.10.2018 10:32
když budou lodě plout pomaleji, bude potřeba na stejný dopravní výkon víc lodí. odpor vody samozřejmě roste (stejně jako odpor vzduchu na silnici) s kvadrátem rychlosti a při pomalejší plavbě loď žere méně. jasně, sežere méně černého mazlavého svinstva (jinak se těm levným srágorám, co na ně jezdí velkoobjemové pomaloběžné diesely jezdí říkat nedá), vypustí méně zplodin. ovšem jiné zplodiny se vypustí a suroviny se spotřebují při výrobě lodí (a lodních kontejnerů atakdále).

prostě málo platný, eko = eko.

nepopírám, že by byl fajn nápad to aspoň odsířit. to ne že ne.
Odpovědět
ig

29.10.2018 11:12 Reaguje na
Pokud je ovšem mávrh omezit rychlost lodí skutečně vedený starostí o životní prostředí. Dost možná to bude tak, že někoho hrozně rozčiluje, že na moři ještě může každý plout kam chce a jak rychle chce, což je přece šílené, asociální a mělo by se to regulovat :-)
Odpovědět

Jan Škrdla

29.10.2018 15:03 Reaguje na
Ovšem existuje ještě 3. možnost - snížit objem přepravovaného materiálu.
Podle mě je na palici dovážet např. sóju nebo palivové dřevo ze zámoří.
Odpovědět
ig

29.10.2018 15:28 Reaguje na Jan Škrdla
Nj, ale soja se musí vozit odtud, kde se pěstuje a to u nás není. A kdyby někdo chtěl v Evropě pěstovat víc soji, tak nebude schopen konkurovat jihoamerickým "roundupovým" farmám. A taková nějaká výhrada se určitě najde pro každý druh zboží které se lodí vozí. Nebude to jen tak, snížit objemy.
Odpovědět

Jan Škrdla

29.10.2018 17:06 Reaguje na
Znám takové pořekadlo, že musí se akorát umřít.

Průmyslové pěstování sóji v J. Americe je ekologický zločin. Prospěch z něj nemají drobní farmáři, ale mafiáni, proti kterým je největší plantážník u nás (asi víte o kom je řeč) břídil.

Jinak další druh zboží, které je zbytečné vozit - palmový olej.
Odpovědět
ig

29.10.2018 18:48 Reaguje na Jan Škrdla
Jen pro orientaci, o průmyslu palmového oleje si taky nemyslím nic hezkého, o pozadí pěstování soji nevím, ale beru to co říkáte jako fakt.

To co by mě zajímalo je, co vše se skutečně musí udělat pro to, aby klesla přeprava dejme tomu té soji (nebo jakékoliv jiné komodity jejíž přeprava je "na palici"). Sám si to nedovedu představit, ale třeba to někdo ví.
Odpovědět
lu

29.10.2018 21:30 Reaguje na Jan Škrdla
hele jasně. ale pokuste se podívat na člověka který pěstuje soju nebo kácí stromy v brazílii jako na průmysl s nějako CO2 zátěží (je jedno jestli elektrárna, dřevorubec nebo hovězí dobytek). všechno se přece dá nacpat do tabulek. je lacinější = méně CO2. prostě platí že eko = eko.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

30.10.2018 13:53 Reaguje na
Někomu prostě nedochází, že cenu drtivé většiny výrobků naší spotřeby primárně neurčuje cena spotřebovaných fosilních paliv.
Odpovědět
ig

31.10.2018 00:14 Reaguje na Jiří Svoboda
V okamžiku, kdy se bavíme o komoditách, tak to přesně tak je. Polemizovat můžeme o švýcarských hodinkách a módním oblečení, ale u věcí prodávaných na tuny, barely a bušly je to jednoznačné :-)

A k té zátěži produkované lidmi: český dřevorubec po práci odjede domů autem, pustí si televizi, uvaří si jído na elektrickém sporáku, těší se jak poletí na dovolenou ... vidíte jak to CO2 naskakuje? Filipínský dřevorubec odejde bos do své chatrče, sní misku rýže a jde spát. I tohle se počítá :-)
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

30.10.2018 12:40
1) Článek referuje o případu, kdy ekonomické (rychlé lodě) nejsou ekologické (škodlivé vůči vodním organismům a vypoštějcí více emisí než je třeba)
Tedy tady už jen tento článek ukazuje, že EKOnomické =/= EKOlogické.

Tedy eko = eko rozhodně neníí obecné pravidlo.

2) Pokud by se pravidly celosvětově snížila rychlost lodí, zvýšila by se náklady na přepravu. Tím se sníží poptávka. Potom by došlo k menší přepravě a menší ekologické zátěži.
To je samozřejmě jen zjednodužšení koplexního ekonomického modelu.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

30.10.2018 13:57 Reaguje na Martin Jasan
Stačí zavést uhlíkovou daň a vyřeší se i řada dalších problémů. Pak by to eko=eko začalo platit a ekologie by získala obrovskou hnací sílu a schopnou akční kamarádku.
Odpovědět
lu

30.10.2018 14:25 Reaguje na Jiří Svoboda
zavedení uhlíkové daně přinese jeden jediný efekt, a to, že se průmysl ještě víc přestěhuje do zemí, kde se bude lhát naprosto bez uzardění. podaří-li se to plošně, přinese to plošné zatížení všeho.

helejďte, ještě jednou. eko=eko je nejlepší pravidlo, které umíme, a peníze jsou jediná univerzální hodnota, na které se umíme shodnout, ať se Vám to líbí nebo nelíbí. to že lodě víc žerou na tunokilometr s tím, jestli to je či není "ekologické" koreluje jen velmi volně. spotřeba lodě je jen jeden kamínek vytržený z mozaiky. další kamínky v mozaice je výroba dalších lodí, výroba dalších lodních kontejnerů, více nafty uskladněné ve více lodích a tedy více enviro rizika při dopravě, více zboží a tedy vázaného nečinného kapitálu v kontejnerech, více posádek které stojí víc peněz a mají svou "eko stopu" (člověka bych z problematiky nevytrhával, to je CO2 nákladová položka jako každá jiná) atakdále.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

2.11.2018 13:03 Reaguje na
eko=eko jen tehdy, když trh není ničím pokřiven, tj. nejsou dotace a ekologické škody jsou kompenzovány dostatečným zpoplatněním.
Odpovědět
ig

2.11.2018 20:28 Reaguje na Jiří Svoboda
Obávám se, že když budou ekologické škody v tomto (a právě v tomto - jinými se teď nezabývám) řetězci zpoplatněny, ještě víc to zvýrazní fakt, že rychlé lodě jsou v celkovém úhrnu ekologičtější (a ekonomičtější) než pomalé. Viz srozumitelné vysvětlení od uživatele "lu".
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.11.2018 15:36
A co nějaká podpora plachetnic? Ty hluk nevydávají a mazut nežerou.
Třeba v eko obchodech značit zboží, které se vezlo pod plachtami.
Odpovědět
ig

1.11.2018 17:41 Reaguje na Jan Šimůnek
Plachetnice se přece zkoušely a stále zkoušejí, od téměř klasiky až po různá geniální i "geniální" řešení a zatím pořád nic. I sám Cousteau to zkoušel a nakonec ty Flettnerovy rotory dal pryč. Jsem si jistý, že kdyby to aspoň trošku fungovalo, tak by po tom rejadři šli jako slepice po flusu. Přeci jenom ty stovky tun paliva něco stojí.
Odpovědět
reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist