Tiskové zprávy
ČSOP Veronica / Hnutí Duha / Děti Země Brno: Dopravní model: R43 městu od aut neuleví
20. září 2006 | ČSOP Veronica / Hnutí Duha / Děti Země Brno
Autor: Hana Chalupská, tel: 731 181 990, 542 422 757
Autor: Hana Chalupská, tel: 731 181 990, 542 422 757
Brněnské ekologické organizace dnes zveřejnily výsledky dopravní studie, která prokazuje, že význam R43 pro řešení dopravních problémů Brna je přeceňován. Dálnice R43 Brnu od aut významně neuleví. V centru města, na Úvoze či například v Židenicích by zprovoznění R43 lidé ani nepoznali.
Zpracování dopravního modelu posuzujícího dopad různých variant R43 na městskou silniční síť si zadalo ZO ČSOP Veronica u dopravního experta ing. Zdeňka Kotka. Model prokázal, že automobilů, které Brnem opravdu pouze projíždí a tvoří tzv. tranzitní dopravu, je ve směru sever – jih pouhých čtyři až pět tisíc denně a jejich počet v nejbližších letech pravděpodobně nevzroste (nebude- li postavena R43 ze severu od Svitav). Zprovoznění R43 přes Bystrc by přineslo snížení dopravního zatížení pouze v ulicích jako je Hradecká či Žabovřeská [1], avšak jen dočasně, neboť v průběhu pěti až osmi let by zde doprava opět dosáhla původních hodnot kvůli rostoucí vnitroměstské dopravě.
V souvislosti s výsledky dopravního modelu brněnské ekologické organizace upozorňují také na problematický právní stav příprav výstavby R43. Stanovisko ministerstva pro místní rozvoj z letošního července totiž závazně potvrdilo, že trasa R43 přes Bystrc skutečně není zahrnuta v dosud platném územním plánu velkého územního celku Brněnské aglomerace [2].
Ekologické organizace navíc upozorňují na nekorektní postup státních orgánů při posuzování dopadů R43 na životní prostředí. Místo posouzení dopadů dálnice jako celku, tedy v celé její uvažované trase, postupuje investor tzv. salámovou metodou. Do výstavby jsou připravovány málo kontroverzní úseky (například Kuřim – Svitávka), jejichž výstavbou se později bude argumentovat pro umístění R43 do kontroverzní trasy přes Bystrc a rekreační oblast Brněnské přehrady. Průtahy v dosavadní přípravě úseku R43 od Troubska do Kuřimi to potvrzují [3].
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu říká:
„To, že Brno potřebuje k řešení své vnitroměstské dopravy dálnici přes Bystrc a Brněnskou přehradu je mýtus. Dopravní modely potvrzují, že R43 centru města od aut nepomůže. Vedení města by si to mělo uvědomit a nevyvolávat v lidech falešný dojem, že nová dálnice je lékem na auty ucpané ulice.“
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu dodává:
„V roce 1993 vláda očekávala, že s výstavbou R43 mezi Troubskem a Kuřimí začne za 7 let a stavební náklady budou asi 1 miliarda Kč. Po třinácti letech vláda očekává, že s výstavbou se začne za 6 let a stavební náklady přesáhnou 10 miliard. Místo toho se má začít již o dva roky dříve stavba navazujícího úseku z Kuřimi do Svitávky. Je to typický příklad salámové metody - nejprve postavit bezproblémové úseky dálnice a ty problémové nakonec postavit v nevhodných trasách s argumentem, že nápojné body jsou již dávno schválené, a nelze tedy zvolit jiné řešení.“
Kontakty:
Hana Chalupská, koordinátorka projektu ČSOP Veronica, tel: 731 181 990
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289
Poznámky:
[1] viz příloha níže: Tabulkové srovnání intenzit dopravy u studovaných variant
[2] Ministerstvo pro místní rozvoj ve svém Stanovisku ke stížnosti sdružení Občané za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích na postup při pořizování územního plánu uvádí: „vedení a koridor R43/D43 nebyly ve schváleném územním plánu velkého územního celku závazně ani směrně vymezeny a nejsou proto ani jeho obsahem.“ Podrobnosti viz samostatná příloha TZ
[3] Přehled finančních nákladů a termínů výstavby rychlostní silnice R43 Troubsko - Kuřim v délce 21 km dle oficiálních materiálů.
Zpracování dopravního modelu posuzujícího dopad různých variant R43 na městskou silniční síť si zadalo ZO ČSOP Veronica u dopravního experta ing. Zdeňka Kotka. Model prokázal, že automobilů, které Brnem opravdu pouze projíždí a tvoří tzv. tranzitní dopravu, je ve směru sever – jih pouhých čtyři až pět tisíc denně a jejich počet v nejbližších letech pravděpodobně nevzroste (nebude- li postavena R43 ze severu od Svitav). Zprovoznění R43 přes Bystrc by přineslo snížení dopravního zatížení pouze v ulicích jako je Hradecká či Žabovřeská [1], avšak jen dočasně, neboť v průběhu pěti až osmi let by zde doprava opět dosáhla původních hodnot kvůli rostoucí vnitroměstské dopravě.
V souvislosti s výsledky dopravního modelu brněnské ekologické organizace upozorňují také na problematický právní stav příprav výstavby R43. Stanovisko ministerstva pro místní rozvoj z letošního července totiž závazně potvrdilo, že trasa R43 přes Bystrc skutečně není zahrnuta v dosud platném územním plánu velkého územního celku Brněnské aglomerace [2].
Ekologické organizace navíc upozorňují na nekorektní postup státních orgánů při posuzování dopadů R43 na životní prostředí. Místo posouzení dopadů dálnice jako celku, tedy v celé její uvažované trase, postupuje investor tzv. salámovou metodou. Do výstavby jsou připravovány málo kontroverzní úseky (například Kuřim – Svitávka), jejichž výstavbou se později bude argumentovat pro umístění R43 do kontroverzní trasy přes Bystrc a rekreační oblast Brněnské přehrady. Průtahy v dosavadní přípravě úseku R43 od Troubska do Kuřimi to potvrzují [3].
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu říká:
„To, že Brno potřebuje k řešení své vnitroměstské dopravy dálnici přes Bystrc a Brněnskou přehradu je mýtus. Dopravní modely potvrzují, že R43 centru města od aut nepomůže. Vedení města by si to mělo uvědomit a nevyvolávat v lidech falešný dojem, že nová dálnice je lékem na auty ucpané ulice.“
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu dodává:
„V roce 1993 vláda očekávala, že s výstavbou R43 mezi Troubskem a Kuřimí začne za 7 let a stavební náklady budou asi 1 miliarda Kč. Po třinácti letech vláda očekává, že s výstavbou se začne za 6 let a stavební náklady přesáhnou 10 miliard. Místo toho se má začít již o dva roky dříve stavba navazujícího úseku z Kuřimi do Svitávky. Je to typický příklad salámové metody - nejprve postavit bezproblémové úseky dálnice a ty problémové nakonec postavit v nevhodných trasách s argumentem, že nápojné body jsou již dávno schválené, a nelze tedy zvolit jiné řešení.“
Kontakty:
Hana Chalupská, koordinátorka projektu ČSOP Veronica, tel: 731 181 990
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289
Poznámky:
[1] viz příloha níže: Tabulkové srovnání intenzit dopravy u studovaných variant
[2] Ministerstvo pro místní rozvoj ve svém Stanovisku ke stížnosti sdružení Občané za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích na postup při pořizování územního plánu uvádí: „vedení a koridor R43/D43 nebyly ve schváleném územním plánu velkého územního celku závazně ani směrně vymezeny a nejsou proto ani jeho obsahem.“ Podrobnosti viz samostatná příloha TZ
[3] Přehled finančních nákladů a termínů výstavby rychlostní silnice R43 Troubsko - Kuřim v délce 21 km dle oficiálních materiálů.
Rok Plánovaný termín výstavby Doba výstavby Finanční náklady Zdroj informací 1993 2000-2003 4 roky 0,960 mld. Kč (1,0) Usnesení vlády č. 631 1994 2000-2003 4 roky 0,960 mld. Kč (1,0) Usnesení vlády č. 513 1995 1997-2003 7 let 1,582 mld. Kč (1,6) Usnesení vlády č. 695 1996 1999-2005 6 let 1,582 mld. Kč (1,6) Usnesení vlády č. 528 2001 2004-2008 5 let 2,500 mld. Kč (2,6) Usnesení vlády č. 145 2004 2008-2011 4 roky 10,226 mld. Kč (10,7) Schválený rozpočet SFDI na rok 2005 2005 2012-2016 5 let 10,111 mld. Kč (10,5) Schválený rozpočet SFDI na rok 2006 2006 2012-2016 5 let 10,111 mld. Kč (10,5) Návrh rozpočtu SFDI na rok 2007
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

