Dopravu na Vysočině by mohla posílit železnice
"Aktivní roli v jednáních hraje zájemce o provozování této dráhy, kterým je nadnárodní dopravní společnost Connex z Frankfurtu v SRN, zajišťující v řadě evropských zemí regionální a městskou dopravu, včetně například systémů metra," uvedl Jehlička. Společnost Connex podle něj již vypracovala podrobnou studii o budoucích jízdních intervalech spojů na trati Kostelec - Slavonice s tím, že jejím základem by mělo být přímé kolejové spojení mezi Jihlavou a Schwarzenau.
Podle senátora by spojení mělo být z velké části realizováno po stávající 53 kilometrů dlouhé železniční trati pravidelnými spoji, zajišťujícími částečně i městskou dopravu osob za předpokladu zvýšení počtu zastávek na území jednotlivých projížděných měst. "Systém by skutečně měl fungovat na principu tramvaje, tedy městské a příměstské kolejové dopravy mezi centry krajského města a měst a obcí na ose Kostelec, Třešť, Telč, Dačice a Slavonice," vysvětlil.
Pravidelné přímé dopravní propojení Jihlavy a Schwarzenau, tedy obnovení historického kolejového spojení mezi Českomoravskou transversální dráhou a Dráhou císaře Františka Josefa, má přinést výrazné zlepšení dopravních možností regionu i co se týče jeho napojení na dálkové železniční spoje. "Například z Telče či Dačic by bylo možné jet do Prahy a Vídně přes Schwarzenau rychleji a pouze s jedním přestupem," poukázal Jehlička s tím, že tento dopravní systém předpokládá brzký vstup Česka do Evropské unie a zrušení celní a pasové bariery mezi ČR a Rakouskem.
Jediný vážně míněný projekt kombinující vlastnosti městské a příměstské kolejové dopravu v republice vypracovává Liberecko pod názvem RegioTram Nisa. RegioTram by měl propojit tramvajové dráhy v Liberci a Jablonci s lokálními železničními tratěmi v regionu Libereckého kraje tak, aby bylo možno okolo roku 2007 přistoupit k zavedení přímých tramvajových spojů mezi centry měst a turisticky atraktivními oblastmi Krkonoš a Jizerských hor.
reklama