https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dva-polsti-miliardari-chystaji-spolecnou-vystavbu-malych-jadernych-reaktoru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dva polští miliardáři chystají společnou výstavbu malých jaderných reaktorů

2.9.2021 01:22 | VARŠAVA (ČTK)
Polští miliardáři Zygmunt Solorz-Żak a Michał Sołowow oznámili, že jejich firmy vytvoří společný podnik pro výstavbu a provoz malých jaderných reaktorů. Dodali, že tak chtějí pomoci Polsku v přechodu ke zdrojům energie šetrnějším k životnímu prostředí. V současnosti Polsko vyrábí většinu své elektřiny z uhlí.
 

Předpokládá se, že společný podnik vybuduje čtyři až šest malých malých modulárních reaktorů (SMR), z nichž každý bude mít kapacitu 300 megawattů. Hodnota projektu nebyla zveřejněna, napsala agentura Reuters.

Společný podnik vytvoří elektrárenská skupina ZE PAK, kterou kontroluje Solorz-Żak, a investiční firma MS Innovation Impulse, kterou vlastní Sołowow. "Potřebujeme levnou a čistou energii, abychom se mohli rozvíjet jako stát a společnost," uvedl Solorz-Żak.

Polská vláda letos přijala novou energetickou strategii pro období do roku 2040, která zahrnuje postupný přechod země od uhlí k čistším zdrojům energie. Česká republika již delší dobu vede s Polskem spory kvůli plánovanému prodloužení a rozšíření těžby v hnědouhelném dole Turów poblíž českých hranic.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

2.9.2021 08:19
300MW není malý reaktor,neříká se zda tepelných nebo elektrických a předpokládám ,že problém bude cena takových,, malých,, rektorů ,pokud chtějí dodržet všechny bezpečnostní prvky
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 08:35 Reaguje na vaber
Je to 300 MW elektrických, jde o varný reaktor BWRX-300 od GE Hitachi, založený na principu prvních reaktorů třetí generace ABWR, které se stavěly v Japonsku v 90. letech. 300 MWe je právě horní hranice toho, co se ještě označuje za malý modulární reaktor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 11:14 Reaguje na Emil Novák
Asi to ale nemá tu obrovskou výhodu sériově vyráběných (v budoucnosti) SMR od firmy NuScale nebo podobných, které by zákazník koupil celé se všemi licncemi jako nové auto.
Nebo se zase mýlím?
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohu vás potěšit, nemýlíte se aspoň v tom, že se zase mýlíte. Výhodu sériově vyráběných SMR to má úplně stejnou jako SMR od NuScale. Klíčové je to "v budoucnosti". Nejdřív někdo musí absolvovat porodní bolesti s prototypovými bloky těchto SMR, aby někdo další mohl sklízet ovoce té sériové výroby. To je ale u velkých bloků podobné. I u nich se prototypové bloky neobešly bez větších či menších potíží, se sériovou výrobou se ale problémy při výstavbě také minimalizují.
Licencování SMR je momentálně neméně komplikované než licencování velkých bloků. Legislativa nic jako SMR nezná, takže k malým blokům přistupuje stejně jako k velkým (s výjimkou výzkumných reaktorů). Dokud se to nezmění, a to bude dlouhý proces, nepřináší licencování SMR žádnou výhodu proti licencování velkého bloku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 11:56 Reaguje na Emil Novák
Dobře, jaký problém je ale změnit legislativu daného státu, když jde o zásadní energetický přínos?
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 12:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Velký, protože je u každé změny potřeba prokázat, že nemůže mít negativní dopad na jadernou bezpečnost.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.9.2021 15:27 Reaguje na Emil Novák
Fakt je ten, že jak se mi samotná idea SMR velmi líbí, jde pořád o jaderné zařízení, což je ale kau jiný level než nějaký "plyňák". Jak z hlediska bezpečnostního, včetně potencionálního vnějšího ohrožení, tak projednatelnosti ve smyslu Nerudova "Kam s ním."

U nás se lidi mohou podělat i moderní spalovny odpadů, co by vyváděli v případě SMR si neumím ani představit.

Osobně si myslím, že z výše uvedených důvodů je větší šance někam švihnout (a následně provozovat a hlídat) klasickou JE, než se pokoušet cpát SMR do každého kraje/okresu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 15:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Zvlášť v našem případě, když jsou lokality pro klasické JE už dávno schválené, geologické, hydrologické, seismické a další studie hotové, dokonce je hotová i EIA a nikdo z místních proti nim protestovat nebude, naopak lobbují za co nejrychlejší zahájení stavby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 22:19 Reaguje na Emil Novák
Stačí se podívat, co si národ zvolil do vedení státu za "nepolitiky".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 22:20 Reaguje na Emil Novák
Pokud má zařízení obecnou licenci, tak tam je přece ta bezpečnost garantována dostatečně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 22:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Obecná licence je jen jedním z mnoha kroků v celém povolovacím procesu, bez dalších navazujících licencí je investorovi k ničemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2021 09:21 Reaguje na Emil Novák
Dobře, ale to už je čistě právní, nikoliv technický problém. Tohle může řešit jen legislativa státu, ne výrobce zařízení.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2021 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Stejně jako "jen legislativa státu" způsobuje, že povolení stavby bytového domu v Praze trvá průměrně sedm let. Kolik let tedy asi bude průměrně trvat povolovací proces takového malého modulárního reaktoru? Co myslíte?
Už chápete, proč si čekáním na malé modulární reaktory ničím nepomůžeme? Předem upozorňuji, že ve státech na západ od nás to nijak zásadně rychlejší nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 11:16
Tohle je slovo do pranice, tohle je konkrétní nabídka.

A co naši vládní mašlonci? Už se začínají rozhoupávat, že začnou mudrovat nad tím, koho vezmou do toho tendru? Nebo zase až po volbách? Po kterých ovšem neříkají....
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 11:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo bude v tendru už je dávno rozhodnuté, osloveny byly tři společnosti z USA, Francie a Jižní Koreje. Předkolo tendru už probíhá. S vypsáním samotného tendru se čeká na definitivní schválení zákona o přechodu k nízkouhlíkové energetice, bez kterého tendr nemá smysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 11:57 Reaguje na Emil Novák
Výborně. A kdy nastane ten zlom, kdy se to celé zase zruší a bude preferován Rosatom?
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 12:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Křišťálovou kouli nemám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 22:21 Reaguje na Emil Novák
Ale víte, že na to dojde.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2021 22:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím, ani si to nemyslím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2021 09:27 Reaguje na Emil Novák
Já osobně si těžko představím, že Rusko investovalo tolik lidské i finanční síly na to, aby ovládlo Střední Evropu a pak se stáhne jen kvůli banální ostudě ve Vrběticích.
Ta dostavba EDU by jim přece dala do ruky zcela zásadní trumf a mohla by celou situaci u nás definitivně zvrátit v jejich prospěch. To si nechají ujít??
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2021 09:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko má daleko účinnější páku na střední Evropu než stavbu reaktoru, který bude v provozu nejdřív za 15 let. Tou pákou je zemní plyn a současná situace to nádherně ukazuje. Rusko účinně tlačí na spuštění NS2 tím, že omezilo dodávky zemního plynu do Evropy současnými přepravními trasami, cenu plynu a následně i elektřiny to vyhnalo na historické rekordy. Stavy zásobníků jsou naopak na rekordních minimech. A to jsme zatím v situaci, kdy stále ještě můžeme přepnout zpátky na uhlí, což se z velké části také stalo. Až si to uhlí odstavíme, tuto možnost mít nebudeme a budeme muset za plyn zaplatit libovolnou cenu. Že tento výpadek promptně nahradí dodávky zkapalněného plynu ze zámoří, jak tvrdili někteří experti, se nestalo. Každá i ruská jaderná elektrárna paradoxně znamená omezení závislosti na Rusku.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.9.2021 15:29 Reaguje na Pavel Hanzl
To vám bude cestou na Kolymu už jedno:-))).

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.9.2021 13:45
Na tohle ti dva nemají, tam se hraje o jiných penězích.
Taková kachna , aby se o nich vědělo, jinak nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2021 09:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nejsem si jist. Poláci nemají ve vedení nepolitiky a babišistán, tihle pánové můžou získat státní garance, finanční krytí a už to pojede. Na rozdíl od nás.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2021 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
To si děláte pr..l nebo vás chytl fantas?

Nebo vám nějak uniklo, že pro EU je nějaká ČR sice takovým prapodivným bordýlkem, ale co se děje v Polsku jí je ale hodně proti srsti ... a výjimečně v tom s EU souhlasím.
Odpovědět
ms

3.9.2021 12:40
Tahle zpráva má dva významy: 1) jednak je vidět, že soukromý kapitál považuje stavbu jaderných bloků za vysoce ziskový projekt; 2) pro ČR ale jasně platí, že občané ze 70 % podporují stavbu jaderných elektráren, ale sotva by chtěli mít za humny "malý" reaktor, když žádná obec v ČR nechce hlubinné úložiště jaderného odpadu. Malý reaktor v EU potřebuje totožná povolení jako velký, u něhož samozřejmě lze čerpat výhody z economy of scale. Máme v Dukovanech místo pro nové reaktory (až stávající 4 menší skončí kolem 2040) s instalovanou kapacitou 3200 MWe kvůli kapacitě chladicí vody. Tedy dva velké francouzské po 1600 MWe, nebo s rezervou dva 1200 MWe. Stejně tak je schválené místo v Temelíně pro další dva bloky 2x1200 MWe. V Česku máme další dvě už vytipovaná a prozkoumaná místa pro nové dvě jaderné elektrárny. S touhle flotilou pak budeme ve střední Evropě králem a Němci a Rakušané nás budou prosit na kolenou, abychom jim (draze) elektřinu také prodávali. Jenom je problém, aby si politici uvědomili, že dělají rozhodnutí, jehož plody budou sklízet politici a vlády příští. A to je něco, co politik dnešního ražení těžko vydýchává, protože chce být znovuzvolen za to, co sklidí sám. Jestli ale půjdeme cestou OZE, tak sbohem český průmysle a prosperito občanů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2021 13:21 Reaguje na
Asi tak. U nás bych využití SMR viděl spíše v teplárenství a podobně, je nicméně otázkou, zda případný povolovací proces (pokud v dohledné době ta zařízení vůbec budou k dispozici) nebude v našich podmínkách taková pakárna, že se na to každý vykašle.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist