Tiskové zprávy
Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou: Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou zodpovědělo během tříměsíčního provozu již sto dotazů
11. ledna 2007 | Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou
Autor: Ing. Soňa Hykyšová
Autor: Ing. Soňa Hykyšová
Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou, které v říjnu zahájilo svůj provoz, má na svém kontě již stovku zodpovězených dotazů.
Jelikož se ECK teprve dostává do povědomí kralupské veřejnosti, dá se předpokládat, že dotazů bude přibývat. Ekologické centrum Most, které ECK odborně vede, zodpovědělo od poloviny roku 2000 již téměř 5 000 dotazů. V roce 2006 to bylo cca 1 400 dotazů, přičemž standard ekoporaden je minimálně 300 vyřešených dotazů za rok.
Nejvíce dotazů se týkalo čistoty ovzduší. O kvalitě ovzduší navíc ECK informuje také prostřednictvím svých internetových stránek. Volající se rovněž zajímají o ekologickou výchovu, problematiku odpadů (zejména třídění odpadu, nelegální ukládání odpadu) a ochrany zeleně (kácení stromů). Nejčastější se lidé obraceli na dispečery prostřednictvím bezplatné linky 800 100 584, zhruba stejný počet však navštívil centrum osobně. Kromě laické veřejnosti využívají služeb ekoporadny také školy, které mají zájem o exkurze v centru.
Během tříměsíčního provozu bylo zaregistrováno celkem 16 stížností. Polovina stížností se týkala pachové zátěže, další stížnosti pak zvýšené kouřivosti a nepořádku na veřejných prostranstvích. Některé byly řešeny podáním aktuálních informací o mimořádných událostech v průmyslových podnicích a koncentracích škodlivin v ovzduší. Zprávy o nestandardních událostech v podnicích má ekocentrum k dispozici od České rafinérské, Kaučuku a dále společnosti MERO ČR, Linde Gas a Shell Gas ČR.
„Pro účely sledování čistoty ovzduší disponuje ECK programovým vybavením, jenž umožňuje přenést a zobrazovat data z měřících stanic imisního monitoringu. Využívána jsou data z měřicí stanice České rafinérské umístěné ve Veltrusech.“ uvedla Soňa Hykyšová, vedoucí centra. Spektrum sledovaných veličin zahrnuje SO2, NOx, prachové částice, benzen, toluen, xylen a základní meteorologické veličiny. Přenos dat probíhá přes Internet. Dispečeři sledují aktuální data každé tři hodiny, v případě zvýšených koncentrací pak každou hodinu.
Dispečeři však řešili i dotazy, které s ekologií přímo nesouvisí. Kralupské ekocentrum přispělo k vyřešení letitého problému, který obtěžoval zdejší obyvatele. Jednalo se o neumytá okna skladu Penny marketu, kolem kterých prochází denně stovky lidí, vede tudy totiž stezka pro pěší a cyklisty. Špína na oknech nejenže vadila kolemjdoucím, ale dělala ostudu celému městu. Občané poukazovali na nemytá okna, polepená útržky plakátů, i na veřejném zasedání. Radní vyzvali majitele objektu, aby zjednal nápravu, ale bezvýsledně. Až Katka Roubíková, dispečerka ECK, na základě stížnosti občana oslovila státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, jež po zjištění dalších nedostatků nařídila zjednání nápravy a zahájila s provozovatelem správní řízení. Kytička pro dispečerku od vděčného občana byla pěkným symbolem úspěšně vyřízené žádosti.
Jelikož se ECK teprve dostává do povědomí kralupské veřejnosti, dá se předpokládat, že dotazů bude přibývat. Ekologické centrum Most, které ECK odborně vede, zodpovědělo od poloviny roku 2000 již téměř 5 000 dotazů. V roce 2006 to bylo cca 1 400 dotazů, přičemž standard ekoporaden je minimálně 300 vyřešených dotazů za rok.
Nejvíce dotazů se týkalo čistoty ovzduší. O kvalitě ovzduší navíc ECK informuje také prostřednictvím svých internetových stránek. Volající se rovněž zajímají o ekologickou výchovu, problematiku odpadů (zejména třídění odpadu, nelegální ukládání odpadu) a ochrany zeleně (kácení stromů). Nejčastější se lidé obraceli na dispečery prostřednictvím bezplatné linky 800 100 584, zhruba stejný počet však navštívil centrum osobně. Kromě laické veřejnosti využívají služeb ekoporadny také školy, které mají zájem o exkurze v centru.
Během tříměsíčního provozu bylo zaregistrováno celkem 16 stížností. Polovina stížností se týkala pachové zátěže, další stížnosti pak zvýšené kouřivosti a nepořádku na veřejných prostranstvích. Některé byly řešeny podáním aktuálních informací o mimořádných událostech v průmyslových podnicích a koncentracích škodlivin v ovzduší. Zprávy o nestandardních událostech v podnicích má ekocentrum k dispozici od České rafinérské, Kaučuku a dále společnosti MERO ČR, Linde Gas a Shell Gas ČR.
„Pro účely sledování čistoty ovzduší disponuje ECK programovým vybavením, jenž umožňuje přenést a zobrazovat data z měřících stanic imisního monitoringu. Využívána jsou data z měřicí stanice České rafinérské umístěné ve Veltrusech.“ uvedla Soňa Hykyšová, vedoucí centra. Spektrum sledovaných veličin zahrnuje SO2, NOx, prachové částice, benzen, toluen, xylen a základní meteorologické veličiny. Přenos dat probíhá přes Internet. Dispečeři sledují aktuální data každé tři hodiny, v případě zvýšených koncentrací pak každou hodinu.
Dispečeři však řešili i dotazy, které s ekologií přímo nesouvisí. Kralupské ekocentrum přispělo k vyřešení letitého problému, který obtěžoval zdejší obyvatele. Jednalo se o neumytá okna skladu Penny marketu, kolem kterých prochází denně stovky lidí, vede tudy totiž stezka pro pěší a cyklisty. Špína na oknech nejenže vadila kolemjdoucím, ale dělala ostudu celému městu. Občané poukazovali na nemytá okna, polepená útržky plakátů, i na veřejném zasedání. Radní vyzvali majitele objektu, aby zjednal nápravu, ale bezvýsledně. Až Katka Roubíková, dispečerka ECK, na základě stížnosti občana oslovila státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, jež po zjištění dalších nedostatků nařídila zjednání nápravy a zahájila s provozovatelem správní řízení. Kytička pro dispečerku od vděčného občana byla pěkným symbolem úspěšně vyřízené žádosti.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

