https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologove-a-vedci-vyzvali-babise-aby-do-cela-mzp-nenominoval-nikoho-z-motoristu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologové a vědci vyzvali Babiše, aby do čela MŽP nenominoval nikoho z Motoristů

9.10.2025 22:39 (ČTK)
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí
Více než 20 ekologických organizací vyzvalo předsedu hnutí ANO Andreje Babiše, aby do čela ministerstva životního prostředí nenominoval nikoho z Motoristů sobě. V otevřeném dopise upozornili na to, že jejich program je v oblasti životního prostředí v rozporu s programem ANO. Žádají post obsadit někým, kdo dokáže propojit ochranu životního prostředí s rozvojem moderního průmyslu, energetiky a zemědělství a opírá se o vědecké poznatky a dialog s odborníky. Podobný otevřený dopis podepsalo a poslalo Babišovi také přes 50 profesorů a 400 vědců. Otevřené dopisy vznikly po zprávách, že možným kandidátem na ministra životního prostředí je předseda Motoristů Petr Macinka.
 
Ekologické organizce upozorňují, že program ANO slibuje vytvořit podmínky pro rozvoj solárních, větrných nebo vodních elektráren jako důležité součásti nízkoemisního energetického mixu, zatímco Motoristé plánují obnovitelným zdrojům ukončit podporu.

Motoristé sobě chtějí také opustit princip takzvané bezzásahovosti, na kterém bývalý ministr životního prostředí za ANO Richard Brabec postavil novelu zákona o ochraně přírody a jež v roce 2017 zachránila cenné části českých národních parků.

Organizace upozorňují, že hnutí ANO chce pokračovat v úspěšných programech Nová zelená úsporám a kotlíkových dotací, které pomáhají domácnostem snižovat náklady na energie a zlepšovat kvalitu ovzduší, Motoristé naopak prosazují jejich zrušení.

Program Motoristů požaduje využívání uhlí v energetice až do doby jeho přímého nahrazení jadernou energetikou, bez využívání obnovitelných zdrojů. To je podle ekologů také v rozporu s programem ANO. Dopis podepsaly organizace jako Arnika, Člověk v tísni nebo Greenpeace ČR.

Profesoři a vědci ve svém dopise žádají Babiše, aby svým rozhodnutím, kdo má vést ministerstvo životního prostředí, nezničil to, co na tomto resortu hnutí ANO v období let 2014 až 2021 odpracovalo. Podle signatářů by při nekompetentním vedení ministerstva byla ohrožena tvorba a ochrana životního prostředí i rozdělování dotací domácnostem a obcím z evropských fondů, k níž se ANO zavázalo svým voličům.

Svůj dopis dnes zaslali zároveň i prezidentu republiky Petru Pavlovi. Podle nich je i jeho úkol zajistit stabilní a dostatečně kompetentní vládu.

Na předsedu vítězné strany Andreje Babiše dopisem apelují, aby "při sestavování vlády nastavil jasné zadání, priority a mantinely, které zajistí pokračování úkolů, jež Vy i Vaši voliči chtějí posunout dopředu." Také uvádějí, že nyní zvažovaný kandidát na ministra Petr Macinka se dlouhodobě projevuje jako přesvědčený odpůrce ochrany životního prostředí a následovník exprezidenta Václava Klause, který popírá vědecké poznatky klimatologie.

Mezi signatáři dopisu jsou například František Krahulec z Botanického ústavu Akademie věd ČR (AV ČR), Martina Franková z katedry práva životního Právnické fakulty Univerzity Karlovy, Hana Šantrůčková z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a Eliška Vejchodská z katedry veřejné a sociální politiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

V současné době vyjednává Babiš se zástupci Motoristů sobě a hnutí SPD, kteří budou pravděpodobně tvořit novou vládu. V pátek by podle něj mohlo být jasno o rozdělení resortů. Hovoří se například o tom, že post ministra zahraničí obsadí čestný prezident Motoristů Filip Turek a kandidátem na post ministra životního prostředí by mohl být jejich předseda Petr Macinka.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

10.10.2025 21:36
Je mi líto. Tito lidé mají nulovou demokratickou legitimitu. Nevidím sebemenší důvod něčemu takovému ustupovat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Trochu zjevně nechápete, co je to demokracie, že :-)? Z toho, kdo vyhraje volby - a to Motoristi zcela určitě nebyli :-D! - se v demokracii nestává automaticky diktátor, ke kterému nemůže mít nikdo připomínky. A třeba zrovna připomínka, že motoristi nemají odborné ani jiné předpoklady řídit MŽP, je docela závažná, ne?
Odpovědět

Radek Čuda

13.10.2025 15:32 Reaguje na Jindřich Duras
A takový Franta Benda nebo kdysi Chalupa je měli? Jaké měl předpoklady Hladík? A Výborný na zemědělství?

Já vám sice rozumím, ale holt bude dobré se smířit s tím, že doby, kdy MŽP šéfoval třeba takový Moldan jsou spíše výjimečné.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 21:36 Reaguje na Radek Čuda
Jo, Bedřich Moldán byl fajn. Bylo víc dobrých ministrů ŽP. Dokonce při vší kritičnosti musím uznat, že za Brabce se povedla hromada věcí - jasně, na Agrofert a DEZU a tak se sáhnout nesmělo, to zas prr, ale jinak celkem dobrý. I Hladík nefunguje špatně, nakonec. Jenže s šaškem Macinkou to by byla dost jiná liga, obávám se. Škoda čtyř let.
Odpovědět

Radek Čuda

14.10.2025 15:47 Reaguje na Jindřich Duras
Nemyslím.
Jednak ten úřad každého trochu zklidní, jednak ty pravomoci samotného ministra nejsou zase takové, aby to mohlo mít samo o sobě nějaké devastující následky.
Já mám někdy fakt pocit, že si tu lidé představují ministry nebo premiéra jako nějaké svrchované autority, které mohou téměř cokoli ... ale to ani náhodou.
Počkáme ... uvidíme ... na věštění tu byla Libuše:-)
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.10.2025 19:16 Reaguje na Radek Čuda
No, cokoli nemohou, ale mohou hodně. Jen to není na první pohled vidět a není to ani předkládáno veřejnosti, často když, tak se to hodí na úředníky, nedostatek politické vůle a tak podobně.
Odpovědět

Radek Čuda

15.10.2025 15:01 Reaguje na Jindřich Duras
Já si vás vážím, vy tu píšete většinou velmi dobré příspěvky ze kterých se hodně dozvím, ale tady mám pocit, že s lehce necháváte unést.

Nikdo netvrdí, že by Macinka byl/bude ten nej ministr ŽP ... i když ten ideál si každý taky představuje inak, že. Ale zase tu přivolávat mor a zkázu dřív, než v těch Vrškách vůbec sedí ... to mi přijde zbytečné.

Prostě až tam někdo bude, tak se uvidí a podle toho mu pak můžeme nadávat ... nebo taky ne. Ale takto dopředu mi to přijde blbost.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

12.10.2025 11:13
Takových, co na oblast životního prostředí nemají žádné vzdělání je více!

Třeba takový Mgr. Petr Hladík, nynější ministr životního prostředí.

Z jeho vlastního životopisu vyplývá:

"Vystudoval Fakultu informatiky na Masarykově univerzitě v Brně, obor Service Science, Management and Engineering a získal titul magistra. V profesním životě působil v oblasti řízení projektů, konzultací v IT a službách, konkrétně se věnoval projektům na řízení bezpečnosti a kvality. Pracovní zkušenosti má také z Portugalska, kde půl roku pracoval ve společnosti, která vyvíjí systémy pro řízení veřejné dopravy."

(zdroj informace: https://mzp.gov.cz/cz/ministerstvo/ministr)

Takže vzdělání v oblasti životního prostředí na to nemá!

Ano, ve výše uvedeném textu je dále uvedeno, že

"Za problematiku životního prostředí zodpovídal i jako první náměstek primátorky města Brna..."

ale pravda je, že na to neměl vzdělání v oblasti životního prostředí!

A když na ministerstvo životního prostředí chce někdo dosadit někdo člověka, který studoval politologii a mezinárodní vztahy (takže další osoba bez vzdělání v oblasti životního prostředí), tak je to najednou špatně?

Opravdu máme stejný metr na všechny a měříme každému stejně?

Zkusme se nad tím trochu zamyslet...


Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:33 Reaguje na Jiří Kvítek
Ono tu nejde jen o vzdělání, ale také o přístup, myšlenková východiska. A v tom tady vidím docela rozdíl, ne?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:46 Reaguje na Jiří Kvítek
Tomu myšlenkovému přístupu se taky říká třeba programové priority, program pro danou oblast a tak. Vy v jejich programu vidíte něco pro ŽP? Já kromě negace toho, co už stejně je a bude, tedy nic...
Odpovědět

Radek Čuda

13.10.2025 15:37 Reaguje na Jindřich Duras
Programové priority? Poslední čemu se dá v naší politice věřit, jsou programy politických stran ... to fakt není argument.
Stačí, když si vzpomenu ta toho xichta Baxu a ty kecy o nezvyšování koncespoplatků. A nebo 130 % průměrky pro učitele. A s dostupným bydlením taky pohli ...
Myslím, že každý volič který je alespoň trochu při smyslech ví, k čemu nějaké programové priority u nás opravdu jsou.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 21:32 Reaguje na Radek Čuda
Ty priority, samosebou v detailu na ně spoléhat nejde, ale v zásadních směrech myšlení to prostě důležité je, nedá se svítit.
No, snad tu nebudete plakat nad koncesionářskými poplatky :-)! Když to bude platit stát, budou s rozhlasem i TV cvičit politici jak na Slovensku. Nemůže, kruci, všechno platit za kdekoho "Stát".
Každopádně jsem zvědav na to, jak Babišisti splní sliby, aniž by rozorali státní kasu jako při svém posledním vládnutí.
Ale zpět. Mamlas, který hlásí, že "poteče zelená krev", nemá na MŽP co dělat, jakkoli by se to třeba tady Šimůnkovi líbilo :-D. Stejně tak nemá cenu, aby byl ministrem zdravotnictví někdo, kdo zruší špitály a prohlásí léky a léčbu za zbytečnost.
Odpovědět

Radek Čuda

14.10.2025 15:59 Reaguje na Jindřich Duras
Nad poplatky nepláču. ty mne prostě serou. A to zcela z principu. Dokud to byla daň z vlastnictví televize, tak to byla sice prasárna, ale budiž. Ale bach platil poplatek v situaci, kdy už přes 10 let televizi nemám, ale mám připojení k netu ... to je prostě prasárna nej stupně.
Takže fakt nechci, aby za mne platil televizi stát, chci aby ji neplatil nikdo, protože ji nemám a mít nechci.
No, to zdrávko není úplně něj příklad, že:-))). Za Báby to byl fakt výkvět a Válek není o nic lepší, sorry jako.
Prostě ... máme tu nějaké volební výsledky, které odráží svobodnou vůli voličů, na jejich základě tu máme nějakou vládní koalici (zatím budoucí) a je to na ní, jak to povede. Šanci jim voliči dali, je nutno to respektovat.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

12.10.2025 11:28
Žádné ekologické organizace, vědci ani páni profesoři, neponesou odpovědnost za činnost Vlády ČR. Nemají tedy co, veřejně lobbovat proti členům příští Vlády ČR, vzešlých z voleb, ani svými výzvami ovlivňovat sestavení budoucí Vlády ČR.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.10.2025 17:57 Reaguje na Tonda Selektoda
no jo, asi mají divné iluze, ale ta sebranka toho moc nenabízí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.10.2025 17:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
tedy myšleno k té " budoucí" vládě.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:38
Nemůžete dělat zároveň vědu a "velkou" politiku dohromady. Jinak nebudeme mít ani dobrého politika ani dobrého vědce :-). Právě dobří politici by měli chápat, že nemůžou rozumět úplně všemu, a proto se mají obracet na vědeckou obec, ne?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:36 Reaguje na Tonda Selektoda
Ne, zodpovědnost za chod vlády vědci nemají, ale třeba by mohli věc docela chápat, ne? Možná díky svému vzdělání a schopnostem i víc než leckdo jiný, bych řekl.
A argument, že nemají co psát nějaké své výzvy :-D - to je právě to, co v demokracii zrovna nejen můžete, ale dokonce i máte dělat, víte?
Odpovědět

Radek Čuda

13.10.2025 12:34
Ke každému potenciálnímu kandidátovi na každý ministerský post bude mít někdo výhrady ... prostě volby dopadly jak dopadly a je to.
A ANO zřejmě o MŽP moc nestojí, rozhodně ne víc, než o jiné rezorty ... tak co.
Tady každej podepisuje nějaké výzvy a že by místo toho zkusil v té politice udělat díru do světa, to ne (a pokud to zkusil, tak zřejmě s nic moc výsledkem).
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

13.10.2025 13:42 Reaguje na Radek Čuda
Ale jo, máte pravdu, celkem myslím. Akorát tady se dosazují lidi tu sem a tu onde, aniž se řeší programové otázky - ale ty jsou zrovna klíčové, ne? Dosadit někam ministra jako bianco šek asi není nic moudrého.
Jasně, za vládu je zodpovědný Babiš, ale třeba bychom se mohli vyhnout zbytečným škodám...
Odpovědět

Radek Čuda

13.10.2025 15:48 Reaguje na Jindřich Duras
Škodám se vyhneme do té míry, že čísla nikdo neojebe a prostě potřebujete 101 a více. Přes to nejede vlak.
Z bývalé 5K s velkouzenářem nikdo jít do vlády nechce, nebo podpořit jeho menšinovou, a tím je zbytek daný.
Bába sice volby vyhrál, ale zase až tak si díky rozložení sil v PS vyskakovat nemůže.

Takže pokud Tomio bude chtít PS a Macinka Vršovice, a budou na tom fest trvat, tak je prostě dostanou ... protože jiné řešení není.

Otázkou je jedině Turek, tam je to tak hodit si korunou ...

Pokud jde o program, ten má smysl řešit až když se aspoň trochu ty strany dohodnou co chtějí ... a jen tak na okraj, kdyby čistě hypoteticky dala 5K 101 seslí, tak jak se na programu dohadují mazáci z ODS s tou pirátskou Dívčí válkou, to bych taky chtěl vidět. Já myslím, že když Fiala vidí co voliči vykroužkovali, tak nakonec děkuje Bohu že má klid (a cca jistého čtvrt míče měsíčně na 4 roky k tomu:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2025 20:21 Reaguje na Radek Čuda
A co ty strany chtějí? Každá něco jiného a to i zásadně.
Ale mají něco společného: nenávist k EU a vůbec Západu, což je pro nás Konečná, Stačilo!
Odpovědět

Radek Čuda

14.10.2025 16:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To nechte na nich ... na základě svobodného rozhodnutí voličů jsou v PS, dohodly se, že vytvoří koalici a uvidí se, jak jim to půjde.

A hlavně je to úplně jedno ... prostě byl určitý počet možností jak sestavit povolební koalici. Pokud strany bývalé 5K jasně řekly, že s ANO do vlády nepůjdou a ani jej nepodpoří, tak je z těch možností rázem jedna jediná.
Můžete na to nadávat, můžete nad tím brečet, ale to je tak všechno, bo počty prostě hovoří jasně a 101+ prostě nevokecáte.

Jo byly by tu možnosti ... ale ... https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/S-Babisem-jsou-smireni-s-SPD-a-Motoristy-ne-Upenlive-prosby-k-demokratum-781371

Jako jo, jsou to PL, ale ten článek má překvapivě hlavu a patu a jasně ukazuje, jak je to ložené a jaké možnosti skutečně jsou.
Odpovědět

Radek Čuda

14.10.2025 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, a poslední, kdo má nenávist k Západu/EU je velkouzenář ... kdybyste tam měl majetek jako on, tak by vám to došlo.
Silně pochybuji, že to chtěl vyměnit za vilu v Soči nebo nějakou gubernii na Čukotce:-).
Odpovědět
sv

s v

15.10.2025 11:08 Reaguje na Radek Čuda
To jsou fantasmagorie, čůďo. X rusáckých oligarchů má majetky a obchody na západě .. ale to jim nebrání vehementně podporovat puťku vyskoče. O mafiánu ficov a soudruhu orbánovi se podobné blbosti tvrdily taky. A výsledek - zatáhli Slovensko i Maďarsko do rusácké žumpy.
Odpovědět

Radek Čuda

15.10.2025 15:08 Reaguje na s v
No, ty být soudruhu (nejen) oligarcha v Rusku, tak Voloďu podporuješ taky. A pokud ne, tak by ses možná brzy dozvěděl, jak vysoko máš okna.

Takže to je hodně blbý příklad. V Rusku buď sloužíš, nebo nejsi. Tak daleko tady fakt ještě nejsme ... a nikdy jsme díky přírodo nebyli.

Prostě Bába je samozřejmě populista, ale na žádný příklon k Moskvě u něj nevěřím, bo by se mu to kua nevyplatilo ...

Fico je proti němu holá prdel, to se nedá srovnávat, a Orbán si za ta léta pomohl velmi, ale většinu toho majetku má doma a co ne, tak nemá ve formě fungujících firem. Což Bába jo ... tohle ostatně platí i pro ty Rusáky.
Odpovědět
sv

s v

15.10.2025 18:18 Reaguje na Radek Čuda
To čemu ty věříš nebo nevěříš čůďo je irelevantní. Taky ti nedochází, že ti rusáci žijí na západě a mají tam kšefty, a dobře vědí, že jejich kšefty demokratický režim nezlikviduje, i když budou lézt do puťkovy prd.. a zároveň když tam polevou, tak jim z kremlu něco kápne. O burešovi platí to samé a ostatně i o ficovi a orbánovi. Tvoje dojmy co by se komu vyplatilo či ne bere vážně jen ten co žere seno. Bureš o kšefty a kontakty se západními politiky nepřijde stejně jako o ně nepřišel fico presto že zatáhl slovensko do rusácké žmpy přes tvoje dojmy o holé pr...
Odpovědět

Radek Čuda

16.10.2025 14:47 Reaguje na s v
Jistě soudruhu. V tom jsme na tom úplně stejně.

Takže ty se tedy boj velkouzenáře a jeho vítání Rusů, v noci z toho hrůzou nespi a vyhlížej sovětské výsadkáře.
Já se na to v klidu vyprdnu a za 4 roky si můžeme povědět, jak to dopadlo.

Já vím že to tvoje ego špatně dávná, hlavně po minulém víkendu;-), ale víš úplné hovno co a jak bude jako všichni ostatní, takže co s tebou ztrácet čas.

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist