https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/eu-musi-vic-podporovat-elektromobilitu-aby-mohla-konkurovat-cine-uvadi-studie
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

EU musí víc podporovat elektromobilitu, aby mohla konkurovat Číně, uvádí studie

17.10.2022 10:40 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská unie musí víc podporovat elektromobilitu, jinak evropští výrobci elektromobilů ztratí podíl na trhu ve prospěch Číny. Uvádí to zpráva neziskové společnosti Transport & Environment (T&E).
 

Zpráva T&E nazvaná "Od rozmachu k brzdě: zastavuje se přechod na e-mobilitu?" konstatuje, že se růst prodeje elektromobilů v unii zpomaluje. Plně elektrizovaná auta tvořila 11 procent prodeje v první polovině roku 2022, zatímco historické trendy naznačovaly, že by měl dosáhnout 13 procent.

Čínští výrobci automobilů včetně BYD a Great Wall Motor se mezitím snaží posílit přítomnost v EU a jejich elektromobily získaly nedávno vysoké hodnocení co do bezpečnosti. T&E odhaduje, že elektromobily vyrobené v Číně představovaly v první polovině letošního roku pět procent prodeje plně elektrických aut v EU a do roku 2025 by mohly mít na trhu 18procentní podíl.

EU v současné době jedná o balíčku návrhů v oblasti klimatu, který zahrnuje zákaz prodeje nových vozidel na fosilní paliva od roku 2035. Podle T&E by se EU měla tohoto cíle držet, postavit se proti jakýmkoli výjimkám pro syntetická paliva v automobilech, od roku 2025 odstranit systém měření emisí a využít fondy EU k urychlení rozšíření výroby elektromobilů.

"Neschopnost výrobců automobilů v EU zvýšit... nabídku by mohla vést k tomu, že dostupné modely budou nabízet zahraniční výrobci automobilů a získají velký podíl na masovém trhu v Evropě," uvádí zpráva. "Pokud EU nebude schopna účinně regulovat svůj vlastní trh, riskuje ztrátu své ekonomické suverenity v automobilovém průmyslu," uzavírá T&E.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.10.2022 12:51
A EU musí více podporovat pěstitele banánů, protože jinak nebudou schopni konkurovat Ekvádoru.
Za situace, kdy Čína ovládá většinu zdrojů pro výrobu elektromobilů a má teda nejlepší podmínky pro jejich produkci, je těžké, ne-li nemožné jí konkurovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 12:57 Reaguje na Richard Vacek
Nesmysl. Elektromobil je o hi-tech a ne o surovinách.
Nejvíc zdrojů má Rusko a jak na tom s elauty je?
A proč zrovna Čína? Nemá vlastní ropu a musí ji zadraho kupovat.
Navíc tam řádí ještě horší ekomagoři a oteplovací čerpadláři dotací, než v EU a mají tam daleko zlejší grýndýl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2022 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, cenu elektromobilu netvoří akumulátor ale infotainment.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.10.2022 18:18 Reaguje na Richard Vacek
Čína také otevírá jednu tepelnou elektrárnu týdně, a masivně zvedá produkci CO2. Čím více elektromobilů ty, tím více skleníkových plynů. Inu ekologie.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.10.2022 14:01
Já myslím, že je potřeba si otevřeně přiznat, že Evropa cenově dostupná auta ... což je v našich podmínkách momentálně tak do 400-500 tis. prostě vyrobit neumí. A dokud to umět nebude, tak se holt evropská auta moc prodávat nebudou.

Takže jsou tři možnosti, buď se to evropské automobilky naučí, nebo se to naučí někdo jiný ... a je otázkou, zda je to vůbec možná, tady i jinde ... a nebo bude Evropa před dvojí volbou. Vzít zpátky na milost spalovací motor, nebo se prostě smířit s tím, že si valná část lidí nebude moci automobil dovolit.
Že se s tím smíří "Brusel", o tom nemám pochyb ... zejména s jejich platy:-) ... zda se s tím smíří občané ... to už bude zajímavější.

Odpovědět

Viktor Šedivý

17.10.2022 16:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Ale samozřejmě že evropské automobilky umí levná auta.
Ovšem nesmí je vyrábět - protože vedle nich by se elektromobily ukázaly "v celé své kráse" jako totální ekonomický nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 17:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Nesmí cha cha, fakt? A to zakázal grýndýl?
Elauto ve správném provozu vychází už dnes levněji než spalovák a to ještě nazačali šachisti šachovat s cenou ropy. Po Novém Roce to asi začne, říkají banksteři.

Jedině OZE a na ně navázaná elektromobilita Evropě dává nezávislost na gaunerech a vyděračích všemožného typu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2022 17:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi nevíte, kolik stojí elektřina. Obdobně katastrofálně dopadají auta na CNG, stačí se podívat do autobazarů, čeho se lidé zbavují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 17:40 Reaguje na Richard Vacek
Tím správným provozem počítám denní (obdenní) pojížďky do třeba 200 km a nabíjení z vlastní (firemní) fve.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.10.2022 19:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Celý den jezdit s elektromobilem a nabíjet ho
v noci z fotovoltaiky umí pouze Hanzl. Ostatní
ho večer nabíjejí z fosilu a nebo z jádra.
Ten mozkožrout už asi hladoví!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 20:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Mozkožrout vám skutečně nehrozí, scípl by hlady.
Cesta ráno do práce, celý den na nabíječce z fve, cesty přes noc nebo půl dne, dojíždění obden, nebo pár dní v týdnu, nabíjení z domovní baterie atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd.
Číňani používají i výměnné baterie, von jim ten mozkožroul už asi splnil úkol.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.10.2022 07:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Zítra se bude tančit všude,nad námi zavlají vlajky rudé - pardon zelené.To co píšete hned tak nehrozí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:21 Reaguje na Jarda Bobr
Někde je to už normální. V Norsku si musíte silně dávat pozor, bo někde už vůbec nemají benzínky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:07 Reaguje na Pavel Hanzl
No když je Golf, co je u nás za půl míče vyjde kvůli daním dráž, než Tesla, tak se pak není co divit:-).

A těch benzínek je tam dost, vo to zase nemějte starost. Koncem jara můžete vyrazit na obhlídku, je tam krásně.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.10.2022 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Německá pošta začala provozovat a pak i vyrábět rozvážková elektroauta https://cs.wikipedia.org/wiki/Streetscooter nakonec pro ztráty s výrobou přestala.Elektrododávka byla silně očesaná, přesto výroba byla ekonomicky ztrátová.
Jak vidíte,auto pro tyto účely jen tak vyrobit nelze, aby se zároven výrobci vyplatila výroba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:24 Reaguje na Jarda Bobr
Fakt si myslíte, že v celém vývoji naší techniky se všechno podařilo na poprvé? Kolik automobilek muselo odpískat nepovedený model? A je auto nesmysný projekt?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.10.2022 15:56 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.auto.cz/deutsche-post-konci-s-projektem-elektricke-dodavky-prodelavali-na-nem-133518
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 17:45 Reaguje na Richard Vacek
Žádné plyňáky nejsou žádná katastrofa, tahle krize přejde a spíš nahoru půjde ropa.
Pokud platíte řádově 3kč/km jen benzín, tak při ročním nájezdu přes 30 tisíc šetříte 100 tisíc každý rok. To máte vašší cenu za 2? nebo 4? roky zpět a pak jezdíte skoro zadara.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 14:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud najedete ročně 30 tis km, ta nej volba je furt ten dnes zatracovaný diesel. Pokud nemáte nějakou rozvážkovou službu neposkakujte věčně po městě, což je přesně to využití, pro které je e-auto nej volbou.
Na relativně časté dlouhé štreky je pak naopak volbou suverénně nejhorší. Rozhodně pokud nemá stát citelně přes mega ... a to vám ta návratnost rázem zdaleka tak hezky nevychází, že.

Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.10.2022 15:47 Reaguje na Svatá Prostoto
Německá pošta začala provozovat a pak i vyrábět rozvážková elektroauta https://cs.wikipedia.org/wiki/Streetscooter nakonec pro ztráty s výrobou přestala.Elektrododávka byla silně očesaná, přesto výroba byla ekonomicky ztrátová.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2022 17:48 Reaguje na Jarda Bobr
A to bylo prosím nasazení elektromobilů tam, kde by měly ze všeho nejvíc mít smysl.
Když se ale spočetla ekonomika celého provozu, vyšlo to zoufale.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak výjimečně s Hanzlem souhlasím, byla to jedna z prvních vlaštovek a navíc si to z nouze bastlili napůl sami.

Dneska už e-dodávky v pohodě fachčí a do měst jsou fakt velmi dobrou volbou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Právě elauto je ideální na městský provoz. A jezdí jich milióny. Zajímavé je že obrovské procento normálních aut vůbec město neopustí.
Ale rozvážky, taxi, sanitky, kurýři, cajti, popeláři atd. atd. atd. atd. atd. jsou na elektriku ideální.
Problém bude asi zdroj elektřiny, pokud by měly nějakou možnost nabíjet z fve, vymůže se to nevyplatit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, co asi píšu ... "Pokud nemáte nějakou rozvážkovou službu neposkakujte věčně po městě, což je přesně to využití, pro které je e-auto nej volbou."

Mě z vás fakt jebne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 14:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Co se bude dít s cenami ropy, povídejte.

A že vás provoz e-auta vyjde levněji než u spalováku je sice pěkný, ale když to e-auto stojí min 800 litrů, tak je vím to tak nějak k hovnu, že.

Proto taky máte starej benzín, že jo:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Starý benzín mám proto, že je to extrémně spolehlivé, malé a úsporné auto a dnes houby najezdím a mám to stejně zapár.
Někde jsem četl, že Číňani vyrábí městské auto v elektrice za 200 našich káčé, kdyby stálo u nás něco podobného 400, je to zcela v pohodě. Dnešní baterie se za životnost už nemění.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte to prosto, že to fachčí jak má a kdybyste si měl něco podobného pořídit v elektřině, tak jste v tom tak za mega. Což je přesně to, o čem tu Mlho píšu.

Trochu si gůglujte a zjistěte si, co za slávu ten čínský klumpr je ...

Zase víte prd ... jak na tom ty dnešní baterie budou za 10-12 let nikdo neví, zatím je to u podobně starých aut, a to i u Tesel, fest bída. Pokud tedy nemíníte počítat s životností 10 let:-))).
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

19.10.2022 20:44 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.elblesk.cz/elblesk-tiger/ ,uvažovali jsme o něm pro manželku(denní dojíždění dohromady 25km),nakonec jsme koupili nejlacinější fabii s motorem bez turba za cenu o 50k vyšší.Přece jen při poruše rodinného forda se s fabií nechá někam dojet,což s stímhle ne.3 auta v rodině nepotřebujeme ale denně jezdíme se dvěma(ošklivá uhlíková stopa).Přijatelná cena by pro mně byla tak 150k,pak bych ty nevýhody zkousnul.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 14:51 Reaguje na Viktor Šedivý
Nedorozumění ... mělo být E-auta ... se omlouvám, to mi vypadlo.

I když jestli přijdou pošuci s EURO 7, tak to bude platit i bez toho e- ... :-/.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.10.2022 17:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Nakonec to nebude jen o ceně, která postupně klesá a klesat bude s vývojem dál, ale i o softwaru nebo službách. Apple je dnes bezkonkurenční firma právě díky svému operačnímu systému. Neznám uživatele Applu, který by přešel na android, zatímco znám spoustu těch, kteří z androidu přešli a už si nic jiného prostě nekoupí (včetně mě). A to i přesto, že iphony paří k tomu nejdražšímu, co je na trhu. Není to o nějakém "machrování", ale připlatím si za mobil, který mi vydrží klidně 5 i víc let bez jakéhokoli sekání a s kvalitním příslušenstvím.
U aut to bude podobné. Nové auto nebude levné nikdy - není ani teď, takže si ho kupují lidé, kteří jsou smíření s tím, že investovat budou muset. Ve vyšší a střední třídě nebudou Číňané konkurenceschopní (stejně jako u mobilů, kde je válcuje Apple a Samsung - plus tam jsou další hráči jako Sony nebo Asus, takže si člověk může vybrat) a jediná jejich šance je, stejně jako u mobilů, nižší třída (u mobilů jsou do 5k vyjma Samsungu jen oni, takže vlastně nulová konkurence - to ale u aut nehrozí), kde si člověk dal jasný rozpočet (řekněme kolem 500k) a přes ten prostě nepůjde.
Evropský trh je specifický a je na něm už dnes obrovská konkurence. A přicházejí další hráči hlavně z USA. Návrat ohlásil Chevrolet nebo Cadillac, nový výrobci Lucid nebo Rivian již taky v EU začínají prodávat a k tomu stále sílící Tesla.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2022 08:50 Reaguje na Slovan
"ceně, která postupně klesá a klesat bude s vývojem dál"
No, zatím cena elektroaut neklesá ale stoupá, mizí dotace, končí zvýhodňování. A co je horší, zcela nezbytné suroviny systematicky zdražují s perspektivou dalšího růstu. Čili pokud někdo nevymyslí akumulátor, který nepotřebuje ani lithium, ani vzácné zeminy, ani jiné omezené zdroje (jakože nic podobného není ani zdaleka na obzoru), budou elektromobily stále poměrně svižně zdražovat.
A pokud ne, Čína přiškrtí dodávky surovin konkurenci a podpoří vlastní výrobce.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.10.2022 09:28 Reaguje na Viktor Šedivý
EU se skutečně povedlo něco udělat skvěle - zaříznout během několika let evropské automobilky.
Už se těším na káry a bryčky tažené koníky a osli ve kterých budeme jezdit do města i do zahraničí.
Hanzl a spol. budou sbírat jejich koblihy, přemění je na biometan a tím si zajistí teplo, TUV na zimu.
Prostě zelený ráj na zemi !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:37 Reaguje na Miroslav Vinkler
A jak se jim to povedlo? Všude na světě jede emobilita na plný pecky, jen v Evropě to kulhá.
Že by byli čínští soudruzi ještě větší zelení magoři a měli zlejší grýndýl??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohl byste nám trochu příblížit jak konkrétně jede e-mobilta ba plný pecky třeba v USA?

Já se rád pobavím:-)).
Odpovědět
Sl

Slovan

18.10.2022 11:18 Reaguje na Viktor Šedivý
Víte, on je ten svět trošku složitější, než se nám snažíte namluvit. Proč by Čína něco přiškrcovala? Pokud by to udělala, mohl by jí Západ odstřihnout od vyspělých čipů a polovodičů (v tomto má Západ vesměs monopol), až po software atd. Stačí se podívat, jaký směr nabral Huawei, který přestává být konkurenceschopný i na domácím, natož celosvětovém, trhu!
Nevím, zda je elektro skutečně tou správnou cestou, ale jdou jí všechny automobilky světa. A když se člověk podívá do historie - počítače, ploché televize apod. - všechno bylo ze začátku drahé.. hodně drahé. Dnes to má ale vlastně každý a je to cenově dostupné. Jasně že za větší peníze pořídíte i větší kvalitu, ale tak je to všude. Technický vývoj není tam, co se dnes reálně nabízí - zatím se prodává to dražší, ale jak Ford, tak třeba WV a další očekávají levný elektromobil do půl milionu zhruba kolem roku 2025. A to jsou ceny dnešních nejlevnějších spalováků! Už dnes se mluví i o bateriích s pevným elektrolytem, které vydrží milion a víc km. Velice doporučuji tento článek:

https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/431481-nova-generace-baterii-prichazi-elektromobily-zmeni-vic-nez-si-myslite
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 15:02 Reaguje na Slovan
" ... ale jak Ford, tak třeba WV a další očekávají levný elektromobil do půl milionu zhruba kolem roku 2025."

Tohle se predikovalo už někdy 2017-2018 a mělo to být za cca 5 let ... a výsledek je jaký? Zkušební série CitiGo a nějaká ta šílená Dacia, kterou předjede i Babeta.

Takže bych se zklidnil a počkal si co opravdu a reálně bude.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2022 15:45 Reaguje na Slovan
Těžko můžete u elektromobilu očekávat úsporu z rozsahu výroby - obecné postupy výroby v automobilce jsou už dávno vypilované a rostoucí výroba aku cenu spíše zvýší než sníží.

Potíž je v tom, že cenu elektromobilu z větší části určuje materiálově náročný akumulátor, (nikoli třeba nějaká řídící jednotka) a pokud nedojde k nějakému zcela přelomovému objevu v ukládání elektrické energie (a nezdá se, že by nějaký byl na cestě), akumulátor velký, těžký a drahý zůstane. Drobná zlepšení týkající se materiálu elektrod atp. na tom mnoho nezmění. A o fantastických vynálezech jsme už párkrát četli, ale v praxi stále nic.


Dnes je Čína ještě trochu závislá ... myslíte, že bude i poté, co Evropa následkem energetické bídy zchudne a bude vyprodávat technologie za babku?
Odpovědět
Sl

Slovan

18.10.2022 21:04 Reaguje na Viktor Šedivý
Jsem pouze toho názoru, že cpou-li se do vývoje miliardy a miliardy, pak se najdou dříve či později taková řešení, která budou schopna dostat elektroauta do takového stavu, aby to bylo dostupné co největšímu počtu lidí - protože byznys. Ale kdoví, třeba bude budoucností skutečně třeba vodík a elektro je slepá ulička. Spíš nechápu, proč by si automobilky pletly sami sobě bič po celém světe. Uvědomte si, že to je celosvětový trend, nejen v EU. Ironií je, že se to snad ještě více podporuje v Číně, která nás má všechny převálcovat...

Tím se vlastně dostáváme k tomu poslednímu odstavci. Jestli si někdo myslí, že Evropa bude za hubičku prodávat své technologie komunistické Číně, tak je to blázen. Evropa byla zezačátku možná naivní, dnes už není. Pokud chce Číňan koupit firmu, kterou stát považuje za strategickou, prostě se "obchod" blokne.
Italové takhle stopli převzetí Alpi Aviation, Britové pravděpodobně zablokují převzetí největšího tamního výrobce čipů Newport Wafer Fab apod.
Energetická bída není, jinak byste tu zřejmě ani nepsal. Je to krize. Osobně si však myslím, že celé té situace výrobci elektřiny extrémně zneužívají, stejně jako třeba naftaři. Nechápu, kde berou tu drzost chtít po lidech platit 43 Kč a víc za litr, když se cena ropy na světových trzích stabilizovala na 80-90 dolary! Podotýkám, že mezi lety 2011-14 byla cena dost nad 100 dolary. O elektřině se raději ani zmiňovat nebudu. To je normální zlodějina. Věřím však, že státy (potažmo EU) zasáhnou, musí! A už se to asi i děje, protože plyn dnes spadl pod 120 eur. Děje se něco podobného co s ropou, jen to bude asi trošku déle trvat. A já doufám, že se zase budou platit férové ceny.


Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 14:59 Reaguje na Slovan
"Neznám uživatele Applu, který by přešel na android,...".

A to já zase jo, od běžných uživatelů až po lidi, co je IT živí.

Jabko a A nijak nehodnotím, čistě jen reaguji na to uvedené.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 15:17 Reaguje na Slovan
Vy neberete v úvahu, že v chudších zemí, tedy i u nás, značnou část vozového parku tvoří ojetá vozidla, kdy u klasických automobilů je situace zcela diametrálně odlišná, než tomu bude u e-automobilů, a to z důvodu degradace baterie, kdy její výměna představuje opravdu extrémně vysoký výdaj. Jinými slovy ... spalovák lze poměrně snadno udržovat v dobrém stavu při pravidelných, ale relativně přijatelných výdajích. Prostě rok co rok něco, ale v zásadě jde o akceptovatelné částky a 10-15 let starý automobil zastane v zásadě cca stejně dobrou službu jako nový. U e-mobilu to bude hodně jinak.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.10.2022 21:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím, zda se jedná o správnou cestu nebo ne. Třeba je to slepá ulička, ale třeba ne. Pouze poukazuji na to, že vývoj běží a s ním se zlepšuje nejenom dojezd, ale i samotná cena a na trh se pomalu dostávají dostupné modely. Pokud se podaří vývoj oné baterie s pevným elektrolytem, která reálně vydrží aspoň milion km, pak si troufám říci, že majitel to měnit nebude muset. Ani první, ani ten, který si to pořídí z bazaru. V současné době třeba Tesla udává, že po 300k se kapacita baterie sníží o 10%. Sám znám minimálně 2 lidi, kteří si koupili auto z bazaru a museli po pár měsících nechat udělat komplet nový motor (jeden Octavia 2, druhý měl Opel) a to jsou už nemalé desítky tisíc. Elektromotor je podstatně jednodušší mechanismus, kde se toho nemá tolik co podělat.
Jasně, dneska nejsme v situaci, kdy by měli elektromobily nahradit spalováky. Otázkou je situace třeba za 10 let, kam se to dostane apod. V roce 2010 byl dojezd 800 km něco nemožného - dnes to Lucid dokáže na dálnici. Jasně, je to auto za několik míčů, ale ukazuje to, kam se to dokázalo posunout minimálně v této oblasti. Když natankuji svoji dvojkovou benzínovou ovci, dojezd mi to ukáže nějakých 780 km. To ovšem neujedu. Určitě né na dálnici.

Vidíte, já u toho Applu opravdu nikoho takového neznám. Zároveň ale samozřejmě znám i tvrdé andriďáky, kteří Apple nemůžou ani cítit :) Ti ho však ani nikdy neměli.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:26 Reaguje na Slovan
Já znám vobojí, ale mne to nijak nebere takže jsem se nijak moc nepídil proč a jak. Já su na ty čudlíky.-))).
Jinak vy to píšete vcelku rozumě ... "Jasně, dneska nejsme v situaci, kdy by měli elektromobily nahradit spalováky. Otázkou je situace třeba za 10 let, kam se to dostane apod." ... jenže vo tom to je, nejdřív musí něco fungovat podle požadavků spotřebitelů a musí to být i cenově dostupné, a PAK má smysl se snažit to podporovat. Dnes se EU snaží cpát uživatelům něco, co je buď na pikaču ... třeba ta Dacia ... nebo stojí neskutečnou raketu.

Mně se třeba líbí, a i bych to užil, plug-in hybrid ... nějaká nižší střední. Třeba ... https://www.skoda-auto.cz/modely/octavia/octavia-iv?gclid=EAIaIQobChMI6J-YpLLs-gIVPIKDBx1DBAqSEAAYASAAEgKSu_D_BwE&gclsrc=aw.ds

A vidíte tam tu cenu??? Ok, su asi socka, ale 800 litrů na auto nemám a rozhodně nedám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Omyl. Elauto je výrazně jednodušší, mechanických dílů je daleko méně, elektromotor se prakticky neopotřebovává (proti pístovému), brzdový systém není zatížen skoro vůbec (brzdí se rekuperací).
A baterie, které slibují výdrž milión kilometrů, se nebude měnit vůbec.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

19.10.2022 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Toť teorie, ale v praxi? namátkou: https://tn.nova.cz/auto/clanek/454399-jak-poruchove-jsou-elektromobily-po-trech-letech-provozu-tesla-je-pry-jako-dacia
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 14:38 Reaguje na Milan Dostál
Spolehlivost je vychytávání detailů. U spalováků se to dělá už asi 100 let, u elektrik třeba 10. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha ... takže za kolik desetiletí budou e-mobily stejně spolehlivé jako ty vychytané spalováky:-)?

Jinak je vidět, že jste o těch e-mobilech jen četl a nikdy jste v tom třeba týden nejezdil.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

20.10.2022 06:44 Reaguje na Svatá Prostoto
Jízda s e- mobilem je super, ale je to stejně složité zařízení, možná ještě složitější než spalovací auto, PH si motor u e-auta zřejmě představuje ja ten co má u cirkulárky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.10.2022 15:33 Reaguje na Milan Dostál
Jak vždy píšu, proti e-mobilům, nebo plug-in hybridům nemám vůbec nic. Jde jen o to, že buď je to relativně levný ... no, levný ... ale pak ty užitné vlastnosti silně nic moc. Nebo je to technicky ok, ale pak to stojí raketu.
Odpovědět
va

vaber

18.10.2022 09:47
Evropa ztrácí konkurenceschopnost všude, začalo to zemědělstvím a jeho podpora dotacemi a nyní už začíná ztrácet i v průmyslových odvětví,
taky je chce dotovat , ale nakonec bude muset dotovat vše a nebude stačit tisknout peníze,
bude se muset smířit s tím ,že svět se mění a světu budou vládnout jní
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2022 10:11 Reaguje na vaber
Přesně tak. EU už zabředla do systémů dotací tak, že zjistit reálnou
cenu čehokoliv je problém. Dotují se vstupy, podpora výroby, výstupy, přeprodeje jinam(dotace vývozu) atd. Vytvářet zisky na ty všemožné dotace naráží nyní na drahé energie a odbyt. Bez zisků nebude na dotace a bez jejich umělého udržování se už trh zhroutí.
Cestou ven není tištění nekrytých peněz, ale pouze narovnání trhu
odstraněním dotací a to bude sakra bolestivé. Pak si lidé teprve
uvědomí, že třeba na sýr od Milky musí mít příjem lorda a nikoliv
dělníka, protože nebýt dotací, tak by tam ty louky zarostly lesem.
I BIO a EKO producenti by si bez dotací museli najít odbyt u VIP
a asi by přešli na produkci pro obyčejné lidi. Ekonomika bez dotací
je neúprosná a není to nějaká hra na návrat o století zpět. Je to
tvrdé prostředí pro ty velké, ekonomicky efektivní a nikoliv pro ty, kteří čekají na dotaci, aby přežili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:56 Reaguje na vaber
Neztrácí, to jsou jen kecy. Dobře se balíkuje na nových, zelených technologiích a dnes solidně zvládá i nestutečně dobře promyšlený útok na energetiku celé Evropy.
Špinavci nám ale tlačí do hlavy šikovnou demagogii, že se procentuálně rozvíjí třeba Asie rychleji, než my.
Jistě:
Pokud je Evropa na úrovni 100 a zdvihne se za rok o 5, je to bídných 5%.
Pokud je někdo na úrovni 10, tak růst o 5 mu dělá 50%.
Evropská civilizace je nejpřívětivější pro obyčejné štunébla, kterých je v populaci vždy nejvíce - třeba 90%. Proto vítězí na celém světě, Amíci tomu říkají soft power.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
"Dobře se balíkuje na nových, zelených technologiích a ..." ... no jasně, po celém světě nám mohou ruce urvat, bo po ničem jiném netouží:-).

JO špinavci:-))) ... vy jste to Rudé právo v mládí vyloženě hltal, co:-).

A jak na tom Evropa je se právě ukazuje ... schválně, jak by podle Hanzla dopadla Ukrajina, kdyby se na to USA vyprdli a řekli, že je to u nás a ať se staráme?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:47 Reaguje na Svatá Prostoto
"Je velkým štěstím, že evropští producenti větrných turbín a elektráren nejsou už dávno závislí na jednom trhu. V Německu má trh problém, mezitím evropští producenti trhají rekordy v objemu objednávek pro globální trh. Jen 3 největší (Vestas, Siemens-Gamesa, Nordex) evropští producenti získali v druhém kvartálu objednávky na cca 12 GW instalovaného výkonu." oenergetice. cz
A to je jen zlomek celého segmentu trhu, kde se Evropě daří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Putin měl tuhle válku neskutečně dopře připravenou a promyšlenou, silně podporoval Trumpa, který byl takový idiot, že by asi fakt nepomohl.
"Evropa si má fackovat do latě Putina sama, má na to síly dost. Já mám problémy s Malým rakeťákem, Čínou i Machometány a na podporu Evropy mastím".
Trumpova slova na nějakém summitu NATO.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2022 19:38
Evropa by měla zůstat u výroby aut se spalovacími motory,i tím může konkurovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 08:58 Reaguje na Jarka O.
Jistě. Byla zásadní chyba, že začala vyrábět vůbec lokomotivy a auta, měla prudce prosperovat na chovu štýrských valachů.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

19.10.2022 13:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen protože jste demagog tak vypustíte takový blábol, protože jistě víte, že lokomotivy i spalovacích auta si musela svoji existenci tvrdě prosazovat a obstála je díky vědě, výzkumu a vývoji. To vše je dnes potlačeno a nahrazeno prosazováním jediné správné cesty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 14:39 Reaguje na Milan Dostál
A tu cestu mají nadirigované taky v Číně, celé Asii i USA? Já myslel, že zlý grýndýl vymysleli evropští ekomagoři a tuneláři dotací.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:34 Reaguje na Pavel Hanzl
V USA přijal Kongres nějakou šílenost o zákazu prodeje aut se spalovacími motory do 2035? To mi pošlete odkaz:-).

Jinak jaká je to v USA s e-mobily sláva si najděte, odkazů už jsme vám poslali dost a dost. Jen vám k tomu prozradím překvapivou věc, USA nejsou jen Kalifornie:-))) ... a ani tam to na silnicích není žádná sláva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:33 Reaguje na Svatá Prostoto
Nikdo nepíš o žádné slávě, ale o tom, že celosvětový trend je jednoznačně e-mobilita a Evropa spíš zaostává. I když ropáci tvrdí, že je tlačena zeleňáky do tohoto nesmyslu, což je zase celé naopak, jak dycky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Zákony pro rok 2035 jsou cypovina už z principu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.10.2022 17:42 Reaguje na Milan Dostál
Když P. Hanzl neví, že elektroauta v 19. stoleti už byla a prohrála se spalováky, a že VW vyrábí jednoduchá auta ( nebo začne) Skoda v Indii pouze se spalovacím motorem a počítá se ziskem. @PH nezoufejte, jsou i jiná elektrická vozítka než auta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:36 Reaguje na Jarka O.
V 19. stol. měli k dispozici pouze olověné akumulátory a neznali vražedný vliv CO2. Pokud by znali lithiové systémy a klimatické ohrožení, možná by se celý vývoj ubíral jinou cestou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:38 Reaguje na Milan Dostál
A dneska snad elauta nejsou postaveny na vědě, výzkumu a tvrdě se neprosazují na trhu?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist