EU musí víc podporovat elektromobilitu, aby mohla konkurovat Číně, uvádí studie
Zpráva T&E nazvaná "Od rozmachu k brzdě: zastavuje se přechod na e-mobilitu?" konstatuje, že se růst prodeje elektromobilů v unii zpomaluje. Plně elektrizovaná auta tvořila 11 procent prodeje v první polovině roku 2022, zatímco historické trendy naznačovaly, že by měl dosáhnout 13 procent.
Čínští výrobci automobilů včetně BYD a Great Wall Motor se mezitím snaží posílit přítomnost v EU a jejich elektromobily získaly nedávno vysoké hodnocení co do bezpečnosti. T&E odhaduje, že elektromobily vyrobené v Číně představovaly v první polovině letošního roku pět procent prodeje plně elektrických aut v EU a do roku 2025 by mohly mít na trhu 18procentní podíl.
EU v současné době jedná o balíčku návrhů v oblasti klimatu, který zahrnuje zákaz prodeje nových vozidel na fosilní paliva od roku 2035. Podle T&E by se EU měla tohoto cíle držet, postavit se proti jakýmkoli výjimkám pro syntetická paliva v automobilech, od roku 2025 odstranit systém měření emisí a využít fondy EU k urychlení rozšíření výroby elektromobilů.
"Neschopnost výrobců automobilů v EU zvýšit... nabídku by mohla vést k tomu, že dostupné modely budou nabízet zahraniční výrobci automobilů a získají velký podíl na masovém trhu v Evropě," uvádí zpráva. "Pokud EU nebude schopna účinně regulovat svůj vlastní trh, riskuje ztrátu své ekonomické suverenity v automobilovém průmyslu," uzavírá T&E.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (64)
Richard Vacek
17.10.2022 12:51Za situace, kdy Čína ovládá většinu zdrojů pro výrobu elektromobilů a má teda nejlepší podmínky pro jejich produkci, je těžké, ne-li nemožné jí konkurovat.
Pavel Hanzl
17.10.2022 12:57 Reaguje na Richard VacekNejvíc zdrojů má Rusko a jak na tom s elauty je?
A proč zrovna Čína? Nemá vlastní ropu a musí ji zadraho kupovat.
Navíc tam řádí ještě horší ekomagoři a oteplovací čerpadláři dotací, než v EU a mají tam daleko zlejší grýndýl.
Viktor Šedivý
18.10.2022 08:45 Reaguje na Pavel HanzlMichal Ukropec
17.10.2022 18:18 Reaguje na Richard VacekSvatá Prostoto
17.10.2022 14:01Takže jsou tři možnosti, buď se to evropské automobilky naučí, nebo se to naučí někdo jiný ... a je otázkou, zda je to vůbec možná, tady i jinde ... a nebo bude Evropa před dvojí volbou. Vzít zpátky na milost spalovací motor, nebo se prostě smířit s tím, že si valná část lidí nebude moci automobil dovolit.
Že se s tím smíří "Brusel", o tom nemám pochyb ... zejména s jejich platy:-) ... zda se s tím smíří občané ... to už bude zajímavější.
Viktor Šedivý
17.10.2022 16:29 Reaguje na Svatá ProstotoOvšem nesmí je vyrábět - protože vedle nich by se elektromobily ukázaly "v celé své kráse" jako totální ekonomický nesmysl.
Pavel Hanzl
17.10.2022 17:09 Reaguje na Viktor ŠedivýElauto ve správném provozu vychází už dnes levněji než spalovák a to ještě nazačali šachisti šachovat s cenou ropy. Po Novém Roce to asi začne, říkají banksteři.
Jedině OZE a na ně navázaná elektromobilita Evropě dává nezávislost na gaunerech a vyděračích všemožného typu.
Richard Vacek
17.10.2022 17:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.10.2022 17:40 Reaguje na Richard VacekBřetislav Machaček
17.10.2022 19:28 Reaguje na Pavel Hanzlv noci z fotovoltaiky umí pouze Hanzl. Ostatní
ho večer nabíjejí z fosilu a nebo z jádra.
Ten mozkožrout už asi hladoví!
Pavel Hanzl
17.10.2022 20:25 Reaguje na Břetislav MachačekCesta ráno do práce, celý den na nabíječce z fve, cesty přes noc nebo půl dne, dojíždění obden, nebo pár dní v týdnu, nabíjení z domovní baterie atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd.
Číňani používají i výměnné baterie, von jim ten mozkožroul už asi splnil úkol.
Jarda Bobr
18.10.2022 07:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.10.2022 08:21 Reaguje na Jarda BobrSvatá Prostoto
19.10.2022 15:07 Reaguje na Pavel HanzlA těch benzínek je tam dost, vo to zase nemějte starost. Koncem jara můžete vyrazit na obhlídku, je tam krásně.
Jarda Bobr
18.10.2022 15:51 Reaguje na Pavel HanzlJak vidíte,auto pro tyto účely jen tak vyrobit nelze, aby se zároven výrobci vyplatila výroba.
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:24 Reaguje na Jarda BobrJarda Bobr
18.10.2022 15:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.10.2022 17:45 Reaguje na Richard VacekPokud platíte řádově 3kč/km jen benzín, tak při ročním nájezdu přes 30 tisíc šetříte 100 tisíc každý rok. To máte vašší cenu za 2? nebo 4? roky zpět a pak jezdíte skoro zadara.
Svatá Prostoto
18.10.2022 14:57 Reaguje na Pavel HanzlNa relativně časté dlouhé štreky je pak naopak volbou suverénně nejhorší. Rozhodně pokud nemá stát citelně přes mega ... a to vám ta návratnost rázem zdaleka tak hezky nevychází, že.
Jarda Bobr
18.10.2022 15:47 Reaguje na Svatá ProstotoViktor Šedivý
18.10.2022 17:48 Reaguje na Jarda BobrKdyž se ale spočetla ekonomika celého provozu, vyšlo to zoufale.
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:09 Reaguje na Viktor ŠedivýDneska už e-dodávky v pohodě fachčí a do měst jsou fakt velmi dobrou volbou.
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:30 Reaguje na Svatá ProstotoAle rozvážky, taxi, sanitky, kurýři, cajti, popeláři atd. atd. atd. atd. atd. jsou na elektriku ideální.
Problém bude asi zdroj elektřiny, pokud by měly nějakou možnost nabíjet z fve, vymůže se to nevyplatit.
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:11 Reaguje na Pavel HanzlMě z vás fakt jebne.
Svatá Prostoto
18.10.2022 14:52 Reaguje na Pavel HanzlA že vás provoz e-auta vyjde levněji než u spalováku je sice pěkný, ale když to e-auto stojí min 800 litrů, tak je vím to tak nějak k hovnu, že.
Proto taky máte starej benzín, že jo:-)))
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:34 Reaguje na Svatá ProstotoNěkde jsem četl, že Číňani vyrábí městské auto v elektrice za 200 našich káčé, kdyby stálo u nás něco podobného 400, je to zcela v pohodě. Dnešní baterie se za životnost už nemění.
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:15 Reaguje na Pavel HanzlTrochu si gůglujte a zjistěte si, co za slávu ten čínský klumpr je ...
Zase víte prd ... jak na tom ty dnešní baterie budou za 10-12 let nikdo neví, zatím je to u podobně starých aut, a to i u Tesel, fest bída. Pokud tedy nemíníte počítat s životností 10 let:-))).
Jarda Bobr
19.10.2022 20:44 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
18.10.2022 14:51 Reaguje na Viktor ŠedivýI když jestli přijdou pošuci s EURO 7, tak to bude platit i bez toho e- ... :-/.
Slovan
17.10.2022 17:40 Reaguje na Svatá ProstotoU aut to bude podobné. Nové auto nebude levné nikdy - není ani teď, takže si ho kupují lidé, kteří jsou smíření s tím, že investovat budou muset. Ve vyšší a střední třídě nebudou Číňané konkurenceschopní (stejně jako u mobilů, kde je válcuje Apple a Samsung - plus tam jsou další hráči jako Sony nebo Asus, takže si člověk může vybrat) a jediná jejich šance je, stejně jako u mobilů, nižší třída (u mobilů jsou do 5k vyjma Samsungu jen oni, takže vlastně nulová konkurence - to ale u aut nehrozí), kde si člověk dal jasný rozpočet (řekněme kolem 500k) a přes ten prostě nepůjde.
Evropský trh je specifický a je na něm už dnes obrovská konkurence. A přicházejí další hráči hlavně z USA. Návrat ohlásil Chevrolet nebo Cadillac, nový výrobci Lucid nebo Rivian již taky v EU začínají prodávat a k tomu stále sílící Tesla.
Viktor Šedivý
18.10.2022 08:50 Reaguje na SlovanNo, zatím cena elektroaut neklesá ale stoupá, mizí dotace, končí zvýhodňování. A co je horší, zcela nezbytné suroviny systematicky zdražují s perspektivou dalšího růstu. Čili pokud někdo nevymyslí akumulátor, který nepotřebuje ani lithium, ani vzácné zeminy, ani jiné omezené zdroje (jakože nic podobného není ani zdaleka na obzoru), budou elektromobily stále poměrně svižně zdražovat.
A pokud ne, Čína přiškrtí dodávky surovin konkurenci a podpoří vlastní výrobce.
Miroslav Vinkler
18.10.2022 09:28 Reaguje na Viktor ŠedivýUž se těším na káry a bryčky tažené koníky a osli ve kterých budeme jezdit do města i do zahraničí.
Hanzl a spol. budou sbírat jejich koblihy, přemění je na biometan a tím si zajistí teplo, TUV na zimu.
Prostě zelený ráj na zemi !
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:37 Reaguje na Miroslav VinklerŽe by byli čínští soudruzi ještě větší zelení magoři a měli zlejší grýndýl??
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:16 Reaguje na Pavel HanzlJá se rád pobavím:-)).
Slovan
18.10.2022 11:18 Reaguje na Viktor ŠedivýNevím, zda je elektro skutečně tou správnou cestou, ale jdou jí všechny automobilky světa. A když se člověk podívá do historie - počítače, ploché televize apod. - všechno bylo ze začátku drahé.. hodně drahé. Dnes to má ale vlastně každý a je to cenově dostupné. Jasně že za větší peníze pořídíte i větší kvalitu, ale tak je to všude. Technický vývoj není tam, co se dnes reálně nabízí - zatím se prodává to dražší, ale jak Ford, tak třeba WV a další očekávají levný elektromobil do půl milionu zhruba kolem roku 2025. A to jsou ceny dnešních nejlevnějších spalováků! Už dnes se mluví i o bateriích s pevným elektrolytem, které vydrží milion a víc km. Velice doporučuji tento článek:
https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/431481-nova-generace-baterii-prichazi-elektromobily-zmeni-vic-nez-si-myslite
Svatá Prostoto
18.10.2022 15:02 Reaguje na SlovanTohle se predikovalo už někdy 2017-2018 a mělo to být za cca 5 let ... a výsledek je jaký? Zkušební série CitiGo a nějaká ta šílená Dacia, kterou předjede i Babeta.
Takže bych se zklidnil a počkal si co opravdu a reálně bude.
Viktor Šedivý
18.10.2022 15:45 Reaguje na SlovanPotíž je v tom, že cenu elektromobilu z větší části určuje materiálově náročný akumulátor, (nikoli třeba nějaká řídící jednotka) a pokud nedojde k nějakému zcela přelomovému objevu v ukládání elektrické energie (a nezdá se, že by nějaký byl na cestě), akumulátor velký, těžký a drahý zůstane. Drobná zlepšení týkající se materiálu elektrod atp. na tom mnoho nezmění. A o fantastických vynálezech jsme už párkrát četli, ale v praxi stále nic.
Dnes je Čína ještě trochu závislá ... myslíte, že bude i poté, co Evropa následkem energetické bídy zchudne a bude vyprodávat technologie za babku?
Slovan
18.10.2022 21:04 Reaguje na Viktor ŠedivýTím se vlastně dostáváme k tomu poslednímu odstavci. Jestli si někdo myslí, že Evropa bude za hubičku prodávat své technologie komunistické Číně, tak je to blázen. Evropa byla zezačátku možná naivní, dnes už není. Pokud chce Číňan koupit firmu, kterou stát považuje za strategickou, prostě se "obchod" blokne.
Italové takhle stopli převzetí Alpi Aviation, Britové pravděpodobně zablokují převzetí největšího tamního výrobce čipů Newport Wafer Fab apod.
Energetická bída není, jinak byste tu zřejmě ani nepsal. Je to krize. Osobně si však myslím, že celé té situace výrobci elektřiny extrémně zneužívají, stejně jako třeba naftaři. Nechápu, kde berou tu drzost chtít po lidech platit 43 Kč a víc za litr, když se cena ropy na světových trzích stabilizovala na 80-90 dolary! Podotýkám, že mezi lety 2011-14 byla cena dost nad 100 dolary. O elektřině se raději ani zmiňovat nebudu. To je normální zlodějina. Věřím však, že státy (potažmo EU) zasáhnou, musí! A už se to asi i děje, protože plyn dnes spadl pod 120 eur. Děje se něco podobného co s ropou, jen to bude asi trošku déle trvat. A já doufám, že se zase budou platit férové ceny.
Svatá Prostoto
18.10.2022 14:59 Reaguje na SlovanA to já zase jo, od běžných uživatelů až po lidi, co je IT živí.
Jabko a A nijak nehodnotím, čistě jen reaguji na to uvedené.
Svatá Prostoto
18.10.2022 15:17 Reaguje na SlovanSlovan
18.10.2022 21:34 Reaguje na Svatá ProstotoJasně, dneska nejsme v situaci, kdy by měli elektromobily nahradit spalováky. Otázkou je situace třeba za 10 let, kam se to dostane apod. V roce 2010 byl dojezd 800 km něco nemožného - dnes to Lucid dokáže na dálnici. Jasně, je to auto za několik míčů, ale ukazuje to, kam se to dokázalo posunout minimálně v této oblasti. Když natankuji svoji dvojkovou benzínovou ovci, dojezd mi to ukáže nějakých 780 km. To ovšem neujedu. Určitě né na dálnici.
Vidíte, já u toho Applu opravdu nikoho takového neznám. Zároveň ale samozřejmě znám i tvrdé andriďáky, kteří Apple nemůžou ani cítit :) Ti ho však ani nikdy neměli.
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:26 Reaguje na SlovanJinak vy to píšete vcelku rozumě ... "Jasně, dneska nejsme v situaci, kdy by měli elektromobily nahradit spalováky. Otázkou je situace třeba za 10 let, kam se to dostane apod." ... jenže vo tom to je, nejdřív musí něco fungovat podle požadavků spotřebitelů a musí to být i cenově dostupné, a PAK má smysl se snažit to podporovat. Dnes se EU snaží cpát uživatelům něco, co je buď na pikaču ... třeba ta Dacia ... nebo stojí neskutečnou raketu.
Mně se třeba líbí, a i bych to užil, plug-in hybrid ... nějaká nižší střední. Třeba ... https://www.skoda-auto.cz/modely/octavia/octavia-iv?gclid=EAIaIQobChMI6J-YpLLs-gIVPIKDBx1DBAqSEAAYASAAEgKSu_D_BwE&gclsrc=aw.ds
A vidíte tam tu cenu??? Ok, su asi socka, ale 800 litrů na auto nemám a rozhodně nedám.
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:49 Reaguje na Svatá ProstotoA baterie, které slibují výdrž milión kilometrů, se nebude měnit vůbec.
Milan Dostál
19.10.2022 12:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.10.2022 14:38 Reaguje na Milan DostálSvatá Prostoto
19.10.2022 15:18 Reaguje na Pavel HanzlJinak je vidět, že jste o těch e-mobilech jen četl a nikdy jste v tom třeba týden nejezdil.
Milan Dostál
20.10.2022 06:44 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
20.10.2022 15:33 Reaguje na Milan Dostálvaber
18.10.2022 09:47taky je chce dotovat , ale nakonec bude muset dotovat vše a nebude stačit tisknout peníze,
bude se muset smířit s tím ,že svět se mění a světu budou vládnout jní
Břetislav Machaček
18.10.2022 10:11 Reaguje na vabercenu čehokoliv je problém. Dotují se vstupy, podpora výroby, výstupy, přeprodeje jinam(dotace vývozu) atd. Vytvářet zisky na ty všemožné dotace naráží nyní na drahé energie a odbyt. Bez zisků nebude na dotace a bez jejich umělého udržování se už trh zhroutí.
Cestou ven není tištění nekrytých peněz, ale pouze narovnání trhu
odstraněním dotací a to bude sakra bolestivé. Pak si lidé teprve
uvědomí, že třeba na sýr od Milky musí mít příjem lorda a nikoliv
dělníka, protože nebýt dotací, tak by tam ty louky zarostly lesem.
I BIO a EKO producenti by si bez dotací museli najít odbyt u VIP
a asi by přešli na produkci pro obyčejné lidi. Ekonomika bez dotací
je neúprosná a není to nějaká hra na návrat o století zpět. Je to
tvrdé prostředí pro ty velké, ekonomicky efektivní a nikoliv pro ty, kteří čekají na dotaci, aby přežili.
Pavel Hanzl
19.10.2022 08:56 Reaguje na vaberŠpinavci nám ale tlačí do hlavy šikovnou demagogii, že se procentuálně rozvíjí třeba Asie rychleji, než my.
Jistě:
Pokud je Evropa na úrovni 100 a zdvihne se za rok o 5, je to bídných 5%.
Pokud je někdo na úrovni 10, tak růst o 5 mu dělá 50%.
Evropská civilizace je nejpřívětivější pro obyčejné štunébla, kterých je v populaci vždy nejvíce - třeba 90%. Proto vítězí na celém světě, Amíci tomu říkají soft power.
Svatá Prostoto
19.10.2022 15:32 Reaguje na Pavel HanzlJO špinavci:-))) ... vy jste to Rudé právo v mládí vyloženě hltal, co:-).
A jak na tom Evropa je se právě ukazuje ... schválně, jak by podle Hanzla dopadla Ukrajina, kdyby se na to USA vyprdli a řekli, že je to u nás a ať se staráme?
Pavel Hanzl
24.10.2022 09:47 Reaguje na Svatá ProstotoA to je jen zlomek celého segmentu trhu, kde se Evropě daří.
Pavel Hanzl
24.10.2022 09:53 Reaguje na Svatá Prostoto"Evropa si má fackovat do latě Putina sama, má na to síly dost. Já mám problémy s Malým rakeťákem, Čínou i Machometány a na podporu Evropy mastím".
Trumpova slova na nějakém summitu NATO.
Jarka O.
18.10.2022 19:38Pavel Hanzl
19.10.2022 08:58 Reaguje na Jarka O.Milan Dostál
19.10.2022 13:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.10.2022 14:39 Reaguje na Milan DostálSvatá Prostoto
19.10.2022 15:34 Reaguje na Pavel HanzlJinak jaká je to v USA s e-mobily sláva si najděte, odkazů už jsme vám poslali dost a dost. Jen vám k tomu prozradím překvapivou věc, USA nejsou jen Kalifornie:-))) ... a ani tam to na silnicích není žádná sláva.