https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-parlament-chce-aby-lide-dostali-pravo-na-opravu-vyrobku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament chce, aby lidé dostali právo na opravu výrobků

12.2.2021 10:46 | BRUSEL (ČTK)
Brusel tak chce co nejvíce omezit produkci odpadů ze všech typů výrobků a jejich obalů, od elektroniky přes stavebnictví po textil.
Brusel tak chce co nejvíce omezit produkci odpadů ze všech typů výrobků a jejich obalů, od elektroniky přes stavebnictví po textil.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zákazníci v zemích Evropské unie by měli dostat právo na opravu zakoupených výrobků v rámci jasně definované doby jejich životnosti, shodli se během končícího plenárního zasedání poslanci Evropského parlamentu. Unie má podle nich zároveň závaznými pravidly přimět výrobce, aby se ve snaze prodat co nejvíce produktů nesnažili jejich životnost uměle zkracovat. Evropský blok má stanovit k roku 2030 závazné cíle pro recyklaci výrobků a obalů, uvedli.
 

Europoslanci reagovali na loňskou iniciativu Evropské komise, která přišla s takzvaným akčním plánem pro oběhové hospodářství. Brusel tak chce co nejvíce omezit produkci odpadů ze všech typů výrobků a jejich obalů, od elektroniky přes stavebnictví po textil. Recyklované materiály tvoří podle statistik EK v současnosti okolo 12 procent zdrojů používaných výrobci v EU, což chce komise i EP zásadně změnit.

EP ve své zprávě schválené ve středu jasnou většinou hlasů vyzval komisi k rychlému stanovení závazných cílů, které by na konci tohoto desetiletí vedly ke zvýšení podílu recyklovaných materiálů a zároveň snížily využívání přírodních surovin.

"Jde hlavně o to, abychom využívali méně přírodních zdrojů," prohlásil zpravodaj schváleného návrhu Jan Huitema z liberální frakce EP.

Komise by podle europoslanců také měla stanovit jasná kritéria pro "ekodesign" výrobků. Telefony, domácí spotřebiče, dětské hračky i další produkty by měly být co nejsnáze opravitelné a co nejvíce jejich částí recyklovatelných. Poslanci chtějí, aby unijní exekutiva přišla s normou, která by výslovně zakazovala výrobcům snažit se pomocí softwarových či jiných úprav o to, aby spotřebiče přestaly fungovat nebo byly zastaralé krátce po skončení záruky.

Všechny výrobky by rovněž měly být opatřeny digitálním štítkem obsahujícím informace, jak je opravit či jakou mají ekologickou stopu.

"Plán je dostatečně komplexní a zároveň uskutečnitelný. Pokud se chceme postarat o to, že naše planeta bude místo k životu i pro naše děti, musíme méně plýtvat jídlem, recyklovat více obalů a snížit odpady ve stavebnictví," komentoval schválený návrh místopředseda EP Marcel Kolaja z frakce zelených, která volá po co nejpřísnějších limitech pro recyklaci.

Plán předložený loni komisí je součástí Zelené dohody pro Evropu, s jejíž pomocí chce šéfka EK Ursula von der Leyenová přizpůsobit evropské hospodářství přísným klimatickým cílům.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VN

Vilém N

12.2.2021 11:17
Hm. To bude tedy problém. To aby zase povolili olověné pájky :-)
Odpovědět

Jirka Černý

12.2.2021 12:29
Není pochyb že je to skvělá idea. Ale se spoustou problémů, dokázat že výrobek po dvou a půl roce zhebnul na úmysl bude problém. Nakonec i takový Liebherr známý svou kvalitou ulétl na nějakém spoji materiálu který mu dost pošramotil pověst. Dnes se kupují ledničky, pračky, myčky atd. za násobek běžné ceny pro ten štítek s názvem, jiný rozdíl tam obvykle není. Češi mají tu výhodu že jako montovna Evropy máme velké povědomí jak to s tou kvalitou a značkovostí ve skutečnosti je. Druhá věc opravitelnosti je cena, u 7 let staré pračky co stála 5 tisíc budete dávat za opravdu 3 tisíce? S perspektivou že za půl roku odejde něco za dvojku? Hračky jsou kapitola sama za sebe ale po pravdě některé s radostí vydáváme za neopravitelné sotva v nich dojdou baterie.
A poslední asi největší problém je že většina lidí prostě chce novou věc i když ta stará spolehlivě funguje. Proč mám 23 let staré auto? No protože spolehlivě funguje a proč koupit nové? Abych se předvedl před lidmi co jsou mi naprosto lhostejní? Nakonec je to auto nejvíc trnem v oku ekologům a tak se kruh krásně uzavřel.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2021 20:00 Reaguje na Jirka Černý
Nové auto bude sice mnohem méně spolehlivé a jeho životnost nebude také nic moc, nebudete ale zase šířit tolik strašného CO2 !

A to je třeba, ať to stojí co to stojí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.2.2021 10:18 Reaguje na Viktor Šedivý
Kolik CO2 se vyprodukuje při výrobě nového auta a při
jeho recyklaci? A to často při častých výměnách za nová
i 3x za životnost toho starého "špindíry" se kterým mnozí
nenajeli za život ani 100 tisíc km a mají ho zlikvidovat kvůli normám produkce CO2 s vyhlídkou koupě nového, které
ani nevyužijí. Takovéto regulace nejsou o CO2, ale pouze
o výrobě a spotřebě, bez které se ekonomika neobejde. Mít
výrobek kvalitu, tak výroba i ekonomika stojí. "Kurvítka"
nahradí "kurvítka" v podobě norem na zplodiny a spotřebu,
jak se už dnes děje. Ten starší výrobek nebude prodejný
a bude omezen na vjezdu do měst a vyznačených míst. Jiné
výrobky nebudou mít na trh ani přístup, pokud nebudou AAA.
O kvalitu vůbec nejde, tu jde o ekonomiku, která se bez
obměny výrobků neobejde. Životní prostředí je pouze
zástupný problém.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2021 20:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Vždyť to říkám - ať to stojí co to stojí.

Ušetříme pár gramů CO2 na km jízdy, vyplýtváme ale metráky materiálu, horu práce a energie pro zpracování.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 12:18 Reaguje na Jirka Černý
Setkal jsem se s poměrně zeleně zapálenými lidmi, kteří rozhodně nehorovali za šrotování starých aut, přesně naopak. Pokud člověk najede pár set kilometrů za rok, je nové auto nesmysl.

Co se týče tlaku na co nejrychlejší šrotování starých aut, tak bych za "ekologií" hledal spíš zájmy výrobců a prodejců nových aut. Většinou to bývá více či méně skrytě vidět. A navíc si ještě mohou "zaplakat", jak jsou na ně úřady/EU zlé.

Jinak z logiky věci plyne, že se problém starých aut vyřeší za pár let zcela sám. Horší je, když jsou nová auta velmi brzy "upravována" způsobem, který z nich udělá něco, co je ještě horší, než vlastnosti těch starých.
Odpovědět

Jirka Černý

13.2.2021 14:37 Reaguje na Tomas Peltan
To máte pravdu, pamatuju jak se horovalo pro zákaz Trabantů, přitom každému kdo používá hlavu bylo jasné že se ten problém vyřeší sám, dnes ho má pár nadšenců a vyjedou dvakrát za rok. S těmi úpravami bych řekl že je konec alespoň ve velkém, dnes to přes technickou neprojde a šance njak to obejít mi připadá skoro nulová.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2021 20:06 Reaguje na Tomas Peltan
Být "zeleně zapálený" a zároveň logicky myslící, to jsou dvě snad zcela neslučitelné kategorie. Leda by to bylo nějaké zelené myšlení, které nemá zhola nic společného s dnešním politickým environmentalismem.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 12:19 Reaguje na Jirka Černý
S tím úmyslem - ono by docela stačilo, aby výrobce musel zajistit po určitou dobu, že výrobek bude funkční (pokud se nezničí třeba pádem atd.). Pak je jedno, jestli je chyba úmyslem nebo neschopností.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2021 12:31
Že by EU zakázala ku r vítka a nařídila vyrábět jen opravitelné věci/výrobky ? !
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

12.2.2021 14:28 Reaguje na smějící se bestie
Za kázat k u r vítka? Toho bohdá nebude! To by byl konec ekonomického růstu, zbyla by už, k jeho provozování, jenom inflace a to také není nic moc dobrý ekonomický nástroj napořád.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2021 20:02 Reaguje na smějící se bestie
Všechno může být opravitelné. Záleží jen na tom, zda jste ochoten finančně vykrvácet třeba při nákupu mixéru.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 12:22 Reaguje na Viktor Šedivý
Finančně vykrvácet? Jaký může být finanční rozdíl v tom, jestli je baterie v telefonu pevně přilepená, nebo pevně přišroubovaná? 5 korun? 10? 20? To se v ceně mobilu docela ztratí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2021 12:44 Reaguje na Tomas Peltan
Lepená, nerozebiratelná konstrukce je i při levné montáži z obyčejných materiálů poměrně tuhá, odolná a přitom malá.
Pokud chcete totéž vyrobit jako rozebírací - šroubky, konektory atd. bude to chtít mnohem lepší materiály a stejně to nebude tak tuhé a bude to rozměrnější.

Odpovědět
kk

karel krasensky

12.2.2021 16:08
To co bylo kdysi samozřejmosti dnes řeši papalaši z EU
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 12:20 Reaguje na karel krasensky
No, když už to samozřejmé zdaleka není...
Odpovědět
kk

karel krasensky

12.2.2021 16:11
Tak jo,bude pravo na opravu.Otazka je jaka bude cena opravy a cena nahradniho dilu
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2021 19:56 Reaguje na karel krasensky
Bude vysoká. Protože ale opravitelné výrobky budou mnohem dražší než ty dnešní, ještě rád za opravu zaplatíte.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

12.2.2021 16:50
Proboha co je to za lůzu ten Kolaja a spol., už by chtělo bič a vyhnat ty spasitele ven z toho dvorku.

Žárovky jim nestačili!!!!!
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2021 19:54
Dobrý. A teď by ještě mohli přestat blbnout s elektrovozítky - protože tím úmyslně způsobují legislativní / morální zastarávání všech aut.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 12:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Morální zastarání moc nevadí, pokud to, co je nahradí, bude lepší. Podpora, která povede k proměně v rámci přirozené obnovy vozového parku také nebude mít žádné větší environmentální dopady. Horší bude, když opětovně vytvoří tlak na maximalizaci obnovy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2021 14:08 Reaguje na Tomas Peltan
Ono to "lepší" musí být o tolik lepší, aby to vynahradilo marně vynaložené náklady na výrobu toho "horšího" .
Což zrovna často neplatí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2021 20:14
Zajímavý efekt by to mohlo mít třeba u telefonů - hlavní světoví výrobci by asi kvůli malému EU trhu nevyvíjeli konstrukčně úplně jiné modely (nebo aspoň ne v takové šíři), k dostání by tedy byla jen "druhá liga".
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

13.2.2021 13:15 Reaguje na Viktor Šedivý
Stačí nepoužívat hardwarová, ale softwarová "kurvítka". Prostě se po čase přestanou staré telefony aktualizovat, omezí se pro ně dostupnost nových aplikací... a pak je uživateli úplně jedno, že je ten telefon po hardwarové stránce plně funkční.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist