https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/exministr-brabec-ukonceni-vytapeni-budov-plynem-do-roku-2040-je-nerealne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Exministr Brabec: Ukončení vytápění budov plynem do roku 2040 je nereálné

22.12.2021 01:07 | PRAHA (ČTK)
Bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) míní, že postupné ukončení vytápění budov plynem do roku 2040, jak minulý týden navrhla Evropská komise, nebude reálné. K budoucímu energetickému mixu Česka uvedl, že v horizontu roku 2040 ho bude "rozhodně" z více než poloviny tvořit jádro a možná až třicetiprocentní podíl obnovitelných zdrojů.
 

Návrh na postupné ukončení vytápění budov plynem Brabec označil za nesmysl. Komise počítá i s ukončením využívání dalších fosilních paliv. O tomto a dalších návrzích budou příští rok vyjednávat členské státy EU s Evropským parlamentem.

"Rozjeli jsme úspěšný projekt kotlíkových dotací, vyměnili na 100 000 kotlů v Česku a hodně to pomohlo. Ministerstvo získalo peníze na výměnu dalších 150 000 kotlů. A lidem, kteří si pořídili plynový kotel, pak někdo řekne - no vy tam nebudete moci topit?" poznamenal exministr. Dodal, že tepelné čerpadlo není možné využít všude a stojí výrazně víc. "A také na to potřebujete elektrickou energii. Další možnost je biomasa - ale dřevo nebude levné, v příštích letech určitě ne. To, co nám kůrovec sežral, nás zatíží na desítky let," míní Brabec.

"Museli jsme Evropskou komisi velmi přesvědčovat, aby dotačně podpořila plyn v kotlíkových dotacích," podotkl exministr. "Ale argumentovali jsme to i tím ekonomickým aspektem, neboť máme v republice mnoho rodinných domů, které mají velmi omezené možnosti," doplnil s tím, že ačkoliv komise v roce 2014 kotlíkovým dotacím nevěřila, nakonec je uznala jako dobře fungující projekt. "Ale byl úspěšný proto, že lidé si prostě mohli vybrat, z nějaké škály, byť nebyla široká. Ale zůstaly tam plyn, kondenzace, tepelná čerpadla a biomasa," uvedl Brabec. "Představa, že to někdo přestane dotovat – to je rozhodnutí Evropy, s kterým nesouhlasím, ale chápu, že řeknou: 'Jsou to evropské peníze a my si rozhodneme'," řekl Brabec. "Stejně jsou kotlíkové dotace do roku 2027. I kdyby to ukončili, věřím, že si to do té doby všichni vymění. Ale co si nedovedu představit je, že by někdo řekl, že se od nějaké doby nebudou moci vytápět rodinné domy zemním plynem," shrnul exministr.

K vývoji energetického mixu Česka Brabec řekl, že v horizontu roku 2040 bude zřejmě kolem 50 procent tvořit jaderná energetika. "K tomu určitě budeme směřovat. Je možné, že to nakonec nebude jen o dostavbě Dukovan, že dojde i na rozhodnutí k dostavbě Temelína. A v tu chvíli by to mohlo být přes polovinu," míní exministr. Podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE), s rozvojem potřebné techniky, by pak podle něj mohl vystoupat až k 30 procentům. Kolem 15 procent by měl tvořit plyn, zbytek biomasa, energetické využití spalování odpadů a menší zdroje. Podíl OZE na hrubé konečné spotřebě energií je podle posledních dat přes 16 procent.

Brabec znovu řekl, že Česko jako průmyslová země, bez moře, se nemůže spolehnout na převahu obnovitelných zdrojů, pro fotovoltaiku je tu však velký potenciál. "Na rodinných i bytových domech, na halách. Budou tady komunitní projekty obcí, to nemusí být jen fotovoltaika, ale i malé větrné elektrárny - nyní pilotní projekty," uzavřel Brabec s tím, že největší výzvou pro OZE je nicméně v současnosti vývoj vhodné technologie akumulace energie pro pozdější využití.


reklama

 
Šárka Loukotová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

22.12.2021 06:11
Budeme topit topným olejem (ropou). Ten nabízejí za 14 Kč/l, tedy cenově 1,60 Kč/kWh. U zemního plynu se aktuálně nabízí kontrakty na rok 2022 za 140 EUR/MWh, což je 2x dražší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 07:16 Reaguje na Richard Vacek
Nebudeme. Nemáme na to technologie a daň na ropu bude asi už velmi brutální, navíc Burešova vláda podepsala Green deal. Takže to máme ložený, jen to čecháček není schopen pochopit.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

22.12.2021 19:33 Reaguje na Richard Vacek
Technická poznámka: Topný olej (TO) nerovná se ropa. TO je produkt destilce ropy. Jde o destilační frakci od 240 - 300 °C.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 07:14
Co ten nešťastník mele? Jaký víc jak poloviční podíl jádra?? Kdybysme postavili ten blok v Dukovanech a ještě se klepala nějak JED (což pochybuju), tak nebudem mít ani 40%??
A co ten ...... řeší v roce 40?? Když nebyl schopný ani zjistit, kdo otrávil Bečvu? On byl blbec vždycky, ale tohle je už moc.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.12.2021 08:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, kdyby došlo na vaše nedávná slova a uhelné elektrárny do pěti let zkrachovaly, tak tu máme z fleku 60% podíl jádra na výrobě elektřiny, protože se za ně do té doby žádná náhrada nestihne postavit. Jednoduchá matematika, která vám je pochopitelně úplně cizí. Jestliže klesne celková výroba, což je v podstatě nevyhnutelné, tak podíl jádra poroste i pouhým zachováním jeho výroby, ona ale poroste i výroba z těch našich současných jaderných elektráren. Počítá se s nárůstem o další 2 TWh ročně, což už by samo o sobě na ten 40% podíl stačilo i teď, bez nového bloku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 09:16 Reaguje na Emil Novák
To jste mě dostal, ale co když lidem dojde, že tento parastát nic nezařídí a začnou si vyrábět elektřinu sami? Bohatší pomocí fve, chudší s liščími ocasy. Budeme mít 10% ocasní elektřiny v bilanci státu?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.12.2021 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Logicky nebudeme mít započtenou v bilanci státu žádnou elektřinu, která neprojde obchodním měřením, tedy ani tu co si lidi vyrobí a spotřebují doma.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 09:39 Reaguje na Emil Novák
Takže střešní fve, které neprojdou přes přenosovou soustavu se do toho nepočítá?
Potom by měly státy s velkým množstvím domácích fve úplně jinou energetickou výrobu i spotřebu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.12.2021 09:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste právě objevil Ameriku, gratuluji...
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.12.2021 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic takového jsem nepsal, psal jsem o obchodním měření. Pokud chcete něco někam započítat, musíte to nejdřív změřit. To znamená, že to musí protéct přes elektroměr. Elektroměry nejsou v přenosové soustavě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 10:41 Reaguje na Emil Novák
Dobře. Takže když si postavím fve a budu mít elektroměr, nebudu dodávat do sítě, bude se to pčítat nebo ne? A když budu? Tj. to jen to, co dodám ? Když budu ostrov, tak asi ne, to chápu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.12.2021 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Počítat se to bude, pokud to bude změřeno. Změřeno to bude, pokud za tu výrobu dostanete od někoho zaplaceno, ať už za dodávku do distribuční soustavy, nebo prostřednictvím jakékoliv formy provozní dotace na vyrobenou elektřinu typu zelený bonus. Asi sotva si budete pořizovat podružný certifikovaný a odečítaný elektroměr jen pro dobrý pocit, že se ta vaše vyrobená elektřina projeví v nějaké roční statistice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 13:41 Reaguje na Emil Novák
To je fakt dobrý. To znamená, že celá Evropa, kde se používají firemní i domácí fve pro místní spotřebu, se jejich výkon vůbec nepočítá do státní bilance? To pak bude ten skutečný výkon o terawatty vyšší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.12.2021 13:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to neznamená. Velká část té celé Evropy, "kde se používají firemní i domácí fve pro místní spotřebu", zatím provozní dotace dostává, obvykle formou tzv. feed-in tarifů nebo net-meteringu apod., takže se ta výroba i měří a odečítá. Třeba v Německu to ale za letošní rok dělá pouhé 4 TWh, což není ani jedno procento celkově vyrobené elektřiny, a oproti 50 TWh z "velké fotovoltaiky", které protečou elektrizační soustavou, je to číslo zanedbatelné.
Skutečný výkon bude těžko o terawatty vyšší, když globální instalovaný výkon ve fotovoltaice ještě nedosáhl ani jednoho terawattu. Tady se zase někomu pletou základní jednotky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.12.2021 09:40 Reaguje na Emil Novák
Tak tomu mám rozumět tak, že dostanu dotaci i na elektřinu ze své střešní fve, kterou sám spotřebuji? To je celý mišuge, ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.12.2021 11:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, zelený bonus se vztahuje i na elektřinu, kterou sám spotřebujete. Jestli to je mišuge ponechávám na posouzení každého.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.12.2021 08:54 Reaguje na Emil Novák
Plánuji na příští rok malou fve na střeše s výkonem nejméně 10kWp (vejde se na střechu i 15kWp) pro celý obytný dům a i po zdražení panelů a všeho ostatního to vypadá s návratností velmi dobře.
A to jsem počítal loňskou cenu elektřiny v maloodběru. Problémem ale je, že panely prostě nejsou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.12.2021 08:57 Reaguje na Emil Novák
Pokud bych na to získal i nějakoi dotaci, tak to bude supr, to si někdo z mladých (já už ne) může pořídit i malé elauto.
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.12.2021 12:37 Reaguje na Pavel Hanzl
V současnosti se na nové střešní instalace poskytuje "pouze" dotace investiční, a poskytuje se pouze do velikosti 10 kWp. Za další výkon nad tento limit podporu nedostanete. Navíc na elektrárnu nad 10 kWp potřebujete licenci od ERÚ. Můžete dostat dotaci až 200 tisíc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.1.2022 08:53 Reaguje na Emil Novák
Stačí mi 10kWp, jenže problém je, že tu máme 5 bytů a na jednu elektrárnu může být napojen jen jeden fakturační elektroměr. Ale to se snad dá nějak obejít.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.12.2021 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
To teda stát pod vládou premiéra Fialy pěkně nazýváte.

No, vám by to prospělo. Místo trollování na internetu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 09:40 Reaguje na Jaroslav Studnička
Premiér Fiala je ve vládě asi 4 dny a NIC ještě nemohl změnit.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.12.2021 08:30
Svého času jsem pod sebou měl kotelníka Palánka . Ten doporučoval v dobách ,kdy se netopilo , závada v kotelně nebo nebylo uhlí, následující recept aby ses zahřál.

Kup si láhev rumu a připevni ji provazem ke stropu tak vysoko ,abys na ní téměř nedoskočil.
Pocit chladu pak zaženeš skákáním po flašce na kterou nedosáhneš a rum ti zůstane na horší časy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.12.2021 09:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Problém je ale v tom, že nějaký jedinec bude jen o něco málo inteligentnější, než kotelník Palánek a dojde si pro žebřík.
Odpovědět
VK

Václav Kain

22.12.2021 09:40
Výplody E-komise jsou jenom fantasmagoriemi které tam zplodí zelená klika vedená ideologicky nemocným Timmermancem.Je to pořád dokola do toho a toho roku se zavře to a to.Ale ještě jsem od nich neslyšel,že mají jiné alternativní zdroje stejně spolehlivé a poměrně levné jako je jádro.Šílence a blázny kteří jdou proti zdravému rozumu a chtěli by zlikvidovat výrobu el.energie z fosilních paliv a i jádra (Rakousko,Německo)bych odstřihnul (teď)od dodávek z těchto zdrojů.Co si máte myslet o idiotech jako je jeden německý politik,který prohlásil,že el.energie z fosilních paliv a z jádra ucpávají přenosové soustavy?Neměl by být už za katrem v blázinci?
Odpovědět
va

vaber

22.12.2021 10:13
není dávno doba co se všichni rozplývali nad čistým topením plynem a valily se a ještě valí dotace do tohoto prý čistého vytápění a čisté energie z plynu,
ví se vůbec, v tomto světovém Kocourkově ,co dělá pravá a levá ruka
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 10:42 Reaguje na vaber
V babišistáně nikoliv.
Odpovědět
LF

Lukáš F

22.12.2021 10:43 Reaguje na vaber
A to ještě teď nejnovější Řecka studie hodila vidle i do vytápění dřevem že je to škodlivější nez autodoprava. Jestli se to týká i pelet tak už opravdu nevím čím topit. Vzhledem k tomu že já i spostu dalších mají teď rok na výměnu starého kotle je těžké si vybrat nový zdroj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 13:37 Reaguje na Lukáš F
Jediný spolehlivý a hlavně velmi levný (až zadarmo!!) zdroj jsou "Bursíkovy ekologické peletky".
To je petflaška naplněná uhelným mourem zalitým vyjetým olejem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist