https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/extremni-horka-budou-v-lete-novym-normalem-rekl-generalni-tajemnik-osn
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Extrémní horka budou v létě novým normálem, řekl generální tajemník OSN

26.7.2024 10:02 (ČTK)
Svět se musí připravit na trvalou změnu letních teplot v důsledku klimatické krize, v budoucnu budou extrémní teploty v létě jednoduše celou dobu, řekl generální tajemník OSN António Guterres.
 
"Minulá neděle, pondělí a úterý byly třemi nejteplejšími dny od počátku měření. Přiznejme si to, extrémní teploty již nejsou jevem, který trvá jeden den, týden nebo měsíc," řekl Guterres. "Jestli náš rozdělený svět něco spojuje, pak je to fakt, že se otepluje,“ citovaly generálního tajemníka tiskové agentury.

Globální oteplování způsobuje také hurikány, záplavy, sucho, lesní požáry a zvyšování hladiny moří. V boji proti těmto smrtelným katastrofám musí lidstvo řešit původ klimatické krize. "Naší nemocí je závislost na fosilních palivech, naší nemocí je nečinnost v oblasti klimatu. Političtí představitelé všech zemí se musí probudit a konat," pokračoval Guterres.

"Miliardy lidí čelí epidemii extrémního horka, trpí stále smrtelnějšími vlnami veder, kdy teploty přesahují 50 stupňů Celsia," dodal a připomněl zejména úmrtí více než tisícovky poutníků během muslimské pouti do Mekky letos v červnu.

Podle meteorologická služby Evropské unie Copernicus byla neděle 21. července celosvětově nejteplejším dnem od roku 1940. Průměrná denní teplota v tento den celosvětově dosáhla rekordních 17,09 stupně Celsia, což mírně překonalo předchozí rekord 17,08 stupně Celsia z 6. července 2023.

Podle služby Copernicus souvisí výrazný nárůst průměrné denní globální teploty s výrazně nadprůměrnými teplotami ve velké části Antarktidy, která vede k nadprůměrným teplotám v některých částech Antarktického oceánu, dodává agentura DPA.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

26.7.2024 10:03
Naštěstí bude méně extremních mrazů. A vypadá to, že se bude opakovat to, co známe z předchozích dob meziledových - tedy že s oteplením přichází pokles rozdílu mezi póly a rovníkem (otepluje se hlavně tam, kde je nejchladněji). Menší gradient teplot vede i k poklesu rychlosti větrů a i mořských proudů.
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.7.2024 10:11 Reaguje na Richard Vacek
Opět bagatelizování ve stylu Lomborga? :D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.7.2024 10:15 Reaguje na Richard Vacek
ono to ale tak globálně nefunguje...tedy možná akorát do nějaké míry, pak totiž to funguje naopak.
Zachování energie není postavená na tom, že globálně bude všude 30 stupňů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.7.2024 10:35 Reaguje na Richard Vacek
otepluje se všude tam, kde je nejchladnějí ale ani tam to není na každém místě stejné.
Tedy vyhlašování globálních teplot regionálně nedává smysl.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.7.2024 10:37 Reaguje na Jaroslav Řezáč
protože proudění vzdušné a podmořské se různě přiklání a odklání.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.7.2024 17:30 Reaguje na Richard Vacek
Tohle je dobre doplnit kvantitativnim udajem. Dle Lindzena (vyznacny americky klimatolog z velmi renomovane university, i kdyz samozrejme ve srovnani napr. s takovym P. Eliasem je to pouhy amater a tluchuba) byva prumerna teplota na polu ve srovnani s prumernou teplotou na rovniku priblizne o 60 stupnu nizsi v dobe vrcholici ledove doby - a naproti tomu je o pouhych 20 stupnu nizsi v dobe "teplotniho optima" meziledovych dob. Na rovniku je - zhruba receno - porad stejne, za ledovych i meziledovych dob. (Dejte si tenhle posledni fakt do kontrastu s alarmistickymi vykriky typu, ze globalni otepleni vyzene ubohe cernousky z neobyvatelnych zhavych tropu.) Velmi pravdepodobne to pak implikuje to, co pise pan Vacek tedy mensi extremitu projevu pocasi, vetru a srazek v dobach oteplujiciho se okoli polu
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.7.2024 17:32 Reaguje na Miloš Zahradník
Zapomnel jsem dodat, ze dle Lindzena cini ten rozdil prumernych teplot kolem polu a kolem rovniku v soucasnosti zhruba 40 stupnu
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.7.2024 07:28 Reaguje na Miloš Zahradník
Ale pane pseudomatematiku. Jak jste pokročil ve vaší snaze rozbít klimatologii? Nějaké novinky po těch letech? Už jste publikoval? Ne? Škoda...

Nějak nerozumím proč mě srovnáváte s Lindzenem? Jen pár drobností:

1. Význačný ... - význačný byl možná tak před xx lety, kdy se věnoval tomu, čemu rozumí. Jeho největší přínos do oblasti klimatologie za poslední xx let je nejspíš teorie Iris (která ale byla ani ne za dva roky po publikování vyvrácena :D ). Ale chápu, že pro vás - bojovníky proti tomu fujky mainstreamu - je význačný. :)

2. Z velmi renomované univerzity - MIT? Která od něho dává ruce pryč? :)

3. ... tlučhuba - Lindzen ale tlučhuba je, na to ho nemusíte srovnávat semnou. Stačí si projít kolikrát za posledních xx let byly jeho teorie a názory vyvráceny. A doplním, že je to placený tlučhuba - protože za ty bláboly dostává zaplaceno. Obojí je fakt pane pseudomatematiku, s tím nic nenaděláte. ;)

4. ...na rovníku ... pořád stejně - A na to jste přišel jak? Použil jste upravený Kalendův/Vinklerův interval +-12 let aby vám to vyšlo? :D Jak pak tedy vysvětlíte to, že se například v Keni docela silně otepluje a proč tam jsou sucha mnohem častější? Dál se třeba podívejte na Tanzánii, Kongo, atd. atd. ;)

Vy, Vacek a další byste se hlavně měli dovzdělat. Protože víra, a vy nic jiného než víru nemáte, v joudy typu Lindzen vám obzory poznání moc nerozšíří.

Tak šup šup do studia. Páčko. :)
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.7.2024 10:11
Nééé...to tu bude zase smršť ekolistových odborníků.. :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.7.2024 11:29 Reaguje na Petr Elias
Tak si tady hoši plačte a utvrzujte v katastrofě.
O co jde? O délku dožití?
Ale to jde matematicky měřit a modelovat. Délka dožití závisí zejména na kvalitě života a ten na životní úrovni. Lze si snadno ověřit porovnáním různých zemí. Pokud životní úroveň klesá, dožití se zkracuje. Funkce je klesající. Jak souvisí dožití s teplem nevím IPCC model nezveřejňuje, ale podle vašeho vystrašení tobude s růstem teploty Funkce klesající. Zatím pozoruji, že všechny opatření na snížení skleníkových plynů zvyšují ceny energií, a tím následně ceny všeho tj. životní úroveň klesá. Spojíme-li tyto dvě funkce, Klesající životní úroveň a rostoucí teploty tak matematicky sloučíme-li dvě klesající funkce, je výsledná také klesající a nelze najít žádné optimum. Pouze pokud by životní úroveň rostla bylo by možno najít jakési optimum dožití.
Závěr: Čím více poroste životní úroveň a zároveň budeme snižovat rychlost oteplování, tím bude delší dožití.
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.7.2024 11:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Všem doporučuji. Mají tam výbornou kachnu se zelím a knedlíkem. Je to kousek od Sázavy směrem na Stříbrnou skalici. Hospůdka u mostu. ;)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.7.2024 12:29 Reaguje na Petr Elias
Vidím, že jste gurmám, nikoli matematik.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.7.2024 12:33 Reaguje na Petr Elias
Jo, najdou se ještě hospůdky, které si zaslouží návštěvu.
Odpovědět
Anyr

Anyr

26.7.2024 13:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
A jsme zase u toho. Komunismus a jeho hodnoty. Nacpat se, mít nadbytek, pokud možno za pár korun, a žít co nejdéle, aby mohlo prasátko mnoho desítek let spokojeně chrochtat.

Napadlo tě někdy, že tyhle hodnoty nejsou hodnoty? Že je to vlastně, hm, trash? Říká ti něco třebaaaaa... spravedlnost, čisté svědomí, etika? Že někomu je jedno, že se dožije "jen" třiceti, čtyřiceti, jen když opustí svět v lepším stavu, než ve kterém na něj přišel? Nebo minimálně s vědomím, že udělal tolik dobra, kolik jen mohl, a může tedy odejít v klidu?
Zanechat svět bezpečnější, čistší, s dokonalejší technologií, která nebude ničit vše kolem? S prosperující přírodou, kde bude mnoho života, mnoho druhů, a plně funkční ekosystémy, které budou mít klid a prostor?

Ne prostě. DNEŠNÍ důchodci, to je prostě neustálá negativní kritika, fňukání, toxicita, hamižnost, radílkovství, a jen děkuju Bohu že mnoho z vás nemá tolik peněz, protože to by pak byl hypersupergigakonzum, s těmi vašimi "hodnotami". A ještě u toho volíte Babiše a tleskáte těm zrůdám z Ruska, jako kdyby nestačilo, že už tak vás doživotně zničili psychicky.
A ty tu ještě primitivní matematikou počítáš úplný blbosti (-_-) Věk dožití! Nezáleží na délce, záleží na jeho naplnění.

PS: Sláva a čest a mnoho zdraví a všeho dobrého výjimkám.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.7.2024 14:41 Reaguje na Anyr
A co vy jste svým životem naplnil?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.7.2024 16:27 Reaguje na Anyr

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.7.2024 20:46 Reaguje na pavel peregrin
Se vodkopal co? Zapomíná, že za 40 let bude taky důchodce. No jen aby nezačal už důchodce střílet.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.7.2024 13:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je pořád stejný. Já nekriticky nebráním důchodce, mě samého také otravují neustálé stesky a nářky, jenže si mladej musí uvědomit, že opravdu skoro vše, čeho si může užívat, nevybudovala jeho generace, ale my. Mladá generace-čest vyjímkám!- se hroutí, pokud narazí na první větší problém.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.7.2024 11:23
Bohužel, pan generální tajemník jen pláče a ze své pozice nejedná viz

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-a-marta-kovarova-otevreny-dopis-tajemnikovi-osn-k-jednotne-globalni-uhlikove-dani
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.7.2024 12:32
A co takhle kdyby ti kecálkové zelený, začali něco proti tomu dělat a že jich po světě je, místo těch jejich sedánek, nejenom o oteplování, no !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.7.2024 13:17 Reaguje na smějící se bestie
Ano, už jen to mluvení o existenci a příčinách globálního oteplování je považováno za hodnotný boj proti klimatické změně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.7.2024 07:54 Reaguje na smějící se bestie
A oni dělají, prosazují grýndýl, což je celý systém k udržení světového ekosystému, jenže ropáci to podráží. Takový Dýzl Turek přijede do Bruselu demonstrovat svoje blbství károu se spotřebou asi 18 litrů a čecháčci mu tleskají. U nás normálka, pak se ale všichni diví, že se na nás Evropané dívají jak na bandu troglodytů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.7.2024 09:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Prosazují víceméně lokální projekt fungující na utrácení veřejných peněz, který bude asi brzy bohatými státy demokraticky odmítnut. Takový klimatický výkřik nelze považovat za řešení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.8.2024 12:17 Reaguje na Jiří Svoboda
Globální řešení se sestává především z tisíců lokálních projektů a já pořád nechápu, proč se pořád vykládá, jak se právě na ekologických projektech někdo balíkuje. Proč zrovna na nich? Jsou to většinou klasické stavební zakázky. To se nikdo nebalíkuje na dopravních nebo inženýrských stavbác? Proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.7.2024 22:14
Dost děsivý údaj je, že dnes je koncentrace CO2 asi 420 ppm, přitom nejvyšší zjištěná za možná milión let (včetně dob meziledových), je asi 300 ppm. To znamená, že by měla být globální teplota výrazně vyšší. A brzdí ji především tepelná setrvačnost oceánů. A ta se vyčerpává, takže se dá očekávat stálé zvyšování teploty, nejspíš po exponenciele, což teda nechci vidět (ani neuvidím) za pár desetiletí. Ta silně likvidační teplota na konci století +5,7°C dle IPCC, bude dosažena asi výrazně dřív.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.7.2024 09:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, je to zoufalá představa. A ještě zoufalejší je přístup k řešení, kdy je primární cíl, jak se napakovat nebo se problému vyhnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.7.2024 20:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Každý stát není babišistán.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist