Francie bude přispívat lidem na opravy oblečení a bot ve snaze snížit odpad
Odhaduje se, že ve Francii se ročně vyhodí 700 000 tun oblečení, z nichž dvě třetiny končí na skládkách. Od října budou moci lidé žádat o vrácení 6 až 25 eur (asi 140 až 600 korun) z nákladů na opravu oděvů a obuvi v krejčovských dílnách nebo u ševců, kteří se do programu zapojili.
Mezi trendy poslední doby patří udržitelná móda, která vede lidi k tomu, aby oblečení a boty nejen opravovali a používali opakovaně, ale aby také snížili množství textilu a obuvi, které kupují, a darovali to, co už sami nechtějí nebo nepotřebují.
Program bonusů za opravy je součástí širšího úsilí francouzské vlády reformovat textilní průmysl, který patří k nejvíce znečišťujícím na světě, a bojovat proti tzv. rychlé módě. Obchody s oděvy a textilem musí mimo jiné označovat, z jakého materiálu je jejich zboží vyrobeno a z jaké země pochází.
Opatření na podporu spotřebitelů, aby opravovali, znovu používali a recyklovali oděvy, navazují na podobný program, který nabízí bonusy těm, kdo si nechají opravit domácí spotřebiče.
V roce 2020 byl ve Francii přijat zákon, jehož cílem je změnit výrobní metody a spotřební návyky ve vztahu k domácím potřebám. Jeho snahou je snížit množství odpadu, šetřit přírodní zdroje, omezit poškozování biologické rozmanitosti a zároveň řešit klimatickou krizi.
Legislativa má podobu šestiletého plánu, který odstartovala vzdělávací a informační kampaň, jež vytyčila cíle co do snižování spotřeby, opětovného použití a recyklace výrobků, včetně cílů pro odstranění plastů na jedno použití. Každý rok jsou v rámci legislativy zaváděna nová opatření.
V roce 2022 byly veřejné budovy včetně nádraží, nemocnic a škol povinny instalovat fontánky na vodu a na začátku letošního roku bylo restauracím s více než 20 místy k sezení a provozovnám rychlého občerstvení zakázáno používat jednorázové příbory, talíře a kelímky pro jídla konzumovaná na místě.
V roce 2016 Francie zakázala supermarketům likvidovat neprodané potraviny místo toho, aby je darovaly k další distribuci.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Petr
16.7.2023 12:26Jaroslav Řezáč
17.7.2023 06:45 Reaguje na PetrTo, co je hrozivé, že výrobci aby si zajistili výrobu i v budoucnu své výrobky systematicky poškozují.
Takový docela pěkný příklad jsou džíny. Když jsem chodil do základny, vydrželi pět let jako nové dnes mi nevydrží ani rok denního nošení a tak by se dalo pokračovat do nekonečna.
Vtipné na tom je, že když jsem je šel reklamovat, prodavačka řekla, že si mám kupovat džíny za 2000 a ne za 800 a tak jsem se zeptal, kde seženu džíny za dva tisíce? Řekla, že si ke mám jít koupit k “ aziaťm”
A s vítána to není o nic lepší. Vlastně nechápu, proč bychom si melou boty a oblečení opravovat, když nepřežiju ani dva roky denního používání?
Petr
17.7.2023 18:02 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA vy tu prodavačku džín nechápete? Já ano. Kdyby prodávala džíny, které vydrží pět let, prodá jedny denně, nevydělá si ani na jídlo a obchod zkrachuje. Řešením je prodávat džíny, které nevydrží ani rok, a které lidé jako vy ochotně a stále dokola nakupují. Výrobci a jejich zaměstnanci mají stálou práci a stálé příjmy, prodavačka a prodejce mají stálou práci a stálé příjmy. Systém funguje.
Jak byste to řešil vy? Ono to jiné řešení nemá. A udržitelnost na to naroubovat nejde.
vaber
17.7.2023 08:56byly by na trhu jen kvalitní výrobky, které by se vyplatilo opravovat nebo které by nebylo třeba opravovat
ovšem to by narazilo u výrobců ,kteří chtějí vyrábět co nejvíc, bořilo by to kapitalistický řád
Petr
17.7.2023 18:17 Reaguje na vaberCo s tím? Zakázat takové věci?