Francouzská loděnice začne prodávat zaoceánské lodě s plachtami
Šéf loděnic Laurent Castaing řekl, že provozovatelé osobní lodní dopravy jsou ochotní zaplatit za dodávky plavidel s pevnými plachtami stovky milionů eur a že nejspíš už letos podepíše první kontrakty. "Jsme napřed před našimi konkurenty," řekl Castaing.
Plachty, které připomínají obří žaluzie, čeká letos ještě další zkouška. Tentokrát má v docích Saint-Nazaire na pobřeží Atlantiku projít zátěžovým testem systém 20 metrů dlouhých a šest metrů širokých panelů o celkové ploše 1200 čtverečních metrů, který by mohl pohánět lodě dlouhé až 200 metrů.
Menší verze plachtoví už s úspěchem otestoval francouzský jachtař Jean Le Cam během plaveb přes Atlantik. "U velkých lodí je problém s odolností a klasické plachty se snadno trhají. Plachta z kompozitních materiálů je ale velice pevná," tvrdí zástupci loděnice.
Silenseas from CHANTIERS DE L'ATLANTIQUE on Vimeo.
Firma uvádí, že instalace plachet u zaoceánských lodí by mohla snížit emise i o více než polovinu. Plavidla budou mít nadále motory pro případ nouze, bezvětří či pro precizní manévrování v přístavech.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Lukáš Kašpárek
25.2.2021 07:31 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
24.2.2021 21:13Pavel Hanzl
15.3.2021 07:48 Reaguje naLukáš Kašpárek
25.2.2021 07:27 Reaguje na Pavel HanzlU plachet použijete "sílu větru" přímo k vyvození reakční síly. U toho co popisujete je cesta mezi "silou větru" po reakci dosti komplikovaná a cestou ztrácí na účinnosti.
Takto máte prostě jen plachty. Žádné strojní díly vykonávající rotační nebo lineární pohyb se ztrátami třením nebo jinými ztrátami.
Jednoduché, a ve spojení s nějakým doplňkovým bezemisním pohonem dokonalé.
Pavel Hanzl
25.2.2021 08:07 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
25.2.2021 12:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
25.2.2021 20:01 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
25.2.2021 20:05 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
25.2.2021 07:14Břetislav Machaček
26.2.2021 09:45a nebo pěšky. Hlavně nepočítat už CO2 z prdů a exkrementů. Až nás koronáč
zredukuje na desetinu, tak se splní i vlhký sen aktivistů o čistějším
vzduchu, o zastavení oteplování a práci z domova. Vše si každý vyrobí
a vypěstuje na PC a proud přiteče rovnou z větru a slunce. Proboha lidi
pohánět takové kolosy plachtami je jako tahat vlaky koňmi a orat kravami.
Vracet se až tak zpět je nesmysl protože to není pouze plout po větru
a nebo křižovat, ale i o efektivitě toho křižování. Pokud bude plavba
trvat 2 x déle v závislosti na počasí, tak i ten výlet na zaoceánské
lodi bude pouze pro ty, kterým čas a peníze nic neříkají a je jim fuk,
kdy dorazí do cíle. Bral bych úsporu cca 20%, ale rovnou 50% je pouze
sen. To by lidé plachetnice nikdy neopouštěli a nešli cestou páry
a motorů. Malý jaderný reaktor v nitru lodi by byl bez CO2, bylo by
mu ukradené, zda fouká protivítr a může být na moři i rok v kuse bez
doplnění paliva. Ještě mu zbude energie na odsolování vody a čištění
vody odpadní. Takto fungují vojenské lodě i ledoborce a tu se vracejí
k plachtám. Prostě směšný způsob návratu o dvě století zpět.