Happening s maketou chobotnice před ministerstvem obchodu upozornil na riziko hlubokomořské těžby
Organizace Greenpeace, která před ministerstvem instalovala čtrnáctimetrovou maketu chobotnice šeříkové, požaduje, aby ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) vyslal českého zástupce na zasedání rady Mezinárodního úřadu pro mořské dno v jamajském Kingstonu a Česko tam hlasovalo proti hlubokomořské těžbě. Na zasedání se má jednat o tom, zda světové společenství povolí zahájení hlubokomořské těžby. V červenci vyprší ultimátum pro stanovení regulací tohoto odvětví.
"Chceme přesvědčit ministerstvo, aby na jednání, které může být už teď v červenci, vyslalo svého zástupce, protože Česko je členem Mezinárodního úřadu pro mořské dno a ten úřad může v červenci rozhodnout o tom, jestli se začne, nebo nezačne na tom dně těžit," řekl ČTK vedoucí projektu Oceány bez těžby z Greenpeace Jan Freidinger.
Ministerstvo podle Kaviny souhlasí, že nyní není prostor pro to, aby se na mořském dně začalo těžit, a to z důvodu nevědomosti o dopadech těžby, řekl Freidinger. Zatím podle Kaviny ale Česko neplánuje na zasedání jet, ministerstvo však bude situaci sledovat. Kavina také převzal výzvu na zastavení těžby, kterou podepsalo 25 000 lidí a dalších podkladů o hlubokomořské těžbě.
"Studie prokázaly, že se bez surovin z mořského dna při přechodu z fosilní na obnovitelnou energetiku a dopravu obejdeme. Těžba na mořském dně by zároveň nijak neomezila problematickou těžbu na povrchu," řekl Freidinger. "Klíčem k udržitelnému využívání a získávání surovin není podle studií bagrování mořského dna, ale důsledné zavádění principů cirkulární ekonomiky a recyklace surovin, protože zde máme ještě mnoho co dohánět," dodal.
Podle něj se mnoho velkých firem vyrábějících automobily a elektroniku, včetně Škoda Auto, přidala k vědcům a ekologickým organizacím volajícím po moratoriu na hlubokomořskou těžbu. Česko by je tak mělo následovat, míní ekolog.
reklama